Veckans fråga: På vilken plats spelar du mest?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: På vilken plats spelar du mest?

Spelar du oftast vid skrivbordet, framför TV:n eller kan du lira överallt med handhållen spelmaskin?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oftast i en simracing-rigg med ratt och pedaler

Permalänk
Hedersmedlem

Historiskt sett vinner TGB+M vid skrivbordet extremt hårt för mig.

Men, senaste tiden är det Quest 3 PCVR på öppen yta som gäller.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Player 1
Nämen skämt åsido, det blir nog 50/50 mellan TGB + Mus på datorskärmen eller handkontroll vid datorn i datastolen fast på TV-skärmen.
Utrustningen är väldigt beroende på spel, jag skulle aldrig spela plattformsspel med TGB + Mus föredrar även handkontroll för racing, samtidigt är stadsbyggarspel och FPS-spel hopplösa med handkontroll och gör sig bättre med TGB +Mus.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket periodare. Senaste året mest PS5, men tror jag ska satsa på en PC-retur inom kort.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Ståendes med vr headset på skallen.
Sitter om det är racing/3rd person eller om man på annat sätt sitter ned i spelet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

95% t-bord och mus.

Men nästa vecka får det bli VR igen, inte rört på månader tråkigt nog! Samt bilspel då även ratten ligger och dammar..

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000

Permalänk
Medlem

100% datorbord + tangentbord + mus.

Ergonomi + ergonomi + ergonomi.

Enda undantaget: spel som måste styras med ratt, men det blir så sällan att jag nyss gjorde mig av med riggen jag hade.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

T-bord och mus sedan 1996 typ. Håller framgångsrikt på att valla in båda barnen i samma fotspår 😎

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

100% datorbord + tangentbord + mus.

Ergonomi + ergonomi + ergonomi.

Enda undantaget: spel som måste styras med ratt, men det blir så sällan att jag nyss skänkte bort riggen jag hade.

Rätt säker på att det är ergonomiskt bättre att ha en handkontroll i knät.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Går runt och bär på stationära datorn och spelar samtidigt.

Skämt åsido, sitter vid skrivbordet med tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

Sitter mest i soffan med handkontroll. Jag har datorn uppkopplad på min Nvidia Shield via Moonlight/Sunshine.

Vissa spel föredrar jag att sitta vid datorn med mus och tangentbord.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Beror på typ av spel. 99% av alla singel-player spel körs i soffan medans online är oftast vid skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Soffa eller fåtölj med tangentbord och mus eller handkontroll beroende på spel. Har datorn inkopplad i 65" oled.
Ergonomi i andrahand dessvärre

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

75 tum blir svårt vid ett skrivbord.
Chillaxing värdet av en sjyst soffa och fet skärm gräver guld 🫶😊
Kommer aldrig aldrig mer sätta mig vid ett skrivbord och sitta där som en stolle 😆😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Vid datorbordet, med VR-set, flygreglage och mus. Ja det är otympligt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

75 tum blir svårt vid ett skrivbord.
Chillaxing värdet av en sjyst soffa och fet skärm gräver guld 🫶😊
Kommer aldrig aldrig mer sätta mig vid ett skrivbord och sitta där som en stolle 😆😂

Frågan är då om du spelar på en PC med tangetbord och mus eller om du chillaxing med kontroll på PC/konsol? Vill bara förstå ditt ordval av stolle, hur tungt det ordet är för dig. Spelar du på stor skärm men på konsol med en kontroll, väger det lätt och nära på att det är löjligt du kallar skrivbordssittare då för stolle

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Frågan är då om du spelar på en PC med tangetbord och mus eller om du chillaxing med kontroll på PC/konsol? Vill bara förstå ditt ordval av stolle, hur tungt det ordet är för dig. Spelar du på stor skärm men på konsol med en kontroll, väger det lätt och nära på att det är löjligt du kallar skrivbordssittare då för stolle

Jag var en stel stolle vid skrivbordet.
Nu är jag en mjuk stolle 😅

Ja, det är PC med mus och tangentbord. Har handkontroll vid behov.
Soffan är en schäslong. Ena benet på soffbordet, och andra på schäslongen. Kuddar bakom så jag sitter bra. Min schäslong är på vänster sida i tittarens riktning.

Keyboard är på vänster ben som lutar ner mot soffan. Musen på en stor bok med en musmatta på.

Har aldrig haft problem med rygg eller musarm/hand.
Det hade jag vid skrivbordet.

På helgen kan jag sitta i samma position en halv dag. Rättar till mig lite då och då. Men annars inga problem. Detta har varit mitt utgångsläge för Matrix upplevelsen sedan 7år tillbaka 🫶🙏💪

Edit: visserligen tränar jag en del. Kan vara det som trotsar alla ergonomiska experter 😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Just nu blir det laptopen i soffan. Plöjer igenom gamla Zelda-spel på emulator.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord vid skrivbord såklart.
Handkontroll är "Jack of all trades but master of none". Inte bäst på något men dugligt till det mesta.
Det enda spel där jag sträcker mig efter handkontrollen är Vampire survivors pga den analoga styrspaken.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk

Jag bor i en etta så det blir vid skrivbordet. Hade en tv som satt på väggen ovanför skärmarna. Man får utnyttja ytorna mer effektivt. Nu har jag fått en projektor av en kompis så nu kommer det istället upp en projektorduk ovanför skärmarna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Utomhus. GPS-baserade spel som tex Badge(r)s! [Android enbart] Turf [var Androidexklusivt de första åren]

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Jag håller inte på med dataspel"

Permalänk
Medlem

Halvtråkiga webspel på mobilen
Steam deck (ofta legospel eller liknande)
Dator var ett tag sedan

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Saknar alternativet "Jag håller inte på med dataspel"

Jovisst. Genom att inte svara.

Visa signatur

Luxor ABC 802, CPU Z80A, ROM 32 Kb, RAM 64Kb, flexskiveenhet ABC 830, kassettminne 820.

Permalänk
Hedersmedlem

Mobilen då? Bland oss småbarnsföräldrar är nog det ett vanligt fenomen. Några minuter här och där. Att sitta och spela i timmar känns långt borta, men visst med äldstingen skulle det ju kunna gå. Men förutsätter nog att bara vi är hemma då vilket ju är rätt sällan om jag inte vobbar och då är det ju inte så mycket spelande på schemat tyvärr.

Permalänk
Medlem

Mestadels vid skrivbordet.
Tangentbord och mus eller handkontroll beror på spel.
Vissa spel, exempelvis GTA brukar jag alternera.
Tangentbord och mus till fots eller handkontroll när man kör bil.

Permalänk
Medlem

Om man ska gå efter senaste tiden för min del så är det främst vid PC'n (skrivbord) med antingen mus och tangentbord eller kontroll (beroende på spel). Har varit lite trögt ett tag med intressanta nya titlar till PS5, men spelar gärna där också (i soffan framför TV'n).

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad man lirar.

Klassiska spel: desktop med mus o tgb
Flygsim/racing: PCVR vid desktop med joystick eller ratt
VR spel: Öppen yta med Quest3

Av detta sett historiskt och statistiskt så vinner desktop med mus o tgb, men de två andra kategorierna knaprar in mer och mer på senare tid...

Permalänk
Medlem

Spel för mig är skrivbord, mus och tangentbord. Allt annars känns bara fel.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.