Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag monterade precis ner min U7 PRO för att byta ut den och den har varit igång ungefär 8 dagar.

Den var så varm att händerna brändes nästan. Herregud.. någon som vet vad det beror på?

Ska jag stänga av något? Som tex led lampan på som ändå inte syns? Inte ha 160Mhz på 5Ghz nätet? Ändra någon inställning som belastar mindre osv?

Något stämmer inte och jag vet inte om det kan vara jag. Sen undrar jag ifall man ska vara orolig för hur varm den blir här nu..

Sett att många pratat om att man ska begränsa energiförbrukning eller sänka någon signal eller vad det nu var. Snälla hjälp mig innan huset brinner ned 🥲

Den interna temperaturen kan vara bortåt 60-65°C på U6 Enterprise och U7 Pro/Pro Max. Har inte utrustning att mäta temperaturen på metallbaksidan, men har för mig att man kan uppfatta saker brännheta redan någonstans runt 50°C.

Du kan se rapporterad temperatur genom att SSH:a in på AP:n och köra följande kommando:

cat /sys/class/thermal/thermal_zone*/temp

Du bör kunna se dess strömförbrukning i din PoE-switch. Min U7 Pro Max drar ca 12-13W normalt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den interna temperaturen kan vara bortåt 60-65°C på U6 Enterprise och U7 Pro/Pro Max. Har inte utrustning att mäta temperaturen på metallbaksidan, men har för mig att man kan uppfatta saker brännheta redan någonstans runt 50°C.

Du kan se rapporterad temperatur genom att SSH:a in på AP:n och köra följande kommando:

cat /sys/class/thermal/thermal_zone*/temp

Du bör kunna se dess strömförbrukning i din PoE-switch. Min U7 Pro Max drar ca 12-13W normalt.

Kan du prova dessa inställningar och se ifall din temperatur och förbrukning går ner?

https://community.ui.com/questions/WOW-Improved-performance-a...

Tänkte då du har data att jämföra med och verifiera men hade en teori innan jag läste denna att LED är ju energi och energi bildar värme, då stänga av det borde väl ha någon påverkan. Den ändrade han lite power inställningar osv. Så mindre ”ström” då kanske som då leder till mindre värmeenergi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Kan du prova dessa inställningar och se ifall din temperatur och förbrukning går ner?

https://community.ui.com/questions/WOW-Improved-performance-a...

Tänkte då du har data att jämföra med och verifiera men hade en teori innan jag läste denna att LED är ju energi och energi bildar värme, då stänga av det borde väl ha någon påverkan. Den ändrade han lite power inställningar osv. Så mindre ”ström” då kanske som då leder till mindre värmeenergi?

LED:en har jag redan stängt av då den i mitt fall inte fyller någon funktion och för att jag av erfarenhet vet att de tenderar att "slitas ut" och efter några år blir mer och mer ljussvaga.

Nej, jag vill helst inte pilla på mina inställningar för sändningsstyrka och kanalbredd. Jag har ett flertal enheter på 5 GHz-bandet där jag bryr mig om bandbredd så att köra 40 MHz kanalbredd där är inte ett alternativ. Sitter även helt ensam på den 80 MHz-kanal jag valt. De flesta andra trängs på kanalerna som inte kräver DFS. Om jag ändrar är jag också rädd för att någon grannes router kanske får för sig att göra någon automatisk optimering och väljer en kanal som krockar med den jag brukar använda.

Givetvis kommer lägre TX power att resultera i mindre värme, men det kommer inte fungera bra i mitt fall. Jag har redan satt den manuellt på 5 GHz-bandet för en EIRP på 23 dBm (TX power på 17 dBm).

Jag har sett den där forumtråden tidigare, men då han inte säger hur hög strömförbrukningen var före och efter så känns det som han utelämnar viktig data.

Notera också att min AP ligger med varma sidan nedåt (dvs. med den välvda sidan uppåt. Även om jag lagt små distanser under den så tror jag ändå att det är suboptimalt ur en temperatursynpunkt då värme kanske har svårare att ta sig ut.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kort fråga:
jag behöver en Gateway för att skapa VLAN eller?
Har fyra AP och en switch idag och har controllern på en PC.

edit: det kanske går ändå, men för att blockera viss trafik på ett VLAN gissar jag att det krävs.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kort fråga:

edit: det kanske går ändå, men för att blockera viss trafik på ett VLAN gissar jag att det krävs.

Jupp, själva brandväggen sitter ju i routern. Så köp en Cloud Gateway Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jupp, själva brandväggen sitter ju i routern. Så köp en Cloud Gateway Ultra.

Tack för snabbt svar - ser den med EU-plugg inte var i lager just nu. Efter det får det bli en beställning

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack för snabbt svar - ser den med EU-plugg inte var i lager just nu. Efter det får det bli en beställning

Med frakt och Euro blir det typ samma pris som här:
https://www.computersalg.se/i/20695229/ubiquiti-ultra-gateway...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Asså det är vanliga VLAN. En router som kan hantera vlan tex pfsense eller liknande duger prima. Nästan alla switchar släpper igenom taggade vlan annars är en switch som förstår vlan inte dyr.

TLDR; man måste inte ha unifi saker, allt som kan vlan funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Asså det är vanliga VLAN. En router som kan hantera vlan tex pfsense eller liknande duger prima. Nästan alla switchar släpper igenom taggade vlan annars är en switch som förstår vlan inte dyr.

TLDR; man måste inte ha unifi saker, allt som kan vlan funkar

Givetvis, men när man frågar i en dedikerad tråd för Unifi så utgår man ifrån att personen i fråga har ett visst intresse av själva ekosystemet.

Permalänk
Ljusskygg

För er som precis beställde en Cloud Gateway Max NS, för info så är SSD-caddyn ett externt köp som inte släpps förens om en månad... fint att det fanns absolut noll info om detta på produktsidan

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uacc-ssd-tray

EDIT: Flera meddelanden från tidig Augusti så hävdar Ubiquiti att den följer med, så det återstår att se.
EDIT 2: Nu uppdaterades produktsidan och nu står det att man måste köpa SSD caddyn separat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kort fråga:

Det beror på vad du har för router/brandvägg idag. Om den kan hantera vlan

Permalänk
Medlem

Jag har Unfi gateway ultra och jag känner mig lite dum i huvudet av alla möjligheter man har i dess operativsystem. Jag har försökt med att få vissa sajter att inte gå via VPN (köpt sådan t.ex. OVPN) via sk "split tunneling" som coop.se som tycks förstå att jag kommer via VPN och därför inte tillåter mig att logga in. Jag trodde att man bara behövde göra ett undantag i settings/routing/specific traffic/domain där jag angivit coop.se. Men det verkar inte fungera, stänger jag av VPN så kan jag logga in. Jag hade Vilfo router förut och där fungerade det med split tunneling. Vad är det jag inte förstår med unifi?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Givetvis, men när man frågar i en dedikerad tråd för Unifi så utgår man ifrån att personen i fråga har ett visst intresse av själva ekosystemet.

Självklart, men jag ville balansera svaret mer än "köp en till unifi produkt". Om man inte har nått som idag hanterar vlan så är det inte en dum ide att köpa mer saker i ekosystemet men vlanen funkar ändå. Allt beror så klart på ens use case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Självklart, men jag ville balansera svaret mer än "köp en till unifi produkt". Om man inte har nått som idag hanterar vlan så är det inte en dum ide att köpa mer saker i ekosystemet men vlanen funkar ändå. Allt beror så klart på ens use case.

Han frågade efter:

"edit: det kanske går ändå, men för att blockera viss trafik på ett VLAN gissar jag att det krävs."

Vilket då betyder att han behöver en enhet med brandvägg. Visst fungerar Pfsense, men eftersom frågan ställdes i en Unifi tråd så kan man anta att man är ute efter ekosystemet. Fattade som att switchen och AP:n var från samma tillverkare då frågan ställdes i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har Unfi gateway ultra och jag känner mig lite dum i huvudet av alla möjligheter man har i dess operativsystem. Jag har försökt med att få vissa sajter att inte gå via VPN (köpt sådan t.ex. OVPN) via sk "split tunneling" som coop.se som tycks förstå att jag kommer via VPN och därför inte tillåter mig att logga in. Jag trodde att man bara behövde göra ett undantag i settings/routing/specific traffic/domain där jag angivit coop.se. Men det verkar inte fungera, stänger jag av VPN så kan jag logga in. Jag hade Vilfo router förut och där fungerade det med split tunneling. Vad är det jag inte förstår med unifi?

Antar att du har en regel där du dirigerar all traffic via VPN-klienten och en regel där coop.se routas genom WAN istället för VPN-klienten? Borde funka? Funderar också på att skaffa VPN...:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Antar att du har en regel där du dirigerar all traffic via VPN-klienten och en regel där coop.se routas genom WAN istället för VPN-klienten? Borde funka? Funderar också på att skaffa VPN...:/

Jo, jag hade ställt in att den routas via WAN1 istället för VPN, som är där fibern sitter. Nu har jag testat allt igen och märker en skillnad eftersom plötsligt fungerar ipv6 från telia. Jag kan nu när jag aktiverar VPN i Gateway ultran få upp sidan där jag kan logga in med bankid, men märker genom att kolla via ipleak.net att IPV4 är via VPN men IPV6 visar Telia som är min ISP, och antagligen därför fungerar coop.
Men när jag aktiverar VPN via nätverkshanteraren i Linux istället för i gatewayen, då kan jag inte logga in på coop. Och det beror på att nu är både IPV4 och IPV6 via VPN.

Vet inte om det är något fel i gatewayens ipv6 inställning?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Nu har även jag hoppat in i Unifi "träsket" med en U7 Pro tillsammans med network server installerat i en VM samt en pFsense som router och jag måste säga att jag gillar ekosystemet och har lust att byta ut gamla switcharna mot Unifi också. Har någon erfarenhet av Unifi Pro 8 PoE med SFP+ RJ45 10gbe installerat?

Permalänk
Medlem

Får hem en UDM-Pro med en NVR och tre kameror om någon vecka så vi får väl se om allt är så enkelt och tillförlitligt som reklamsnuttarna på ui.com påstår...

UDM-Pro: https://store.ui.com/us/en/products/udm-pro
Kameror: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cameras-bullet/product...
UNVR: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cameras-nvr/products/u...

Switch https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wired/products/es-... (vill inte byta ännu)
2 x AP: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wired/products/acb...

Blir nog bra.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Får hem en UDM-Pro med en NVR och tre kameror om någon vecka så vi får väl se om allt är så enkelt och tillförlitligt som reklamsnuttarna på ui.com påstår...

Switch https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wired/products/es-... (vill inte byta ännu)

Blir nog bra.

Byt AP till accesspunkter fån Unifi tillsammans med switchen så att du kan styra dem? Nu måste du ha tre olika programvaror att logga in på

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Jag klantade mig när jag skulle uppgradera unifi-network-application i Docker och har inte gjort en full backup på flera månader. Enbart auto backup så all klienthistorik är borta.

Går den att rädda på något sätt?

Det som föranledde uppdateringar var att två mobiltelefoner har samma IP-adress. Trots att de har helt olika statiska IP-adresser i routern. Verkar som det är en inställingen på ena mobiltelefonen som ställde till det.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Byt AP till accesspunkter fån Unifi tillsammans med switchen så att du kan styra dem? Nu måste du ha tre olika programvaror att logga in på

Spelar inte så stor roll ett tag framöver, kan hantera en hel del via UISP och sedan Unifi Portal för UDM (om jag fattat rätt), så det blir nog bara två. Mitt Wifi behöver inte mer signal. Det är inga system man är inne i ens några gånger i veckan... ja Unifi Protect förstås.

Det får helt enkelt bli hybrid tills jag bytt ut switchen och ap, men det är verkligen inte bråttom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Nu har även jag hoppat in i Unifi "träsket" med en U7 Pro tillsammans med network server installerat i en VM samt en pFsense som router och jag måste säga att jag gillar ekosystemet och har lust att byta ut gamla switcharna mot Unifi också. Har någon erfarenhet av Unifi Pro 8 PoE med SFP+ RJ45 10gbe installerat?

Har ingen direkt erfarenhet av Pro 8, det närmsta jag kommer är storebror till den dvs Enterprise 8, väldigt robust switch, nackdelen är väl att man inte kan bygga med dom på höjden.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför min Samsung platta säger att jag skriver fel lösenord när jag försöker ansluta till mitt wifi 6E nätverk efter nattens uppdatering till 7.0.66?

Alla andra enheter funkar som vanligt men just min Samsung platta funkar inte och specifikt 6ghz. Kan ansluta till mina andra SSID. (har delat upp SSID efter band)

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Blir nog bra.

Jag är lite inne på liknande setup för kamerabiten så det ska bli kul att se vad du tycker.

Vad var anledningen till separat NVR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag är lite inne på liknande setup för kamerabiten så det ska bli kul att se vad du tycker.

Vad var anledningen till separat NVR?

Så vitt jag fått reda på krävs det av kamerorna... Det är möjligt att det funkar utan, men då med UDM, jag tror inte det efter de svaren jag fått på UI's forum. NVR har bättre inspelningslagring ändå, vilket jag nog behöver.

Oavsett måste det finnas en UI enhet till kamerorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så vitt jag fått reda på krävs det av kamerorna...

UDM Pro fungerar utmärkt till kamerorna. Jag har 13 kameror till min UDM Pro och det är inga problem. Jag spelar dock inte in 24/7 utan bara vid rörelse/ljud.

Permalänk
Medlem

@joakim99 Då var det bekräftat, @andreasekman ...

UDM räcker. Man måste inte ha NVR.

Nu vet jag inte hur mycket som kommer att spelas in, men jag har massor med diskar liggandes så kan ju vara bra med mer än en diskplats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har Ubiquiti löst gapet de hade tidigare där de inte hade native stöd för backup av inspelat material off-site?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Någon som vet varför min Samsung platta säger att jag skriver fel lösenord när jag försöker ansluta till mitt wifi 6E nätverk efter nattens uppdatering till 7.0.66?

Alla andra enheter funkar som vanligt men just min Samsung platta funkar inte och specifikt 6ghz. Kan ansluta till mina andra SSID. (har delat upp SSID efter band)

Jag skulle testa att leta efter folk med liknande problem på Ubiquitis forum, samt annars posta något om det där också om du inte redan gjort det.

Något du annars kan testa är att "glömma" nätverket på din platta och testa ansluta igen.

Skrivet av bnr:

Har Ubiquiti löst gapet de hade tidigare där de inte hade native stöd för backup av inspelat material off-site?

Kan inte minnas att jag läst att det skulle ha implementerats, men har samtidigt inte aktivt letat efter det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har gett sig på att måla sina äckligt vita kameror?

Vill inte att de sticker ut och fasaden där de skall sitta är nästan svart. Nej, det går ju inte att få dem osynliga, men i varje fall inte alltför iögonfallande.

Visa signatur