Permalänk
Medlem

Elsparkcykel till barn?

Barnen har börjat tjata mer än vanligt om dessa "alla andra har" o.s.v o.s.v. Jag och sambon har egentligen varit rätt stora motståndare mot dessa, den primära anledningen har nog varit att de har cyklar och det försvinner en hel del vardagsmotion om de kör elsparkcykel istället.
Skulle vara intressant att höra andra föräldrars åsikter, hur deras barns vanor förändrades med en sådan t.ex.?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ta den risken. Bättre att ge dem en cykel så de får motion istället. Elsparkcyklar är en sån extremt vanlig orsak till olyckor.
Jag som jobbat på sjukhus har sett alldeles för många olyckor med krossade skallar och utslagna tänder p.g.a. elsparkcyklar att jag inte skulle våga det.

Särskilt med tanke på att många barn skiter i hjälm, skjutsar andra och sedan krockar och får den stående bakom sig på en som ger en riktig smäll kombinerat med ett styre som oftast är i hals- eller munhöjd.

Undvik så länge du kan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Sett med egna ögon hur barn farit illa med dessa då de varit med om olyckor och ramlat omkull. Åkt runt utan hjälm och fått de allra värsta skadorna. Skjutsat yngre personer som slagit i käken och ut far alla tänder - En bekant som jobbar inom vården som berättat detta.

Utöver detta så är vi som människor mer och mer extremt stillasittande och glor på mobiler, tv och annat i större omfattning.

Har verkligen "alla andra detta" - ?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har verkligen "alla andra detta" - ?

Det brukar låta så när det är nått man vill ha.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel

Det känns typ säkrare att låta barnen köra motocross.

Permalänk
Medlem

Min kusin har tyvärr köpt en till sin dotter då han föll för samma grej "alla andra har" och tyvärr har hon råkat illa för. Detta av samma anledning att "ingen annan har hjälm" och hon ramlade och föll mot ett räcke så hon fick kraftig hjärnskakning.

Enligt mig, inte värt det oavsett.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Tackar för input.
Jag känner mig extremt trygg med att hjälm kommer att användas och inget skjutsande, men det är klart, olyckor kan hända ändå.

Nån som sitter på några solskenshistorier rörande ämnet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Tackar för input.
Jag känner mig extremt trygg med att hjälm kommer att användas och inget skjutsande, men det är klart, olyckor kan hända ändå.

Barnen tycker att det är kul. Det är väl ändå en positiv sak, antar jag.
Jag skulle fortfarande rekommendera en cykel istället.
Skillnaden är också att sparkcyklar har problemet vid olyckar att du faller på den. Med en cykel så flyger du i regel förbi den vilket gör att du oftare skadas mer allvarligt på sparkcykel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vi har två som bara står, Xiaomi Mi Essential, eller något liknande. Sparkcyklarna har gett kidsen mycket glädje och det är samtidigt ett smidigt sätt att ta sig till träningar osv men det finns väldigt få fördelar mot en cykel. Den ena är upplåst fartmässigt (osanktionerat) och gör cirka 25km/h, vilket är rent utsagt livsfarligt. Den andra fullt laglig/standard.

Barnen har alltid använd hjälm, inte skjutsat etc, och inte heller varit med om några olyckor - men jag hade inte köpt några nya idag. Anledningarna är flera: brist på motion, farliga hastigheter, dålig batteritid, brandrisk vid laddning (?), hög risk för olyckor, brist på trafikvett och konsekvenstänk.

Nej. Ge barnen ballaste cyklarna och hjälmar i området istället, eller ett fetare grafikkort om ni ändå överväger att dra ner på motionen.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

eller ett fetare grafikkort om ni ändå överväger att dra ner på motionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vid vilken ålder börjar barn köra dessa? Är de tillåtna på skolorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vid vilken ålder börjar barn köra dessa? Är de tillåtna på skolorna?

Det är ju ingen åldersgräns så vem som helst som är tillräckligt lång får köra. Däremot är det ofta att barn som inte är tillräckligt långa som åker ändå.
Jag har sett barn från 6-7 år som åkt på såna men oftast är det barn som är runt 10-12 år.
De är ju inte olagliga så det är tillåtet att åka till skolorna på dem (så länge de inte kör för fort eller har för kraftfull motor). Däremot har de flesta skolorna förbud för cyklar och dylikt på skolgården.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag skulle inte ta den risken. Bättre att ge dem en cykel så de får motion istället. Elsparkcyklar är en sån extremt vanlig orsak till olyckor.
Jag som jobbat på sjukhus har sett alldeles för många olyckor med krossade skallar och utslagna tänder p.g.a. elsparkcyklar att jag inte skulle våga det.

Särskilt med tanke på att många barn skiter i hjälm, skjutsar andra och sedan krockar och får den stående bakom sig på en som ger en riktig smäll kombinerat med ett styre som oftast är i hals- eller munhöjd.

Undvik så länge du kan.

Hur pass mycket mer olyckor sker med elsparkcyklar skulle du säga? Att cykla är inte riskfritt, men sparkcyklarna ser för mig ut som att de måste vara mycket farligare. Farligare på grund av deras pyttehjul, stående körposition och ofta patetiska bromsar. Måste vara helt omöjligt att nödbromsa/väja för ett hinder på en sån

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Hur pass mycket mer olyckor sker med elsparkcyklar skulle du säga? Att cykla är inte riskfritt, men sparkcyklarna ser för mig ut som att de måste vara mycket farligare. Farligare på grund av deras pyttehjul, stående körposition och ofta patetiska bromsar. Måste vara helt omöjligt att nödbromsa/väja för ett hinder på en sån

Har ingen statistik på hur många fler olyckor det är men det var en av de vanligaste olyckorna där barn var inblandade. En av de vanligaste orsakerna som jag fick höra var föräldrar som skjutsade barn på sina elsparkcyklar där det blivit ett hastigt stopp eller en kropp som gjorde att föräldern for framåt på barnet och barnet kastades med huvudet eller bröstkorgen in i styret som ofta orsakade en utslagen tandrad, krossade revben eller hjärnskakningar.

Men du har rätt gällande att de är farliga. Det är nästan bättre att kasta sig av sparkcyklar än att försöka bromsa eller väja.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag har åkt mycket på elsparkcyklar som finns att hyra på stan. Om du kör normalt är den största risken oväntade gropar eller lite större stenar (typ 2-3cm) där de inte ska finnas skulle jag säga. De flesta olyckorna som sker är nog framförallt från folk som är ovana att köra eller som gör annat än att bara åka själv på (cykel)vägen. Det gäller ju att anpassa farten efter situationen.

Permalänk
Medlem

Nu har tjatet inte kommit om detta än, men är väl bara en fråga om tid. Både jag och min fru är helt överens om att det inte kommer komma in några elsparkcyklar i vårt hem. De sträckorna barnen tar sig själva går alldeles utmärkt till cykel, och då får de lite motion på köpet också.
Jag ser ingen vits öht med att barnen ska ha dem, och knappt vuxna heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte skaffa såna åt små barn, ungarna kan köpa egna vid behov och så skulle jag sponsra bra hjälmar.

Använder själv såna ibland för shopping/pendel till jobb och de är ganska farliga. Utan stor erfarenhet från cykel mm så hade jag aldrig åkt på en. Och då hyr jag de bättre dyrare modellerna, modellerna folk köper hem med väldigt små hjul och nära noll bromsar är fan livsfarliga.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Jag skulle inte skaffa såna åt små barn, ungarna kan köpa egna vid behov och så skulle jag sponsra bra hjälmar.

Använder själv såna ibland för shopping/pendel till jobb och de är ganska farliga. Utan stor erfarenhet från cykel mm så hade jag aldrig åkt på en. Och då hyr jag de bättre dyrare modellerna, modellerna folk köper hem med väldigt små hjul och nära noll bromsar är fan livsfarliga.

kan hålla med här.

har ingen själv men de verkar smidiga men inget jag skulle spendera pengar på.

personligen anser jag att det borde införas iaf ett krav på cyckeln när den ska börja säljas utöver motoreffekten på 250W som de måste klara.

typ kunna stanna på torrt underlag på X meter med Y kg förare vilket iaf ser till att cycklar med urkassa och näst intill obefintliga bromsar inte får säljas. och då snackar vi typ liknande bromskrav som om det var en mc eller moped iaf så ingen fantasisträcka på typ 10+ meter vid 20km/h på tvärnit....

även att de måste vara utrustade med fast monterade godkända lysen och reflexer.
(bör f.ö införas på vanlig cyckel också allt för ofta man hållit på att köra på non lyseslös idiot på cyckel i kolmörkret som slänger sig ut över gatan på ett övergångställe framför bilarna...)

jag skulle mmöjligen motivera att om mina ungar vill ha varsin får de spara sin veckopeng tills de kan köpa en själva inkl en bra hjälm. då brukar det helt plötsligt inte bli så aktuellt längre när de inte kan köpa lördagsgodis på något/några år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

även att de måste vara utrustade med fast monterade godkända lysen och reflexer.
(bör f.ö införas på vanlig cyckel också allt för ofta man hållit på att köra på non lyseslös idiot på cyckel i kolmörkret som slänger sig ut över gatan på ett övergångställe framför bilarna...)

Det är förvisso lag på sånt redan. Sedan om folk följer sånt eller inte är en annan sak.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det är förvisso lag på sånt redan. Sedan om folk följer sånt eller inte är en annan sak.

skulle säga generellt nej.

och inget krav på att sakerna ska vara fast monterade dygnet runt även om de inte behöver vara tända dagtid.

skulle kunna räkna på en hand antal cycklar som som kör ut från cyckelstället från jobbet på en cyckel med lysen vid 23:30 på natten efter ett kvällsskift.

skulle bara en polis parkera å haffa lyseslösa cycklister en kväll i typ en timme skulle de nog fasen kunna dra in typ 50000:- minst i böter på en kväll. är väl typ 500:- per saknat lyse/reflex eller nå sånt och de flesta saknar ju precis allt.

och skulle nog räcka med en kväll och några som fått böter så skulle i stort sett varenda kotte gå in på biltema och köpa lysen för typ 200:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte förälder men hade jag varit det så hade jag aldrig köpt en elsparkcykel till min unge. Diskuterade detta senast igår med sambon när vi var ute och promenerade och såg flera ungdomar på elsparkcykel, ofta två på samma och alltid utan hjälm. Jag åker inte själv elsparkcykel. Har testat en gång och tyckte det kändes alldeles för farligt och det verkar ju stämma med tanke på olyckorna man hör om. En kollega ramlade och slog sönder ansiktet för något år sedan när hon åkte elsparkcykel.

Sedan har vi ju det där med motion också. Övervikt blir allt vanligare och folk blir mer och mer stillasittande i dagens samhälle. Det är inget farligt med att gå/cykla dit man ska. Jag hade 3km enkel väg till fotbollsträningen och det var extremt sällan jag fick skjuts dit, utan det var cykeln som gällde. Nu som vuxen tycker man inte att 3km är särskilt långt men som 9-10 åring så tyckte man att det var det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Tackar för input.

Tja, min grabb är 7 och har en Ninebot och jag har en också. Jag tycker att sparkcykeln har lärt min grabb trafikvett. Vi bodde på en åker på landet förut och sen rätt in i centrala Malmö. Min grabb hade väldigt svårt för att respektera trafiken. Men han lärde sig blixtsnabbt, tittar åt båda hållen, kör inte snabbare än han kan hantera, respekterar trafik och rödljus, leder över övergångsställen, använder skydd och hjälm, har fått fantastisk balans och vi tar oss snabbt och smidigt genom stan. Använder oss dock enbart av cykelvägar och inte trafikerade gator. Jag tycker att det är smidigt, vi tar oss både till skola och jobb snabbare än med bil, lokaltrafik eller till fots.

Själv har jag använt min sparkcykel i två år och nackdelen är att jag som är gammal och fet kan få ganska ont i knäna om jag kör för långt och för ofta.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga generellt nej.

skulle kunna räkna på en hand antal cycklar som som kör ut från cyckelstället från jobbet på en cyckel med lysen vid 23:30 på natten efter ett kvällsskift.

skulle bara en polis parkera å haffa lyseslösa cycklister en kväll i typ en timme skulle de nog fasen kunna dra in typ 50000:- minst i böter på en kväll. är väl typ 500:- per saknat lyse/reflex eller nå sånt och de flesta saknar ju precis allt.

och skulle nog räcka med en kväll och några som fått böter så skulle i stort sett varenda kotte gå in på biltema och köpa lysen för typ 200:-

Poliser brukar ju stå på hösten och göra just det.

Ta varje person på väg till/från stora arbetsplatser/skolor. Ibland hundratal som får böter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oRBIT2002:

Barnen har börjat tjata mer än vanligt om dessa "alla andra har" o.s.v o.s.v. Jag och sambon har egentligen varit rätt stora motståndare mot dessa, den primära anledningen har nog varit att de har cyklar och det försvinner en hel del vardagsmotion om de kör elsparkcykel istället.
Skulle vara intressant att höra andra föräldrars åsikter, hur deras barns vanor förändrades med en sådan t.ex.?

Allvarliga käk och skalltrauman har ju stigit med strax över 850% sedan de där elsparkarna började dyka upp...

Jag hade inte låtit mina kids (har inga) köra sånt där bara för att kompisarna har. Inte mitt fel om deras föräldrar har bristande riskanalys men det ska ju inte gå ut över ungarna.

Sedan kan man nog inte hindra 100%, testar säkert kompisarna sparkar om de verkligen vill.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köp inte en väns unge bröt armen bättre med cykel eller manuell sparkcykel. Barn bör inte ha motordrivna fordon och speciellt inte på en sparkcykel som är så lätt att ramla med.
Bättre att vara elak/tråkig förälder än att de skadar sig illa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har alltid varit och kommer alltid att vara helt emot dessa! Sure sköter dom sig så är risken liten med skador osv men skulle det väll hända något så även med skydd så kan det bli men för livet. Vilket det såklart även kan bli med cykel även om jag skulle våga att risken där är mindre!

Oavsätt så har ena grabben fått en av sin mor (delad vårdnad) och för han har det fungerat galant men då spelar han aktivt Fotboll samt frisbeegolf så avsaknaden av "vardagsmotion" vid transport är skitsamma. Viktigaste skulle jag våga påstå skydd (även om allt utom eventuellt hjälm kommer ryka med tiden oavsett) samt att det är en laglig elsparkcykel som inte går att låsa upp.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ta varje person på väg till/från stora arbetsplatser/skolor. Ibland hundratal som får böter.

här nere ser man typ bara blås kontroller på sin höjd som stannar lastbilar eller om de fått åka på något i övrig är det i stort sett polislöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Här i Gävle har jag aldrig hört talas om att det skulle hänt. Det enda jag hört är att de gjort räder på högstadieskolor för att leta trimmade mopeder.

Generellt här verkar det vara vilda västern med cyklar och elfordon. Så länge det har färre än 4 hjul och ingen förbränningsmotor verkar det tas med en axelryckning. Cyklar själv till jobbet, och har vid några tillfällen mött ett såntdär enhjuligt elfordon man står gränsle på som kommit i uppskattningsvis 50 - 70 km/h och blåst förbi.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |