LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Dom går utmärkt att sälja där. Har t ex själv sålt månlandaren, Fort GT etc där. Kolla upp ungefär vad de är värda på bricklink (filtrera på sverige eller eu) och sen lägg dig runt maxpriset. Brukar gå ganska bra.

Tack!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har byggt två legomodeller, och har några legobitar över på vardera modell. Är det normalt, eller har jag missat något under konstruktionen? Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Skrivet av s3ns3n:

Jag har byggt två legomodeller, och har några legobitar över på vardera modell. Är det normalt, eller har jag missat något under konstruktionen? Tacksam för hjälp!

Normalt. Oftast små delar. Sparar dessa i kartongen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Lego mäter sina maskinpackade påsar och så länge vikten är över målet så är de godkända, det är ofta flera små bitar för mycket, och de är ofta olika för alla som köper. Ofta t.ex 5 av en lampa som bara krävde 4st

Permalänk
Medlem

Någon som har koll om Ideas seten brukar säljas av andra än Lego själva? Ute efter Hajen setet, men den verkar endast säljas av Lego för tillfället.

https://www.lego.com/sv-se/product/jaws-21350

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Någon som har koll om Ideas seten brukar säljas av andra än Lego själva? Ute efter Hajen setet, men den verkar endast säljas av Lego för tillfället.
https://www.lego.com/cdn/cs/set/assets/bltf51319e5e0f94542/21350.png?format=webply&fit=bounds&quality=75&width=800&height=800&dpr=1
https://www.lego.com/sv-se/product/jaws-21350

De kan eventuellt, oftast efter 6 månader.
Jag köpte London phone booth nära release och den poppade upp hos proshop/webhallen ca 6månader efter men presenterades kanske någon månad efter release att den kommer till andra.

Med dubbla insider poäng och Gwp så är dock lego billigare om du använder poängen till rabatt senare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av medbor:

Lego mäter sina maskinpackade påsar och så länge vikten är över målet så är de godkända, det är ofta flera små bitar för mycket, och de är ofta olika för alla som köper. Ofta t.ex 5 av en lampa som bara krävde 4st

Va? Oj, jag var helt säker på att detta var lite olika små reservbitar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Va? Oj, jag var helt säker på att detta var lite olika små reservbitar.

https://nanoblockus.com/why-do-lego-sets-have-extra-pieces/

”Det står ju på internet, så det måste vara sant”
- Albert Einstein

Jag tycker det låter ganska rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De kan eventuellt, oftast efter 6 månader.
Jag köpte London phone booth nära release och den poppade upp hos proshop/webhallen ca 6månader efter men presenterades kanske någon månad efter release att den kommer till andra.

Med dubbla insider poäng och Gwp så är dock lego billigare om du använder poängen till rabatt senare

Tack, då har jag lite bättre koll. Får avvakta med köp till ett "dubbel XP" event, eller ett trevligt Gwp

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag har ganska mycket lego och bygginstruktioner, dock så är ju det mesta blandat i en enda stor röra...
För att lättare kunna sortera ut seten så undrar jag om det finns någon app där jag kan ange ett legoset, och sen få en fin lista/tabell med alla bitar. Sen vill jag kunna "bocka av" de bitar som jag hittar.

Gärna att appen sparar statusen på de olika seten, så jag kan samla flera sätt samtidigt.

Är det någon som har hittat en sån app? Jag har sett att bricklink har ju ungefär det, men vad jag kan se så kan jag inte bocka av vilka bitar som jag har hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Jag har ganska mycket lego och bygginstruktioner, dock så är ju det mesta blandat i en enda stor röra...
För att lättare kunna sortera ut seten så undrar jag om det finns någon app där jag kan ange ett legoset, och sen få en fin lista/tabell med alla bitar. Sen vill jag kunna "bocka av" de bitar som jag hittar.

Gärna att appen sparar statusen på de olika seten, så jag kan samla flera sätt samtidigt.

Är det någon som har hittat en sån app? Jag har sett att bricklink har ju ungefär det, men vad jag kan se så kan jag inte bocka av vilka bitar som jag har hittat.

Jag är i samma situation att jag har massa instruktioner men allt lego ligger blandat. Jag gör omvänt, istället för att lägga till dom jag har, så markerar jag dom jag fattas.

Min procedur.
1. Söker upp setet på bricklink
2. Går igenom listan med bitar som tillhör setet och letar upp alla bitar jag kan hitta i min legohög och lägger undan dom.
3. De bitar jag fattas lägger jag till i min wantlist på bricklink. (tryck på hjärtat bredvid biten i inventory listan).

På detta sättet får du alla bitar du fattas i din wantlist vilket gör det lätt att köpa alla bitar man fattas.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Skrivet av medbor:

https://nanoblockus.com/why-do-lego-sets-have-extra-pieces/

”Det står ju på internet, så det måste vara sant”
- Albert Einstein

Jag tycker det låter ganska rimligt

Jag säger inte emot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Jag är i samma situation att jag har massa instruktioner men allt lego ligger blandat. Jag gör omvänt, istället för att lägga till dom jag har, så markerar jag dom jag fattas.

Min procedur.
1. Söker upp setet på bricklink
2. Går igenom listan med bitar som tillhör setet och letar upp alla bitar jag kan hitta i min legohög och lägger undan dom.
3. De bitar jag fattas lägger jag till i min wantlist på bricklink. (tryck på hjärtat bredvid biten i inventory listan).

På detta sättet får du alla bitar du fattas i din wantlist vilket gör det lätt att köpa alla bitar man fattas.

Kanske ska testa det, jag har ju dock ett 20 tal set som ligger i påsar och är mer eller mindre kompletta

Permalänk
Medlem

är det bara ”riktigt” Lego som får plats i denna tråden? Jag klickade hem denna för en struntsumma för skojs skull, inte öppnat den ännu men sett att många beställer en del bilar från kinasidorna och att den kunde platsa fint vid simriggen..
Någon som byggt den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

är det bara ”riktigt” Lego som får plats i denna tråden? Jag klickade hem denna för en struntsumma för skojs skull, inte öppnat den ännu men sett att många beställer en del bilar från kinasidorna och att den kunde platsa fint vid simriggen..
Någon som byggt den?

<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker det är kul med andra saker, men då främst modeller som Lego inte har själva

Vad jag förstått så är det troligen varierande kvalitet, passform, kan finnas skadade bitar, och/eller helt fel bitar (alla är höger och inga vänster finns när byggen ska speglas på olika sidor) etc.

Kan vara kul att se vad du finner i lådan och under byggets gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker det är kul med andra saker, men då främst modeller som Lego inte har själva

Vad jag förstått så är det troligen varierande kvalitet, passform, kan finnas skadade bitar, och/eller helt fel bitar (alla är höger och inga vänster finns när byggen ska speglas på olika sidor) etc.

Finns denna som riktigt Lego? Det är min första på drygt 10år (sen grabben slutade..)
Köpte den mest för den dök upp i flödet och kostade som en fika på stan haha, men uppdaterar när jag får tummarna loss och bygger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Finns denna som riktigt Lego? Det är min första på drygt 10år (sen grabben slutade..)
Köpte den mest för den dök upp i flödet och kostade som en fika på stan haha, men uppdaterar när jag får tummarna loss och bygger!

Jag själv hade ingen aning (och lade ingen vikt vid det), men en snabb googling bort hottade jag denna:
https://toyspace.se/lego-technic-42096-porsche-911-rsr-bil

Lego 42096:

Jag syftade mer på att det finns intressanta pansarvagnar, svenska fordon, gotlandsfärjor, … som inte är riktigt lego, då tycker jag det är helt fritt fram att köpa alternativa tillverkare

Jag skulle nog också ha testat om det var sådan prisskillnad som du upplevde

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Finns denna som riktigt Lego?

Den finns till och med att köpa i butik fortfarande vilket jag tror är något slags rekord vad gäller nyare LEGO Technic-set. Lägst nummer bland dom som säljs i butik nu bortsett från 42096 är 42115 som lanserades för fyra år sedan.

Permalänk
Medlem

Nöjd!

Skrivet av medbor:

So far so good, riktigt trevligt bygge!
Alla delar passar ihop som på ett orginal lego, bra kvalitet och fina gjutningar. Skulle inte kunna skilja det från riktigt om det inte var för avsaknaden av logga på bitarna.

Däremot är manualen sådär, det är lite svårt att se och påsarna är onumrerade, dvs mkt letande, men det gör iofs byggtiden något längre vilket uppskattas. Skulle kunna önska mer högupplösta bilder i manualen. Alla etiketter håller dock riktigt hög kvalitet. För pengarna skulle jag säga det är ett kap och jag kommer dra hem en eller ett par till!

Permalänk
Medlem

Lekia hade rea på set över 1000kr så jag kunde inte hålla mig

Mer bilder i albumet:
https://1drv.ms/a/s!Akvp2Nsb8nfWztIUUrhnaOTyYVpDhw?e=hxjsLL

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Att diskutera andra märken i en tråd om lego är ju som att diskutera asus i en tråd om Apple.

Personligen skulle jag inte köpa annat eftersom jag tycker lego förtjänar pengarna eftersom det är de som skapat systemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Efter lite letande hittade jag den här appen som verkar göra det som jag vill
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.psychosoft....

Jag kan lägga in ett set och sen se en lista på alla bitar och bocka av dom en och en. Verkar rätt så smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Att diskutera andra märken i en tråd om lego är ju som att diskutera asus i en tråd om Apple.

Personligen skulle jag inte köpa annat eftersom jag tycker lego förtjänar pengarna eftersom det är de som skapat systemet

Fast det sker ju kontinuerligt i majoritet av trådar över hela sweclockers.

Permalänk
Medlem

Då dottern börjat leka med lego så gick jag förbi mamma och hämtade upp mitt gamla lego.
Vilken nostalgi tripp!

Håller nu på att bygga upp seten för att se om allt finns.

Idag byggde vi
https://brickset.com/sets/6764-1/Sheriff-s-Lock-Up

Under helgen vart det några lego system med riddare (återkommer med #) samt pirater och infödingar.

Skall fortsätta nu med sjukhus samt lite större lego knight slott 😀

Bilder kommer också så fort någon med en bättre potatis kan tag bilder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Då dottern börjat leka med lego så gick jag förbi mamma och hämtade upp mitt gamla lego.
Vilken nostalgi tripp!

Håller nu på att bygga upp seten för att se om allt finns.

Idag byggde vi
https://brickset.com/sets/6764-1/Sheriff-s-Lock-Up

Under helgen vart det några lego system med riddare (återkommer med #) samt pirater och infödingar.

Skall fortsätta nu med sjukhus samt lite större lego knight slott 😀

Bilder kommer också så fort någon med en bättre potatis kan tag bilder

Åh, haha...de där hästarna minns man!

Visa signatur

Permalänk

Sitter här och är lite butter, fortfarande besviken på Countachen. Den hade ju inte något som 911:an eller för den sakens skulle DMC'n hade. Kändes ju helt "platt" (och då menar jag inte formen). De där bakljusen. Ja...finns det nån bra mod (som även fixar skärmar osv), då kanske...kanske!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har försökt hålla mig borta lite från nytt Lego då jag dels inte riktigt har råd just nu men inte heller plats. Insåg att jag mest samlade lådor. Men nu har dom ju en del roligt nytt .

JAWS vill jag ha.
Nightmare Before Christmas vill jag ha
Av någon konstig anledning skulle jag gärna bygga Peely Bone (https://www.lego.com/sv-se/product/peely-bone-77072). Undrar om frugan skulle uppskatta den :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Den här släpps om ett par dagar. Beroende på pris hos lokala Lekia så blir det kanske ett köp för nostalgins skull

https://www.lego.com/sv-se/product/great-deku-tree-2-in-1-770...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Åh, haha...de där hästarna minns man!

Haha Japp skall be tjejen tag lite bilder. Då min kamera är en potatis
Tar ett tag att bygga då allt ligger i två lådor osorterat.

Men gjort 6 set hittils I olika storlek

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Har försökt hålla mig borta lite från nytt Lego då jag dels inte riktigt har råd just nu men inte heller plats. Insåg att jag mest samlade lådor. Men nu har dom ju en del roligt nytt .

JAWS vill jag ha.
Nightmare Before Christmas vill jag ha
Av någon konstig anledning skulle jag gärna bygga Peely Bone (https://www.lego.com/sv-se/product/peely-bone-77072). Undrar om frugan skulle uppskatta den :).

Haha...är den från nån serie, eller bara en goofy gimmick? NÅGOT har den ju - absolut!
EDIT: Hittade: Från Fortnite (som jag kan nada om).

Visa signatur