Samlare kopplar 444 konsoler till en tv

Permalänk
Melding Plague

Samlare kopplar 444 konsoler till en tv

Ibrahim Al-Nasser har satt nytt Guinness-världsrekord i flest antal spelkonsoler kopplade till en och samma tv-apparat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir att automatisera det hela!

Permalänk
99:e percentilen

Att det ens finns 444 olika stationära konsoler! För jag antar att man inte hittar särskilt många Nintendo DS eller PSP bland dem, med tanke på att de är anslutna till en TV.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Snusfri

Starta alla samtidigt och kör PIP.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Att det ens finns 444 olika stationära konsoler! För jag antar att man inte hittar särskilt många Nintendo DS eller PSP bland dem, med tanke på att de är anslutna till en TV.

Just PSP hade dock AV-out, även om jag själv aldrig kopplat min till TV:n.

Sen finns väl exempelvis enbart Playstation 2 i minst 10 olika varianter beroende på hur man räknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

På en 8K-TV skulle varje konsol få typ 17x9 pixlar 😃

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Man behöver ju inte lägga alla 444 i en rad på varandra

Blir ca 360x200 om man lägger de i en grid med 21x21

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hahaha, brain fart av mig där 🙈

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Vill ni ha nyhetstips eller inte?
För fyra dagar sedan tipsade jag om denna nyhet

Permalänk
Medlem

Och det är inte ens en CRT?

Permalänk
Medlem

Ja och jag klagar på bara 4st HDMI portar på min tv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du får köpa 30 switchar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kan klart vara trevligt om man kan koppla mer än 4 enheter till samma TV.
Men jag har svårt att se behovet av mer än 44 enheter till samma TV.
Har man 444 konsoler, datorer, DVD spelare och dylikt så har man för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

PS Vita hade en PS Vita TV version som måste kopplas till tvn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk

jisses, och jag som tyckte att jag var duktig när jag lyckades att koppla in 5 st =/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Upplösningen hade varit typ 175*103 för varje bild på en 4k display. Så faktiskt inte långt ifrån vad vissa av dessa konsoller faktiskt hade.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Någon borde tipsa honom om emulator.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Bozzeta:

Vill ni ha nyhetstips eller inte?
För fyra dagar sedan tipsade jag om denna nyhet

Ett förslag är att använda funktionen för att skicka in just nyhetstips! Även om nyhetstips-tråden såklart också går bra att använda, så går det av min erfarenhet snabbare att nå fram genom att skicka in via formuläret

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ett förslag är att använda funktionen för att skicka in just nyhetstips, den stäms av betydligt oftare än tips-tråden

<Uppladdad bildlänk>

Varför ha två olika funktioner för samma sak då? På FZ funkar det bättre då dom läser faktiskt sin tipstråd.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skribent
Skrivet av Mono:

Varför ha två olika funktioner för samma sak då? På FZ funkar det bättre då dom läser faktiskt sin tipstråd.

Ena är en tråd som lär manuellt bevakas, andra är en inkorg med notifikationer.
Är rätt säker på att redaktörerna går igenom tråden relativt regelbundet i mån av tid, men skadar inte att få en liten pling för att påminna att det kommer in tips — så rekommenderar att använda nyhetstips i botten av sidan, alternativt att tagga någon av redaktörerna när ni tipsar i nyhetstips-tråden

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ena är en tråd som lär manuellt bevakas, andra är en inkorg med notifikationer.
Är rätt säker på att redaktörerna går igenom tråden relativt regelbundet i mån av tid, men skadar inte att få en liten pling för att påminna att det kommer in tips — så rekommenderar att använda nyhetstips i botten av sidan, alternativt att tagga någon av redaktörerna när ni tipsar i nyhetstips-tråden

Jag får notis varje gång någon postar i nyhetstipstråden.

Skribenten @alundberg är ruskigt dålig på att ge cred för artiklar baserade på tips, vilket är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Upplösningen hade varit typ 175*103 för varje bild på en 4k display. Så faktiskt inte långt ifrån vad vissa av dessa konsoller faktiskt hade.

Skrivet av Joppis:

Skrivet av Chibariku:

@serverfel
Vad jag kan hitta så hade/har NES en upplösning av 256x240 och det är ju en rätt gammal konsol. Många av hans konsoler är nyare.

Hans favorit var Sega Genesis (Den heter Mega Drive i Japan och Europa).
Vad jag kan hitta så har Mega Drive/Genesis en upplösning av 320x240 för PAL och 320x224 för NTSC.

Så 8K hade väl varit en bättre match för en hypotetisk split screen lösning än vad 4K hade varit.

Game Boy, originalet och Game Boy Color hade 160x144 och det är ju rätt låg upplösning.
Men då med en skärmstorlek runt ~ 2.5" så var det inte så stor skärm heller.
Men ett fönster på 175*103 hade inte ens räckt för GameBoy om man inte vill missa något på höjden eller göra någon omskalning vilket troligtvis fungerar ganska dåligt på så låga upplösningar.

Kör man system från 90-talet och tidigt 2000-tal så skulle man nog vilja kunna ha minst 640x480 per bildruta och då skulle alltså en 16K skärm med 16:9 format inte ens räcka till för att köra så många system samtidigt.

Å andra sidan så är över 400 konsoler ett galet högt antal så det är ju ett extremt nishat problem.

Permalänk
Medlem

Är VÄLDIGT svårt att hitta bra HDMI switchar, speciellt om man vill ha 48Gbps eller att det byter port automatiskt.

Vill ha en switch med typ 8 portar men hittar ingen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LeVvE:

Är VÄLDIGT svårt att hitta bra HDMI switchar, speciellt om man vill ha 48Gbps eller att det byter port automatiskt.

Vill ha en switch med typ 8 portar men hittar ingen.

Det är nästan så man undrar vilket problem du egentligen vill lösa. Bor du möjligen i Saudiarabien?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av THB:

Det är det enda rätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är nästan så man undrar vilket problem du egentligen vill lösa. Bor du möjligen i Saudiarabien?

Vill kunna ha allt kopplat samtidigt utan att behöva byta kablar eller krångla med en dosa för saker som stödjer CEC.

Använder 4st HDMI portar i TVn idag, 2st i soundbaren och en av portarna har en HDMI switch med 4st portar, alla portar är upptagna. Den switchen fungerar väl men vill ha en med fler portar utan att behöva köra fler switchar.

Gillar inte att behöva använda portarna i soundbaren så det kräver att jag använder dosan för soundbaren för att byta HDMI source om det inte finns CEC och vill inte behöva använda den dosan öht.

Det som är ett "måste" är väl:

Nvidia Shield TV
RetroTINK 4K

Xbox Series X
Xbox 360 Slim

PlayStation 5
PlayStation 3 FAT som jag bara spelar PS2 spel på.
PlayStation 3 Slim

Switch
Wii U

Om man då tänker att soundbaren även tar upp 1 HDMI port så behöver jag MINST 10st portar.

Permalänk
Medlem

Har själv kopplat mina konsoler i många olika system och känner mig klar nu efter typ 20+ år 😅

18 konsoler, RGB-moddade vid behov och går genom:
SCART-Switch: Lotharek's Hydra
Uppskalare: OSSC
Component-Switch: Joytech Xbox 360 Control Centre
HDMI-Switch: Kinivo

Det jag saknar i min samling är en CRT-TV. Köpte en Sony Wega 21" (4:3 Trinitron-rör). Underbar TV som otroligt nog bara försvann vid nån flytt 😥

Jag tycker att 18st konsoler är i överkant, förstår inte behovet av 444st, framförallt om det rör sig om olika varianter av samma konsoler.

Permalänk
Livsnjutare 😎

but... why ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

but... why ?!

Why not?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

@serverfel
Vad jag kan hitta så hade/har NES en upplösning av 256x240 och det är ju en rätt gammal konsol. Många av hans konsoler är nyare.

Hans favorit var Sega Genesis (Den heter Mega Drive i Japan och Europa).
Vad jag kan hitta så har Mega Drive/Genesis en upplösning av 320x240 för PAL och 320x224 för NTSC.

Så 8K hade väl varit en bättre match för en hypotetisk split screen lösning än vad 4K hade varit.

Game Boy, originalet och Game Boy Color hade 160x144 och det är ju rätt låg upplösning.
Men då med en skärmstorlek runt ~ 2.5" så var det inte så stor skärm heller.
Men ett fönster på 175*103 hade inte ens räckt för GameBoy om man inte vill missa något på höjden eller göra någon omskalning vilket troligtvis fungerar ganska dåligt på så låga upplösningar.

Kör man system från 90-talet och tidigt 2000-tal så skulle man nog vilja kunna ha minst 640x480 per bildruta och då skulle alltså en 16K skärm med 16:9 format inte ens räcka till för att köra så många system samtidigt.

Å andra sidan så är över 400 konsoler ett galet högt antal så det är ju ett extremt nishat problem.

Jo det är som du säger. Jag var lite rolig med för hela grejen är så bisarr. Spelar upplösningen någon roll om bilden är som ett frimärke?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.