Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jaha då var det dags att bråka om ränta igen. Vi har sedan ett år tillbaka haft rörligt lån från Swedbank med 1,45 % rabatt vilket idag ger en ränta på 4,49 %. Nu är det dags att uppdatera lånet och vi har såklart blivit erbjudna en sämre rabatt. Jag har ringt och begärt ut amorteringsunderlag vilket gjorde att en kvinna ringde upp och försökte fjäska lite, dock kunde hon inte erbjuda något bättre än det svar vi fick direkt i internetbanken.

Det nya erbjudandet är 1,31 % rabatt och de hänvisar till att de fått lägre marginaler nu när räntan sänks. Som jag tolkar det är det strunt iom att vi fått stå för hela ökningen när räntan stigit men nu ska de plötsligt höja priserna för att de inte kan tjäna lite mycket pengar när den sänks. Borde vi acceptera den förklaringen? De försökte lura oss att vi vinner på det iom att vi får den senaste sänkningen så sluträntan blir billigare än vi hittills betalat.

Tyvärr är jag mellan jobb så det känns inte så hoppfullt att söka nytt lån i dagsläget. Det är inget jag nämnt för banken. Jag har ett nytt jobb från augusti där jag kommer gå upp i lön men det innebär ju provanställning sex månader. Min sambo har fast och vi har båda ökat lönen ganska markant sen ett år tillbaka. Är det värt att försöka med andra banker innan min provanställning är över?

Givetvis kan du försöka med andra banker men du får nog vänja dig vid att flytta bolånet varje år när ränterabatten löper ut. Swedbank är knappast ensamma om sänka rabatten när den går ut. Att flytta för 0.14% känns inte lönt besväret.

De behöver ingen förklaring, har du inget större kapital, stort lån eller annat att använda som motvikt så finns det ingen större morot för banken.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Borde vi acceptera den förklaringen?

Nej.

Bankerna gör alltjämt stora vinster på bolånekunder och har ett fortsatt förmånligt utgångsläge även för 2025-2026. Swedbank är dessutom kända för att vara notoriskt snikna när det kommer till "förnyade" rabatter för existerande kunder. Volymmålen för nya kunder styr mer än förnuftet att satsa på långvariga kundrelationer.

Sondera terrängen hos andra banker och om ni helst vill vara kvar i Swedbank kan ni sedan återkomma med vilka konkreta erbjudanden ni fått från deras konkurrenter för att se om de är villiga att matcha. Är de inte villiga att göra det (vilket se sällan är) så har ni kvitto svart på vitt att det är dags att byta bank.

Skrivet av Murvar:

Tyvärr är jag mellan jobb så det känns inte så hoppfullt att söka nytt lån i dagsläget. Det är inget jag nämnt för banken. Jag har ett nytt jobb från augusti där jag kommer gå upp i lön men det innebär ju provanställning sex månader. Min sambo har fast och vi har båda ökat lönen ganska markant sen ett år tillbaka. Är det värt att försöka med andra banker innan min provanställning är över?

Ja.

Det är alltid värt att kolla upp var man står. Det värsta som kan hända är att ni inte får den ränta ni hoppas på men då får ni samtidigt signaler om vad som behöver förbättras för att räntan skall sjunka. Det är värt den relativt sett lilla investeringen i tid att få svar från andra aktörer på marknaden. Bolån är som elavtal; du får aldrig så bra erbjudanden som när du är ny kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jaha då var det dags att bråka om ränta igen. Vi har sedan ett år tillbaka haft rörligt lån från Swedbank med 1,45 % rabatt vilket idag ger en ränta på 4,49 %. Nu är det dags att uppdatera lånet och vi har såklart blivit erbjudna en sämre rabatt. Jag har ringt och begärt ut amorteringsunderlag vilket gjorde att en kvinna ringde upp och försökte fjäska lite, dock kunde hon inte erbjuda något bättre än det svar vi fick direkt i internetbanken.

Det nya erbjudandet är 1,31 % rabatt och de hänvisar till att de fått lägre marginaler nu när räntan sänks. Som jag tolkar det är det strunt iom att vi fått stå för hela ökningen när räntan stigit men nu ska de plötsligt höja priserna för att de inte kan tjäna lite mycket pengar när den sänks. Borde vi acceptera den förklaringen? De försökte lura oss att vi vinner på det iom att vi får den senaste sänkningen så sluträntan blir billigare än vi hittills betalat.

Även om du skulle acceptera den sämre räntan nu, vad skulle hindra dig från att byta bank senare om det kommer ett bättre erbjudande?

Men det kan väl vara värt att höra med andra banker redan nu. Så länge du har rörligt så ska du kunna byta när som. Det är inte jättekrångligt att byta bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Är du mellan jobb så är det bara att bita i det sura äpplet, men byt om ett halvår när du är tillsvidareanställd. Det är knappt värt att bråka för så lite som någon annan skrev. Försök att få gratis internetbank i ett år eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jag har också Swedbank. Får alltid kontakta vår kontaktperson på vårt bankkontor för att få behålla min rabatt på 1,55%. Centrala bolånavdelningen är helt värdelös.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Exakt sådana här saker som är så sjukt grisiga.

Jag sitter själv och ska lägga om lånen och det är så enormt frustrerande. Kontaktpersonerna/handläggarna man får låter ofta som nybakade 19-åringar som är extremt otrevliga och spydiga i sin kommunikation.
Hela marknanden är en soppa med totalt slumpmässiga "rabatter" (Bevis på det är att både jag och min sambo ringde till samma bank med ett par dagars mellanrum angående att flytta samma lån som vi gemensamt har, men vi blev erbjudna olika rabattsatser. Helt orimligt.) Och just eftersom rabatten verkar kunna flyta och förändras närhelst, så kan man ju mer eller mindre hamna i att man flyttar lånet på en 3-månadersränta som man är nöjd med, bara för att man säg 6-12 månader senare får höra att rabatten inte omförhandlas på samma nivå och helt plötsligt måste man börja grisa med jämförelser och flytt igen.

En annan sjuk sak är deras tafatta försök att ge ytterligare rabatt genom att man flyttar fler saker. En bank ville erbjuda mig enorma (obs, ironi!) 0,15%-enheter i rabatt om jag blev lönekontokund + flyttade alla försäkringar och pensioner!
Det var ju en helt horribel förlustaffär eftersom alla dom 3 posterna var dyrare/sämre hos den banken än där jag hade grejorna idag. Man blir ju fan förnärmad över hur jävla dum i huvudet dom tror man är.

Ytterligare en stökig sak är att jääääääkligt många verkar låsa in sig på antal %-enheter i rabatt man får. Där har ju bankerna tyvärr lyckats. Det folk inte verkar förstå, är ju att det är helt meningslöst att ha 1,5%enhet rabatt hos någon som har 2%-enheter högre listpris på räntan.....

Sist men inte minst är jag även förvånad över hur ointresserade dom är på att vinna över en bolånekund. Ingen, jag menar _INGEN_ ,av alla dom banker jag pratat med har på något sätt försökt "sälja" in en flytt. Dom har svarat på mina frågor och sen bara "gör en ansökan online om du är intresserad". Förhandlingsutrymmet och viljan att få en ny kund verkar vara noll-zip-zero-nada.

Så jag vetefan hur man ska välja. Det finns inga som helst garantier på att dom som ger mig bäst deal idag är bäst om 3 månader, och inte fan orkar man sitta och vrida runt lånet var 3:e månad. Jag funderar på att helt enkelt bara kolla på bankernas "snitträntor som kunderna har fått" och ta den som legat lägst där, det borde borga för störst sannolikhet att ligga lägst även framöver.

Sen har jag en bonusfråga: Binda eller inte binda?
Det som gör det extra knepigt nu är att den rörliga räntan fortsatt är rätt hög. Sen har 2-3 års-räntorna faktiskt (i min mening iaf) börjat sjunka i betydande grad.
Är det någon som har någon läsning eller kalkyler på hur man ska tänka?
Jag antar ju att det på något mer eller mindre invecklat sätt är inprisat i 2-3 årsräntorna, så att det ska bli en bra affär för banken. Så jag gissar på att man borde kunna anta att 3-månadersräntan vid något tillfälle kommer sjunka till samma nivå som 2&3-årsräntorna som nu bjuds?

Det jag då inte lyckas komma fram till är hur man ska förstå när detta sker, för jag antar att bankernas kalkyler på något sätt tar hänsyn till det?

Jag tänker såhär:
Binder jag på 3 år idag, så kommer jag redan nu ned i runda slängar nån dryg 1%-enhet. Det innebär ju 1%-enhet besparing mot 3-månadersräntan, så länge som 3-månadersräntan ligger högre.
Det innebär ju att vid någon breakpoint kommer jag gå break even, och sen efter den kommer jag ju gå back på bundet mot om jag haft rörligt.

Så frågan är hur man tar reda på hur det iaf statistiskt eller modelleringsmässigt ligger till.

Sen finns det ju fler saker att ta hänsyn till, att räntorna kan stiga etc. Men om man för förenkligens skull bara är intresserad av att jämföra dagens förväntan på 3 månaders VS 2/3-års räntor, hur ska man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag antar ju att det på något mer eller mindre invecklat sätt är inprisat i 2-3 årsräntorna, så att det ska bli en bra affär för banken. Så jag gissar på att man borde kunna anta att 3-månadersräntan vid något tillfälle kommer sjunka till samma nivå som 2&3-årsräntorna som nu bjuds?

Det jag då inte lyckas komma fram till är hur man ska förstå när detta sker, för jag antar att bankernas kalkyler på något sätt tar hänsyn till det?

Bankerna har gjort en bedömning om hur räntan kommer vara på kommande 2-3 år (beroende på bindninglängd), lagt på en riskmarginal och det är vad de erbjuder kunden.

Det enda man kan vara säker på är att bankens analytiker har mer och bättre insyn för att kunna bedöma ränteläget framåt än random person på gatan.

Sen kan allt hända givetvis, banken kan ha tokfel i sin analys och då tjänar du, men sannolikt inte och då förlorar du.

Bundna räntor är att se som en "försäkringspremie", du vet exakt vad du kommer betala under X period men försöka tjäna pengar på det är inte vad det är även om bankerna givetvis vill att folk ska binda. (de vet att du stannar som kund den perioden och förhoppningsvis är deras riskpremie satt så de tjänar lite mer på dig än om du hade haft rörligt)

Vettigast för att slippa förhandla är sbab alternativt avanzas superbolån men det senare kräver att man har 3msek hos avanza, men även tjänstepension räknas.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det som gör det extra knepigt nu är att den rörliga räntan fortsatt är rätt hög. Sen har 2-3 års-räntorna faktiskt (i min mening iaf) börjat sjunka i betydande grad.
Är det någon som har någon läsning eller kalkyler på hur man ska tänka?

Jag tänker såhär:
Binder jag på 3 år idag, så kommer jag redan nu ned i runda slängar nån dryg 1%-enhet. Det innebär ju 1%-enhet besparing mot 3-månadersräntan, så länge som 3-månadersräntan ligger högre.
Det innebär ju att vid någon breakpoint kommer jag gå break even, och sen efter den kommer jag ju gå back på bundet mot om jag haft rörligt.

Så frågan är hur man tar reda på hur det iaf statistiskt eller modelleringsmässigt ligger till.

Sen finns det ju fler saker att ta hänsyn till, att räntorna kan stiga etc. Men om man för förenkligens skull bara är intresserad av att jämföra dagens förväntan på 3 månaders VS 2/3-års räntor, hur ska man göra?

Det är inte lätt men här är en bok på ämnet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vettigast för att slippa förhandla är sbab alternativt avanzas superbolån men det senare kräver att man har 3msek hos avanza, men även tjänstepension räknas.

Absolut. Har man 50% belåningsgrad öppnas nya alternativ upp etc etc. Jag sitter i sitsen att jag inte kan få några specialare nånstans, en helt vanlig ointressant medelsvensson helt enkelt.

Edit: Kollade nu, inte imponerad av Avanza: "Du kan låna upp till 50% av marknadsvärdet på din fastighet eller bostadsrätt. "
Dom vill alltså _både_ ha 3 mille och max 50% belåningsgrad. Jag är ledsen att säga det, men har man dom förutsättningarna så spelar några punkter på bolånet hit eller dit inte så stor roll.

Skrivet av Mindfighter:

Bundna räntor är att se som en "försäkringspremie", du vet exakt vad du kommer betala under X period men försöka tjäna pengar på det är inte vad det är även om bankerna givetvis vill att folk ska binda. (de vet att du stannar som kund den perioden och förhoppningsvis är deras riskpremie satt så de tjänar lite mer på dig än om du hade haft rörligt)

Absolut, men det finns en "specialare" just nu. 2-3 års räntan är ju alltså betydligt billigare än 3 månadersräntan.
Det öppnar upp för specialfallet nu, att om 3-månadersräntan antingen tar tid på sig att gå ner, eller om den aldrig blir betydligt billigare under den perioden så kommer man ju där tjäna på det.

I vanliga fall så kommer ju bindingstid/säkerhet med en högre prispremie. Därav att det är än knepigare sits än vanligt.

https://www.boupplysningen.se/bolan/ranteprognos
Oklart vad det där är för källa, men den hänvisar ju till prognoser från banker och riksbanken.

Jag har fått erbjudande runt 3,30% på 3 år.
Givet siffrorna ovan så snackar vi ju att det knappast kommer hamna något rörligt långt under 3%. Därmed så ser det ju rätt bra ut att kunna binda på 3,3% nu, slippa 4,5% rörligt det närmsta året, och sen runt 2026 så ligger man ändå och skvalpar med sina 3,30% där bankerna prognostiserar samma för 3-månaders.

Så det här är skälet till att jag blir förvirrad. Jag förstår inte varför man nu blir erbjuden att binda på 3 år till ugnefär samma nivå som där dom förväntar sig att den rörliga ska ligga under samma period?

Var tänker jag fel?

Skrivet av zarkov:

Det är inte lätt men här är en bok på ämnet.

Kan tänka mig att den finns hos varenda analytiker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut. Har man 50% belåningsgrad öppnas nya alternativ upp etc etc. Jag sitter i sitsen att jag inte kan få några specialare nånstans, en helt vanlig ointressant medelsvensson helt enkelt.

Absolut, men det finns en "specialare" just nu. 2-3 års räntan är ju alltså betydligt billigare än 3 månadersräntan.
Det öppnar upp för specialfallet nu, att om 3-månadersräntan antingen tar tid på sig att gå ner, eller om den aldrig blir betydligt billigare under den perioden så kommer man ju där tjäna på det.

I vanliga fall så kommer ju bindingstid/säkerhet med en högre prispremie. Därav att det är än knepigare sits än vanligt.

sbab finns för medelsvensson som jag skrev, behöver aldrig förhandlas och ligger alltid bra till (även om de inte är bäst).

Du har hängt med i nyheterna senaste tiden? Verkar som världen slungas in i lågkonjunktur för att centralbankerna tagit i lite för hårt och sänker för sent. Personligen tror jag en radda snabba räntesänkningar går att spå i korten, tror det är så man ska tolka bankernas erbjudande på bundet, de räknar uppenbarligen själva med en lägre ränta över de tre åren totalt sett än vad de erbjuder dig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

sbab finns för medelsvensson som jag skrev, behöver aldrig förhandlas och ligger alltid bra till (även om de inte är bäst).

Du har hängt med i nyheterna senaste tiden? Verkar som världen slungas in i lågkonjunktur för att centralbankerna tagit i lite för hårt och sänker för sent. Personligen tror jag en radda snabba räntesänkningar går att spå i korten, tror det är så man ska tolka bankernas erbjudande på bundet, de räknar uppenbarligen själva med en lägre ränta över de tre åren totalt sett än vad de erbjuder dig.

Ok, då får man alltså se det som så att dom prognoser som den där sidan jag länkade till är utdaterade.
Det skulle ju alltså vara intressant att se deras nuvarande prognos, som dagens räntor bygger på.

Men sen funkar det väl ändå så att bankerna själva binder räntor? Dom jobbar väl inte så att dom löser 3 års bindingstid åt kund med att hela tiden själva låna in på kortare sikt?

Edit: Nu killgissar jag hejvilt här:
https://www.fi.se/contentassets/de570cf0b06d4b84945643bde6c68...
Banken finansierar alltså bolån med "säkerställda obligationer".
Borde då inte banken kunna ställa ut sådana obligationer på 3 års löptid mot en fast avgift? Då har man ju alltså själv säkrat upp vad det kommer att kosta att låna in pengar till utlåningen av bolånet med 3 års bindningstid och man har då ingen risk? Men givetvis kan man inte heller gå med högre vinst om man tror på att 3-månadersräntan ska sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men sen funkar det väl ändå så att bankerna själva binder räntor? Dom jobbar väl inte så att dom löser 3 års bindingstid åt kund med att hela tiden själva låna in på kortare sikt?

Absolut, men banker är inte kända för att vara risk-tagare, de bundna räntorna kan ses som deras bedömning av kommande åren. Sen säkrar de upp sig när du binder också, så de kör hängslen och livrem. "Huset" vinner alltid, det är ingen välgörenhet banker bedriver.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, men banker är inte kända för att vara risk-tagare, de bundna räntorna kan ses som deras bedömning av kommande åren. Sen säkrar de upp sig när du binder också, så de kör hängslen och livrem. "Huset" vinner alltid, det är ingen välgörenhet banker bedriver.

Japp så är det. Segt. Tack för diskussionen, får fundera lite hur jag vill göra...

Permalänk
Medlem

Problematiken är att det knappt finns konkurrens på bolånemarknaden i Sverige eller för den delen vettiga banker som konkurrerar med varandra. Tröskeln in är oerhört svår. Sverige är nog unikt i detta fall om man kikar på hur det ser ut i resten av Europa eller Världen. Vi är dessutom väldigt trogna våra banker, försäkringsbolag etc. Och egentligen finns det ingen anledning till att vara det. De känner ingen absolut press att göra något vettigt för sina kunder.

Därför jag bytte till Skandia som i vart fall kör med öppna kort - Jag har ingen tid att förhandla med någon person som är ute efter att sko sig på min ekonomiska tillvaro.

Det är en kartell liknande marknad där de enbart följer varandra utan att tänka ett steg före och erbjuda något vettigt till det svenska folket. Fastän de lånar till säkerhetsställda obligationer till de finaste villkoren som finns så är det alltid vi som betalar för kakan. Det är bara att se på utdelningskalasen och vinsterna de gör kvartal till kvartal.

Under de mest förmånliga perioderna på bolånemarknaden med det extremt låga ränteläget så kunde man knappt hitta skymten av att kunna binda sina bolåneräntor längre än 5 år - Man borde fråga sig själv om varför så var fallet. Bankerna själva kunde låna upp pengar till perioder med betydande längre perioder än ovan nämnt.

Samtidigt har privatpersoner under en ansenlig tid kunnat binda lån i t.ex. Tyskland på uppemot 30 år, Frankrike på uppemot 25 år, Spanien på uppemot 20 år, Danmark på uppemot 30 år osv.

Jag känner ett par bekanta i Tyskland som band sina bolån på sitt egna hem på 25 år till 0,7% ränta inklusive en fastighet de köpte upp för enbart uthyrningssyfte till liknande räntenivå.

Det krävs politiska mandat och uppstyrning inom banksektorn i Sverige. Inget annat funkar. SBAB om något borde göra något vettigt på marknaden men tyvärr är dom inte så himla grymma på att spela ut övriga bankerna.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

[quote postid="20545346" userid="11934" name="BasseBaba"]

Bind inte om du har marginal i din ekonomi. Banken har alltid en riskpremie som du betalar på bunden ränta (risken att de gissar fel om räntan i framtiden).

Angående bank-hvetena och förhandling... var bra när "förhandlat och färdigt" alternativen fanns. Kunde ge dig en ok eller bättre pris utan att behöva spendera tid på möten som du inte visste om de skulle ge något. Nu är var deras affärsmodell död men kan hoppas på något nytt alternativ med en modell som fungerar även vid "höga" räntor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Problematiken är att det knappt finns konkurrens på bolånemarknaden i Sverige eller för den delen vettiga banker som konkurrerar med varandra. Tröskeln in är oerhört svår. Sverige är nog unikt i detta fall om man kikar på hur det ser ut i resten av Europa eller Världen. Vi är dessutom väldigt trogna våra banker, försäkringsbolag etc. Och egentligen finns det ingen anledning till att vara det. De känner ingen absolut press att göra något vettigt för sina kunder.

Därför jag bytte till Skandia som i vart fall kör med öppna kort - Jag har ingen tid att förhandla med någon person som är ute efter att sko sig på min ekonomiska tillvaro.

Det är en kartell liknande marknad där de enbart följer varandra utan att tänka ett steg före och erbjuda något vettigt till det svenska folket. Fastän de lånar till säkerhetsställda obligationer till de finaste villkoren som finns så är det alltid vi som betalar för kakan. Det är bara att se på utdelningskalasen och vinsterna de gör kvartal till kvartal.

Under de mest förmånliga perioderna på bolånemarknaden med det extremt låga ränteläget så kunde man knappt hitta skymten av att kunna binda sina bolåneräntor längre än 5 år - Man borde fråga sig själv om varför så var fallet. Bankerna själva kunde låna upp pengar till perioder med betydande längre perioder än ovan nämnt.

Samtidigt har privatpersoner under en ansenlig tid kunnat binda lån i t.ex. Tyskland på uppemot 30 år, Frankrike på uppemot 25 år, Spanien på uppemot 20 år, Danmark på uppemot 30 år osv.

Jag känner ett par bekanta i Tyskland som band sina bolån på sitt egna hem på 25 år till 0,7% ränta inklusive en fastighet de köpte upp för enbart uthyrningssyfte till liknande räntenivå.

Det krävs politiska mandat och uppstyrning inom banksektorn i Sverige. Inget annat funkar. SBAB om något borde göra något vettigt på marknaden men tyvärr är dom inte så himla grymma på att spela ut övriga bankerna.

Låga räntorna berodde på EUR-problemen... Sedan är väl Sverige rätt unikt i att högst skuld när man dör vinner tänket. Anledningen på att exemplen du ger är i att de flesta länder så är lånt 0 efter max 30 år. Håller även ner priserna lite...

Ränteavdraget är säkert folk glada i men är ju bara en subvention av bankernas vinster genom skattebetalarna. Att det inte försvunnet (och att ingen vill det) visar väl hur mycket förståelse Svensson har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Låga räntorna berodde på EUR-problemen... Sedan är väl Sverige rätt unikt i att högst skuld när man dör vinner tänket. Anledningen på att exemplen du ger är i att de flesta länder så är lånt 0 efter max 30 år. Håller även ner priserna lite...

Ränteavdraget är säkert folk glada i men är ju bara en subvention av bankernas vinster genom skattebetalarna. Att det inte försvunnet (och att ingen vill det) visar väl hur mycket förståelse Svensson har.

Vilka av dessa länder har lägre priser än Sverige mot deras lön?
Tyskland är ganska dyrt iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror också de kommer få sänka både mer och snabbare än prognoserna, iaf på kort sikt.
Frågan är om det svänger över åt andra hållet igen fort eller inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Jag håller absolut med om att det borde gå att binda på 20 eller 30år också, men du tar i lite väl tycker jag med 5år för det var ju enkelt att binda på 10år om man ville även när räntan var lägre. SBAB erbjöd mig 10år på 2.19% 2021 t ex.

Permalänk
Medlem

En skillnad mellan Sverige och de flesta andra länder är att man där faktiskt betalar av sina lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

[quote postid="20545346" userid="11934" name="BasseBaba"]

Bind inte om du har marginal i din ekonomi. Banken har alltid en riskpremie som du betalar på bunden ränta (risken att de gissar fel om räntan i framtiden).

Som sagt, jag såg det läge vi var i nu som ett "specialfall", just eftersom dom bundna räntorna låg så mycket lägre.
Men jag får lita på informationen här om att kalkylen bakom ändå är som så att dom bundna räntorna överlag ska räknas som dyrare. Jag var helt enkelt ute efter att hitta en "lucka i systemet" där en bunden ränta på 3 år skulle bli billigare än 3månadersräntan under samma tid genom att jag "spar in" pengar tills dess att 3 månadersräntan är nere på den bundna räntan, men jag inser att en medlem i pöbeln som jag knappast lyckas överlista systemet på det sättet.

Skrivet av Ibymafayhas:

Angående bank-hvetena och förhandling... var bra när "förhandlat och färdigt" alternativen fanns. Kunde ge dig en ok eller bättre pris utan att behöva spendera tid på möten som du inte visste om de skulle ge något. Nu är var deras affärsmodell död men kan hoppas på något nytt alternativ med en modell som fungerar även vid "höga" räntor.

Måste säga att om man vill ha som så, så får man köra på SBAB. Ringde dom efter inrådan på någon tidigare i tråden.
Det var den första kundtjänsten som var trevliga att prata med. Ingenting var några konstigheter, samt det som stod på hemsidan var det som gällde.

Festligt nog så var SBAB's erbjudande det bästa av alla jag pratat med, så jag står fast vid min tidigare teori att sålänge man bara är en medelsvensson som inte sitter på antingen en orimligt låg belåningsgrad (under 50%) eller orimligt stort kapital /lön (vi snackar många miljoner), så verkar det inte inom rimliga normalfall gå att förhandla till något som är betydligt bättre än SBAB. (Det finns väl alltid nu någon som kommer komma och säga att dom med 85% belåning och 15000 i månadslön fick någon monsterrabatt).

Så det lutar åt SBAB här, skönt att veta att man inte behöver bevaka och upprätthålla nån typ av "rabatt" eller känna att man måste flytta delar av sin ekonomi för att få en rimlig ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En skillnad mellan Sverige och de flesta andra länder är att man där faktiskt betalar av sina lån.

Gör man? Har du någon källa? Trodde många bara flyttade? Antingen hus eller bank

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gör man? Har du någon källa? Trodde många bara flyttade? Antingen hus eller bank

Finland, Danmark, Tyskland... alla 20-30 år. Källa: Kollegor i länderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Som sagt, jag såg det läge vi var i nu som ett "specialfall", just eftersom dom bundna räntorna låg så mycket lägre.
Men jag får lita på informationen här om att kalkylen bakom ändå är som så att dom bundna räntorna överlag ska räknas som dyrare. Jag var helt enkelt ute efter att hitta en "lucka i systemet" där en bunden ränta på 3 år skulle bli billigare än 3månadersräntan under samma tid genom att jag "spar in" pengar tills dess att 3 månadersräntan är nere på den bundna räntan, men jag inser att en medlem i pöbeln som jag knappast lyckas överlista systemet på det sättet.

Måste säga att om man vill ha som så, så får man köra på SBAB. Ringde dom efter inrådan på någon tidigare i tråden.
Det var den första kundtjänsten som var trevliga att prata med. Ingenting var några konstigheter, samt det som stod på hemsidan var det som gällde.

Festligt nog så var SBAB's erbjudande det bästa av alla jag pratat med, så jag står fast vid min tidigare teori att sålänge man bara är en medelsvensson som inte sitter på antingen en orimligt låg belåningsgrad (under 50%) eller orimligt stort kapital /lön (vi snackar många miljoner), så verkar det inte inom rimliga normalfall gå att förhandla till något som är betydligt bättre än SBAB. (Det finns väl alltid nu någon som kommer komma och säga att dom med 85% belåning och 15000 i månadslön fick någon monsterrabatt).

Så det lutar åt SBAB här, skönt att veta att man inte behöver bevaka och upprätthålla nån typ av "rabatt" eller känna att man måste flytta delar av sin ekonomi för att få en rimlig ränta.

Kika med Skandia - Snurran på deras hemsida stämmer i de flesta fall också. Dom är en av få transparenta banker när det kommer till räntesättning. Alla får på lika villkor. En kundägd bank dessutom där bankkunderna årligen får tillbaka på något sätt.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Finland t.ex. där lånar man på 30 år och då ska det vara betalt efter de 30 åren. ...så det är stor skillnad även i vårt närområde och det blir en sundare marknad när lånen folk tar för att köpa faktiskt ska betalas tillbaka också.

https://svenska.yle.fi/a/7-10018752

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finland t.ex. där lånar man på 30 år och då ska det vara betalt efter de 30 åren. ...så det är stor skillnad även i vårt närområde och det blir en sundare marknad när lånen folk tar för att köpa faktiskt ska betalas tillbaka också.

https://svenska.yle.fi/a/7-10018752

Jo fast det är skillnad på att betala av eller bo och sedan sälja? Så frågan är väl hur många betalar av kontra flyttar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo fast det är skillnad på att betala av eller bo och sedan sälja? Så frågan är väl hur många betalar av kontra flyttar

Har ingen betydelse, skillnaden är att man har en 30-årig amorteringsplan kontra att man amorterar 0% så snart man nått 50% belåningsgrad (vilket händer förr eller senare även med minimala amorteringar eftersom värdet ökat under tiden). I finland om man flyttar efter 15 år så har man amorterar halva lånet, vilket sannolikt inte hänt här under de 15 åren. Kontentan blir att man kan inte låna hur mycket som helst och därmed hålls prisökningarna i schack på ett annat sätt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vi måste förnya våra lån, satt och kikade för ca två veckor sedan. Då erbjöds vi via Swedbank (där vi har lånet idag):

Rörlig: 4,85%
1 år: 4,26%
2 år: 3,98%
3 år 3,83%
5 år: 3,63%

Nu idag så är rörlig kvar på 4,85 men:

1 år: 3,88%
2 år: 3,59%
3 år: 3,51%
5 år: 3,49%

Med vårt lån så är det en skillnad på 2400kr/månad mellan rörligt och två år. Jag är lockad att ta det, eller åtminstone ett år. Samtidigt verkar bankerna överens i sin prognos om rörliga räntor under 4% redan januari 25.

Om man leker med tanken att den rörliga ligger på 3,9% i januari och sen har man den i tre månader, frågan är vad som händer mellan mars/april och augusti. Sjunker räntan så mycket ytterligare att man kunde ha sparat (mycket) mer än vad den bundna sparade in under hösten, eller går det på ett ut tro men med en jämn kostnad? (Jo jag vet att bankerna räknar med att tjäna pengar, jag ältar vad som är bäst här hemma )

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har ingen betydelse, skillnaden är att man har en 30-årig amorteringsplan kontra att man amorterar 0% så snart man nått 50% belåningsgrad (vilket händer förr eller senare även med minimala amorteringar eftersom värdet ökat under tiden). I finland om man flyttar efter 15 år så har man amorterar halva lånet, vilket sannolikt inte hänt här under de 15 åren. Kontentan blir att man kan inte låna hur mycket som helst och därmed hålls prisökningarna i schack på ett annat sätt.

Dock står det i din artikel att svenskar har högre förmögenheter, även med större skuldsättning.
Skillnaden blir ju att istället för att spara så får banken pengarna?
Finland har samma lön som oss och ungefär samma kvadratmeter pris i Helsingfors som Stockholm.

Min lägenhet skulle behöva amortera 85k/år i 30år, eller ca 7k I månaden.

Så istället för att man fick avsätta 85k till börsen och pengarna växte så måste man amortera...

Tycker inte det låter speciellt vettigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vi måste förnya våra lån, satt och kikade för ca två veckor sedan. Då erbjöds vi via Swedbank (där vi har lånet idag):

Rörlig: 4,85%
1 år: 4,26%
2 år: 3,98%
3 år 3,83%
5 år: 3,63%

Nu idag så är rörlig kvar på 4,85 men:

1 år: 3,88%
2 år: 3,59%
3 år: 3,51%
5 år: 3,49%

Med vårt lån så är det en skillnad på 2400kr/månad mellan rörligt och två år. Jag är lockad att ta det, eller åtminstone ett år. Samtidigt verkar bankerna överens i sin prognos om rörliga räntor under 4% redan januari 25.

Om man leker med tanken att den rörliga ligger på 3,9% i januari och sen har man den i tre månader, frågan är vad som händer mellan mars/april och augusti. Sjunker räntan så mycket ytterligare att man kunde ha sparat (mycket) mer än vad den bundna sparade in under hösten, eller går det på ett ut tro men med en jämn kostnad? (Jo jag vet att bankerna räknar med att tjäna pengar, jag ältar vad som är bäst här hemma )

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#%2Fran...

Verkar vara avsevärt bättre på SBAB, så antingen får du byta eller pruta.
SBAB 2 år är runt 3.63%

Visa signatur