Kontrollpanelen får leva vidare i Windows

Permalänk
Melding Plague

Kontrollpanelen får leva vidare i Windows

Efter år av spekulationer verkar det inte som att Microsoft ska pensionera Kontrollpanelen snart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra. Blev lite sur.

Permalänk
Hedersmedlem

Det bästa vore ju att den lever kvar tills allt man kan göra med kontrollpanelen går att göra i "Inställningar". Där är vi väl knappast idag tyvärr, och jag undrar om vi är där 2030...
Efter 9 år med Windows 10 är det ju saker som är kvar att flytta över åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Man är ju oftare i kontrollpanelen än i inställningar, hur man än gör så blir man hänvisad dit tillslut.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Varför skulle man ens vilja fasa ut kontrollpanelen? Don't fix what ain't broken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Det bästa vore ju att den lever kvar tills allt man kan göra med kontrollpanelen går att göra i "Inställningar". Där är vi väl knappast idag tyvärr, och jag undrar om vi är där 2030...
Efter 9 år med Windows 10 är det ju saker som är kvar att flytta över åtminstone.

This! So much this!

Jag undrar lite vad de håller på med här. Man kan diskutera om kontrollpanelen alls skulle ersättas. Men nu har de ju valt att ersätta denna.
Ersättarna borde varit på plats redan i windows 8 (om än ej vid release). Eller iaf 8.1...

Nu har den här transitionsperioden pågått i över 10 år!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen är det första jag gör en genväg till på skrivbordet vid nyinstallation, den använder jag mer än papperskorgen eller för den delen Edge.

Bajsifieringen är faktiskt på gränsen till att vara olaglig nu, om stämningen mot Google för att de slöade ner äldre androidtelefoner med sina uppdateringar(nedgraderingar) är prejudicerande.
Böteskostnaden är ändå bara kaffepengar, men en nödvändig smäll på fingrarna som borde eskaleras och beivras för att stoppa de värsta monopolfasonerna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om Inställningar vs Kontrollpanelen är det helt bisarrt att de hållit på i 10+ år och ännu inte lyckats flytta över allt. Plus att när de flyttar över nåt kan man ofta bara göra grundläggande inställningar där så man fortfarande behöver Kontrollpanelen även för det som är flyttat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Inte använt Kontrollpanelen på år. Bort med skiten.

Permalänk
Medlem

Om de inte fixar så att man kan öppna två Inställningar-fönster samtidigt så får de gärna ge fan i kontrollpanelen.
Det är ju nästan som att ingen på MS har haft behovet av att kolla på en inställning samtidigt som man vill ändra på en annan.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen och startmenyn är två av de absoluta höjdpunkterna i Windows historia. Synd att Microsoft inte insett det.

Permalänk
Medlem

Bra. Går ju inte göra ett skit i inställningar. Helt värdelöst.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Varför skulle man ens vilja fasa ut kontrollpanelen? Don't fix what ain't broken.

Det är ju broken och har varit det sen windows 8 när dom fick för sig att touch-anpassa vissa grejer men inte andra. Gör klart eller ännu hellre få in allt i kontrollpanelen istället. Just nu känns det ju som ett skämt.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem

Bra. Går ju inte hitta ett skit i dom vanliga inställningarna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Long live the control panel!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Själv har jag börjat göra mer och mer direkt i registret, via powershell script eller cmd lite beroende på var jag är. Är så trött på "settings appen" så det är galet. Hur i htlv3 kan man sprida ut inställningar som är relaterade till varandra så sjukt mycket...

Permalänk
Medlem

Jag har rätt länge undrat vad Microsoft håller på med. Det börjar bli uppenbart att de vet inte heller.

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen är en av de sista kvarlevor av traditionell Windows layout.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Om de inte fixar så att man kan öppna två Inställningar-fönster samtidigt så får de gärna ge fan i kontrollpanelen.
Det är ju nästan som att ingen på MS har haft behovet av att kolla på en inställning samtidigt som man vill ändra på en annan.

Troligen för de som håller på att fixa med detta är av "kan bara göra en sak på mobilen och absolut ingen annan vill göra mer än exakt en grej i taget på en liten skärm"-generationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Man är ju oftare i kontrollpanelen än i inställningar, hur man än gör så blir man hänvisad dit tillslut.

Är sällan inna i kontrollpanelen

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kontrollpanelen är det första jag gör en genväg till på skrivbordet vid nyinstallation, den använder jag mer än papperskorgen eller för den delen Edge.

Bajsifieringen är faktiskt på gränsen till att vara olaglig nu, om stämningen mot Google för att de slöade ner äldre androidtelefoner med sina uppdateringar(nedgraderingar) är prejudicerande.
Böteskostnaden är ändå bara kaffepengar, men en nödvändig smäll på fingrarna som borde eskaleras och beivras för att stoppa de värsta monopolfasonerna.

Google? Det har jag inte läst något om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen <3 Microsoft bör dock fixa darkmode buggen där, ibland vitt ibland svart när jag går in.

Permalänk
Medlem

Den dagen kontrollpanelen försvinner kommer jag börja med Linux istället.. !

Permalänk
Medlem

Gillar kontrollpanelen, har alltid gjort. Så tack för detta.
Don't touch my kontrollpanel!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Kontot avslutas

Länge leve ncpa.cpl, hurra hurra hurra

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå att det ska ta sådan tid att migrera allt till Settings.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Dom skulle bara våga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maweric:

Gillar kontrollpanelen, har alltid gjort. Så tack för detta.
Don't touch my kontrollpanel!

Håller med dig helt!

Permalänk
Medlem

I tidigare windows versioner så var det ju mycket som saknades i Inställningar men i 11 så tycker jag nog att i princip alla settings jag behöver finns där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Länge leve ncpa.cpl, hurra hurra hurra

JAAA verkligen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Bra. Går ju inte hitta ett skit i dom vanliga inställningarna.

Jag skulle rekommendera dig att börja söka istället för att försöka "leta och klicka runt". Det gäller även kontrollpanelen och även startmenyn. Sök efter det du vill ha/göra så kommer du 99 av 100 att hitta det innan du ens skrivit klart ordet du söker efter. Sök i startmenyn introducerades med Windows 7, jag tycker det är dags att omfamna detta underbara tillvägagångsätt att starta saker och/eller ändra saker i Windows.

Visa signatur

/car2ns