Valve bekräftar: Steam OS på gång till ROG Ally

Permalänk
Melding Plague

Valve bekräftar: Steam OS på gång till ROG Ally

Valve ska se till att Steam OS rullar bra på ROG Ally och andra handhållna datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Fantastiska nyheter! Brett stöd kommer göra susen för OSet! Hoppas kommande enheter lanseras med det som alternativ också. Ska bli intressant att se jämförelser mellan hårdvaran på samma OS.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Visst så klart detta är bra, men vad är Vinsten i det hela för Valve? Det är ju inge ekonomisk vinst vad jag kan förstå. Risken är ju att fler skaffar en ROG Ally än en Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Visst så klart detta är bra, men vad är Vinsten i det hela för Valve? Det är ju inge ekonomisk vinst vad jag kan förstå. Risken är ju att fler skaffar en ROG Ally än en Steam Deck.

Marknadsandelar? Att man köper spel via Steam? Eller för att det är väldigt efterfrågat så att det ger lite goodwill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Långsiktigt ser Valve bara fördelar med att kapa windows beroendet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Fler som köper spel på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Poängen med steam os har alltid varit för att ge användarna ett alternativ till Windows.
Valve reagerade när M$ började låsa spel till deras egna store.
Det finns någon gammal intervju med Gaben om detta som jag inte orkar leta fram just nu.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Kul! Windows passar inte bra på bärbara spelenheter. Speciellt inte utan trackpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det viktigaste för valve är SteamOS, dvs att det inte är windows i botten, som då en utväg för valve om microsoft skulle få för sig att låsa windows i framtiden.

Ett låst os innebär att spel inte skulle gå att installera direkt via steam utan att man bara skulle kunna installera genom windows egna store.

Alltså är windowsbaserade handhållna enheter ett hot, och det är i valves intresse att man kan köra steamos på dem utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Poängen med steam os har alltid varit för att ge användarna ett alternativ till Windows.
Det finns någon gammal intervju med Gaben om detta som jag inte orkar leta fram just nu.

Säljer valve sina spel i andra butiker eller är de låsta till steam på pc?
Microsoft säljer ju sina spel både i Windows butiken och på steam nu för tiden i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Marknadsandelar? Att man köper spel via Steam? Eller för att det är väldigt efterfrågat så att det ger lite goodwill?

De har ju redan vadå 80%? 90%? av den nuvarande marknaden för digitala pc-spel. Spel till ROG Ally kommer att installeras genom steam, det är inte problemet. Problemet är vad som kan ske i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Microsoft säljer ju sina spel både i Windows butiken och på steam nu för tiden i alla fall.

Jag vet inte. Har inte använt Windows på väldigt länge så har aldrig haft access till windows store.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ett tag så gick det att köpa spel i fysiska butiker som man aktiverade. Du kan ju även köpa spel hos andra online butiker till steam.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av filbunke:

De har ju redan vadå 80%? 90%? av den nuvarande marknaden för digitala pc-spel. Spel till ROG Ally kommer att installeras genom steam, det är inte problemet. Problemet är vad som kan ske i framtiden.

Senaste jag läste var det runt 75 procent av PC-marknaden.

Finns förövrigt en lättläst rapport om man är intresserad av spelmarknaden på PC i större drag. Exempelvis vilka genre som går bäst, antalet sålda spel under fjolåret o.s.v.

Global PC Games Market Report 2024.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

är nog många som kommer hata men ta tillbaka metro UI!!!

Windows phone va överlägset när det kommer till design och användbarhet, ta det i en lättare form av windows specifikt för spelande Är nog det ända som skulle kunna få mig att saffa en handhållen enhet!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Steam Deck verkar inte ha varit någon kassako utan mest gått jämt upp, vinsten är att användarna köper spel från Steam vilket alltid varit det primära, för Valve är nog var och en som inte köper en Nintendo Switch en vinst typ 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ett tag så gick det att köpa spel i fysiska butiker som man aktiverade. Du kan ju även köpa spel hos andra online butiker till steam.

Jo jag vet att man kunde det förr, köpte själv cs source på gamestop. Men man tvingades ändå aktivera i steam så det låstes ju tyvärr dit.
Men bra att det i alla fall fortfarande går köpa valves egna spel på andra ställen än deras butik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast då gäller det ju att man köper steamkoder. Det går inte att tex köpa tex Portal eller Half Life annat än direkt från steam eller som steamkoder (vilket då blir en indirekt köp från steam).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Vakve har ju själva köpt upp andras moddar och låst dom till Steam. Minns hur hatat Steam var när det lanserades.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Tydligt bra för Steam, eventuellt mindre bra för Steam Deck?
Känns nog som ett ganska positivt problem om Steam Deck får mer konkurrens av andra enheter som också kör just SteamOS.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tydligt bra för Steam, eventuellt mindre bra för Steam Deck?
Känns nog som ett ganska positivt problem om Steam Deck får mer konkurrens av andra enheter som också kör just SteamOS.

Vet inte om jag skulle kalla det konkurrens, den kommer ju inte gå att köpa med steamos installerad, utan det handlar bara om att valve kommer att jobba på att få det att fungera med så lite problem som möjligt.

Vilket innebär att det är upp till köparen att installera steamos på den (vilket då innebär att klart färre kommer köra steamos på den), att valve möjligtvis får för sig att sluta arbeta på kompabiliteten för den, och att, kanske, asus eller microsoft får för sig att göra något med den som skapar problem för en steamos-installation.

Så det säkra valet för en handhållen enhet med steamos kommer fortfarande vara steamdeck:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

SteamOS är ju precis Steam, deras plattform/affär. Hårdvaran för Steam Deck är nog ingen markant pengamaskin skulle jag tro, utan mjukvara är deras stora inkomstkälla, och att sakta bli mer oberoende av MS/Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Jag ser inte problemet.
Någon som minns Steam Machine/Steambox? När de försökte få PC att köra SteamOS?
Då handlade det om att göra en Steam Machine och sedan skulle andra bygga sina egna modeller samma är det med Steam Deck att tanken hela tiden varit att fler ska bygga egna motsvarigheter.
Det förvånande är snarare att det gått så lång tid utan att enheterna fått stöd än men antar att det varit en del som behövts göras före.
Jag hade inte blivit förvånad om vi får se en kompatibilitetsmärkning i framtiden.
Gabe förutspådde att Microsoft skulle ta över stora delar av spelmarknaden och dess försäljning därför satsade han på Linux, Steam Machine och senare Steam Deck, något jag upplever var rätt beslut för Valve och som Linux användare är jag väldigt glad över den utveckling som följt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det går väl att jämföra med att man kan få gamepass utan att äga en Xbox. Ms får fortfarande dina pengar vart du än kör gamepass på samma sätt som om du kör steam os på annan enhet än steam deck om du köper steam spel.

Tycker dock att ms borde släppa en egen version av konsol windows som fungerar liknande steam os och går att boota i desktop mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är ju inge ekonomisk vinst vad jag kan förstå.

x-30% på alla spel som de säljer genom steam. De bryr sig inte om örena de tjänar på Steam Deck. De är en till 99.2% en digital butik och det är där de tjänar alla pengar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

x-30% på alla spel som de säljer genom steam. De bryr sig inte om örena de tjänar på Steam Deck. De är en till 99.2% en digital butik och det är där de tjänar alla pengar.

Ganska säker på att det är en förlustaffär för valve till och med, med tanke på priset.
Kanske ett fåtal dollar i vinst nu när de streamlinat en massa med produktionen/komponenter blir billigare.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vet inte om jag skulle kalla det konkurrens, den kommer ju inte gå att köpa med steamos installerad, utan det handlar bara om att valve kommer att jobba på att få det att fungera med så lite problem som möjligt.

Nej inte i första läget, iaf. Känns väl dock inte som att Valve skulle vara motståndare till detta om kunderna skulle visa sig vilja ha SteamOS och om Asus då kanske vill gå kunderna till mötes.
Beror väl även på hur en eventuell framtida Windowsversion som faktiskt är anpassad för sådana här enheter ter sig.

Skrivet av filbunke:

Vilket innebär att det är upp till köparen att installera steamos på den (vilket då innebär att klart färre kommer köra steamos på den), att valve möjligtvis får för sig att sluta arbeta på kompabiliteten för den, och att, kanske, asus eller microsoft får för sig att göra något med den som skapar problem för en steamos-installation.

Hårdvaran är väl i stort "ungefär samma", AMD-baserad PC med integrerad grafik + lite USB HID, typ. Lite finlir sett till något slags inställningsprofiler förstås (olika upplösning, lite olika prestandanivåer), men ingen avsevärd skillnad vad det är för hårdvaruplattform de ska stödja.

Det finns förstås massor av scenarion; och om Microsoft köper sig till Asus lojalitet t.ex. så kan det ju snabbt ta stopp gällande att köra något annat än Windows antar jag, om de nu skulle vilja låsa ned saker för nedlåsningens skull.

Skrivet av filbunke:

Så det säkra valet för en handhållen enhet med steamos kommer fortfarande vara steamdeck:en.

Jo, så är det ju. Men frågan som ledde in på detta handlade väl mer om varför Valve skulle vill göra detta. Och som jag ser det har de oavsett allt ovanstående inte så mycket att förlora på det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att alla gillar Steam för att Steam är good guys. Steam kommer undan med saker som andra företag inte kommer undan med. Detta känns bara som ytterligare goodwill för att stärka Steams förtroendekapital.

Dessutom, om man lyckas förknippa handhållet spelande med Steam deck så mycket att alla maskiner är en Steam deck är mycket vunnet