MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

ejeas v6 pro.
Intercom som duger bra för bluetooth. Dvs samtal, gps och musik.
Finns på typ aliexpress osv. Tror jag gav 350-400kr.

Svårt att få in ljud om man ska ha öronproppar också annars... vindljud skadar hörseln så tänk på det.

Ja precis det var därför jag blev intresserad av dem jag länkade från inet för jag tycker dem ser ut att kunna vara lite mellanting mellan öronpropp och hörlur. Ska kika på dem du nämner, för det priset kan man köpa och testa.

Skrivet av p.lindblom:

Jag har använt Apple AirPods Pro 2 den senaste veckan. Det tar mig ibland mer än ett försök att lyckas ta på mig hjälmen utan dra med mig dem, men med hjälmen på är det suveränt. Brusreduceringen fungerar så pass bra att jag utan problem kan lyssna på dokumentärer i motorvägsfart.

Den största nackdelen är förstås att mikrofonen hamnar långt från munnen och den jag pratar med i telefon har svårt att höra mig i högre hastigheter.

Det skulle kunna vara en grej men det är ju lite grejen med att behöva ta på och av hjälmen flera gånger för att få till det som jag vill bli av med. Sen är jag för dåligt påläst om brusreducering skyddar det verkligen öronen eller tar det bara bort känslan av ett högt ljud men öronen utsätts fortfarande för lika mycket ljud och skada fast man inte hör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Det skulle kunna vara en grej men det är ju lite grejen med att behöva ta på och av hjälmen flera gånger för att få till det som jag vill bli av med. Sen är jag för dåligt påläst om brusreducering skyddar det verkligen öronen eller tar det bara bort känslan av ett högt ljud men öronen utsätts fortfarande för lika mycket ljud och skada fast man inte hör det?

Aktiv brusreducering neutraliserar ljudvågor och skyddar till viss del hörseln, MEN med det sagt är vanliga in-ear-hörlurar inte alls klassade som hörselskydd och bör inte betraktas som sådana.

Jag letar efter öronproppar (hörselskydd) med inbyggda högtalare och 3,5mm-kontakt, som jag kan ansluta till min Cardo-enhet och därmed använda mikrofonen i hjälmen. I USA säljs Plugfones, vilket är just detta, men jag kan inte hitta någon motsvarande variant i Europa.

Permalänk
Medlem

Ni som har MT-09 vad betalar ni i försäkring?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Aktiv brusreducering neutraliserar ljudvågor och skyddar till viss del hörseln, MEN med det sagt är vanliga in-ear-hörlurar inte alls klassade som hörselskydd och bör inte betraktas som sådana.

Jag letar efter öronproppar (hörselskydd) med inbyggda högtalare och 3,5mm-kontakt, som jag kan ansluta till min Cardo-enhet och därmed använda mikrofonen i hjälmen. I USA säljs Plugfones, vilket är just detta, men jag kan inte hitta någon motsvarande variant i Europa.

Det där ska man nog ta med en nypa salt att brusreducering skyddar emot oljud. Om "faran" är att musiken du spelar eller intercom volymen är hög, ja då hjälper den med att du kan ha lägre nivå och endå "urskilja" tal och musik. Men den dämpar juh inget oljud utifrån.

Skrivet av Lehto:

Beror helt på var du bor och ålder...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Det bästa skyddet med bra ljud bör vara in ear monitors som används på scen, kolla bara vad de har för skydd. T.ex https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/Shure-SE215-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det där ska man nog ta med en nypa salt att brusreducering skyddar emot oljud. Om "faran" är att musiken du spelar eller intercom volymen är hög, ja då hjälper den med att du kan ha lägre nivå och endå "urskilja" tal och musik. Men den dämpar juh inget oljud utifrån.

Vad skulle syftet med brusreducering vara, om inte för att reducera brus? Självklart dämpar de brusreducerande lurarna oljud utifrån, men kanske inte i sådan utsträckning att de kan ersätta hörselskydd.

Här finns en intressant artikel om de brusreducerande egenskaperna hos just AirPods Pro 2: https://hearingreview.com/inside-hearing/research/evaluating-...

Skrivet av swesen:

Det bästa skyddet med bra ljud bör vara in ear monitors som används på scen, kolla bara vad de har för skydd. T.ex https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/Shure-SE215-...

Jag har sett flera tipsa om sådana och hittade även en intressant video om att göra sina egna "formgjutna" IEMs: https://www.youtube.com/watch?v=lBJqPh8rbCY

Permalänk
Medlem

Kanske inte rör ämnet för tråden egentligen men Österrike rekommenderas som resmål iaf. Delar ett klipp ifrån 20 maj i år nedan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Beror helt på var du bor och ålder...

Såklart men är ändå intressant å veta vad ni betalar i försäkring för en mt-09 oavsett ålder/stad.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Helt ny MT-09. Helförsäkring 4000/året i Kävlinge. 39 år gammal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Är det någon som har en bra rekommendation på trådlösa hörlurar att köra med under hjälmen? Jag har kört några gånger med ett par jabra elite 65T men dem är lite stora och hamnar dem fel när man drar på hjälmen är det inte en trevlig upplevelse.

Jag såg dem här på inet https://www.inet.se/produkt/6306139/anker-soundcore-sleep-a20 och tänker att dem skulle kunna vara bra för ändamålet.

Ett alternativ är förstås att köpa någon typ av intercom men jag är lite snål och har inget behov av kunna prata utan vill bara kunna ha lite musik och eventuellt gps rösten.

https://www.ebay.co.uk/itm/165925063282?chn=ps&_ul=GB&var=465...

Oslagbara när det kommer till prisvärdhet! går att få tag på lite billigare om man söker runt lite, har genom åren köpt två pack vid två tillfällen och max betalat 650kr för dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Brusreducering fungerar förvånansvärt bra men problemet är att den kan klippa mer än bara turbulensen kring hjälmen, kan även ta bort motorljud, trafik och samtal mm. Bäst är dedikerad intercom + bra öronproppar som dämpar de frekvenser som utgör vindbruset. Man behöver inte köpa de dyraste modellerna om man mestadels lyssnar på musik/radio och svarar på telefonen. Valet av tillverkare spelar mindre roll men om man sammankopplar med andra så bör man helst välja gemensamt märke.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har inte hittat några hörlurar som klarar högre hastigheter. Kör jag till jobbet, då är det Bose in-ear (ANC) som gäller för min del, dom klarar kanske 70-80 innan det blir olidligt. Om ni hittar något bättre, skriv gärna ned det här! På motorvägen gäller Motosafe Alpine Race pluggarna, de släpper igenom intercom men man får ha hög volym, samt att det kan kännas för högt när man kör sakta / står stilla. Musik låter ju inte speciellt bra genom pluggarna, av obvious reasons.

Tänk på att hjärnan försöker att justera volymen, så även om ni inte tycker det låter så mycket, så kan det vara väl över gränsvärdena för hörselskador.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat runt och läst lite och det är nog så att köra med hörlurar är nog att vara dum snål. Bättre att kosta på en bra intercom och par bra öronproppar.

Permalänk
Medlem

Kör med intercom och öronproppar, rätt bra combo. Utan öronproppar tycker jag att ljudet blir rätt skrikit om man drar på och jag klarar inte av maximal ljudvolym då. Men med öronproppar kan man köra nära max hela tiden med fet bas och helt ok mellanregister och diskant. Nice med mick också då man kan ta samtal och dylikt sömlöst.

Tänk dock på att micken i billigare intercoms är kassa generellt. Tror det är rea på Cardo intercom nu, kanske vore något?

https://biketrollhattan.se/varumarken/cardo-systems

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kör med intercom och öronproppar, rätt bra combo. Utan öronproppar tycker jag att ljudet blir rätt skrikit om man drar på och jag klarar inte av maximal ljudvolym då. Men med öronproppar kan man köra nära max hela tiden med fet bas och helt ok mellanregister och diskant. Nice med mick också då man kan ta samtal och dylikt sömlöst.

Tänk dock på att micken i billigare intercoms är kassa generellt. Tror det är rea på Cardo intercom nu, kanske vore något?

https://biketrollhattan.se/varumarken/cardo-systems

Det finns ju en väldans massa intercoms men känns som att Cardo är det som rekomenderas mest och håller högst kvalité. Helt utan att ha kollat runt speciellt mycket än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Det finns ju en väldans massa intercoms men känns som att Cardo är det som rekomenderas mest och håller högst kvalité. Helt utan att ha kollat runt speciellt mycket än.

Cardo och Sena är båda premium men har svårt att koppla med varandra. Dvs köper man det som gruppen man kör med har.

Skall man inte köra i grupp är de otroligt överprisade och jag hade hellre använt min 400kr Ejays V6 pro från kina... Som nästan lät bättre för musik.
Jag kör Cardo Edge idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Cardo och Sena är båda premium men har svårt att koppla med varandra. Dvs köper man det som gruppen man kör med har.

Skall man inte köra i grupp är de otroligt överprisade och jag hade hellre använt min 400kr Ejays V6 pro från kina... Som nästan lät bättre för musik.
Jag kör Cardo Edge idag.

Har man en blandad kompott mellan olika intercoms är det enklaste för att koppla ihop alla att använda mobildata och köra via discord. och det funkar även med alla in-ears osv som kopplas mot en mobil. plus att om någon tappar anslutning en stund så återansluts de automatiskt när de får koppling igen.

Fördelen med Sena/Cardo är att de funkar bra med hörselproppar så man slipper det värsta av motor/vindljud, plus att deras mikrofoner är riktigt bra vid samtal (Med tanke på ljudet runtomkring)

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Hej jag letar efter min första mc, va har ni för rekomendationer för en begagnad tung mc har en budget på runt 50k. Har egentligen bara 3 saker som är ett måste. Ska självklart vara tung, ha abs och inte sport version. Kollat en del på kawazaki er6 från 2010 typ med abs. Någon annan man borde kolla på.

Permalänk
Medlem

@Tizzue
Kanske Yamaha MT07 eller Honda Hornet 600.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Hej jag letar efter min första mc, va har ni för rekomendationer för en begagnad tung mc har en budget på runt 50k. Har egentligen bara 3 saker som är ett måste. Ska självklart vara tung, ha abs och inte sport version. Kollat en del på kawazaki er6 från 2010 typ med abs. Någon annan man borde kolla på.

Jag köpte och körde upp på en er6-n jag tyckte den var toppen som första hoj och kan inte annat än att rekommendera den. Annars har du Yamaha MT-07, Suzuki SV650 och Honda CB650. Alla dem är ungefär i samma pris/effekt klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Jag körde upp på en Yamaha FZ6N S2, N är naken versionen så inga kåpor men det är samma hoj kåpor eller ej. Billig och bra första hoj, men som flera redan föreslagit är ju MT07 och ER6 bra hojar det med.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Såklart men är ändå intressant å veta vad ni betalar i försäkring för en mt-09 oavsett ålder/stad.

Jag körde så lite sista åren har haft en avställningsförsäkring med Trygg Hansa.
Betalar 4700/år när den är påställd och 1700/år avställd.
38 år, man.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har funderat på att skaffa MC kort och köpa en liten scooter för pendling (~1.5 mil) men har lite frågor.
1. Hur övningskör man enklast om man aldrig kört MC? Har ingen i närmaste familjen som kör MC så har ingen MC jag kan låna och träna med. Köpte ni en MC först som man kan öva på parkeringar eller allt via körskola?
2. Hur mycket gick era MC-kort på?
3. Har MC handlare några större reor under året? Hur mycket kan man pruta på MSRP? Tänker på en scooter för 40-50k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har funderat på att skaffa MC kort och köpa en liten scooter för pendling (~1.5 mil) men har lite frågor.
1. Hur övningskör man enklast om man aldrig kört MC? Har ingen i närmaste familjen som kör MC så har ingen MC jag kan låna och träna med. Köpte ni en MC först som man kan öva på parkeringar eller allt via körskola?
3. Har MC handlare några större reor under året? Hur mycket kan man pruta på MSRP? Tänker på en scooter för 40-50k.

Jag tog mitt kort förra året och hade aldrig kört mc innan. Min erfarenhet på två hjul var ca 10h moped. Hade ingen att köra privat med så gjorde allt via trafikskola.
Körde totalt 4 dagar x 4h lektion + 2h extra lektion dagen innan uppkörningen.
Kände att det räckte ganska bra. Jag hade haft B-kort sedan 10 år tillbaka så kanske krävs någon lektion till om man är helt ny i trafiken. Sen är allt såklart individuellt angående hur mycket träning som behövs, men ett riktmärke i alla fall.

Jag betalade ca 27500kr inklusive avgift för prov/uppkörning och iKörkort för teorin. Kan rekommendera appen, körskolan jag gick på ville ha 1800kr för deras teoripaket och appen kostar 250kr.

Något jag inte hade tänkt på innan är hur dyrt det blir med all utrustning. Ha lite koll på om det dyker upp några reor, speciellt nu till hösten.

Fråga 3 får någon annan svara på, jag har sjukt dålig koll och lyckas oftast göra ganska kassa affärer

Permalänk
Skrivet av Lehto:

354kr/månad.
Får dock ha den registrerad på farsan - ställer jag den på mig får jag betala samma per månad som han ger om året.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

1 A. Körskola.
1 B. Finns diverse fb-grupper och säkert andra ställen där man kan leta handledare. Folk brukar ställa upp mot en liten ersättning bensin/bjuda på fika på åkturerna. Förutsätter att det finns någon där du bor och att du har en egen cykel att åka på.
1 C. Dem startar utan att du har körkort så det går såklart att övningsköra själv. Inget jag skulle rekommendera men det är upp till var och en.
1 D. Jag köpte en egen MC då det är 10 mil till närmaste körskola och jag har 2 i den närmsta släkten jag kunde övningsköra med. Jag körde inget via körskola.

2.
Risk 1. ca 1000:- Minns inte exakt
Risk 2. 3500:-
App för teori. ca 200:-
Teoriprov. 400:-
Körprov x 2. 3300:- Blev kuggad på första körningen
Totalt 8400, Hade kunnat komma undan med 6550 om jag inte bommat uppkörningen första gången.

MC 45000:-
Utrustning 15000:-
Försäkring 4000:-

Totalt 72 200:-

3. Runt årsskiftet eller strax efter så brukar förra årsmodellen kunna reas ut lite.

Jag köpte min -22 i februari 23 och då var den nersatt ungefär 20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

ER6 är vanlig då den är relativt billig i köp / ägande och många gillar den för den är "smidig". Känns inte särskilt klumpig.
Motorn är då dock av karaktär "själlös". Där finns MT-07 och SV650 i samma kategori som jag anser är roligare.

Sen har du för dom pengarna CB600F, FZ6 , XJ6 , Z750 , osv.
Dom är radfyror och ger mer när man varvar dom ordentligt. Mellanregistret kan kännas lite tunt i radfyror i lägre kubik.
Där är XJ6 ett skottsäkert val när det gäller andrahandsvärde och ägandekostnad.

Kan du sträcka dig emot 55-60 kan du få en GSX-S750. Det är en radfyra som känns betydligt större än ovanstående, som första hoj kommer du känna att du inte "växer" ur den för snabbt som en ER6a bruka kännas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Kolla också på Kawasaki Versys 650, Honda Transalp 700 (08-12), Honda CB750X och BMW F800r, F650/700/800gs(twin 2008 och framåt). Yamaha tracer 7 är också ett bra val, men kanske lite över din prisklass. Kan bara hålla med @AkUs inlägg ovan. De är alla också bra val!

Själv började jag med en Transalp 700 (som jag fortfarande har kvar) och kunde inte varit nöjdare. Men allt handlar om hur man tänker använda hojen och hur du själv sitter på den. Mitt råd till alla nya förare är att köpa en begagnad "allround" motorcykel med lite färre hästar som man kan göra misstag med och ändå behärska att reda upp. Efter någon säsong vet man mer vilken typ av körning man gillar och kan då lägga lite mer pengar på "drömhojen". Inte helt osannolikt är att den hoj man drömde om efter uppkörningen inte är samma hoj ett år senare, men det är såklart helt personligt

Har du tänkt dig att köra mycket och/eller långt, kanske pendla med motorcykel så är det också bra att kolla upp vad de olika hojarna har för serviceintervall och vad det kostar (om man inte behärskar det själv). Det kan vara stora skillnader mellan hojar och märken.

När du sedan bestämt dig för en hoj, kolla med olika försäkringsbolag vad det kostar. Även här kan det vara stora skillnader. Själv är jag mycket nöjd med svedea både när det kommer till pris och service och känner många som också är det.
Tänk också på att budgetera in kostnad för skyddsutrustning. Mycket kan man hitta begagnat om plånboken klagar, men köp alltid hjälmen ny då det inte går att se om den blivit skadad!

Lycka till så ses vi på vägarna! (hela året ^^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Kolla också på Kawasaki Versys 650, Honda Transalp 700 (08-12), Honda CB750X och BMW F800r, F650/700/800gs(twin 2008 och framåt). Yamaha tracer 7 är också ett bra val, men kanske lite över din prisklass. Kan bara hålla med @AkUs inlägg ovan. De är alla också bra val!

Själv började jag med en Transalp 700 (som jag fortfarande har kvar) och kunde inte varit nöjdare. Men allt handlar om hur man tänker använda hojen och hur du själv sitter på den. Mitt råd till alla nya förare är att köpa en begagnad "allround" motorcykel med lite färre hästar som man kan göra misstag med och ändå behärska att reda upp. Efter någon säsong vet man mer vilken typ av körning man gillar och kan då lägga lite mer pengar på "drömhojen". Inte helt osannolikt är att den hoj man drömde om efter uppkörningen inte är samma hoj ett år senare, men det är såklart helt personligt

Har du tänkt dig att köra mycket och/eller långt, kanske pendla med motorcykel så är det också bra att kolla upp vad de olika hojarna har för serviceintervall och vad det kostar (om man inte behärskar det själv). Det kan vara stora skillnader mellan hojar och märken.

När du sedan bestämt dig för en hoj, kolla med olika försäkringsbolag vad det kostar. Även här kan det vara stora skillnader. Själv är jag mycket nöjd med svedea både när det kommer till pris och service och känner många som också är det.
Tänk också på att budgetera in kostnad för skyddsutrustning. Mycket kan man hitta begagnat om plånboken klagar, men köp alltid hjälmen ny då det inte går att se om den blivit skadad!

<Uppladdad bildlänk>

Lycka till så ses vi på vägarna! (hela året ^^)

Jag tog inte upp Tracer 7, Transalp eller Versys, då jag anser det är "högbyggen". Dvs något man får upptäcka att man är ute efter med tiden. Sen BMW tycker jag är bortfallet som förstahoj då deras reservdelspriser inte är samma som övriga märken och dom är inte lika skottsäkra som japanskt. Inget illa om märket i sig. Men ska man bara köpa något så pang bom för att lära sig köra o sen kränger 1 år senare utan att se roliga utgifter så är BMW inte aktuellt.

Håller helt med om utrustning. MC kläder har mycket dåligt andrahandsvärde och är utmärkt att köpa beg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som @Tizzue säkert förstår utav mitt och @AkUs svar finns det ingen "bästa förstahoj" och att alla du frågar kommer ha sin egen föreställning av vad man bör börja med. Det finns många bra val. Det allra viktigaste är att du känner dig bekväm på hojen, så gå till några olika handlare och provkör! Då får du en uppfattning om hur du sitter på de olika typerna av hoj. Något jag inte skrev ovan är att Kawasaki Vulcan är en hoj som uppskattas av många som är kortare då man lätt når ner till marken. Men som sagt ut och prova!