TCL 75" 75C745 säljs som en TCL 75" 75T8A?

Permalänk
Medlem

TCL 75" 75C745 säljs som en TCL 75" 75T8A?

Tja.

Köpte 2ST TCL 75" 75T8A / 4K / QLED / 144 Hz / VRR, Smart Google TV
https://www.webhallen.com/se/product/365796-TCL-75-75T8A-4K-Q...

Köpte dom på Webhallen men i menyn står det att det är

TCL 75" 75C745 / QLED / 4K / 120 Hz / Google TV
https://www.webhallen.com/se/product/359411-TCL-75-75C745-QLE...

Båda TVn säljs hos webhallen men kostar olika och har olika namn?

Bara att lämna tillbaka eller???

Permalänk
Medlem

Vad står det för modell på kartongen?
Hade börjat med att kontakta webhallen och påpeka att du fått fel modell.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Moderator
Moderator

De är väl inte kända för att vara bäst i världen på menyer, inte otänkbart att det helt enkelt står fel där.
Skulle dubbelkollat etiketter osv.

Men ja är det fel produkt så är det väl närmast en icke-fråga.

(Justerade din rubrik något då den inte motsvarade det du skrev i inlägget utan tvärtom.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har kollat i alla dokument och kartong. Det enda som säger model namn är en klister ettiket på kartongen som är super liten med texten 75T8A. inget annat.

Ingen kundtjänst här. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Har kollat i alla dokument och kartong. Det enda som säger model namn är en klister ettiket på kartongen som är super liten med texten 75T8A. inget annat. <raderat // Mod>

Senaste aktivetet av webhallen 2023-07-10 13:20

Du bör kontakta deras kundtjänst istället för att försöka få svar här på forumet.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Gör det i skrivande stund men bra med svar här med.

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att samma TV säljs under olika beteckningar.
Som du kan se så har C745 utgått och det nya namnet är antagligen T8A.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Det är inte ovanligt att samma TV säljs under olika beteckningar.
Som du kan se så har C745 utgått och det nya namnet är antagligen T8A.

Som jag sa innan så fanns båda inne i lager när jag skapade detta inlägg och hade olika priser samt olika namn. Båda har olika utgivningsdatum med. Något stämmer inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Har kollat i alla dokument och kartong. Det enda som säger model namn är en klister ettiket på kartongen som är super liten med texten 75T8A. inget annat.

Har du kollat om det finns en etikett på baksidan på TV:n? Borde stå modellnamn/serienr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Enligt t.ex. denna Reddit-tråd så är det samma TV, bara olika modellnamn beroende på region. Det är rätt vanligt, och troligtvis handlar det bara om att Webhallens leverantör börjat köpa in dem från ett annat ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt t.ex. denna Reddit-tråd så är det samma TV, bara olika modellnamn beroende på region. Det är rätt vanligt, och troligtvis handlar det bara om att Webhallens leverantör börjat köpa in dem från ett annat ställe.

Det var vad jag hittade när jag var spekulant också. Även QLED870 som Elgiganten säljer är troligen samma TV. TCL bemödar sig antagligen inte med att byta modellnamn i menyerna utan det är bara klisterlappar på förpackningarna som skiljer.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Bildexpert 📺

@baggz143: Tack för det fotot!

Bekräftar tidigare diskussioner (och spekulationer) att TA8-modellen (som bara säljs via Komplett-kedjorna) endast är just C745-modellen och inget annat. Möjligen då skillnad på exempelvis stativets nyans samt då klisterlappen på kartongen.

Permalänk
Medlem

Kul att dom "lurar" folk med 10k rabbat på TA8 modellen med samma pris som C745 då man trodde man gjort ett kap. Sista gången det blir köp hos Webhallen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Kul att dom "lurar" folk med 10k rabbat på TA8 modellen med samma pris som C745 då man trodde man gjort ett kap. Sista gången det blir köp hos Webhallen!

Håller med om att det är ett gissel med massa olika modellnummer för samma TV, man får göra mycket egen research för att nysta i det. Även Komplett säljer både T8A och C745, så det gäller inte bara Webhallen.

Lite vilseledande kanske att det i Webhallens rubrik för C745 anges att det är en 120Hz-panel (TCL 75" 75C745 / QLED / 4K / 120 Hz / Google TV) eftersom den har 144Hz precis som T8A.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Håller med om att det är ett gissel med massa olika modellnummer för samma TV, man får göra mycket egen research för att nysta i det. Även Komplett säljer både T8A och C745, så det gäller inte bara Webhallen.

Lite vilseledande kanske att det i Webhallens rubrik för C745 anges att det är en 120Hz-panel (TCL 75" 75C745 / QLED / 4K / 120 Hz / Google TV) eftersom den har 144Hz precis som T8A.

Japp. Jag gjorde en mindre research och tyckte det var lite skumt innan med då det inte fanns många reviews om några just om T8A modellen. My bad helt enkelt. Tack för hjälpen och alla andra

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall man inte kände till: Komplett, Netonnet och Webhallen är olika varumärken inom samma företag: https://www.netonnet.se/content/customerservice/netonnet-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Japp. Jag gjorde en mindre research och tyckte det var lite skumt innan med då det inte fanns många reviews om några just om T8A modellen. My bad helt enkelt. Tack för hjälpen och alla andra

Tanken är väl tyvärr just att försvåra prisjämförelser, förhindra prismatchning m.m. I mina ögon är det rent konsumentfientligt och borde vara förbjudet. I vissa fall går man väl runt det genom att t.ex. ha en lite annan nyans på stativet (som @Laxpudding nämnde) för att kunna hävda att det är en helt annan modell, även om det i praktiken är exakt samma TV.

Skrivet av Laxpudding:

Ifall man inte kände till: Komplett, Netonnet och Webhallen är olika varumärken inom samma företag: https://www.netonnet.se/content/customerservice/netonnet-och-...

TIL, tack för den informationen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Edit kolla nedan inlägg

Permalänk
Medlem

Jag har fattat det. Dom kommer ej komma undan med det och båda tvn kommer att returneras och dom kommer att få en fin utskällning och stå i skamvrån ett bra tag. Stora företag som håller på med barn fasoner. Skäms @Webhallen. Vågar inte ens svara på meddelanden samt att dom tar bort varan som jag jämförde med 5 minuter efter att jag länkade till dom fast det fanns 5 kvar i lager några minuter innan.

Permalänk

Har lite svårt att förstå problemet? Är ju allmänt känt att samma tv-apparater säljs under olika namn. Du har köpt en tv med ett namn som sen visar sig även ha ett annat namn (men med exakt samma spec). Varför upprörd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbalove:

Har lite svårt att förstå problemet? Är ju allmänt känt att samma tv-apparater säljs under olika namn. Du har köpt en tv med ett namn som sen visar sig även ha ett annat namn (men med exakt samma spec). Varför upprörd?

Från första inlägget:
"Båda TVn säljs hos webhallen men kostar olika och har olika namn?"

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Från första inlägget:
"Båda TVn säljs hos webhallen men kostar olika och har olika namn?"

Ja?
TA8 är ju TCLs nya namn på denna tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbalove:

Ja?
TA8 är ju TCLs nya namn på denna tv.

Du tycker inte det är märkligt att sälja samma TV under två olika namn och två olika baspriser, varav ena är på "kampanj" för samma pris som C745?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbalove:

Ja?
TA8 är ju TCLs nya namn på denna tv.

Ja?
Varför kostade de olika då?

.................. Sigh

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

Minst tre olika namn:
QLED870
T8A
C745 eller "C74-series" som modellen ursprungligen lanserades som.

T8A är en senare tillkomst och som skrivet endast komplett-kedjorna som sålt dem i norden. Googlar man runt verkar T8A säljas även i tyskland och mycket möjligt att norbbaggarna köpt ett tyskt restlager. Förstås lite halvroade spekulationer från min sida, men vem vet, kanske var Kompletts inköpare först helt omedvetna om att de köpte in ett par containrar C745 med annan klisterlapp på kartongen och försökte kränga dem till 1,5 år gamla intropriser? Men nu inser missen? Eller så försökte de bara så länge det gick.

Förmodligen finns det också en Thomson-modell som matchar C745, eventuellt QG7-serien, som verkar tämligen snarlik på specar. Detta eftersom Thomson är TCL:s varumärke. TCL etablerade sig i Europa genom att köpa franska Thomson. TCL OEM-tillverkar utöver detta dussintals lokala varumärken vilka påfallande ofta är P-serien i olika former. Nu är C745 är lite för "high end" för den marknaden men möjligt att något säljs lokalt ute i Europa där TV:n i praktiken är C745 fast under annat chassi och lokalt varumärke.

Permalänk
Medlem

Jag råka köpa samma tv 75T8A. De säger att moderkortets namn. Efter kontakt med TCL har de fått bekräftat att allt är korrekt. Ibland kan serienumret skilja sig, enligt de jag får stå själv för return. Eftersom har jag fått rätt tv.