Permalänk

43" till 50"

Ska köpa en liten tv, 43" tll 50", har kollat på på lite olika modeller men är inte imponerad när det kommer till bildkvalité.
Har en maxkostnad på 7000 Kr och trodde faktiskt man skulle kunna få något hyffsat på en sådan liten tv.
Sony, Samsung, TCL, Panasonic och Hisense är de som jag kan tänka mig köpa.
De tv jag sett(efter att ha ställt dem i Film/Pro läge med alla bildförbättringar avstängda gör sig inte bra alls, dvs Samsung Q60, TCL 645/655 mfl.....
Sitter med en Sony OLED, självklart är jag med på att det inte kommer vara OLED kvalité, men jag trodde att man kommit längre med LCD när man köra på QLED och Mini LED bakom panelen.
Min gamla Pioneer plasma som jag hade innan var bättre i många fall

Spelar ingen roll om det är i Sverige eller någonstans i Europa man kan köpa tv.
Men jag behöver tips

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Peterrrrr:

Ska köpa en liten tv, 43" tll 50", har kollat på på lite olika modeller men är inte imponerad när det kommer till bildkvalité.
Har en maxkostnad på 7000 Kr och trodde faktiskt man skulle kunna få något hyffsat på en sådan liten tv.
Sony, Samsung, TCL, Panasonic och Hisense är de som jag kan tänka mig köpa.
De tv jag sett(efter att ha ställt dem i Film/Pro läge med alla bildförbättringar avstängda gör sig inte bra alls, dvs Samsung Q60, TCL 645/655 mfl.....
Sitter med en Sony OLED, självklart är jag med på att det inte kommer vara OLED kvalité, men jag trodde att man kommit längre med LCD när man köra på QLED och Mini LED bakom panelen.
Min gamla Pioneer plasma som jag hade innan var bättre i många fall

Spelar ingen roll om det är i Sverige eller någonstans i Europa man kan köpa tv.
Men jag behöver tips

Du har konstaterat det jag tagit upp i TV-guiden i några år nu. Det finns ytterst få kvalitetsmodeller i storleken under 55 tum och det som finns handlar om OLED-42:orna samt enstaka undantag som Samsung QN90-modellerna som i rea nyligen nådde till 7500-8000 kronor men har sin normalpriser långt över 10kkr. TCL:s C805 finns i 50 tum och är en av få små med egenskaper som går över basklassen.

Med en Sony OLED som utgångspunkt är annars det närmaste du kan komma en 42- eller 48-tums OLED. Då är din budget för klen för en ny TV, men kanske en begagnad? Antingen det eller att du väljer mellan att anpassa budgeten. Eller att helt enkelt sänker dina krav så att kravet matchar budget, snarare än att hoppas att budgeten matchar kraven.

Permalänk
Medlem

Får du en QLED med 10års Garanti
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-qled5031uhd...

Jag har dock 55tums Andersson icke Qled men båda ligger i basklassen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av UrgentAlert:

"QLED" säger bara så lite om kvalitetsnivå. Anderssons QLED-modeller är på den jämförbara nivån TS har avfärdat som otillräcklig. Det vill säga att det i bästa fall är jämförbart med Samsung Q60, TCL C6-nivån och liknande.

Permalänk
Medlem

Överstiger budgeten lite, men LG c3 42/48 för 9400-9900?

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Hur är dessa OEM tv?
Har sett några Anderson genom åren och de har varit dåliga och omöjliga att kalibrera till en korrekt bild.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Överstiger budgeten lite, men LG c3 42/48 för 9400-9900?

Ja tyvärr, annars hade jag gått på en sådan direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Hur är dessa OEM tv?
Har sett några Anderson genom åren och de har varit dåliga och omöjliga att kalibrera till en korrekt bild.

Det går att ändra hur de olika färgerna grön, blå , röd skall vara samt finns olika färdiga "modes" typ film mm, svart och vitbalans samt diverse "bildförbättringsfunktioner" som går stänga av eller slå på i låg medium hög eller alternativt helt avstängd. Samt kontrast och ljusstyrka.
På den modellen jag har måste jag ha bildförbättringen på låg för att panelen skall hänga med i panoreringar annars hackar bilden lite lätt fram.
Testar oftast med ett Youtube test med bland annat vit, grå, svart när jag kalibrerar min tv för att kunna se så mycket som möjligt i mörka scener. Samt det med kuben mot svart för att se vart jag eventuellt behöver ha på eventuella bildförbättringar optimalt är om de går ha helt av.
Men som Laxpudding sa är du inte nöjd med andra i denna klassen så tror jag inte du kommer bli det i detta fallet heller oavsett att det finns kalibreringsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Kan Philips vara ett alternativ? Säkert samma paneler som många andra, men jag har en känsla av att de försöker lite mera med anpassningarna. Höll på att slå till, men det blev ingenting då priserna rörde sig åt fel hål. Ett problem är att alla fabrikat anser att 43" är småskärmar som hamnar i lågkvalitetssegmentet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att vänta på BF rean och hoppas på det bästa, det kanske kommer nån så liten bildvisare av nån bättre typ men annars är det nog så att det är väldigt små volymer i den storleksklassen och priserna börjar inte nå "masstillverkningspriser" förrän man kommer till 55" och större.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Kan Philips vara ett alternativ? Säkert samma paneler som många andra, men jag har en känsla av att de försöker lite mera med anpassningarna. Höll på att slå till, men det blev ingenting då priserna rörde sig åt fel hål. Ett problem är att alla fabrikat anser att 43" är småskärmar som hamnar i lågkvalitetssegmentet.

Har kollat Philips, men Philips största problem är att de kan vara svåra att ställa in även fast alla bildförbättrare är avstängda.
Deras OLED ska ju vara bra dock...

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@Peterrrrr: Tror Philips OLED i 42 tum är dubbla din budget eller så.

Om du inte kan gå på en 42 eller 48 tum LG OLED C3, då måste du börja sänka dina krav. Dessa modeller och jämförbara LCD:er – som typ endast är QN90-serien – är dock inte nere på din budget ens vid reor. 43QN90C går just nu i en kampanj (frågan är uppe i TV-tråden) för 8000 kr men ligger normalt på ca 12 000 kr.

7000 kr räcker till 43:or och 50-tummare av de modeller redan prövat likt Samsung Q60. Det är ungefär så långt du kan komma.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Peterrrrr: Tror Philips OLED i 42 tum är dubbla din budget eller så.

Om du inte kan gå på en 42 eller 48 tum LG OLED C3, då måste du börja sänka dina krav. Dessa modeller och jämförbara LCD:er – som typ endast är QN90-serien – är dock inte nere på din budget ens vid reor. 43QN90C går just nu i en kampanj (frågan är uppe i TV-tråden) för 8000 kr men ligger normalt på ca 12 000 kr.

7000 kr räcker till 43:or och 50-tummare av de modeller redan prövat likt Samsung Q60. Det är ungefär så långt du kan komma.

Har tittat på de också, de kan definitivt vara ett alternativ.
TCL Mini LED QM8 går att få för 7900 Kr, den har högre kontrast, högre nits enligt RTINGS.
Frågan är hur dess bildprocess är...

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/tcl-qm8-qm850g-qled-v...

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Peterrrrr:

Har tittat på de också, de kan definitivt vara ett alternativ.
TCL Mini LED QM8 går att få för 7900 Kr, den har högre kontrast, högre nits enligt RTINGS.
Frågan är hur dess bildprocess är...

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/tcl-qm8-qm850g-qled-v...

Bor du i nordamerika? För QM är en amerikansk modellbeteckning och är inte samma som i Europa. C845 ska den motsvara närmast i teknisk kapacitet.

43-tums och 50-tums QN90C baseras antagligen på VA-paneler. Rtings testar 65-tummaren med en IPS/ADS-panel. QN90-serien är notorisk på så sätt att det hela tiden varierar vilken paneltyp det är och att det även skiljer sig mellan olika regioner och särskilt länder. 43- och 50-tummarna är undantaget då dessa har egenskaper som typiskt endast finns hos Samsungs modeller med VA-paneler, likt 4K/144-kapacitet. De andra QN90-storlekarna erbjuder 4K/120 som mest.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Bor du i nordamerika? För QM är en amerikansk modellbeteckning och är inte samma som i Europa. C845 ska den motsvara närmast i teknisk kapacitet.

43-tums och 50-tums QN90C baseras antagligen på VA-paneler. Rtings testar 65-tummaren med en IPS/ADS-panel. QN90-serien är notorisk på så sätt att det hela tiden varierar vilken paneltyp det är och att det även skiljer sig mellan olika regioner och särskilt länder. 43- och 50-tummarna är undantaget då dessa har egenskaper som typiskt endast finns hos Samsungs modeller med VA-paneler, likt 4K/144-kapacitet. De andra QN90-storlekarna erbjuder 4K/120 som mest.

Nej, QM8 finns i Europa med
TCL är väldigt omständiga när det kommer till modellbeteckningar.

Får försöka leta reda på något test med 43 och 50 tummarna av QN90C, har du sett något och hur stor skillnaden är?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Peterrrrr:

Nej, QM8 finns i Europa med
TCL är väldigt omständiga när det kommer till modellbeteckningar.

Får försöka leta reda på något test med 43 och 50 tummarna av QN90C, har du sett något och hur stor skillnaden är?

Har du någon länk till försäljning? För QM8 - den amerikanska modellen då – finns endast i 65 tum och större. Och den tekniska motsvarigheten C845 finns förvisso i 55 tum men då knappast för 7900 kr, utan 50-100% mer. Något luktar ofärsk kattsand här.

Om du därför finner en europeisk QM8 via exempelvis Amazon eller liknande, i 50 tum för 7900 kr är den troliga förklaringen att QM8 i själva verket är en "QM8" där någon som säljer exempelvis en C745 eller motsvarande modell under annan beteckning, precis som C745-modellen säljs som "T8A" eller "QLED870" i norden. C745-nivån av produkt stämmer också ganska bra med priset om 7900 kr du finner.

TCL är helt klart inte stringenta med vilka beteckningar som produkterna säljs under. Eftersom QM8 är efterfrågad – ett tiotal frågor bara här på swec – och de är omskrivna i nordamerika och, äuhm, hyllade av amerikanska influensers finns också underlaget för någon mindre seriös butik att sälja en europeisk "QM8" över nätet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har du någon länk till försäljning? För QM8 - den amerikanska modellen då – finns endast i 65 tum och större. Och den tekniska motsvarigheten C845 finns förvisso i 55 tum men då knappast för 7900 kr, utan 50-100% mer. Något luktar ofärsk kattsand här.

Om du därför finner en europeisk QM8 via exempelvis Amazon eller liknande, i 50 tum för 7900 kr är den troliga förklaringen att QM8 i själva verket är en "QM8" där någon som säljer exempelvis en C745 eller motsvarande modell under annan beteckning, precis som C745-modellen säljs som "T8A" eller "QLED870" i norden. C745-nivån av produkt stämmer också ganska bra med priset om 7900 kr du finner.

TCL är helt klart inte stringenta med vilka beteckningar som produkterna säljs under. Eftersom QM8 är efterfrågad – ett tiotal frågor bara här på swec – och de är omskrivna i nordamerika och, äuhm, hyllade av amerikanska influensers finns också underlaget för någon mindre seriös butik att sälja en europeisk "QM8" över nätet.

https://www.amazon.de/55QM8B-MiniLED-inches-Premium-1300nits/...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har du sett hur 43" QN90C presterar jämfört med 55" och uppåt?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Tack!

Jämför grafiken/texten inklistrad i produktbilden är den väldig lik den för TCLC805:

C805 i 55-tum specas som 300+ dimmingzoner med start på 50 tum samt 1300 nits, i praktiken 750 nits i HDR när jag mäter på 50-tummaren (som jag har hemma på golvet från test). En tysk "QM8B" har samma specar.

C845 som amerikanska QM8 närmast motsvarar specas däremot till 480+ zoner med start på 55 tum samt 2000+ nits.

Detta är nog precis som jag misstänkte. En europeisk TCL QM8 är bara en "QM8" och egentligen en annan och enklare modell såld med medvetet vilseledande beteckning.

Ett klassiskt exempel på att om något efterfrågas, så kommer någon möta den efterfrågan med ett erbjudande. Oavsett om det är vad man hade tänkt sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Peterrrrr:

Har du sett hur 43" QN90C presterar jämfört med 55" och uppåt?

Nej, Samsung har inte velat skicka in dessa för test. På pappret är det i alla fall 43QN90 och 50QN90 de enda modellerna som är garanterat VA-paneler med 4K/144 och med i övrigt identiska specar likt ett bättre reflexfilter, mini-LED och FALD.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nej, Samsung har inte velat skicka in dessa för test. På pappret är det i alla fall 43QN90 och 50QN90 de enda modellerna som är garanterat VA-paneler med 4K/144 och med i övrigt identiska specar likt ett bättre reflexfilter, mini-LED och FALD.

Har 43QN90C VA-panel så är det väl egentligen högre kontrast, bättre svärta men sämre betraktningsvinklar?
Vad jag läst till mig är att ljusstyrkan ska vara ganska identisk mellan dem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Tack!

Jämför grafiken/texten inklistrad i produktbilden är den väldig lik den för TCLC805:

<Uppladdad bildlänk>

C805 i 55-tum specas som 300+ dimmingzoner med start på 50 tum samt 1300 nits, i praktiken 750 nits i HDR när jag mäter på 50-tummaren (som jag har hemma på golvet från test). En tysk "QM8B" har samma specar.

C845 som amerikanska QM8 närmast motsvarar specas däremot till 480+ zoner med start på 55 tum samt 2000+ nits.

Detta är nog precis som jag misstänkte. En europeisk TCL QM8 är bara en "QM8" och egentligen en annan och enklare modell såld med medvetet vilseledande beteckning.

Ett klassiskt exempel på att om något efterfrågas, så kommer någon möta den efterfrågan med ett erbjudande. Oavsett om det är vad man hade tänkt sig.

Bra analys och find, med andra ord bör QN90C vara ett bättre alternativ...

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Peterrrrr:

Har 43QN90C VA-panel så är det väl egentligen högre kontrast, bättre svärta men sämre betraktningsvinklar?
Vad jag läst till mig är att ljusstyrkan ska vara ganska identisk mellan dem.

Japp, ganska ungefär så. Nu finns det iofs VA-typer av paneler med rätt bra vinklar och IPS-typer med rätt usla vinklar, glow-effekten från helvetet ungefär.

Ljusstyrkan bör vara något lägre på 43 och 50 tum jämfört med större pga av mindre yta och färre lysdioder. Men det brukar handla om en 10 procent lägre eller däromkring.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Tack!

<Uppladdad bildlänk>

Hur skulle du säga att C805 är som tv jämfört med QN90C.
Den är slut nu för priset men jag hittade 50" QM8B för 7100 kr.
Hur bra är modellen?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Peterrrrr:

Hur skulle du säga att C805 är som tv jämfört med QN90C.
Den är slut nu för priset men jag hittade 50" QM8B för 7100 kr.
Hur bra är modellen?

C805 är sämre på samtliga punkter vad gäller bildkvalitet, ljud etc. Betrakta den som en enkel modell med en FALD. Jämför med en OLED har den möjligtvis lite högre ljusstyrka i SDR vid ljust bildinnehåll men kommer inte riktigt att svara mot vad du kanske är van med.

Däremot kan den fortfarande vara tillräckligt bra för dina behov. När jag testade den var det knappast så att jag satt vred mig av plågor i soffan istället för att titta på filmen. Andra är inte lika toleranta dock, så ta det för vad det är.

Om du köper en QM8B, berätta gärna hur de egna menyerna beskriver modellen. Det var den här tråden som bekräftade att T8A-modellen i själva verket är en C745 eftersom det står i menyerna att den heter C745: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1715692-tcl-75-75c745-...