Får personbilar parkera här?

Permalänk
Hedersmedlem

Får personbilar parkera här?

Hej!

Jag stötte på denna skyltkombination för ett tag sedan, och jag undrar lite hur ni på Sweclockers tolkar denna:

Som jag förstår det så ska man tolka skyltarna var för sig om de inte sitter ihop. Min tolkning är därför:

Här får bussar parkera, men i max 30 minuter, och endast mellan kl 20 och kl 09. Övrig tid är parkering förbjuden.

Det jag tror markägaren istället "menar" är att man får parkera sin bil här i 30 minuter, men på kvällstid så är det en ställplats för bussar över natten, eftersom det låter som en mycket rimligare regeluppsättning.

Men frågan är alltså, vad betyder denna skyltkombination? Utan att tolka in vad som verkar rimligt, utan bara om vi utgår från de skyltar som faktiskt sitter här.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag stötte på denna skyltkombination för ett tag sedan, och jag undrar lite hur ni på Sweclockers tolkar denna:

<Uppladdad bildlänk>

Som jag förstår det så ska man tolka skyltarna var för sig om de inte sitter ihop. Min tolkning är därför:

Här får bussar parkera, men i max 30 minuter, och endast mellan kl 20 och kl 09. Övrig tid är parkering förbjuden.

Det jag tror markägaren istället "menar" är att man får parkera sin bil här i 30 minuter, men på kvällstid så är det en ställplats för bussar över natten, eftersom det låter som en mycket rimligare regeluppsättning.

Men frågan är alltså, vad betyder denna skyltkombination? Utan att tolka in vad som verkar rimligt, utan bara om vi utgår från de skyltar som faktiskt sitter här.

Jag läser uppifrån och ner:
PARKERING
30 Minuter
Gäller Buss
20-9 vardagar,
20-9 lördagar,
20-9 helgdagar

Känns som en parkeringsstolpe som egentligen bara blir krånglig av den nedersta skylten på stolpen.
Således vill jag tolka det som:
Parkering i 30 min för bussar mellan 20-9 (vilket låter som ett rätt knäppt upplägg).

Ska skylten gälla något annat så behöver nog skylten lite kärlek.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Övrig tid är det nog inte förbjudet att stå där. Inom dom tiderna som står där mån-lör samt söndag inklusive helgdagar så gäller parkeringen för bussar á 30min. Övrig tid på dygnet á 30min så får du stå där.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Här är en klipp om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=ynjyJAkijY0

Min gissning bussar får parkera där i max 30 minuter och endast mellan kl 20 och kl 09.

Permalänk
Medlem

Man ska väl läsa nerifrån och upp så buss mellan 20-9, fri parkering i 30 minuter övrig tid och för övriga fordon?

Länge sedan man tog körkort så kan ha fel, aldrig sett sån där kombo själv heller.

Edit: ser att andra tycker tvärtom, blir spännande att följa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag läser uppifrån och ner:
PARKERING
30 Minuter
Gäller Buss
20-9 vardagar,
20-9 lördagar,
20-9 helgdagar

Känns som en parkeringsstolpe som egentligen bara blir krånglig av den nedersta skylten på stolpen.
Således vill jag tolka det som:
Parkering i 30 min för bussar mellan 20-9 (vilket låter som ett rätt knäppt upplägg).

Ska skylten gälla något annat så behöver nog skylten lite kärlek.

Ja, ok, då tolkar du det på samma sätt som jag.

Glömde ta med att det finns en zontavla med förbjuden parkering, så det går inte att använda reglerna om att man får parkera i allmänhet heller.

Och kollar man på hur parkeringsfickorna är utformade så känns det inte troligt att avsikten är att det ska gälla bussar, för det blir jäkligt korta bussar då...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

Övrig tid är det nog inte förbjudet att stå där. Inom dom tiderna som står där mån-lör samt söndag inklusive helgdagar så gäller parkeringen för bussar á 30min. Övrig tid på dygnet á 30min så får du stå där.

Så vore det kanske möjligt att tolka det, om det inte är en huvudled. Men i det här fallet finns en zontavla om att parkering endast är tillåten på uppmärkta platser (glömde skriva det), vilket gör att det inte går att tolka det så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Man ska väl läsa nerifrån och upp så buss mellan 20-9, fri parkering i 30 minuter övrig tid och för övriga fordon?

Länge sedan man tog körkort så kan ha fel, aldrig sett sån där kombo själv heller.

Edit: ser att andra tycker tvärtom, blir spännande att följa.

Nej, varför slår du ihop buss och 20-9? Det är två tavlor som gäller var för sig. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Så vore det kanske möjligt att tolka det, om det inte är en huvudled. Men i det här fallet finns en zontavla om att parkering endast är tillåten på uppmärkta platser (glömde skriva det), vilket gör att det inte går att tolka det så.

Jo men P-skylten du visade i första bilden i anslutning till platserna du visade på bild gäller.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem

Funderar lite på hur skyltarna tavlan borde ha sett ut för att det ska betyda det jag tror markägaren menar. Tror det borde ha sett ut typ så här:

P

30 min
9-20
(9-20)
9-20

🚌
Övrig tid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

Jo men P-skylten du visade i första bilden i anslutning till platserna du visade på bild gäller.

Var ser du att man får parkera personbilar? Det står ju en buss-skylt, den gäller 24/7 eftersom det inte står någon tidsangivelse på samma tavla.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tolkat det som att man får parkera där i 30 min (både personbilar och bussar). Bussar får parkera där 20-09, och då inte bara 30 min.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Som DavDoom skrev så blir det bra!

P-skylten - 24h parkering Mån-Fre (lördag och söndag fritt)
MEN
Skylten under med 30min säger att det inte är 24h som gäller utan endast 30min
Sedan får bara jag parkera där då jag är en buss!
Parkering endast tillåten mellan tiderna som står då.

Med tanke på den skylten du lade till i ett senare inlägg så blir p-förbud övrig tid för alla fordon. Hade den inte funnits där hade man kunnat ha bussen där övrig tid!

Jädra konstiga tider dock må jag tycka.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, varför slår du ihop buss och 20-9? Det är två tavlor som gäller var för sig. Eller?

Är så vi fick lära oss fast har aldrig sett en stolpe med så många skyltar.

Oftast slår man ihop tider och regeln som ska gälla.

Nu när jag läser alla inlägg så blir jag själv bara mer förvirrad, tror inte de där skyltarna är helt korrekt uppsatta.

Känns som man bara har smällt dit flera skyltar i efterhand.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bussović:

Som DavDoom skrev så blir det bra!

P-skylten - 24h parkering Mån-Fre (lördag och söndag fritt)
MEN
Skylten under med 30min säger att det inte är 24h som gäller utan endast 30min
Sedan får bara jag parkera där då jag är en buss!
Parkering endast tillåten mellan tiderna som står då.

Med tanke på den skylten du lade till i ett senare inlägg så blir p-förbud övrig tid för alla fordon. Hade den inte funnits där hade man kunnat ha bussen där övrig tid!

Jädra konstiga tider dock må jag tycka.

Bra, jag litar på dig.

Tolkar det som att det är någon form av avlastningsplats för passagerarbussar för långtrafik till typ resecentrum/hotell eller liknande. Med parkeringsförbudet som dök upp i inlägg från @pv2b så känns det extra sannolikt att tolkningen är korrekt.
Endast parkering för buss 20-9 och då max 30 min.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tilläggstavlorna gäller väl var och en för sig som en separat extra anvisning till märket.

Så utifrån det borde det bli:

[1]Parkering tillåten 24h
[2] Tillägg 1 parkering max 30 minuter https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/Till...
[3] Tillägg 2, anger att parkering endast gäller för fordonsslag på tavlan: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/Till...
[4] Mellan vilka tider vägmärket gäller. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/Till...

Tolkningen borde då bli att det är tillåtet för bussar att parkera här i 30 minuter mellan klockan 20 och 09 alla dagar. Vilket ju onekligen är rätt märkliga regler.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra, jag litar på dig.

Tolkar det som att det är någon form av avlastningsplats för passagerarbussar för långtrafik till typ resecentrum/hotell eller liknande. Med parkeringsförbudet som dök upp i inlägg från @pv2b så känns det extra sannolikt att tolkningen är korrekt.

Det borde väl innebära att det är generellt parkeringsförbud utom på anvisade platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, ok, då tolkar du det på samma sätt som jag.

Glömde ta med att det finns en zontavla med förbjuden parkering, så det går inte att använda reglerna om att man får parkera i allmänhet heller.

<Uppladdad bildlänk>

Och kollar man på hur parkeringsfickorna är utformade så känns det inte troligt att avsikten är att det ska gälla bussar, för det blir jäkligt korta bussar då...

<Uppladdad bildlänk>

Tittar man på din bild där så är det buss parkering kvällstid mellan 20-09.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Alla tilläggsskyltar gäller [P]-skylten. De behöver inte sitta i en viss ordning. Busskylten hade lika gärna kunnat sitta längst ner.

Man får alltså bara parkera med buss, max 30min inom de tider som avses beroende på dag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det ser ut i övrigt, men det kan mycket väl vara en plats för lätta bussar (dvs inte speciellt stora) som hämtar/lämnar funktionshindrade etc. Så allt behöver inte gälla tunga (stora) bussar, eller vara menat för dem även om de nu även får parkera på angiven plats.

Men annars som ovanstående säger, gäller enbart för bussar under angivna tider.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra, jag litar på dig.

Yeah låter mest logiskt i mina öron.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Jag läser det som att man får parkera sin vanliga bil på p-platserna om man åkt buss linje 20-9 minst två av de föregående tre dagarna.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Det är ett köpcentrum och skyltningen är sannolikt felaktigt utformad givet den egentligan avsikten. Tidigare fanns inte tilläggstavlorna med buss och tider, utan det var bara P 30 min och innan dess plus P-skiva, men de har bytt system sedan ett antal år (skyltavläsning, gratis totalt 3 tim/dygn, därefter avgift) varför P-skiva utgått. Platserna är på utsidan längs en gata, så det är sannolikt tänkt att det ska gå att ställa en buss över natten mot avgift. Det finns fortfarande andra platser av liknande typ där det är P 30 min, dvs med avsikten att på dessa ha större rotation jämfört med andra där man får stå länge. Sedan finns det fler märkligheter med skyltningen i området där det är oklart vad avsikten egentligen är...

Om man tittar på den nedersta bilden i startinlägget från trådstartaren ser man dessutom att skyltningen inte är konsekvent. I ena änden sitter det 30 min och i den andra saknas 30 min, där skyltarna pekar mot varandra. Något som säkerligen beror på att den bortre skylten enbart bestod av en pil från början.

rättat med överstrykning/kursivt
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är ett köpcentrum och skyltningen är sannolikt felaktigt utformad givet den egentligan avsikten. Tidigare fanns inte tilläggstavlorna med buss och tider, utan det var bara P 30 min och innan dess plus P-skiva, men de har bytt system sedan ett antal år (skyltavläsning, gratis totalt 3 tim/dygn, därefter avgift) varför P-skiva utgått. Platserna är på utsidan längs en gata, så det är sannolikt tänkt att det ska gå att ställa en buss över natten mot avgift. Det finns fortfarande andra platser av liknande typ där det är P 30 min, dvs med avsikten att på dessa ha större rotation jämfört med andra där man får stå länge. Sedan finns det fler märkligheter med skyltningen i området där det är oklart vad avsikten egentligen är...

Om man tittar på den nedersta bilden i startinlägget ser man dessutom att skyltningen inte är konsekvent. I ena änden sitter det 30 min och i den andra saknas 30 min, där skyltarna pekar mot varandra. Något som säkerligen beror på att den bortre skylten enbart bestod av en pil från början.

Håller med dig - speciellt med tanke på de vanliga parkeringsrutorna utformade för bilar...

Så skylten är väl regelmässigt felformulerad, men det man egentligen vill ha fram i första bilden är väl:
1 (övre två skyltarna)
Parkering för personbilar max 30 minuter på dagtid

2 (tillagda två skyltarna)
Parkering för enbart bussar mellan kl 20-09 nattetid

(typ samma som @Casimir2323 tolkning?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med dig - speciellt med tanke på de vanliga parkeringsrutorna utformade för bilar...

Så skylten är väl regelmässigt felformulerad, men det man egentligen vill ha fram i första bilden är väl:
1 (övre två skyltarna)
Parkering för personbilar max 30 minuter på dagtid

2 (tillagda två skyltarna)
Parkering för enbart bussar mellan kl 20-09 nattetid

(typ samma som @Casimir2323 tolkning?)

Tyvärr är det inte det den säger så man får chansa som personbil 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hej!

<Uppladdad bildlänk>

Om ett generellt parkeringsförbud gäller (som du nämner i nästa inlägg) så är det där ett exklusivt undantag, exklusiv tid, exklusivt för bussar.

Skulle inget generellt parkeringsförbud gälla så skulle det bara bli en isolerad plats för bussar.

Om man använder bitvis operation på skylten så får man true när man uppfyller alla villkor i skylten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Alla tilläggstavlorna ska ju läsas som separat tilläggsvillkor till E19 (Parkering).

Så 30 minuter gäller alltid, buss gäller alltid. Någon har haft lite otur med skyltsättningen här tänker jag.

Avsikten borde varit Parkering 30 minuter 09-20 och sedan buss 20-09 utifrån beskrivningen vi fått. Men den där är inte alls lyckad.

Enkelt att sätta villkoren i samma tavla så gäller de tillsammans och inte var för sig.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Var är detta?
Sickla?
Inga bussar parkerar där vad jag vet.

Det är en massa större yrkesfordon som lastar av på morgonen utanför Kvantum.

Mitt förslag är att maila dem
https://www.sickla.se/besoksinfo/kontakta-oss/