Permalänk
Medlem

Först ett skott i mörkret: Elemental: Fallen Enchantress: Legendary Heroes, vilket i så fall var det tredje spelet i denna absurt namngivna serie.

Skrivet av tomas1976:

Ok, fel av mig. Jag spelade aldrig ettan men lade hundratals timmar på tvåan.
Trean var en stor besvikelse.

Ettan är mycket mer abstrakt. För att öka produktionen bygger man fabriker. Tech gör att man kan ha fler fabriker per befolkning, så man kan bygga ännu fler, men det enda en planet kan göra är att bygga fabriker, städa upp miljön, bygga missilbaser, bygga skepp, och forska. MoO 2 blir väldigt mycket Civ (Civ 1 och 2 i alla fall) där man bygger en specifik fabrik, och sedan en bättre fabrik, och sen ett forskningslabb, och man placerar folk på olika jobb väldigt manuellt. Det gör att det är mer jobb att administrera varje planet, så det blir mycket mer micro-management. Man kan med lätthet ha ett imperium med fler stjärnor och en flotta med fler skepp i MoO än i MoO 2 - det kan lätt vara tusentals skepp i ett enda slag. MoO 3 vänder hela den utvecklingen uppochner och försöker abstrahera allt mycket mer igen, så att man åter skall administrera ett massivt imperium. Det kan man tycka vad man vill om - personligen tyckte jag att det var kul att de provade något annat än mer ”Civ i rymden” - men det stora problemet är att MoO 3 inte fungerar som det var avsett. Det går liksom inte att utvärdera ett sånt spel. Jag såg en LP av ett kraftigt moddat MoO 3, och jag tror att killen höll på i 7 år med ett enda spel. Det är liksom inte spelbart.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Först ett skott i mörkret: Elemental: Fallen Enchantress: Legendary Heroes, vilket i så fall var det tredje spelet i denna absurt namngivna serie.

Nix, titeln som eftersöks slutar på "III".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Nix, titeln som eftersöks slutar på "III".

Kan det vara Age of Wonders 3? Ser ut som ett fantasy RTS eller liknande och kom ut mars 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Kan det vara Age of Wonders 3? Ser ut som ett fantasy RTS eller liknande och kom ut mars 2014.

Japp, stämmer bra det

Permalänk
Medlem

Då prövar vi denna.

Hint: Började som ett PS1 spel.

Permalänk
Medlem

Hint 2: Spelet är med i en serie som ska få en ny serietidning inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Då prövar vi denna.

<Uppladdad bildlänk>

Hint: Började som ett PS1 spel.

Jag gissar på Legend of Mana.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Hint 2: Spelet är med i en serie som ska få en ny serietidning inom kort.

En kompis spelade Legacy of Kaine rätt maniskt men jag fastnade aldrig. Såg den där "nyheten" online för ett tag sen och nu föll poletten ner

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Är 99,9 på att jag har rätt så fortsätter med den här beskurna bilden. Ett av få spel jag ägde som ung då plattformen präglades hårt av piratkopiering, iaf i min lilla stad där jag växte upp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

En kompis spelade Legacy of Kaine rätt maniskt men jag fastnade aldrig. Såg den där "nyheten" online för ett tag sen och nu föll poletten ner

Ursäkta sent svar men du är korrekt, Blood omen: Legacy of kain om man ska vara exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

<Uppladdad bildlänk>

Är 99,9 på att jag har rätt så fortsätter med den här beskurna bilden. Ett av få spel jag ägde som ung då plattformen präglades hårt av piratkopiering, iaf i min lilla stad där jag växte upp.

Hmm hmm, nånting är bekant med bilden. Tänker martial arts spel och grävde lite i minnet efter ett som var hyfsat seriöst och hade några olika grenar. Tog en stund innan minnet vaknade till liv men kan det vara Budokan? Tror jag spelat PC-versionen nån gång för många herrans år sen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm hmm, nånting är bekant med bilden. Tänker martial arts spel och grävde lite i minnet efter ett som var hyfsat seriöst och hade några olika grenar. Tog en stund innan minnet vaknade till liv men kan det vara Budokan? Tror jag spelat PC-versionen nån gång för många herrans år sen.

Helt korrekt!!

Till info var det mkt mer spännande att läsa recensionen än att spela själva spelet

Till amigan vill jag minnas att jag förutom Budokan ägde Pirates, HOMM3 och ett golfspel. Resten var ~150 piratkopierade 3.5-tumsdisketter...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice! (men fanns HOMM3 på Amiga??)

Vi tar ett spel från milleniumskiftet ungefär...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nice! (men fanns HOMM3 på Amiga??)

Vi tar ett spel från milleniumskiftet ungefär...
https://i.ytimg.com/vi/HnkdnYkXGeQ/maxresdefault.jpg

Hmmm, kommer jag ihåg fel kanske? Nåt av Warlords-spelen måhända?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En bild till:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En hint för att göra det lite enklare: Dreamcast exklusiv (såvitt jag vet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelet är ju inspirerat av Resident Evil men bakgrunderna är 3d renderade och inte bara fasta bakgrunder.
Utvecklare är Jaleco.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sista litet hintpaket-kan nog inte komma på så många fler nu...(borde gå att söka fram med de hintar som finns )

- Survival horror som utspelar sig på ett hangarfartyg. Namnet på spelet kommer nog lite därifrån...
- Spelet ska tydligen påminna lite om Deep Fear?
- Släppt år 2000!
- Tydligen var det två utgivare: Xicat Interactive släppte nog spelet i Europa och USA, medan Jaleco släppte i Japan mfl.

Bilder:

https://i.redd.it/1o8vd2zrpsw71.jpg (länk till bilden ovan om inte hotlinking funkar till reddit)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sista litet hintpaket-kan nog inte komma på så många fler nu...(borde gå att söka fram med de hintar som finns )

- Survival horror som utspelar sig på ett hangarfartyg. Namnet på spelet kommer nog lite därifrån...
- Släppt år 2000!
- Tydligen var det två utgivare: Xicat Interactive släppte nog spelet i Europa och USA, medan Jaleco släppte i Japan mfl.

Bilder:
https://i.ytimg.com/vi/9GmNJZpgEao/sddefault.jpg

https://i.ytimg.com/vi/5WfJmNW0yrQ/hqdefault.jpg

https://i.redd.it/1o8vd2zrpsw71.jpg
https://i.redd.it/1o8vd2zrpsw71.jpg (länk till bilden ovan om inte hotlinking funkar till reddit)

Annan googling utifrån de ledtrådarna gör att jag hittade "Carrier" till dreamcast.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

- Släppt år 2000!

Bilder:
https://i.ytimg.com/vi/9GmNJZpgEao/sddefault.jpg

https://i.ytimg.com/vi/5WfJmNW0yrQ/hqdefault.jpg

https://i.redd.it/1o8vd2zrpsw71.jpg

Carrier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Annan googling utifrån de ledtrådarna gör att jag hittade "Carrier" till dreamcast.

Rätt! Snyggt jagat, och du slog Tomas med en minut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:
Skrivet av Roger W:

Rätt! Snyggt jagat, och du slog Tomas med en minut

Jag har inget på lager så @tomas1976 får gärna ta över.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Jag har inget på lager så @tomas1976 får gärna ta över.

Då tar vi den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Då tar vi den här.

<Uppladdad bildlänk>

Kan det vara speed ball 2?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Kan det vara speed ball 2?

Det kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Det kan det.

Cool, skall fundera på något att lägga ut ikväll efter jobbet

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Vi testar denna

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vi testar denna

California games? (spelade det knappt, men det hade väl nån skateboardbana?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vi testar denna

<Uppladdad bildlänk>

Skate or Die.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Spelat båda ovanstående spel och är rätt säker att roger har rätt, det ör definitivt inte skate or die.