Skrivet av Murvar:
Det nya erbjudandet är 1,31 % rabatt och de hänvisar till att de fått lägre marginaler nu när räntan sänks. Som jag tolkar det är det strunt iom att vi fått stå för hela ökningen när räntan stigit men nu ska de plötsligt höja priserna för att de inte kan tjäna lite mycket pengar när den sänks. Borde vi acceptera den förklaringen? De försökte lura oss att vi vinner på det iom att vi får den senaste sänkningen så sluträntan blir billigare än vi hittills betalat.
Exakt sådana här saker som är så sjukt grisiga.
Jag sitter själv och ska lägga om lånen och det är så enormt frustrerande. Kontaktpersonerna/handläggarna man får låter ofta som nybakade 19-åringar som är extremt otrevliga och spydiga i sin kommunikation.
Hela marknanden är en soppa med totalt slumpmässiga "rabatter" (Bevis på det är att både jag och min sambo ringde till samma bank med ett par dagars mellanrum angående att flytta samma lån som vi gemensamt har, men vi blev erbjudna olika rabattsatser. Helt orimligt.) Och just eftersom rabatten verkar kunna flyta och förändras närhelst, så kan man ju mer eller mindre hamna i att man flyttar lånet på en 3-månadersränta som man är nöjd med, bara för att man säg 6-12 månader senare får höra att rabatten inte omförhandlas på samma nivå och helt plötsligt måste man börja grisa med jämförelser och flytt igen.
En annan sjuk sak är deras tafatta försök att ge ytterligare rabatt genom att man flyttar fler saker. En bank ville erbjuda mig enorma (obs, ironi!) 0,15%-enheter i rabatt om jag blev lönekontokund + flyttade alla försäkringar och pensioner!
Det var ju en helt horribel förlustaffär eftersom alla dom 3 posterna var dyrare/sämre hos den banken än där jag hade grejorna idag. Man blir ju fan förnärmad över hur jävla dum i huvudet dom tror man är.
Ytterligare en stökig sak är att jääääääkligt många verkar låsa in sig på antal %-enheter i rabatt man får. Där har ju bankerna tyvärr lyckats. Det folk inte verkar förstå, är ju att det är helt meningslöst att ha 1,5%enhet rabatt hos någon som har 2%-enheter högre listpris på räntan.....
Sist men inte minst är jag även förvånad över hur ointresserade dom är på att vinna över en bolånekund. Ingen, jag menar _INGEN_ ,av alla dom banker jag pratat med har på något sätt försökt "sälja" in en flytt. Dom har svarat på mina frågor och sen bara "gör en ansökan online om du är intresserad". Förhandlingsutrymmet och viljan att få en ny kund verkar vara noll-zip-zero-nada.
Så jag vetefan hur man ska välja. Det finns inga som helst garantier på att dom som ger mig bäst deal idag är bäst om 3 månader, och inte fan orkar man sitta och vrida runt lånet var 3:e månad. Jag funderar på att helt enkelt bara kolla på bankernas "snitträntor som kunderna har fått" och ta den som legat lägst där, det borde borga för störst sannolikhet att ligga lägst även framöver.
Sen har jag en bonusfråga: Binda eller inte binda?
Det som gör det extra knepigt nu är att den rörliga räntan fortsatt är rätt hög. Sen har 2-3 års-räntorna faktiskt (i min mening iaf) börjat sjunka i betydande grad.
Är det någon som har någon läsning eller kalkyler på hur man ska tänka?
Jag antar ju att det på något mer eller mindre invecklat sätt är inprisat i 2-3 årsräntorna, så att det ska bli en bra affär för banken. Så jag gissar på att man borde kunna anta att 3-månadersräntan vid något tillfälle kommer sjunka till samma nivå som 2&3-årsräntorna som nu bjuds?
Det jag då inte lyckas komma fram till är hur man ska förstå när detta sker, för jag antar att bankernas kalkyler på något sätt tar hänsyn till det?
Jag tänker såhär:
Binder jag på 3 år idag, så kommer jag redan nu ned i runda slängar nån dryg 1%-enhet. Det innebär ju 1%-enhet besparing mot 3-månadersräntan, så länge som 3-månadersräntan ligger högre.
Det innebär ju att vid någon breakpoint kommer jag gå break even, och sen efter den kommer jag ju gå back på bundet mot om jag haft rörligt.
Så frågan är hur man tar reda på hur det iaf statistiskt eller modelleringsmässigt ligger till.
Sen finns det ju fler saker att ta hänsyn till, att räntorna kan stiga etc. Men om man för förenkligens skull bara är intresserad av att jämföra dagens förväntan på 3 månaders VS 2/3-års räntor, hur ska man göra?