Läkare varnar för hudcancerappar

Permalänk
Melding Plague

Läkare varnar för hudcancerappar

Forskare har granskat 21 applikationer och ingen följer läkarnas rekommendationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som vanligt. Någon vill känna pengar på människor rädslan.
Appar som har med diagnoser att göra ska testas av sjukvården innan de når marknaden i respektive land. Så om det blir fel skulle man kunna stämma sjukvården eller få pengarna tillbaka.

Det känns som att appar det pratades om i denna artikel hade AI som var tränade på materialet från Google sökning som ligger öppet på nätet.

Kompetensen därefter.

Permalänk
Officiell jultomte

Måndagstrött en tisdag. Trodde först att man varnade för att vissa appar var cancerframkallande.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Måndagstrött en tisdag. Trodde först att man varnade för att vissa appar var cancerframkallande.

Jag är rätt säker på att vissa kan ge cancer i hjärnan.

Permalänk
Medlem

99% av alla appar som ger medicinska råd är knappt mätbart bättre än googla symptomen

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

99% av alla appar som ger medicinska råd är knappt mätbart bättre än googla symptomen

Tänker du google bildsök då i malignt melanom-fallet? 🤣

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är rätt säker på att vissa kan ge cancer i hjärnan.

Förruttnelse har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Hehe, det finns ingenting som utesluter detta.
Har du bett forskare titta in på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Forskare har granskat 21 applikationer och ingen följer läkarnas rekommendationer.

Läs hela artikeln här

Finns det ingen reglering för detta?
Behöver man inte ha viss behörighet/kompetens för att ge rekomendationer i medicinska områden (*)?
Eller lägger man till "Som proffstyckare utan adekvat utbildning i området drar jag slutsatsen att..."

Känns som att man kanske är på fel sida om bedrägeriåtals-linjen

(*) Om inte har jag ett förslag på att man kan göra en "är jag gravid?"-app och basera den på en slumptalsgenerator

Permalänk
Medlem

Att gå till en läkare och få smärtstillande utskrivet är nästan omöjligt, går få typ extra starkt Alvedon på recept om man är ihärdig.
Om dom visade samma machoattityd mot folk som vill ha en hudbiopsi hade det inte varit ett problem.

Permalänk
Medlem

I Sverige gör folk omvänt, går ut och solar när det är mest farligt för att få mer bränna (läs mer cancer) så snabbt och effektivt som möjligt… helt stört

Använder alltså varningssystemen för att skada sig själva

Permalänk
Medlem

När du tar bilder på hudförändringar på vårdcentralen, sker det med "typ" makroobjektiv för att hudläkaren ska kunna förstora bilden extremt. Tänk att du fotograferar en geting. Oavsett hur du gör, blir inte hela getingen skarp.

Det här kan man inte lyckas med på en mobiltelefon. Om folk bara förstod det skulle den här marknaden inte existera.

Hudmottagningen är dock notoriskt svårt att komma till på egen begäran. Du behöver mer eller mindre remiss från annan läkare om du inte varit där tidigare och har en känd anamnes.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Man går till sin husläkare om man är orolig för malignt melanom. Det gjorde jag och det visade vara just det.
Fick remiss till en hudklinik och vidare till Karolinska för operation. Nu har jag tagit bort två stycken, en på underarmen (12 stygn) och en på ryggen (8 stygn). Ska gå på årlig kontroll nu i fem år.
Skulle aldrig lita på en app för sånt här!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Vill tillägga för er andra att i min region är det sjuksköterska som tar bilderna på hudförändringar så man upptar inte en läkartid om det nu ökar benägenheten att söka. Säkert så i fler regioner.

Skrivet av Mono:

Man går till sin husläkare om man är orolig för malignt melanom. Det gjorde jag och det visade vara just det.
Fick remiss till en hudklinik och vidare till Karolinska för operation. Nu har jag tagit bort två stycken, en på underarmen (12 stygn) och en på ryggen (8 stygn). Ska gå på årlig kontroll nu i fem år.
Skulle aldrig lita på en app för sånt här!

Wow. Ryggen är sjukt nojjig för den ser du inte själv. Vad fick dig att slutligen söka? Hur lång tid tog det mellan de olika besöken?

Jag såg en gubbe på gymmet, Hade hade en grop på ryggen stor som en assiett. Vi hade småpratat regelbundet och jag kunde fråga vad det var som hänt med ryggen. Han hade haft just malignt melanom på 80-talet tror jag det var han sa och då visste de inte riktigt vad de höll på med så de tog bort en större marginal frisk hud än vad som behövdes. Kan ha varit lite tidigare men han var 80 år i alla fall.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.