Buda hem en stordator från 1959

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vem har sagt att det är konstigt?

Jag tycker det bara är lite konstigt hur du fokuserar dina jämförelser specifikt med hemdatorer från 80-talet med servrar från 50-60 talet och räknar på priser och prestanda osv... Som om du ser en värld där någon skulle skulle sitta och välja: "ska jag köpa en Amiga eller en IBM 7090"
Jag feltolkar dig antagligen, ber om ursäkt isåfall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Angående pris både förr, och faktiskt som en av anledningarna varför man fortfarande kan köra stordatorer.
Det är att man betalar oftast för hårdvaran, och får mjukvarulicenserna på köpet.
Det innebär att priset handlar om hela funktionen man använder det till, inklusive då olika supporttjänster etc.
Det var också anledningen till de stora antitrust-härvan som IBM fick genomgå eftersom ingen kunde konkurrera på mjukvaran om IBM gav bort all mjukvara hela tiden.

Men ja, det var dyra saker, även om IBM säkert var en av de dyrare. Men även mindre företag använde stordatorer och minidatorer förr om åren var mer likt dagens molnlösningar där Datacenter-företag köpte in HW och sedan hyrde ut terminalaccess där man t.ex betalar för CPU-tid etc. Och därav var virtuella maskiner något som fanns från 60talet på IBM-lösningarna (som förövrigt är helt bakåtkompatibelt än idag även för maskinkod) så varje kund kunde köra sina egna program i sin egen VM utan att påverka andra.

Stordatorer finns än idag ja, även om väldigt många har likt vi kör cobol-lösningarna på en linux-runtimes.
Men utöver att man betalar för HW och får mjukvarulicenser gratis så finns även driftgaranti som en anledning att köra stordatorer. Hela systemen är redundanta, du kan hotswappa mobo, cpu, ram etc. om du vill vilket garanterar en annan typ av driftstabilitet.
Så precis som på 60talet betalar man inte för en specifik dator, utan för ett komplett system/lösning som ska garantera en funktion.

Men ja, det byggs stordatorer som det gjorde förr (IBM Z). Fast du slipper 14" hårddiskar i nya system.
Och de är bakåtkompatibla med samma instruktionssätt etc som fanns på S/370 och kan nog köra samma VMar som från VM/370 också. Och kan såklart också köra Linux om man nu ska göra det på en stordator.

Edit: Som svar på vad man använder det till så är det sina äldre system och dess vidareutvecklade derivat.
I många fall ska man också prata med sina affärspartners med protokoll etc. som kan vara rätt enklare att göra med liknande hårdvara. Många har också sitt datalager/databaser i sådana miljöer.

Coolt att de nya systemen är bakåtkompatibla med de gamla.

Skrivet av Sidde:

Och angånde C64ans lagring behöver du inte övertyga mig om hur det fungerar. Jag har en SD2IEC-lösningen framför mig ansluten till min Mega65 ("Commodore 65") som står under skärmen framför mig när jag skriver detta

<Uppladdad bildlänk>

Oh en Mega65
Är lite sugen.

Men var länge sedan jag hade framme min C64.
Jag har någon sådan SD2IEC som ser ut ungefär som en miniatyr 1541 diskdrive och ansluts till vanliga porten för diskdrive och sen hade ytterliggare en kontakt till kassetporten för strömförsörjning.

Skrev du inlägget på Mega65:an också?

Jag skulle först vilja gilla ditt inlägg för det du skrev om stordatorerna.
Sen för att du visade bild på din Mega 65.
Sen ytterliggare en gång om du skrev inlägget på din Mega 65.

Tyvärr kan jag bara gilla inlägget 1 gång.
Hoppas det är okej ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Coolt att de nya systemen är bakåtkompatibla med de gamla.

Tror historien är så att eftersom IBM gav bort mjukvaran, men sålde hårdvaran så blev det väldigt dyrt för IBM att skriva om sin mjukvara för varje ny arkitektur de använde. Så de skapade med 360-serien ett instruktionssätt som översätts till microkod i bakgrunden. Så kunden ser bara det abstrakta lagret och IBM kan ersätta hårdvaran med ny arkitektur utan att sin mjukvara behövde skrivas om. Därav bakåtkompatibilitet hela vägen.

Skrivet av GuessWho:

Oh en Mega65
Är lite sugen.

Men var länge sedan jag hade framme min C64.
Jag har någon sådan SD2IEC som ser ut ungefär som en miniatyr 1541 diskdrive och ansluts till vanliga porten för diskdrive och sen hade ytterliggare en kontakt till kassetporten för strömförsörjning.

Skrev du inlägget på Mega65:an också?

Jag skulle först vilja gilla ditt inlägg för det du skrev om stordatorerna.
Sen för att du visade bild på din Mega 65.
Sen ytterliggare en gång om du skrev inlägget på din Mega 65.

Tyvärr kan jag bara gilla inlägget 1 gång.
Hoppas det är okej ändå.

Mega65an har visserligen ipv6 och jag har ethernet-kabeln ansluten, och det finns en BBS-klientmjukvara skriven.
Men ingen har gjort någon sweclockers-brygga på någon BBS vad jag vet så kan tyvärr inte posta från den.

Kan verkligen rekommendera datorn. En riktigt bra discord-community, gott om entusiasm och ny mjukvara kommer hela tiden. ROMen utvecklas kontinuerligt etc. (Och klart trevligare tangentbord än C64an så man kan helt enkelt sluta använda C64an också.=)

Jag har en sån här SD2IEC-enhet. (På bilden ansluten dock ansluten till C64an)

Edit:
Behöver dock enbart SD2IEC-lösningen just för JiffyDOS-kompaibiliteten för att ladda mjukvara snabbare.
Tror det kommer bakas in stöd för SD2IEC-protokollet med Jiffy-stöd till den inbyggda diskettstationen och eventuellt SD-kortet som sitter i Mega65an. Då behöver jag nog inte SD2IEC-lösningen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tycker det bara är lite konstigt hur du fokuserar dina jämförelser specifikt med hemdatorer från 80-talet med servrar från 50-60 talet och räknar på priser och prestanda osv... Som om du ser en värld där någon skulle skulle sitta och välja: "ska jag köpa en Amiga eller en IBM 7090"
Jag feltolkar dig antagligen, ber om ursäkt isåfall.

Jag tyckte att det var kul att jämföra hur utvecklingen har gått frammåt och hemdatorer som jag själv haft eller kompisar har haft och jag faktiskt använt i någon omfattning är något som ligger mig närmare än stordatorer som användes långt innan jag föddes.

Men ibland kan jag ha en tendens att snöa in mig på detaljer. Bli överdrivet detaljerad eller dylikt.

Skrivet av Roger W:

specifikt med hemdatorer från 80-talet

Dels gillar jag den eran.
Dels verkar det vara där någonstans man hamnar i grova drag.

Skulle stordatorn istället prestera typ som en Athlon 64 eller dylikt så hade man fått jämföra med något sådant istället för att få något som hamnar i närheten av någon rättvis jämförelse i old vs new(er).

Hade artikeln handlat om en nyare stordator så hade man fått jämföra med en nyare Personal Computer.

Man kan väl säga att det är en slags äpplen och päron jämförelse för skojs skull.
Inte menat som direkt konsumentrådgivning eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Moderna Superdatorer har ju många CPU och GPU och i nya kanske även NPU eller motsvarande. Mycket beräkningskapacitet.
Men till stor del är de väl som många klustrade rackservrar.

Det finns ju SAN, Storage Area Network, lite som NAS, fast i betydligt större skala.

Men annars, byggs det fortfarande stordatorer som de gjorde förr?

Jag menar moderna superdatorer, typ som de som finns på TOP500 är ju väldigt beräkningsintensiva.

Sen som sagt så finns det ju SAN, men räknas det som en stordator i den benämningen ?

Annars det som används mycket idag är ju "molnet".
Att man betalar och ser glad ut och får en inloggning men sen vet man kanske inte så mycket vad som händer bakom.

Används den traditionella stordatorn fortfarande och i så fall till vad ?

Missade lite av det du skrev.
Superdatorer är tycker jag är i princip samma sak förr när Seymour Cray skapade sin superdator Cray 1.
Redan då var det vektorenheter och med dess ersättare Cray X-MP distribuerad/parallell vektorberäkning.
Samma sak som idag alltså och storleken idag beror snarare på hur många rack man köper.

(SAN är ingen hårdvara i sig utan nätverket som är dedikerad för storage-lösningar.)
Diskskåp är rackmonterade likadant idag som förr och är väl ungefär samma storlekar som förr.
Bara att förr i tiden var det halvrack för 1-2 hårddiskar, nuförtiden är det aningen fler diskar per U än då

Utan att ens googla upp vad folk klassar som "stordator"/mainframes numera skulle jag säga att det är mer arvet/arkitekturen och lösningen än storleken. Lösningar som började tas fram med vakuum-tuber och därefter fortsatte utvecklas.
Det är ett koncept och mycket få företag finns kvar i den branchen idag förutom IBM Z.
Vi körde Bull stordatorer (Franskt företag som tog över General Electrics och Honeywells lösningar) fram till 2008 på jobbet men ingen aning på om deras lösningar finns kvar. Unisys lever kvar och det gör även Fujitsu också med sina lösningar.

Konceptet minidatorer däremot som innefattar de flesta UNIX-maskiner fick ju konceptuellt någon form av crossover med IBM kompatibla PCs under sent 90tal så de är ju sjukt mycket svårare att definiera. De fick säkerligen bara i relation för att det redan fanns "stora" datorer. Och dessa var mindre. Men fick sin betydelse i form av att det var fleranvändarsystem med möjlighet för mycke lagring.

Följer man t.ex Usagi Eletric på youtube får man ju lära känna Centurion CPU-6 Minidatorer.
Det är en "8bit"-minidator Och dessa datorer är ju på ytan knappt mer "sofistikerad" än en 8bit-hemdator förutom att den har stöd för flera terminaler och en mängd IO, men RAM är också begränsat.
Vad om då gör den "mini" och inte micro är snarare konceptet. storleken för lagringen, halvrack och potentiell mjukvarulösning.
Men det är min killgissning.

Skrivet av GuessWho:

Annars det som används mycket idag är ju "molnet".

Så var det på 60-70talet också. Det är först med IBM-kompatibla datorers intåg som "molnet" försvann på bred front eftersom de flesta hade råd att ha datorer lokalt.

"Dave: Just prior to the time I left DEC in 1974 I remember Ken Olsen (president of DEC) saying that he couldn’t see any need or any use for a computer in someone’s home and, as I recall, at the time you took some issue with that. Then he repeated it several years later at the World Future Society meeting in Boston and some people in the audience took issue with that."

Verkar som Ken fått rätt tillslut. För telefoner och paddor kan knappt ses som något annat än terminaler till molnet.
Precis som de lösningarna som DEC sålde, fast i modern tappning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men säg om du bygger en ny dator i ett tower chassi och jämför det med en 20-30 år gammal dator i ett towerchassi så är det inte så stor skillnad på formatet och troligtvis har den nya datorn t.o.m. högre strömförbrukning under load än den gamla datorn.
Även om prestandan är tillräckligt mycket högra att prestanda/watt är bättre på den nya datorn.

Jo, nedan är en lista med prestanda/watt för beräkningar med GNU Multiprecisions biblioteket.
Det riktgt stora lyftet kom med 64-bitars processorerna, Core2 och AMD X64. Sen har det relativt sett inte hänt så mycket.
Siffran före .mzb anger antal trådar/kärnor som använts.

Prestanda/Watt GNU-MP version System 0.00014: 3.1.1spa sparcstation1-20mhz-1-of-1.mzb 0.00063: 5.1.3gcc i486-486_DX_2-1x80.0MHz-1-of-1.mzb 0.00106: 5.1.3gcc i486-486_DX_4-1x100.0MHz-1-of-1.mzb 0.00108: 5.1.3gcc alpha-EV45-1x100.0MHz-1-of-1.mzb 0.00344: 5.1.3gcc ultrasparc-ti-ultrasparc-I-Spitfire-1x167.0MHz-1-of-1.mzb 0.02258: 6.1.2gcc ultrasparc-TI_UltraSparc_IIe-1x502.0MHz-1-of-1.mzb 0.03978: 6.1.2gcc itanium2-McKinley-2x900.0MHz-1-of-2.mzb 0.04300: 6.1.2gcc nocona-Intel_Xeon_CPU_2.80GHz-1x2802.0MHz-1-of-1.mzb 0.05260: 6.1.2gcc pentium4-Intel_Pentium_4_CPU_2.40GHz-1x2391.1MHz-1-of-1.mzb 0.43041: 6.1.2gcc core2-Intel_Core_2_Quad_CPU_Q6600-4x2394.1MHz-1-of-4.mzb 0.46301: 6.1.2gcc corei7-Intel_Core_i7_CPU_950-4x3060.0MHz-1-of-4.mzb 0.67220: 6.1.2gcc bdver2-AMD_FX_8350_Eight_Core_Processor-8x4000.0MHz-1-of-8.mzb 0.76419: 6.1.2gcc amdfam10-AMD_Phenom_II_X6_1090T_Processor-6x3200.0MHz-1-of-6.mzb 0.81999: 6.1.2gcc amdfam10-AMD_Opteron_Processor_6134-16x2300.0MHz-1-of-16.mzb 1.00000: 6.1.2gcc bdver4-AMD_A8_9600_RADEON_R7_10_COMPUTE_CORES_4C_6G-4x3399.9MHz-1-of-4.mzb 1.11452: 6.1.2gcc sandybridge-Intel_Xeon_CPU_E5_2420_v2-6x2503.5MHz-1-of-6.mzb 1.12559: 6.3.0gcc sandybridge-Intel_Xeon_CPU_E5_2420_v2-6x2201.2MHz-1-of-6.mzb 1.13798: 6.1.2gcc bdver1-AMD_Opteron_Processor_6282_SE-64x2600.0MHz-1-of-64.mzb 1.55206: 6.1.2gcc sandybridge-Intel_Core_i5_3230M_CPU-4x2999.9MHz-1-of-4.mzb 1.91235: 6.1.2gcc sandybridge-Intel_Core_i5_3570_CPU-4x3599.9MHz-1-of-4.mzb 2.56401: 6.1.2gcc skylake-Intel_Core_i7_6600U_CPU-4x3199.9MHz-1-of-4.mzb 2.78626: 6.1.2gcc k8-AMD_Ryzen_Threadripper_1950X_16_Core_Processor-32x3600.0MHz-1-of-32.mzb 3.45111: 6.1.2gcc k8-ryzen3-AMD_Ryzen_9_3900X_12_Core_Processor-24x-ca4152.5-MHz-1-of-24.mzb 4.28583: 6.3.0gcc znver2-AMD_Ryzen_9_3900X_12_Core_Processor-24x3894.7MHz-1-of-24.mzb 4.64745: 6.1.2gcc k8-ryzen3-AMD_Ryzen_9_3900X_12_Core_Processor-24x-ca4003.9-MHz-1-of-24.mzb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Missade lite av det du skrev.

Du har absolut ingen skyldighet att svara på allt jag skriver.

Men du verkar ha mycket kunskap inom området och skriver intressanta inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag skulle dock vilja påpeka här att själva "datorn" i de flesta stordatorer och 70talets minidatorer är rätt små.
Även superdatorer om vi pratar Cray är ju inte gigantiska även om de är kanske något större.

Det är oftast lagringen och nätaggregaten till lagringen som tar plats.
Nu talar jag inte specifikt om IBM 7090 då jag aldrig sett hur de ser ut innuti.
Men jag är väl bekant med IBM 1400-serien då vi har haft delar dessa uppställda på jobbet som en påminnelse om vårt arv. Och jag har jobbat lite med "moderna" stordatorer också som S/390.

Om vi tar exempel på minidatorer från 70talet är det lättare då det finns så standardiserade datorer som inte är specialbyggda för en givens kunds önskemål. Ta en klassisk PDP7-setup som har några kylskåpstora rack brevid varandra. Oftast är det bara ett enda kort i storlek med ett ATX-moderkort som är CPU/FPU och ett till kort för RAM. Sedan kan man ofta expandera med mer ram genom att bara lägga till flera. Allt annat är kringutrustning som du faktiskt inte behöver i de flesta fall om du ska utföra single user funktioner. Du behöver inga multiplex-seriekort, inga stora diskkontrollerkort etc. osv och en sådan setup skiljer sig inte jättemycket i storlek mot en PC med ISA-buss faktiskt. Skulle jag gissa så är varje kort 2-3x större bara.

(Nu är 50-60talets datorer större för att de använder ju små trådar/sladdar mellan varje komponent som gör att varje kort tar mer plats dock.)

Så att saker tar hela rum eller hus, och det kräver mängden ström. Det är bara för att kunna lagra data, eller alla skrivare etc. som behövs samt de dedikerade terminalerna. Men du om du har komponenter i princip bygga en traditionell skrivbordsdator av detta med ett lite 2x stort chassi bara för kylningens skull och likt en C64 faktiskt inte ha persistent lagring.

Och i princip så kan man säga samma sak om stordatorer idag. De tar fortsätt stor plats med x antal rack, men en stordator tar ju inte mer eller mindre plats än andra rackservrar. Det är ju lagringen och alla IO-anslutningar som tar plats.

Edit: Men just minidatorerna har ju just transformeringen från stora till små i PDP7-serien. Där de tidigare är kylskåp och de senare är små desktops bara med i princip samma innehåll/funktion i takt med teknikutvecklingen och hur man bygger kretsar, logik och lagring.

Nja ett kretskort är väl att ta i. Ta DEC KI10 tex, denna släpptes i början på 1970 talet. På bilden är bay1 och bay2 bara CPU. Bay3 är frontpanel och dectape och remsläsare samt mera lampor. Det är 16 rader med max 44 kortplatser i varje rad, så totalt 704 kortplatser i bay 1/2.
Tar man med det som finns i bay 3 ligger man nog på närmare 1500 kretskort.

Nöjer man sig med bara dectape/hålremsa som lagringsmedium så behöver man addera ett st minneskåp, lika höga men något smalare än en bay om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nja ett kretskort är väl att ta i. Ta DEC KI10 tex, denna släpptes i början på 1970 talet. På bilden är bay1 och bay2 bara CPU. Bay3 är frontpanel och dectape och remsläsare samt mera lampor. Det är 16 rader med max 44 kortplatser i varje rad, så totalt 704 kortplatser i bay 1/2.
Tar man med det som finns i bay 3 ligger man nog på närmare 1500 kretskort.

Nöjer man sig med bara dectape/hålremsa som lagringsmedium så behöver man addera ett st minneskåp, lika höga men något smalare än en bay om jag minns rätt.

<Uppladdad bildlänk>

Det där är väl den största? PDP10 stordator-modellen och serien har ursprung i 60talet.
Just den maxade modellen släpptes tidigt 70 men modellserien PDP10 är från 60talet och har säkerligen enormt mycket extra logik som kanske inte behövs för att skapa en mindre PDP10 heller. Core-minne är fantastiskt kul att titta på, och tar enormt mycket plats också, och det är obegripligt att man kan tillverka dessa grejer när man ser korten framför sig. Och allt som använder mycke core-minne blir stort.

En PDP10 stordator (KS10) kan också se ut såhär om vi pratar 70tal.

Jag försökte förklara lite förenklat och mina exempel kanske kunde förtydligas om att vi också måste ta hänsyn till minnesteknologi och kretsteknologi som TTL och IC också för att förstå förminskning av logik som också gör maskinerna klart mindre.

Däremot ser jag att jag skrev PDP7 och inte PDP11 som jag menade i mitt exempel.
Men även de största PDP11-modellerna har enormt mycket kortplatser och de större modellerna rackskåp fyllda (exklusive lagring), även under tidsåldern med IC-kretsar. Men man måste ju inte ha alla korten för att köra datorn i sig. De mindre modellerna är mindre för att de har färre IO-kort, mindre minne etc.

För lite underhållning kan man ju se både Usagi Electric eller Dave's Garage för att se hur liten man kan bygga en "komplett" 70tals PDP11 till exempel som då bara har 4-5 nödvändiga kort. Det är vad jag menar med några kretskort i storlek för en minidator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det där är väl den största? PDP10 stordator-modellen och serien har ursprung i 60talet.
Just den maxade modellen släpptes tidigt 70 men modellserien PDP10 är från 60talet och har säkerligen enormt mycket extra logik som kanske inte behövs för att skapa en mindre PDP10 heller. Core-minne är fantastiskt kul att titta på, och tar enormt mycket plats också, och det är obegripligt att man kan tillverka dessa grejer när man ser korten framför sig. Och allt som använder mycke core-minne blir stort.

En PDP10 stordator (KS10) kan också se ut såhär om vi pratar 70tal.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/KS10-open.jpg/281px-KS10-open.jpg

Jag försökte förklara lite förenklat och mina exempel kanske kunde förtydligas om att vi också måste ta hänsyn till minnesteknologi och kretsteknologi som TTL och IC också för att förstå förminskning av logik som också gör maskinerna klart mindre.

Däremot ser jag att jag skrev PDP7 och inte PDP11 som jag menade i mitt exempel.
Men även de största PDP11-modellerna har enormt mycket kortplatser och de större modellerna rackskåp fyllda (exklusive lagring), även under tidsåldern med IC-kretsar. Men man måste ju inte ha alla korten för att köra datorn i sig. De mindre modellerna är mindre för att de har färre IO-kort, mindre minne etc.

För lite underhållning kan man ju se både Usagi Electric eller Dave's Garage för att se hur liten man kan bygga en "komplett" 70tals PDP11 till exempel som då bara har 4-5 nödvändiga kort. Det är vad jag menar med några kretskort i storlek för en minidator.

Men med KS10 så pratar vi slutet av 1970-talet och den är ju uppbyggd med mer avancerade IC-kretsar så klart den blir mindre. Det hände väldigt mycket mellan början och slutet på 70-talet. Tex så kom mikroprocessorn Intel 8080 år 1974.

På 60-talet var det ju KA10 (intro 1968) som är klart enklare (inget virtuellt minne tex) och som var byggd med nästan enbart diskreta transistorer. Det enda som var IC-kretsar i den var om man hade optionen fast accumulators, dvs ett ramminne om 16 ord a 36 bitar.

Tänkte väl om pdp7, men menade du pdp11 förstår jag, där fanns det enklare enkortvarianter.

Sen om DEC KI10 eller efterföljaren KL10 är störst kan väl diskuteras, men KI10 är vackrast enligt mig.