Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Menar du att 0-100 på 4,4 sekunder är slött?

Ja. Det var OK 2019. Men nu känns det allt för slött när man haft den typen av bilar i ett par generationer, samt att jag testkört andra betydligt piggare och snabbare bilar.

Skrivet av serdyllon:

Mindre motstånd och värmeutveckling gör att det i praktiken går snabbare att ladda. Men visst, kalla det myt om du vill.

Tänker du på själva battericellerna och batteriet nu, eller på något annat?

Lite oklart för mig vad du avser med ovan.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja! Och detta är en bra anledning att inte binda upp sig till en enda laddoperatör, för då kan man ladda hos någon annan när det är fullt.

Problemet är om man kommer fram till ett snabbladdningsstation med en 4-5% SoC, och det inte finns konkurrerande stationer i närheten.

Därav att jag föredrar om det är så lite kö, och så mycket lediga platser som möjligt, på de stationer jag skall ladda på.

Skrivet av NDanielN:

Sen är det väl också så att många bilhandlare sänker leasing avgiften istället för att sänka listpriset. Tex är väl Teslas ränterabatt i praktiken en prissänkning med minst 50k i dagsläget.

Jo, kampanjer finns ju alltid som förändrar om leasing eller lån/köp, är billigast. Normalt så blir det ju alltid dyrare med leasing (då leasingbolagen inte är samariter, utan tar ju betalt för sin risk med att säkra värdet på bilen, och det blir ju alltid till en kostnad). Men som du är inne på så finns det många biltillverkare, som av olika skäl istället för att sänka priserna, kampanjar med antingen leasingpriser eller med räntekampanjer för lån (som tex. Tesla som du nämner). Då blir ju läget självklart ett annat om man kan nyttja dessa kampanjer. Så man får ju räkna på det i varje enskilt fall.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja. Det var OK 2019. Men nu känns det allt för slött när man haft den typen av bilar i ett par generationer, samt att jag testkört andra betydligt piggare och snabbare bilar.

Ja det är cellerna. Alla batterier har en resistans och när man laddar snabbt kan mycket värme utvecklas. Äldre nimh skulle vara lite varma då visste man att de laddat klart så kunde man ta bort de från laddaren.

4,4 sekunder är väldigt snabbt då det är svårt att komma under 2 sekunder med grepp ytan vanliga däck har.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då har de nog uppdaterat den. För ca 10 år sedan fick en kollega en repa på sin kia då sa att 7 års garantin enbart gäller drivlinan.

En repa (yttre åverkan) finns det knappast någon garanti som täcker. Förutom vagnskadegaranti med självrisk (som troligen överstiger kostnad för att laga en repa) men det är något annat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En repa (yttre åverkan) finns det knappast någon garanti som täcker. Förutom vagnskadegaranti med självrisk (som troligen överstiger kostnad för att laga en repa) men det är något annat.

Var ingen repa utan lacksläpp på ena framskärmen såklart. Vet inte hur jag tänkte där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var ingen repa utan lacksläpp på ena framskärmen såklart. Vet inte hur jag tänkte där.

Ah makes sense
Men mer regel and undantag att de nekar garanti när det gäller problem med lacken som kan härledas ett stenskott eller liknande.

Ett annat tema:
Stämmer det verkligen att 2-årsservice för Ioniq 5 kostar 14000?
Skrattretande i så fall
https://carup.se/experten-om-chocknotan-for-elbilsservice-14-...
Ioniq5 har varit en stark utmanare bland de bilar jag kollat på

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har själv haft en model 3 lr och kan inte ens i min vildaste fantasi få den till slö. Jag vet också att det finns snabbare bilar men på vilket sätt har du nytta av detta i normal trafik utan att köra vårdslöst och olagligt?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du tar inte i lite väl nu? Vilka tillverkare har kortare garantier på batteriet än nybilsgaranti? De flesta märken har nybilsgaranti på 2-5 år medan batterigarantin är på 8 år eller 16 000 mik. Toyota har 10 år på sitt batteri. Låter snarare som att Kia med sina 7 år har en av de kortare batterigarantierna. Finns ingen anledning att sprida osanningar.

Och är det 12V-batteriet du talar om har även Kia 2 år på det, inte 7.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Då har de nog uppdaterat den. För ca 10 år sedan fick en kollega en repa på sin kia då sa att 7 års garantin enbart gäller drivlinan.

@Chippen2188 kia har 7 års nybilsgaranti på Hela bilen _förutom_ 12v batteriet som du säger, det har 2 år.
I övrigt har HELA bilen 7 år, motor, HÖGspääningsbatteri, laddlucka och gummilister. 2022 när jag köpte elbil va detta ganska unikt då de flesta hade 3 års nybilsgaranti på typ hela bilen.. och långt ifrån alla hade mer än 3 år på även högspäningsbatteriet vid det tillfället..

@Aka_The_Barf repa täcker inte garanti. Det är antingen normalt slitage eller något du får laga själv. Samma om det blir en buckla.

EDit såg nu att du skrev att de gällde lacksläpp, det bör såklart täckas av Kias garanti, i dagsläget gör det det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet inte riktigt vad det är du söker efter? Ohms lag?

800V-arkitekturen uppnår likvärdig laddning vid betydligt lägre amps jämfört med konventionella 400V-plattformar, vilket i sin tur bidrar med högre effektivitet, minskade förluster och minskad värmeutveckling. Tunnare mer optimerade kablar kan användas > lägre motstånd > minskad värmeutveckling.

Du citerade mig med en fingervisning om att 800V minsann inte ger snabbare laddning jämfört med 400V utan att det bara är en felaktig myt. Mitt svar är: U = I x R.

I övrigt avstår jag gärna från att gå i polemik med dig eftersom jag inte lägger in någon värdering i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Vet inte riktigt vad det är du söker efter? Ohms lag?

800V-arkitekturen uppnår likvärdig laddning vid betydligt lägre amps jämfört med konventionella 400V-plattformar, vilket i sin tur bidrar med högre effektivitet, minskade förluster och minskad värmeutveckling. Tunnare mer optimerade kablar kan användas > lägre motstånd > minskad värmeutveckling.

Du citerade mig med en fingervisning om att 800V minsann inte ger snabbare laddning jämfört med 400V utan att det bara är en felaktig myt. Mitt svar är: U = I x R.

I övrigt avstår jag gärna från att gå i polemik med dig eftersom jag inte lägger in någon värdering i detta.

Ni har båda rätt

serdyllon högre spänning lägre ström = mindre värmeförlust. 800v tekniken är bättre än 400v teknikern

Men jag tror det han syftade på va att oavsett om man kör 400 eller 800 v så är batterispänningen per Cell fortfarande 2.6 till 3.2v i batteripacket.

Men helt klart fördelaktigt att ladda med en 800v spänning före 400v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Garanti gäller väl aldrig repor eller? Hur ska de garantera att du inte kör emot något?

Edit läste nu ditt senare inlägg, ber om ursäkt för missförståndet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ah makes sense
Men mer regel and undantag att de nekar garanti när det gäller problem med lacken som kan härledas ett stenskott eller liknande.

Ett annat tema:
Stämmer det verkligen att 2-årsservice för Ioniq 5 kostar 14000?
Skrattretande i så fall
https://carup.se/experten-om-chocknotan-for-elbilsservice-14-...
Ioniq5 har varit en stark utmanare bland de bilar jag kollat på

Ska inte elbilar vara i princip service fria? Vad kostar 14 tusen kan man undra? En bekant hade en VW up elbil och 3 års servicen kostade saftiga 8 tusen, han undrade varför och det var tydligen kylvätskan. Han köpte samma på ebay för 1000kr och bytte själv nästa gång.
Min bil kostade 15 tusen så en service för de pengarna låter saftigt speciellt om det bara är en koll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska inte elbilar vara i princip service fria? Vad kostar 14 tusen kan man undra? En bekant hade en VW up elbil och 3 års servicen kostade saftiga 8 tusen, han undrade varför och det var tydligen kylvätskan. Han köpte samma på ebay för 1000kr och bytte själv nästa gång.
Min bil kostade 15 tusen så en service för de pengarna låter saftigt speciellt om det bara är en koll.

Jag har en gammal Kia E-Niro MY22. Den va billig i service tills Kia insåg att de måste byta kylarvätska i batteriet varje år.. nånstans mellan 6-8K varje service.

Tur man leasar och service ingår Kommer aldrig köpa en E-niro privat, men fantastisk elbil i övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag har en gammal Kia E-Niro MY22. Den va billig i service tills Kia insåg att de måste byta kylarvätska i batteriet varje år.. nånstans mellan 6-8K varje service.

Tur man leasar och service ingår Kommer aldrig köpa en E-niro privat, men fantastisk elbil i övrigt

Hur kan kylarvätska behöva bytas så ofta? Longlife vätska i fossil bilar med betydligt tuffare mijö klarar ca 7-8år. Innan addativen som tex smörjer pumpen börjar bli dåliga.

Så det vara inte inte sånt byte i början? Får man bara ändra service scemat så radikalt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan kylarvätska behöva bytas så ofta? Longlife vätska i fossil bilar med betydligt tuffare mijö klarar ca 7-8år. Innan addativen som tex smörjer pumpen börjar bli dåliga.

Så det vara inte inte sånt byte i början? Får man bara ändra service scemat så radikalt?

Precis det är helt sjukt, det visade sig att vätskan åldrades och pajjade batterierna, kalkade igen, så ja det ändrades från typ 5:e år till varje service vilket är varje år.

Och de spelar ju ingenr oll om du äger bilen eller hyr den, det va service intrevallen som ändrades och hela rutinen.
Antar det är samma för Ioniq kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Precis det är helt sjukt, det visade sig att vätskan åldrades och pajjade batterierna, kalkade igen, så ja det ändrades från typ 5:e år till varje service vilket är varje år.

Och de spelar ju ingenr oll om du äger bilen eller hyr den, det va service intrevallen som ändrades och hela rutinen.
Antar det är samma för Ioniq kanske

Med med sådana service priser VARJE år så känns leasing som ett måste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa hävdar att man ska se originalservicen som en löpande försäkringskostnad för att garantin ska gälla, känns fräscht med Tesla som skippar den efterförsäljningen

Permalänk
Medlem

På 12000 mil så servade jag min Tesla för 1200kr. Byte av kupe filter.
Smörjde glidpinnarna i bromsoket själv. Jag kunde ha gjort det hos Adams slakt och bilteknik men jag är snål och gjorde det sjävl. Ingen rocket science precis.

Är verkligen en frälsning från Tesla, tvärt emot kia, hyndai som försöker tvinga bilägarna till lång dyr service. USCH

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Har själv haft en model 3 lr och kan inte ens i min vildaste fantasi få den till slö. Jag vet också att det finns snabbare bilar men på vilket sätt har du nytta av detta i normal trafik utan att köra vårdslöst och olagligt?

Allt är ju relativt. Olika personer har olika referenser.
Jag skulle inte heller kalla en Model 3 LR för slö.
Men det som har upplevts och fortande upplevs med vissa modeller av elbilar är att de ger mer kraft i låga farter som sen tappar av i högre farter och det är inte samma sak med en ICE bil med samma effekt eftersom den har växlar, i det fallet är det till största delen bara luftmotståndet som inverkar negativt mot accelerationen ju fortare man kör.

Men nu snackar vi om vårdslös körning, olagligt snabbt som du var inne på, då de flesta elbilar elbilar har en god bibehållen effekt upp till i vart fall 120km/h. Effekten tappas vanligen av över den hastigheten.

Jag är en bilnörd och uppskattar både roliga bilar, oavsett om det är ICE och EL.
Hade förmånen att provköra både 2024 Model S Plaid och nya 2024 Model 3 Performance förra veckan.
Dessa modeller, speciellt Plaid, är känd för att effekten inte tappas av nämnvärt med fartökningen, där är det till största delen luftmotståndet som motverkar accelerationen ju fortare man kör.

Model 3 Performande 2024 var en överraskande körglad bil. Inte för att generation 1 av Model 3 är tråkiga, men den här var klart vassare. Nackdelen med stora fälgar och lågprofilsdäck (20" fälgar) är högt vägljud. Mätte upp Model 3 Performance till exakt samma ljudnivå som en gammal Volvo V70 -05 (16" fälgar) när jag testkörde i 80km/h på samma vägsträcka. Detta bara pga däckbuller. Körde en ny 2024 Model Y för ett tag sen med 19" fälgar. Den var mycket tystare.
Men för normal laglig vardagskörning känns absolut de flesta elbilar pigga och tillräckligt snabba upplever jag, och det säger jag efter att ha provkört många olika modeller.

Skrivet av atego:

Ni har båda rätt

serdyllon högre spänning lägre ström = mindre värmeförlust. 800v tekniken är bättre än 400v teknikern

Men jag tror det han syftade på va att oavsett om man kör 400 eller 800 v så är batterispänningen per Cell fortfarande 2.6 till 3.2v i batteripacket.

Men helt klart fördelaktigt att ladda med en 800v spänning före 400v.

2,5 till 4,2v gissar jag att du menade
Spänningsbotten kan vara lite olika beroende på cell-model, men toppspänningen är densamma om det är li-ion vi snackar om.
Som du säger så är cellspänningen densamma oavsett hur cellerna är konfigurerade i 400v eller 800v setup.
Men man sparar på kabelarea och får en högre effektivitet med högre totalspänning vad gäller inverters och annat som finns mellan batteri, motor och laddare när man kör eller laddar.

Om man tänker sig 3,6v nominell spänning vilket är vanligt på li-ion celler så behöver man ca 110st för att det ska bli 400v (396v).
Har man har 5500st celler i formen 21700 som är på 5Ah per styck och sätter dem i en setup på 110S 50P (110st i Serie och 50st i Parallell) så får man 396v och 250Ah vilket är ett 99kWh batteri.

Om man istället sätter dem i 220S 25P konfiguration så får man istället 792v och 125Ah som fortfarande är 99kWh

Ska man plocka ut 408hk (300kW) ur dessa batteripack så blir det följande:
Alt 1 med 400v batteri: 300kW / 396v = 758 Amper
Alt 2 med 800v batteri: 300kW / 792v = 379 Amper

Som man förstår av detta så är det hälften så krävande att mata 379A jämfört med 758A genom kablar och inverter, så man kan använda mindre kablar, alternativt så får man mycket mindre resistans och därmed mindre spänningsfall/förluster genom kablarna med den högre totalspänningen som kräver lägre strömstyrka.

Men nere på cellnivå så kommer cellerna belastas med precis samma ström oavsett om den totala spänningen är 400v eller 800v.
För tänk:
758A delat i 50 celler
379A delat i 25 celler
Belastningen per cell är ca 15A i båda konfigurationerna.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Allt är ju relativt. Olika personer har olika referenser.
Jag skulle inte heller kalla en Model 3 LR för slö.
Men det som har upplevts och fortande upplevs med vissa modeller av elbilar är att de ger mer kraft i låga farter som sen tappar av i högre farter och det är inte samma sak med en ICE bil med samma effekt eftersom den har växlar, i det fallet är det till största delen bara luftmotståndet som inverkar negativt mot accelerationen ju fortare man kör.

Men nu snackar vi om vårdslös körning, olagligt snabbt som du var inne på, då de flesta elbilar elbilar har en god bibehållen effekt upp till i vart fall 120km/h. Effekten tappas vanligen av över den hastigheten.

Jag är en bilnörd och uppskattar både roliga bilar, oavsett om det är ICE och EL.
Hade förmånen att provköra både 2024 Model S Plaid och nya 2024 Model 3 Performance förra veckan.
Dessa modeller, speciellt Plaid, är känd för att effekten inte tappas av nämnvärt med fartökningen, där är det till största delen luftmotståndet som motverkar accelerationen ju fortare man kör.

Model 3 Performande 2024 var en överraskande körglad bil. Inte för att generation 1 av Model 3 är tråkiga, men den här var klart vassare. Nackdelen med stora fälgar och lågprofilsdäck (20" fälgar) är högt vägljud. Mätte upp Model 3 Performance till exakt samma ljudnivå som en gammal Volvo V70 -05 (16" fälgar) när jag testkörde i 80km/h på samma vägsträcka. Detta bara pga däckbuller. Körde en ny 2024 Model Y för ett tag sen med 19" fälgar. Den var mycket tystare.
Men för normal laglig vardagskörning känns absolut de flesta elbilar pigga och tillräckligt snabba upplever jag, och det säger jag efter att ha provkört många olika modeller.
2,5 till 4,2v gissar jag att du menade
Spänningsbotten kan vara lite olika beroende på cell-model, men toppspänningen är densamma om det är li-ion vi snackar om.
Som du säger så är cellspänningen densamma oavsett hur cellerna är konfigurerade i 400v eller 800v setup.
Men man sparar på kabelarea och får en högre effektivitet med högre totalspänning vad gäller inverters och annat som finns mellan batteri, motor och laddare när man kör eller laddar.

Om man tänker sig 3,6v nominell spänning vilket är vanligt på li-ion celler så behöver man ca 110st för att det ska bli 400v (396v).
Har man har 5500st celler i formen 21700 som är på 5Ah per styck och sätter dem i en setup på 110S 50P (110st i Serie och 50st i Parallell) så får man 396v och 250Ah vilket är ett 99kWh batteri.

Om man istället sätter dem i 220S 25P konfiguration så får man istället 792v och 125Ah som fortfarande är 99kWh

Ska man plocka ut 408hk (300kW) ur dessa batteripack så blir det följande:
Alt 1 med 400v batteri: 300kW / 396v = 758 Amper
Alt 2 med 800v batteri: 300kW / 792v = 379 Amper

Som man förstår av detta så är det hälften så krävande att mata 379A jämfört med 758A genom kablar och inverter, så man kan använda mindre kablar, alternativt så får man mycket mindre resistans och därmed spänningsfall/förluster genom kablarna med den högre totalspänningen som kräver lägre strömstyrka.

Men nere på cellnivå så kommer cellerna belastas med precis samma ström oavsett om den totala spänningen är 400v eller 800v.
För tänk:
758A delat i 50 celler
379A delat i 25 celler
Belastningen per cell är ca 15A i båda konfigurationerna.

Snyggt sammanfattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min i4 kostade 2500 att göra originalservice på nu. Bytte kupefilter och bromsvätska och gick igenom hela bilen.

Skrivet av ajn:

Vissa hävdar att man ska se originalservicen som en löpande försäkringskostnad för att garantin ska gälla, känns fräscht med Tesla som skippar den efterförsäljningen

Ja förutom bromsvätska då men bromseffekt är väl overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Min i4 kostade 2500 att göra originalservice på nu. Bytte kupefilter och bromsvätska och gick igenom hela bilen.

Vad gick dom igenom på bilen när dom gör en sådan koll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såå, står i valet och kvalet om vi ska lösa Leasingen på vår ev6 i förtid. Villhöver en bil som kan lasta lite mer. Ny bil kommer köpas på företaget. Inte riktigt hundra på vad man ska ha bara. Model y lockar ju i och med 0,74% ränta. Nya scenic verkar också trevlig, dock inte fått någon offert på en sån, så vet inte riktigt...

Finns det några andra billiga erbjudanden nu? Kikat runt men blir inte riktigt klok.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad gick dom igenom på bilen när dom gör en sådan koll?

Rent konkret största var väl hjulinställning men mest småsaker och slitagegrejer och kollade skicket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Rent konkret största var väl hjulinställning men mest småsaker och slitagegrejer och kollade skicket.

Hjulinställning kostar ju minst 1000 kr att göra så det är ju rätt trevligt att det ingår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Men du får väl byta den skälv eller hos vilken verkstad du vill utan att det påverkar försäkringen? Dvs ingen obligatorisk service utan efter behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Är det där korrekt? Jag bytte kylvätska för första gången på min leasade E-niro -21 nu vid 4k mil och nästan 3 år. Betalade 3.7k på Björkmans här i stan. Levde också i tron om att service ingick vid leasing men det är bara de 2 första, sen får man betala själv.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Är det där korrekt? Jag bytte kylvätska för första gången på min leasade E-niro -21 nu vid 4k mil och nästan 3 år. Betalade 3.7k på Björkmans här i stan. Levde också i tron om att service ingick vid leasing men det är bara de 2 första, sen får man betala själv.

7.800 eller 6.700 kostade min senaste service, såg kvittot men jag betalde 0kr då service ingår i leasingen!

Leasar min på 6.000 mil 3 år.

Service ska göras inom vart 1.500 mil eller 1 år. Mina intervall blev typ, eftersom man inte vill gå över och förlora nybilsgaranti.

Servat 3 gånger än sålänge. 1.300, 2.800.. .4.200 mil. Och min 4.200mil service kostade som sagt 0kr men på servicepappret som ligger i bilen stod det 6.700 typ. (Orkar inte gå ut och kolla i handskfacket).

Edit: ev är det inte varje år kylarvätskan ska bytas.

Men den är dyr:
Den nya kylvätskan ska bytas var tredje år eller vid 4.500 mil, det som kommer först. Det tidigare intervallet var 10 år eller 15.000 mil.

"Vi hade fått rapporter från läsare att en auktoriserad verkstad ville ha 12.000 kronor för 4.500-milsservicen. En annan läsare säger att den fått ett prisförslag på omkring 9.000 kronor. Men riktpriset från generalagenten är alltså 7.462 kronor – och det kommer också att sjunka."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200313/d...

Men att du fått betala för service låter som att du blivit lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

7.800 eller 6.700 kostade min senaste service, såg kvittot men jag betalde 0kr då service ingår i leasingen!

Leasar min på 6.000 mil 3 år.

Service ska göras inom vart 1.500 mil eller 1 år. Mina intervall blev typ, eftersom man inte vill gå över och förlora nybilsgaranti.

Servat 3 gånger än sålänge. 1.300, 2.800.. .4.200 mil. Och min 4.200mil service kostade som sagt 0kr men på servicepappret som ligger i bilen stod det 6.700 typ. (Orkar inte gå ut och kolla i handskfacket).

Edit: ev är det inte varje år kylarvätskan ska bytas.

Men den är dyr:
Den nya kylvätskan ska bytas var tredje år eller vid 4.500 mil, det som kommer först. Det tidigare intervallet var 10 år eller 15.000 mil.

"Vi hade fått rapporter från läsare att en auktoriserad verkstad ville ha 12.000 kronor för 4.500-milsservicen. En annan läsare säger att den fått ett prisförslag på omkring 9.000 kronor. Men riktpriset från generalagenten är alltså 7.462 kronor – och det kommer också att sjunka."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200313/d...

Men att du fått betala för service låter som att du blivit lurad.

De 2 första servicearna ingick men den 3e är ju tänkt att bli vid 4.5k, lagom när man lämnar tillbaka och då brukar ÅF ta den sa min säljare. Nu hade jag kört mer mil så 1500 kom före 12 månader. Det enda de gjorde på den servicen var vätskebyte och det fick jag betala 3.7k för som sagt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Men du får väl byta den skälv eller hos vilken verkstad du vill utan att det påverkar försäkringen? Dvs ingen obligatorisk service utan efter behov

Det får du, men hur många teslaägare tror du gör det? Det är inte direkt mekaniker och när tesla säger ingen service behövs så.