Valve sätter ned foten mot smarta tangentbord i Counter-Strike

Permalänk
Medlem

Anledning som vissa missar är att Null-binds, som är samma sak som detta, har varit bannat i proffs scenen/movement-community i många år. Valve vill sätta ner foten och dra en tydlig gräns vilket jag tycker är mycket bra.

Att jämföra med högre Hz på skärm/möss med detta visar bara på okunskap i vad tekniken faktiskt gör. Vi ska alltid jobba mot snabbare och bättre kringutrustning, men så fort utrustningen utför något åt dig och rättar till dina misstag, då har vi problem. I detta fallet tar SOCD/Snap-Tap bort mänskliga fel när man utför en counter strafe, och automatiserar dina counter strafes. Inte ens proffs, där många har spelat över tio tusen timmar, utför perfekta counter strafes utan överlappande inputs i 100% av fallen.

Fantastiskt bra gjort av Valve.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Ärligt talat tycker jag att detta är helt fel. Gränsen som dras här känns väldigt märklig. Vissa kallar det hårdvarudoping eller "pay to win", men det är knappast något nytt fenomen.

Om man verkligen skulle ta detta resonemang till sin spets, skulle vi behöva granska all hårdvara och för att undvika att spelet blir en klassfråga, bestämma att ingen får använda en skärm med mer än 60 Hz, en mus med högst 125 Hz uppdateringsfrekvens och 400 dpi, samt att alla måste använda samma känslighet. Tangentbord skulle behöva vara standardiserade och godkända av Valve, för att eliminera all potentiell orättvisa som kan uppstå på grund av olika tangentbordfunktioner. Vidare skulle ingen CPU få överstiga 3 GHz, och grafikkort skulle behöva nedklockas till under 1 GHz. Denna logik kan föras vidare i det oändliga. Den enda "rättvisa" lösningen skulle då vara att alla spelar med Valve-certifierade produkter, och för att undvika att spelet blir en klassfråga, måste alla använda undermålig utrustning.

Dessutom är det inte heller en fråga om skicklighet om det inte finns en fast standard för vilka tangentbord, brytare och inställningar som måste användas. Så länge detta inte är reglerat, kommer "skill" att se olika ut för alla, vilket förhindrar en rättvis och jämförbar utveckling av skicklighet.

Valve skulle till och med kunna överväga att lägga till detta som en inställning i spelet som spelare kan aktivera om de önskar. Det kanske inte fungerar perfekt med alla tangentbord, men det skulle ändå vara ett steg i rätt riktning?

Valve är ett företag som tycks vara helt ointresserat av vad deras community faktiskt värderar mest. Jag behöver inte ens lista alla de problem som har funnits i över ett decennium och som fortfarande inte har åtgärdats (som ett fungerande rankningssystem som spelarna faktiskt vill ha, 128-tick-servrar, ett effektivt anti-cheat-system, och så vidare). Trots detta verkar Valve vara helt ovetande och fortsätter att släppa uppdateringar som R8-pistolen, som ingen efterfrågade. Det är svårt att förstå hur de ens kan vara kvar som en ledande aktör i branschen. Men kanske är det den kraftfulla dopaminpåverkan av gambling som håller ungdomarna fast. Vi får inte glömma vilket äckligt företag Valve egentligen är! ! !

Jag har väl skrivit nå liknande ovan. Med hög framerate på skärmar iaf. Så jag är med dig. På sätt och vis.

Men jag ser väl ändå att det kanske går lite längre när hårdvaran ändrar personens input till att bli något annat än vad som tryckts in från början.
Och sure - det är väl vad "ökad precision" i windowsinställningar gör också. Men det är mer av en generell förändring av musrörelserna. Att ändra input för att aktivera en specifik funktion i ett spel blir mer specifikt.

Jag kan väl tycka att det är rimligt att dra gränsen någonstans. Den här gränsen kommer aldrig bli helt perfekt. Men ja, jag har förståelse att det ändå görs gränsdragningar.
Möss som tar bort spreaden på olika vapen är väl en annan sådan specifik input-ändring som är mer tydligt över gränsen. Men inom samma kategori.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av underd0g76:

Är det så jobbigt att trycka A och D växelvis för dagens ungdom?

Skrivet av Airikr:

Svinbra! Man kan lita på Valve

Du anar inte hur lata personer (främst de yngre) har blivit nu med AI och automatisering. Det är enligt mig ett sjukt beteende. Jag är starkt emot sånt som gynnar lata personer.

Skrivet av Kotan:

Spekulerar bara nu, inte spelat CS sen skräp GO kom ut.

Men skulle kunna gissa på att om du automatiserar (inget delay) så kan det säkert härja med netcoden / bugga för motståndarna angående hitboxar osv. Utan att det påverkar din egen mobilitet.

Det handlar inte om lathet, det handlar om perfekta counter strafes.
Och när man gör perfekta counter strafes kan man gå från att springa i full fart till att stå helt still på 1ms med snap tap och null binds. Detta gör att du kan springa full fart, stanna på 1ms, skjuta mot folk helt utan movement penalty, springa vidare.
Utan snap tap och null binds blir det mer skill, för man måste släppa A helt, sen trycka D för att stanna snabbare.

Samtidigt känns det IMO lite som att man kunde ha låtit detta vara, och bara aktiverat det in game så att alla får det istället. Känns lite som att man handikappar spelaren med flit för att göra det svårare. Men oavsett så ska det vara lika för alla så detta är ju ett steg i rätt riktning!

Permalänk
Medlem

Bättre beskrivning i den här artikeln än hos The Verge. Det handlar om att hålla ner ena tangenten och bara använda den andra för att byta riktning — inte endast om traditionella "null binds" att ett tryck i en ny riktning avbryter den motsatta.

Det sistnämnda är något som jag tycker inte är så konstigt. På en (bra) D-pad eller en joystick så är det fysiskt omöjligt att aktivera två motstående riktningar samtidigt. Även vissa protokoll mellan gamepad och spelkonsoll stödjer bara en riktning i taget (eller ingen).
Jag har själv programmerat ett sånt filter i en handkontrolls-adapter, för att den billiga Sega gamepad-kopian jag köpt inte hade någon balanspunkt i mitten av D-pad:en och därför tenderade att aktivera två motstående riktningar om man tryckte för hårt. Vissa gamla Sega Mega Drive-spel — som ju varit programmerade för original-handkontroll — fungerade annars konstigt om det inträffade: ofta att den prioriterade höger eller vänster varje gång.

Vore det inte därför mer rimligt att istället begära att spelen själva ska ha inbyggda filter i mjukvara som avbryter motsatt riktning, så att det blir lika för både handkontroll, tangentbord och joystick?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Bra. Skärmar med högre refresh rate och bättre datorer med högre fps ger också ett övertag men det är ändå bara en bättre representation av din input. Tycker det är bra att dra gränsen vid hårdvara eller mjukvara som påverkar själva inputen till spelet

Permalänk
Medlem

Valve skyddar egentligen sin kundkrets som hellre köper skins med blancolån än att uppgradera sin hårdvara.

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Tror det är viktigt i sammanhänget här att man faktiskt vet vad dom här tangentborden med funktionen gör.
Funktionen gör så att spelet i stort sett går sönder och att du får perfekt aim bara någon milisekund efter att du slutat röra dig, vilket i sin tur kan ge nästan samma effekt som aimbot. Därav tycker jag att denna gränsen är rätt så enkel och tydlig att dra.

Här är ett bra klipp som förklarar vad som händer:
https://www.youtube.com/watch?v=Feny5bs2JCg

Jag håller med om att detta ändrar funktionen, men att jämföra det med en aimbot bara för att det påverkar "skickligheten" i att trycka på två tangenter istället för en är verkligen skrattretande, då detta ska hjälpa dig stanna lite snabbare och alla upplever inte ens detta som en förbättring. Vi har helt enkelt olika syn på var gränsen bör dras.

Vilka inställningar förbättrar hörbarheten av fotsteg? Vilka konfigurationsinställningar ger bäst prestanda för mig—behöver jag justera något i en konfigurationsfil, drivrutin på datorn, eller direkt i spelets inställningar? Vilka inställningar gör det enklare att se skuggor, urskilja detaljer genom molotovs, eller få bättre sikt runt rökgranater? Vilken dator behöver jag för att hantera dessa inställningar optimalt?

Listan kan göras oändligt lång, och det finns redan tillåtna metoder som har en betydligt större inverkan än detta.

Problemet för mig är att det finns hundratals faktorer som ger fördelar i spelet som inte diskuteras, vilka inte nödvändigtvis handlar om "skill" i traditionell mening, utan om "kunskap" som ger fördelar. Dessa faktorer diskuteras sällan. Att känna till dem kräver enormt mycket tid, och därför kommer spelet aldrig att vara helt rättvist förrän Valve implementerar certifierad utrustning och standardinställningar.

Men även då handlar det inte bara om hårdvara, mjukvara; det finns till exempel spelare som flyttar närmare servrarna för att få bättre ping. Det finns otaliga små trösklar som påverkar hur framgångsrik du kan bli om du strävar efter att bli "Pro".

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att detta ändrar funktionen, men att jämföra det med en aimbot bara för att det påverkar "skickligheten" i att trycka på två tangenter istället för en är verkligen skrattretande, då detta ska hjälpa dig stanna lite snabbare och alla upplever inte ens detta som en förbättring. Vi har helt enkelt olika syn på var gränsen bör dras.

Vilka inställningar förbättrar hörbarheten av fotsteg? Vilka konfigurationsinställningar ger bäst prestanda för mig—behöver jag justera något i en konfigurationsfil, drivrutin på datorn, eller direkt i spelets inställningar? Vilka inställningar gör det enklare att se skuggor, urskilja detaljer genom molotovs, eller få bättre sikt runt rökgranater? Vilken dator behöver jag för att hantera dessa inställningar optimalt?

Listan kan göras oändligt lång, och det finns redan tillåtna metoder som har en betydligt större inverkan än detta.

Problemet för mig är att det finns hundratals faktorer som ger fördelar i spelet som inte diskuteras, vilka inte nödvändigtvis handlar om "skill" i traditionell mening, utan om "kunskap" som ger fördelar. Dessa faktorer diskuteras sällan. Att känna till dem kräver enormt mycket tid, och därför kommer spelet aldrig att vara helt rättvist förrän Valve implementerar certifierad utrustning och standardinställningar.

Men även då handlar det inte bara om hårdvara, mjukvara; det finns till exempel spelare som flyttar närmare servrarna för att få bättre ping. Det finns otaliga små trösklar som påverkar hur framgångsrik du kan bli om du strävar efter att bli "Pro".

Efter att ha tröttnat och bara skummat genom ditt inlägg efter du använde ordet "skrattretande" så tror jag fortfarande inte du förstår vad detta innebär och att du inte kollat på klippet som kan förklara det för dig.

Så jag ger upp.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Lite off topic men proffs i Quake kan spamstrejfa i sidled sjukt mycket snabbare än vad jag kan. Jag undrar hur mycket som är teknik och hur mycket som är hårdvara. Jag själv kör på ett cooler master SK620 med TTC röda switchar. Frågan är om ett "bättre" tangentbord skulle göra stor skillnad i det här avseendet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vore det inte på tiden att de som "tävlar" byter till spelkonsoller eller nått Apple för då är det ju ännu mer likvärdig och nerlåst hårdvara, det är ju egentligen befängt att man tillåts ha olika datorer, skärmar och ljudsystem som att man förbjuder vissa tangentbord.
Endera ska det vara samma hårdvara för alla eller så får alla använda vad de vill.

Det är precis därför jag ogillar bilsport, hästsport osv.
Det är inte en tävling på lika villkor, tänk om alla skulle rida samma häst och köra samma bil, det skulle bli något helt annat.

Man måste dock inte gå hela vägen, I bilsport så har man olika klasser, så kanske borde E-sport bara sätta dom med fusk i en egen klass så dom bara får spela med andra "fuskare".

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det handlar inte om lathet, det handlar om perfekta counter strafes.
Och när man gör perfekta counter strafes kan man gå från att springa i full fart till att stå helt still på 1ms med snap tap och null binds. Detta gör att du kan springa full fart, stanna på 1ms, skjuta mot folk helt utan movement penalty, springa vidare.
Utan snap tap och null binds blir det mer skill, för man måste släppa A helt, sen trycka D för att stanna snabbare.

Samtidigt känns det IMO lite som att man kunde ha låtit detta vara, och bara aktiverat det in game så att alla får det istället. Känns lite som att man handikappar spelaren med flit för att göra det svårare. Men oavsett så ska det vara lika för alla så detta är ju ett steg i rätt riktning!

Fast det där gjorde vi redan i <= CS1.6. Antar vi var mer skillade på den tiden. Vad jag minns var det ett av sättet att få en garanterad headshot i dueller. Om det nu är det jag tänker på vill säga.

Korrigering
Permalänk
Viking

Ärligt talat tycker jag att detta är helt fel. Gränsen som dras här känns väldigt märklig. Vissa kallar det hårdvarudoping eller "pay to win", men det är knappast något nytt fenomen.

Om man verkligen skulle ta detta resonemang till sin spets, skulle vi behöva granska all hårdvara och för att undvika att spelet blir en klassfråga, bestämma att ingen får använda en skärm med mer än 60 Hz, en mus med högst 125 Hz uppdateringsfrekvens och 400 dpi, samt att alla måste använda samma känslighet. Tangentbord skulle behöva vara standardiserade och godkända av Valve, för att eliminera all potentiell orättvisa som kan uppstå på grund av olika tangentbordfunktioner. Vidare skulle ingen CPU få överstiga 3 GHz, och grafikkort skulle behöva nedklockas till under 1 GHz. Denna logik kan föras vidare i det oändliga. Den enda "rättvisa" lösningen skulle då vara att alla spelar med Valve-certifierade produkter, och för att undvika att spelet blir en klassfråga, måste alla använda undermålig utrustning.

Dessutom är det inte heller en fråga om skicklighet om det inte finns en fast standard för vilka tangentbord, brytare och inställningar som måste användas. Så länge detta inte är reglerat, kommer "skill" att se olika ut för alla, vilket förhindrar en rättvis och jämförbar utveckling av skicklighet.

Valve skulle till och med kunna överväga att lägga till detta som en inställning i spelet som spelare kan aktivera om de önskar. Det kanske inte fungerar perfekt med alla tangentbord, men det skulle ändå vara ett steg i rätt riktning?

Valve är ett företag som tycks vara helt ointresserat av vad deras community faktiskt värderar mest. Jag behöver inte ens lista alla de problem som har funnits i över ett decennium och som fortfarande inte har åtgärdats (som ett fungerande rankningssystem som spelarna faktiskt vill ha, 128-tick-servrar, ett effektivt anti-cheat-system, och så vidare). Trots detta verkar Valve vara helt ovetande och fortsätter att släppa uppdateringar som R8-pistolen, som ingen efterfrågade. Det är svårt att förstå hur de ens kan vara kvar som en ledande aktör i branschen. Men kanske är det den kraftfulla dopaminpåverkan av gambling som håller ungdomarna fast. Vi får inte glömma vilket äckligt företag Valve egentligen är! ! !

Du förstår ju uppenbarligen inte vad problemet med SOCD är. Att jämföra det med högre uppdateringsfrekvens är idiotiskt. Det enda bildskärmens frekvens gör är att minska fördröjningen mellan ögonen och spelet. Medan SOCD förändrar dina knapptryck till ett perfekt "counter-strafe". Alltså "lyssnar" inte tangentbordet på vad du gör med dina fingrar (är du långsam med att lyfta fingret så eliminerar SOCD det mänskliga felet). En högre frekvens på skärmen förändrar inte det du gör i spelet.

Detta skulle snarare kunna liknas med ett script i musen som utför ett perfekt spray-pattern med valfritt vapen. Eller att musen saktar ner när den rör sig över en motståndare (aim-assist). Alltså att din hårdvara gör något annat än vad du själv gör. Dessa hjälpmedel hade blivit bannade direkt. SOCD följer samma princip, med skillnaden att det inte är lika "op".

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Bra jobbat valve *ironi* Nu slipper jag dom där fruktansvärda tangentsbordsfuskarn så jag kan koncentrera mig på att spela mot alla som har wallhack, aimbot, aimlock, spinbot, och allt det där andra som faktiskt förstör spelet totalt.

Ärligt talat spelar jag hellre på en hel server med folk som har dessa tangentbord än mot det jag tvingas spela mot idag på alla servrar:)

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Ja det är bra, alla ska spela PvP på samma villkor. Endas inställningar som går att göra inne i spelet ska gå att använda.

ska man verkligen banna all form av hårdvarudoping så får de tvångscappa spelet till ~60fps, max ~400dpi på musen, inte tillåta mer än typ 3 samtidiga input från tangentbord max 3 knappar bundna till musen.

var ska man dra gränsen?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking
Skrivet av Findecanor:

Vore det inte därför mer rimligt att istället begära att spelen själva ska ha inbyggda filter i mjukvara som avbryter motsatt riktning, så att det blir lika för både handkontroll, tangentbord och joystick?

Nej, inte i CS.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag har väl skrivit nå liknande ovan. Med hög framerate på skärmar iaf. Så jag är med dig. På sätt och vis.

Men jag ser väl ändå att det kanske går lite längre när hårdvaran ändrar personens input till att bli något annat än vad som tryckts in från början.
Och sure - det är väl vad "ökad precision" i windowsinställningar gör också. Men det är mer av en generell förändring av musrörelserna. Att ändra input för att aktivera en specifik funktion i ett spel blir mer specifikt.

Jag kan väl tycka att det är rimligt att dra gränsen någonstans. Den här gränsen kommer aldrig bli helt perfekt. Men ja, jag har förståelse att det ändå görs gränsdragningar.
Möss som tar bort spreaden på olika vapen är väl en annan sådan specifik input-ändring som är mer tydligt över gränsen. Men inom samma kategori.

Jag håller helt med om att det är svårt att hitta den perfekta gränsen, och jag förstår ditt argument fullt ut. Men det som verkligen irriterar mig är hur Valve resonerar. Det känns amatörmässigt att fokusera på att lösa ett enda problem bland miljontals, bara för att det råkar trenda just nu, och de andra problemen har blivit "grandfathered in." Man lyckas ju inte adressera problemet i sin helhet.
Det är en bra jämförelse, frågan om man ska använda musacceleration eller inte (finns i windows och i spelet). Detta påverkar den faktiska inputen som datorn får. Hur löste man det? Jo, genom att ge spelarna möjligheten att toggla musacceleration i spelet, så att var och en kan välja vad de föredrar. På samma sätt skulle man kunna hantera detta, enligt min mening.

Det finns även möss med mjukvara som kan förändra musens beteende. Ett exempel på detta är hur exakt musen tolkar dina rörelser – hur rakt eller precist den återger din input.

Permalänk
Viking
Skrivet av Rouge of Darkness:

var ska man dra gränsen?

Gränsen är väldigt enkel att dra. Läs mitt inlägg ovanför.
Lägre "Input lag" = Bra.
Förändra dina "inputs" med hård/mjukvara = Fusk.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Gränsen är väldigt enkel att dra. Läs mitt inlägg ovanför.
Lägre "Input lag" = Bra.
Förändra dina "inputs" med hård/mjukvara = Fusk.

jo men spelar du på din 144hz skärm med din ultra mega mus men presitionsställbar dpi oändligt många samtidiga input (utan mjukvara givetvis bara n-key rollover) hårdvarudopar du ju.

finns ju folk som sitter på 60hz skärmar med nån sketen dell mus med fast dpi och tangentbord från 20 år sedan även om datorn i sig har max nått/några år på nacken.

så forfarande var ska du dra gränsen till när det är fråga om hårdvarudoping?

även dessa variationer mellan folks hårdvara är ju mer eller mindre hårdvarudoping.

Visa signatur

Permalänk
Viking

jo men spelar du på din 144hz skärm med din ultra mega mus men presitionsställbar dpi oändligt många samtidiga input (utan mjukvara givetvis bara n-key rollover) hårdvarudopar du ju.

finns ju folk som sitter på 60hz skärmar med nån sketen dell mus och tangentbord från 20 år sedan även om datorn i sig har max nått/några år på nacken.

Och? Valve har inte sagt att det måste vara rättvist. Men bara för att vissa har lägre input lag än andra, så rättfärdigar inte det fusk.

så forfarande var ska du dra gränsen till när det är fråga om hårdvarudoping?

även dessa variationer mellan folks hårdvara är ju mer eller mindre hårdvarudoping.

Jag skrev ju det här:

Skrivet av Donnerstal:

Du förstår ju uppenbarligen inte vad problemet med SOCD är. Att jämföra det med högre uppdateringsfrekvens är idiotiskt. Det enda bildskärmens frekvens gör är att minska fördröjningen mellan ögonen och spelet. Medan SOCD förändrar dina knapptryck till ett perfekt "counter-strafe". Alltså "lyssnar" inte tangentbordet på vad du gör med dina fingrar (är du långsam med att lyfta fingret så eliminerar SOCD det mänskliga felet). En högre frekvens på skärmen förändrar inte det du gör i spelet.

Detta skulle snarare kunna liknas med ett script i musen som utför ett perfekt spray-pattern med valfritt vapen. Eller att musen saktar ner när den rör sig över en motståndare (aim-assist). Alltså att din hårdvara gör något annat än vad du själv gör. Dessa hjälpmedel hade blivit bannade direkt. SOCD följer samma princip, med skillnaden att det inte är lika "op".

Om hårdvaran förändrar dina inputs till något som ger dig än fördel, så ska det inte vara tillåtet. Så svårt ska det väl inte vara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Skrivet av Donnerstal:

Nej, inte i CS.

Berätta gärna vad du har för argument emot.

Vi pratar väl inte förbi varandra? Jag menar förstås inte att input i den avbrutna riktningen skulle komma tillbaka automatiskt, som med Snappy Tappy, utan att den skulle förbli av tills dess att man släpper och trycker igen.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

...Detta gör att du kan springa full fart, stanna på 1ms, skjut mot folk helt utan movement penalty, springa vidare...

Ärligt talat, så låter detta som en flaw i själva spelet. borde ju lätt kunna åtgärdas genom att ha lite cooldown på movement penalty.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av underd0g76:

Fast det där gjorde vi redan i <= CS1.6. Antar vi var mer skillade på den tiden. Vad jag minns var det ett av sättet att få en garanterad headshot i dueller. Om det nu är det jag tänker på vill säga.

Ja, det gjorde vi på den tiden också. Men du hade 100-250ms delay från rörelse till att stå helt still, skjuter du före det så kommer inte skottet där du siktar. Med snap tap stannar du direkt, och därmed skjuter du där du siktar.

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande med mjukvara typ SOCD.
Fusk ? nja, det ger ju en klar fördel men ligger på gränsen

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Lordsqueak:

Ärligt talat, så låter detta som en flaw i själva spelet. borde ju lätt kunna åtgärdas genom att ha lite cooldown på movement penalty.

Ja, men då tar du bort en av svårigheterna i spelet. Det är en konst att kunna counter strafea, och det tar tid att lära sig det bra. Skulle man göra så att de inte går att stanna snabbt så skulle speldynamiken ändras helt.

Om du springer vänster med A idag, och sen bara släpper A, utan att trycka D, så kommer du stanna efter en stund. Tappar du på D direkt efter att du släppt A kommer du stanna direkt och därmed kunna skjuta med precision direkt.

Permalänk
Avstängd

Minns när man blev bannad i World Of Warcraft på grund av mjukvaran till ett Logitech-tangentbord... det var i början på 2000-talet när spelet var ganska nytt.

Permalänk
Viking
Skrivet av Findecanor:

Berätta gärna vad du har för argument emot.

Vi pratar väl inte förbi varandra? Jag menar förstås inte att input i den avbrutna riktningen skulle komma tillbaka automatiskt, som med Snappy Tappy, utan att den skulle förbli av tills dess att man släpper och trycker igen.

Förstår inte riktigt hur du menar. Men att man står still när både a och d är nedtryckt känns i alla fall logiskt.

Skrivet av Lordsqueak:

Men det skulle ju förstöra för bra spelare som faktiskt är bra på att "counter-strafe:a"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Minns när man blev bannad i World Of Warcraft på grund av mjukvaran till ett Logitech-tangentbord... det var i början på 2000-talet när spelet var ganska nytt.

Gissar på G15?

fanns väl nån fishbot och någon minerbot tror jag som gick köra på det. väldigt crude dock och defenetivt inte äns nära att försöka dölja att det var ett script som kördes.

inget jag använde men vet att jag stötte på kod för det på något forum nånstans
logitechs hårdvara har ju haft tillgång sen typ den tiden kunnat köra .lua script i sin mjukvara och även idag går det i G-hub.

vill minnas att mitt corsair k70 tangentbord också kan köra script via ique (minns inte om de t.om går att köra utan ique igång eller inte)

så skulle inte förvåna mig om div mindre legita personer sitter å kör nå skript för liknande funktioner som dessa velve nu bannar fast de flyger under radarn kamoflerade i form av hemmasnickrade script eller från slutna forum där inte vem som helst kommer åt dem som kör i en i övrigt tillåten mjukvara.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Och? Valve har inte sagt att det måste vara rättvist. Men bara för att vissa har lägre input lag än andra, så rättfärdigar inte det fusk.

Jag skrev ju det här:
Om hårdvaran förändrar dina inputs till något som ger dig än fördel, så ska det inte vara tillåtet. Så svårt ska det väl inte vara?

Flera har nu skrivit till mig att jag borde titta på videor och att jag inte riktigt förstår vad SOCD och "Snappy Tappy" egentligen innebär.

Så alltså Min förståelse är att "Snappy Tappy" gör tangentbordet snabbare och mer responsivt, medan SOCD handlar om att hantera specifika input-konflikter, där motsatta riktningar trycks samtidigt?

För mig innebär detta att mitt tangentbord blir mer responsivt till det jag faktiskt försöker göra med min "skill" och hur snabbt jag vill utföra det. Tangentbordet svarar direkt och prioriterar korrekt när jag trycker på motsatta tangenter samtidigt, vilket gör att jag inte behöver lyfta mitt feta finger lika mycket som den som sitter utan detta, speciellt stor skillnad mot de som sitter på en hög actuation point + slipper man input-konflikter.
Detta liknar jag till hur andra produkter fokuserar på att minska fördröjning, som en mus med 4000 Hz polling rate, ett tangentbord med 8000 Hz, eller en skärm med 500 Hz uppdateringsfrekvens osv osv osv.

Det känns som att vi bara förbättrar utrustningen för att bättre spegla vad vi faktiskt vill göra i spelet, vilket borde ses som en naturlig utveckling, inte som något som bör förbjudas.

Och till några av er, snälla, snälla, snälla sluta jämföra detta med en aimbot. Det är helt absurt och inte alls jämförbart.

Permalänk
Viking

Så alltså Min förståelse är att "Snappy Tappy" gör tangentbordet snabbare och mer responsivt, medan SOCD handlar om att hantera specifika input-konflikter, där motsatta riktningar trycks samtidigt?

Fel, Snappy Tappy = SOCD, de bytte bara namn på det.

Tangentbordet svarar direkt och prioriterar korrekt när jag trycker på motsatta tangenter samtidigt, vilket gör att jag inte behöver lyfta mitt feta finger lika mycket som den som sitter utan detta, speciellt stor skillnad mot de som sitter på en hög actuation point + slipper man input-konflikter.

Det är ju precis det här som är problemet. Varför ska tangentbordet göra något åt dig för att du är för seg i fingret?

Detta liknar jag till hur andra produkter fokuserar på att minska fördröjning, som en mus med 4000 Hz polling rate, ett tangentbord med 8000 Hz, eller en skärm med 500 Hz uppdateringsfrekvens osv osv osv.

Skillnaden är att dessa inte ändrar vad du gör, bara minskar fördröjningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quasname:

Anledning som vissa missar är att Null-binds, som är samma sak som detta, har varit bannat i proffs scenen/movement-community i många år. Valve vill sätta ner foten och dra en tydlig gräns vilket jag tycker är mycket bra.

Att jämföra med högre Hz på skärm/möss med detta visar bara på okunskap i vad tekniken faktiskt gör. Vi ska alltid jobba mot snabbare och bättre kringutrustning, men så fort utrustningen utför något åt dig och rättar till dina misstag, då har vi problem. I detta fallet tar SOCD/Snap-Tap bort mänskliga fel när man utför en counter strafe, och automatiserar dina counter strafes. Inte ens proffs, där många har spelat över tio tusen timmar, utför perfekta counter strafes utan överlappande inputs i 100% av fallen.

Fantastiskt bra gjort av Valve.

Exakt. Det är en riktigt bra funktion som jag gärna har på mitt tangentbord. Men när det kommer till competetive så bör det inte vara tillåtet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.