Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vi måste förnya våra lån, satt och kikade för ca två veckor sedan. Då erbjöds vi via Swedbank (där vi har lånet idag):

Rörlig: 4,85%
1 år: 4,26%
2 år: 3,98%
3 år 3,83%
5 år: 3,63%

Nu idag så är rörlig kvar på 4,85 men:

1 år: 3,88%
2 år: 3,59%
3 år: 3,51%
5 år: 3,49%

Rörligt på 4,85% låter högt tycker jag. En bra bit över genomsnittsräntan hos Swedbank. Får att få någon känsla, vad får du om du fyller i era värden på SBABs och Skandias snurror?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#%2Fran...

Verkar vara avsevärt bättre på SBAB, så antingen får du byta eller pruta.
SBAB 2 år är runt 3.63%

Hur får du 3,63% mot 3,59% till "avsevärt" bättre? Marginell skillnad skulle jag säga, knappast värt att byta för det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#%2Fran...

Verkar vara avsevärt bättre på SBAB, så antingen får du byta eller pruta.
SBAB 2 år är runt 3.63%

Skrivet av blunden:

Rörligt på 4,85% låter högt tycker jag. En bra bit över genomsnittsräntan hos Swedbank. Får att få någon känsla, vad får du om du fyller i era värden på SBABs och Skandias snurror?

SBAB

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hur får du 3,63% mot 3,59% till "avsevärt" bättre? Marginell skillnad skulle jag säga, knappast värt att byta för det.

Jag kollade på översta.... Ber om ursäkt där står det 3.92%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

SBAB

<Uppladdad bildlänk>

Jag får ca 0.25 procentenheter mindre än dig hos SBAB med 70% belåning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

SBAB

<Uppladdad bildlänk>

Edit
Högra är med grönt lån, vänstra normala

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

SBAB

<Uppladdad bildlänk>

Om de inte åtminstone matchar SBABs ränta så är det ju bara att byta. Kan de inte matcha en långivare som kör med enkla räntesnurror (dvs. utan förhandling) så finns det ju ingen anledning att stanna kvar.

Kolla gärna Skandia också. Fick 4,09% rörligt där nu när jag kollade (utan att flytta tjänstepensionen) så måste själv förhandla lite igen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om de inte åtminstone matchar SBABs ränta så är det ju bara att byta. Kan de inte matcha en långivare som kör med enkla räntesnurror (dvs. utan förhandling) så finns det ju ingen anledning att stanna kvar.

Kolla gärna Skandia också. Fick 4,09% rörligt där nu när jag kollade (utan att flytta tjänstepensionen) så måste själv förhandla lite igen.

4.44 på Skandia. Så ja det är nog dags att höra av sig. Är väl lika bra att be om ett amorteringsunderlag när man ändå är igång så kanske man får prata med rätt person.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Kika med Skandia - Snurran på deras hemsida stämmer i de flesta fall också. Dom är en av få transparenta banker när det kommer till räntesättning. Alla får på lika villkor. En kundägd bank dessutom där bankkunderna årligen får tillbaka på något sätt.

Bra bubblare! Dom sänkte 20 punkter från SBAB! Nice! Det spännande är att Skandia som nu är bäst ger mig nästan 100 punkter (1%-enhet) bättre än den bank jag har idag. Spridningen är faktiskt rätt galen, trodde konkurrens/marknaden skulle vara mer tight.

Disclaimer: Har redan tjänstepension där, ger 10 punkter extra.

Skrivet av blunden:

Det "bankerna" säger till mig, iaf den jag har nu och en till, är att "vi är en fullservice provider" och sen nått dravel om att "vi siktar inte på att ha lägst räntor utan att man blir fullkund hos oss".
Och fullkund är då att dom ska ha in saker som lönekonto, sparande, pensioner...

Det jag ändå tycker är vrickat är att dom alltså hellre avstår kunder än att börja talla på "fullservice"-grejen.

Men det är klart, dom har väl räknat på att det är bättre med X-antal "fullservicekunder" än fler Y-antal "enbart bolånekunder"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bra bubblare! Dom sänkte 20 punkter från SBAB! Nice! Det spännande är att Skandia som nu är bäst ger mig nästan 100 punkter (1%-enhet) bättre än den bank jag har idag. Spridningen är faktiskt rätt galen, trodde konkurrens/marknaden skulle vara mer tight.

Disclaimer: Har redan tjänstepension där, ger 10 punkter extra.

Det "bankerna" säger till mig, iaf den jag har nu och en till, är att "vi är en fullservice provider" och sen nått dravel om att "vi siktar inte på att ha lägst räntor utan att man blir fullkund hos oss".
Och fullkund är då att dom ska ha in saker som lönekonto, sparande, pensioner...

Det jag ändå tycker är vrickat är att dom alltså hellre avstår kunder än att börja talla på "fullservice"-grejen.

Men det är klart, dom har väl räknat på att det är bättre med X-antal "fullservicekunder" än fler Y-antal "enbart bolånekunder"

Ja, jag noterade också nyligen att Skandia helt plötsligt blivit mer aggressiva.

Normalt är det ganska tight mellan dem, men ibland sticker någon spelare ut mer med ens specifika förutsättningar. Misstänker att det är en kombination av att de kanske just då försöker ta marknadsandelar, och att de olika långivarna i sin bedömning lägger olika stor vikt vid någon viss parameter.

Nästan alla traditionella banker vill ju normalt att man flyttar lönekonto, etc. samt flyttar eller sätter upp ett sparande så att de kan kompensera för intäktsbortfallet från en lägre ränta med intäkter från dessa andra tjänster. Sedan är det ju inte som att de kan hindra dig från att även ha tjänster hos andra banker etc. om du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi sitter och har vunnit en budgiving, och pratat med banken och fått massa siffror. 85% belåning på lägenheten, och samma på sommarstugan för att täcka insatsen. Med dagens ränta går vi runt, men inte alls lika smidigt som vi har det nu. Nu hyr vi för 9500kr, nya lägenheten skulle vara ungefär 25k ut:
5k amortering
12k ränta (rörlig ca 4%)
8k avgift

6/8k inkomst uthyrningsdel (1 el. 2 rum uthyrda)
3.5k Ränteavdrag

Summa:
15/13k utgift efter avdrag

Känns galet mycket, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi sitter och har vunnit en budgiving, och pratat med banken och fått massa siffror. 85% belåning på lägenheten, och samma på sommarstugan för att täcka insatsen. Med dagens ränta går vi runt, men inte alls lika smidigt som vi har det nu. Nu hyr vi för 9500kr, nya lägenheten skulle vara ungefär 25k ut:
5k amortering
12k ränta (rörlig ca 4%)
8k avgift

3.5k Ränteavdrag

Summa:

Ser väl "rimligt" (och dyrt) ut? Men vadå har ni vunnit en budgivning och sen efter det satt er ned för att se hur mycket ni har råd att buda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5k amortering
12k ränta (rörlig ca 4%)
8k avgift

3.5k Ränteavdrag

Summa:

Era nettokostnader kommer ju att vara ungefär desamma som i dagsläget; skillnaden är att ni också har en amortering.
Det jag skulle fundera över är vad som händer om uthyrningsverksamheten inte levererar (utöver vilket jobb som tillkommer med att hantera den).
Det är uppenbart att ni blir mer exponerade för minskade inkomster och eventuell värdeminskning på bostaden. Å andra sidan finns det en uppsida i form av värdeökning samt det förmodat större och bättre boendet.

Men siffrorna stämmer och om kassaflödet funkar är det ju i allt väsentligt neutralt mot nu.

Undrar också som ovanstående om ni blev överraskade först när ni vunnit budgivningen? (...)

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ser väl "rimligt" (och dyrt) ut? Men vadå har ni vunnit en budgivning och sen efter det satt er ned för att se hur mycket ni har råd att buda?

Vi hade fått lånelöfte på köp upp till 5M, detta är 3.25M, så trodde inte det skulle vara så illa

Det är alltså vårat första köp med lån, så vi känner oss lite lost över vad man faktiskt ger sig in på. Säljaren har alltså accepterat denna nivå, vi har inte skrivit kontrakt ännu

Känns som att bankens preliminära lånelöfte gavs ut lite lättvindigt, eller är det normalt att betala 20k i månaden för att bo?

Vår sammanlagda lön innan skatt är ju 85k, men minskar ju en del av VAB och annat. Svårt att uppskatta vad som är rimligt

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vi hade fått lånelöfte på köp upp till 5M, detta är 3.25M, så trodde inte det skulle vara så illa

Det är alltså vårat första köp med lån, så vi känner oss lite lost över vad man faktiskt ger sig in på. Säljaren har alltså accepterat denna nivå, vi har inte skrivit kontrakt ännu

Känns som att bankens preliminära lånelöfte gavs ut lite lättvindigt, eller är det normalt att betala 20k i månaden för att bo?

Vår sammanlagda lön innan skatt är ju 85k, men minskar ju en del av VAB och annat. Svårt att uppskatta vad som är rimligt

Jag hade tänkt till både en och två gånger innan jag satte mig med dessa boendekostnader, men så är jag lite trygghetsnarkoman också.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I Stockholm är det nog väldigt lågt för många 😅
Våra lägenheter kostar 6.5m med hyra runt 7k (ca 105kvm) och jag bor i Bromma.

Nybygget i Sundyberg är det 10m + hyra på 13k

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Banken räknar ju på er inkomst och andra utgifter så 20k kan ju vara med väldigt god marginal eller alldeles för dyrt.

Men ja det är "normalt" speciellt i dagens läge när räntan gått upp i snabb takt.

När vi köpte för några år sedan hade vi ungefär 14k (med amortering och före ränteavdrag) men nu är det en bit över 20k.

Permalänk
Medlem

Hej jag har en fråga. Jag går i tankarna att köpa en villa. Jag sitter på en bostadsrätt just nu. Bostadsrätten är fullt betald, så inga lån återstår. Jag har dock gjort en vinst med 100% och vill skjuta upp skatten på vinsten jag gjort.
Jag tänker mig att köpa en villa, (har råd med kontantinsats) nu och sälja lägenheten kanske 6 månader senare och fortfarande skjuta upp vinstskatten (om det går).

Jag tänker mig typ 1 mile insats till villan.
Lägga in ytterligare 1 mile på lånet till villan när lägenheten säljs.
Sitta med kanske 1-2 mile i lån.

Är detta praktiskt möjligt eller måste jag betala vinstskatt på bostadsrätten då den inte används som att betala villan direkt?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag hade tänkt till både en och två gånger innan jag satte mig med dessa boendekostnader, men så är jag lite trygghetsnarkoman också.

Exakt så känns det. Med dagens ränta är det ju mycket mer utgifter än idag, men går den ner till 2-3% är det stor skillnad

Men det kommer ju ta ett halvt sekel att minska ner lån på flera miljoner, känns som man kanske inte vill hamna i det?

Vår hyresrätt är nog orimligt billig på dagens marknad, kanske det är mest därför det tar emot?

nya lägenheten har två ingångar och en separat uthyrningsdel som idag är två rum, men lite gipsskivor så kan man ändra det. Totalt är det 140kvm, så vi skulle få större oavsett om vi hyr ut ett eller två

Permalänk
Skrivet av medbor:

Exakt så känns det. Med dagens ränta är det ju mycket mer utgifter än idag, men går den ner till 2-3% är det stor skillnad

Men det kommer ju ta ett halvt sekel att minska ner lån på flera miljoner, känns som man kanske inte vill hamna i det?

Vår hyresrätt är nog orimligt billig på dagens marknad, kanske det är mest därför det tar emot?

nya lägenheten har två ingångar och en separat uthyrningsdel som idag är två rum, men lite gipsskivor så kan man ändra det. Totalt är det 140kvm, så vi skulle få större oavsett om vi hyr ut ett eller två

Sen beror det ju på era inkomster förstås. Får ni in >70-80.000 netto så är ju kostnaderna hanterbara även om det blir tufft om precis allt skiter sig (så länge ni har jobben kvar).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hej jag har en fråga. Jag går i tankarna att köpa en villa. Jag sitter på en bostadsrätt just nu. Bostadsrätten är fullt betald, så inga lån återstår. Jag har dock gjort en vinst med 100% och vill skjuta upp skatten på vinsten jag gjort.
Jag tänker mig att köpa en villa, (har råd med kontantinsats) nu och sälja lägenheten kanske 6 månader senare och fortfarande skjuta upp vinstskatten (om det går).

Jag tänker mig typ 1 mile insats till villan.
Lägga in ytterligare 1 mile på lånet till villan när lägenheten säljs.
Sitta med kanske 1-2 mile i lån.

Är detta praktiskt möjligt eller måste jag betala vinstskatt på bostadsrätten då den inte används som att betala villan direkt?

Se datum en bit ned på sidan:
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Märkligt att ni börjat buda då om ni inte var redo för kommande utgifter på ett lånebelopp på ca 2,76mkr. Det är ju givet med den belåningsgraden om vad räntan ligger på vid ca 4% och kravet på 2% amortering som du redan nämnt inklusive er avgift på 8k. Kalkylen var väl väldigt enkel att räkna ut.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan det verkligen stämma att ni fick lånelöfte på 5m med en total inkomst om 85k? Jag anser att det är väldigt knappt att ni har råd att låna 3.25m, särskilt med den helmaxade belåningsgraden.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5k amortering
12k ränta (rörlig ca 4%)
8k avgift

3.5k Ränteavdrag

Summa:

Amorteringen bör inte räknas som kostnader utan en form av tvingat sparande för att göra jämförelsen rättvis.

Lägger ut alla kostnader med uppgifterna du har gett oss.

2 750 000 i lån med ränta runt 4,4%
Räntekostnader 121 440 kr
Ränteavdrag 36 432 kr
Räntekostnader efter avdrag 85 008 kr
Räntekostnader per månad 7084 kr efter avdrag
Avgift 8000 kr

Total kostnad som du jämför med hyresrätten är 15084 kr ifall ni orkar hyra ut så hamnar ni nästan på samma kostand som hyresrätten,

Du bör också kolla upp årsredovisningen noga och se ifall föreningen planerar höja avgiften höga lån och låga räntor som behöver bindas om innebär nästan alltid en avgift höjning alternativ ifall föreningen har stora renovering behov.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Amorteringen bör inte räknas som kostnader utan en form av tvingat sparande för att göra jämförelsen rättvis.

Lägger ut alla kostnader med uppgifterna du har gett oss.

2 750 000 i lån med ränta runt 4,4%
Räntekostnader 121 440 kr
Ränteavdrag 36 432 kr
Räntekostnader efter avdrag 85 008 kr
Räntekostnader per månad 7084 kr efter avdrag
Avgift 8000 kr

Total kostnad som du jämför med hyresrätten är 15084 kr ifall ni orkar hyra ut så hamnar ni nästan på samma kostand som hyresrätten,

Du bör också kolla upp årsredovisningen noga och se ifall föreningen planerar höja avgiften höga lån och låga räntor som behöver bindas om innebär nästan alltid en avgift höjning alternativ ifall föreningen har stora renovering behov.

Gammal förening som nästan inte har några lån, avgiften är hög till stor del pga energiklass F (eller G?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gammal förening som nästan inte har några lån, avgiften är hög till stor del pga energiklass F (eller G?)

Dubbelkolla även deras sparande per kvm, bör vara 300kr/kvm så vet du att de har fonderat någorlunda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Kan det verkligen stämma att ni fick lånelöfte på 5m med en total inkomst om 85k? Jag anser att det är väldigt knappt att ni har råd att låna 3.25m, särskilt med den helmaxade belåningsgraden.

Lånelöftet var beräknat på att vi kunde topplåna stor del av insatsen om vi skulle gå högre

Jag vet inte hur de kom fram till siffran dock, tror min lön spelade in ganska mycket

Banken räknade inte in uthyrningsinkomster i beräkningen alls, så vi borde ju ha råd med marginal känner jag? Idag bor det en där som vill bo kvar för 8500kr i månaden enligt mäklaren, sen behöver man skatta på en del av de pengarna såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lånelöftet var beräknat på att vi kunde topplåna stor del av insatsen om vi skulle gå högre

Jag vet inte hur de kom fram till siffran dock, tror min lön spelade in ganska mycket

Banken räknade inte in uthyrningsinkomster i beräkningen alls, så vi borde ju ha råd med marginal känner jag? Idag bor det en där som vill bo kvar för 8500kr i månaden enligt mäklaren, sen behöver man skatta på en del av de pengarna såklart

Vi kan inte svara på om ni har råd eller inte. Har du en bil eller två bilar, hund, katt, hobby, äter du ute, äter du hemma, om du har barn, hur många har du, har du studieskulder. Har föreningen du köpt bostaden i en vettig ekonomi eller kan den skjuta i höjden på grund av diverse anledningar osv osv osv.

Om ni inte har klart för er på svart och vitt vad det innebär att ha ett bolån och riskerna med detta så borde ni stannar kvar med er nuvarande hyreslägenhet. ...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vi kan inte svara på om ni har råd eller inte. Har du en bil eller två bilar, hund, katt, hobby, äter du ute, äter du hemma, om du har barn, hur många har du, har du studieskulder. Har föreningen du köpt bostaden i en vettig ekonomi eller kan den skjuta i höjden på grund av diverse anledningar osv osv osv.

Om ni inte har klart för er på svart och vitt vad det innebär att ha ett bolån och riskerna med detta så borde ni stannar kvar med er nuvarande hyreslägenhet. ...

Ja, det är nog där vi landar. Men känns lite deprimerande bara när man inser det till slut. Jag tror vi har råd efter att ha analyserat läget bättre nu, men jag har helt enkelt haft alldeles för dålig koll innan. Jag har nog bara hoppats att det var enklare än verkligheten visade sig att vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som andra sagt, med dagens räntenivå är det nog rätt vanligt. Vi köpte för 4.9M, flyttade in med en ränta på 1.67 % och nu har vi en ränta på 4.24 % vilket såklart gör stor skillnad i utgift per månad. (Diskussion om att amortering är "sparande" osv. finner jag lönlös, pengarna ska ut varje månad så jag räknar dem alltid som en utgift eftersom det minskar vad jag har på kontot efter att räkningarna är betalda).

Det är i mina ögon heller ingen orimlig utgift för ett hus (varierar såklart var i landet man bor) och att det nya normala för att bo ett hus är betydligt högre än det var innan. När räntan var låg så var det väldigt prisvärt att bo i hus, men det ränteläget ser jag inte att vi återvänder till. Däremot är ju prognosen att räntan sjunker framåt och då blir det billigare.

Men också som andra sagt, att räkna ut vad det kostar är inte så svårt. Alla banker erbjuder ju bra beräkningar på nätet för att se vad totalkostnaden blir per månad utifrån belåning och sen eventuella avgifter på det. Så för oss blev det inga överraskningar när räntan gick upp utan vi var förberedda på det.