Klassiska Fallout-spelen nu gratis via Epic Games

Permalänk
Melding Plague

Klassiska Fallout-spelen nu gratis via Epic Games

Gratis är gott, och extra gott blir det när det vankas kvalitetsspel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Detta är några av de bästa spelen som nånsin gjorts.

EDIT: Ifall någon känner sig manad att köra igenom dessa spel så finns det icke officiella patchar, mods, expansioner mm på https://www.nma-fallout.com/resources/categories/fallout-1.2/

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att spela dom här då. Skaffade egen PC runt 98/99 så det blev aldrig av att spela Fallout 1 & 2.
Antar att jag inte har någon ursäkt längre.

Skrivet av mistahh:

EDIT: Ifall någon känner sig manad att köra igenom dessa spel så finns det icke officiella patchar, mods, expansioner mm på https://www.nma-fallout.com/resources/categories/fallout-1.2/

Nice, någon speciell man bör ha?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Frågan är om de spel är anpassade till att köras i win10/11 med modern resolution.

Permalänk
Musikälskare

Mysigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Nice! Detta är några av de bästa spelen som nånsin gjorts.

Japp, instämmer, 1:an och särskilt 2:an är helt fantastiska. Det är inte bara nostalgi, de håller än. Typiska spel man ska ha spelat innan man dör

Brotherhood of Steel kan man ju dock skippa med gott samvete.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friArsenik:

Frågan är om de spel är anpassade till att köras i win10/11 med modern resolution.

Ja det är "high res"-versioner med lite dylikt, ultra wide vet jag inte om de stöder, men vanliga 16:9-upplösningar går iaf.
Spelet i sig är dock 4:3 och behöver skalas med 2X-läget för att inte bara vara en liten ruta på skärmen.

Det är dock gamla spel, så man kan inte räkna med att det är helt perfekt på den fronten.
Tror t.ex. att det kraschade för mig nu när jag alt+tabbade.
Edit: Ännu bättre, enligt Epic är det running, men kan inte tabba tillbaka till något, finns inget där eller i aktivitetsfältet.

1440p med 2X-scaling.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kanske är dags att spela dom här då. Skaffade egen PC runt 98/99 så det blev aldrig av att spela Fallout 1 & 2.
Antar att jag inte har någon ursäkt längre.

Nice, någon speciell man bör ha?

Nu är det ett bra tag sen jag spelade igenom dessa men det du bör fixa är:

Patcharna: Fans har patchat spelen år efter att spelmakaren slutade.
High-Res patches: ifall du vill köra i andra upplösningar än 1080p.

Sen ifall du kör igenom Fallout 2 en andra gång så Fallout 2 restoration project. Innehåller content som Interplay/Black Isle inte gjorde klart - Fixats av fans.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Sen ifall du kör igenom Fallout 2 en andra gång så Fallout 2 restoration project. Innehåller content som Interplay/Black Isle inte gjorde klart - Fixats av fans.

Perfekt, stort tack!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mistahh:

Skrivet av Mono:

Perfekt, stort tack!

Just high-res ingår dock redan i denna utgåva.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Just high-res ingår dock redan i denna utgåva.

Ah, då får jag ladda ner det där med. GoG hade dessa gratis för nåt år sedan men där är det 640x480 typ

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat dessa men detta gör det lättare helt klart. Många gamla spel jag missat jag borde ta tag i främst på pc då jag var mer ett konsoll barn under min uppväxt på 80-90 talet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Antar man kan använda sig av Fallout Community edition även med Epics version.

https://github.com/alexbatalov/fallout1-ce

https://github.com/alexbatalov/fallout2-ce

Visa signatur

chraist fell into the Void

Permalänk
Medlem

Jag har inte mer än provstartat något av dessa, har för mig att jag dog av en råtta i en grotta typ. Ska bli kul att testa igen nu när man fattar lite mer av det engelska språket

Permalänk
Hedersmedlem

Fallout 2 är nog mitt #1 favoritspel någonsin, men för oinvigda så kan jag förvarna om att intro-delen är riktigt seg innan man lämnar startplatsen.
Tro mig, det är segt i början, men blir så mycket bättre efter! xD

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Fallout 2 är nog mitt #1 favoritspel någonsin, men för oinvigda så kan jag förvarna om att intro-delen är riktigt seg innan man lämnar startplatsen.
Tro mig, det är segt i början, men blir så mycket bättre efter! xD

Finns det någon mod som tar bort den för oss veteraner?

Också en riktig favorit. Vet dock inte om jag vågar spela om, eller om jag ska leva på minnet hur bra det bra.

Mystiken att springa runt och läsa holodisks här och där.

Permalänk
Medlem

aldrig testat ser bra ut!

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig gammal. HUR ser jag vilka spel jag äger hos Epic utan att ladda ner launcher nummer #2564465?
På Steam räcker det med att jag är inloggad för att se mitt bibliotek...

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Fallout 2 är det bästa rollspel som gjorts imo. Kör in restoration project i fallout2 så blire mycket bättre. Det fixar en massa buggar och quests o grejer. Tror det är mer saker som än som är med i Community edition.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Nu känner jag mig gammal. HUR ser jag vilka spel jag äger hos Epic utan att ladda ner launcher nummer #2564465?

Känner precis likadant. Det bästa jag hittade var att klicka på mitt användarnamn uppe till höger och välja "Account" och sedan "Transactions" i menyn som dyker upp till vänster. Då ser man alltså bara vilka transaktioner man gjort, men för min del innebar det att jag kunde se de 6 spelen jag köpt (gratis). Nej, jag är ingen storspelare i denna butiken precis.
Men Fallout har jag verkligen haft lust att spela och fick ny lust efter att ha sett serien i somras, så detta var ju perfekt timing!

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Ett tips är att använda Heroic Launcher:
https://heroicgameslauncher.com/

Kräver ingen installation och funkar på en potatis!

Annars får du kolla dina inköp på Epic, men det är lite träligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja det är "high res"-versioner med lite dylikt, ultra wide vet jag inte om de stöder, men vanliga 16:9-upplösningar går iaf.
Spelet i sig är dock 4:3 och behöver skalas med 2X-läget för att inte bara vara en liten ruta på skärmen.

Det är dock gamla spel, så man kan inte räkna med att det är helt perfekt på den fronten.
Edit: Ännu bättre, enligt Epic är det running, men kan inte tabba tillbaka till något, finns inget där eller i aktivitetsfältet.

1440p med 2X-scaling.
<Uppladdad bildlänk>

Tack för info ☺️

Permalänk
Skrivet av Daemon:

1440p med 2X-scaling.
<Uppladdad bildlänk>

har för mig att både min gog version och steam version av FO och FO2 gör så men om man kör det i maximerat fönster så kommer man runt problemet iaf.

du kan även scala upp fönstret till "borderless windowmode" (minns inte om speleen stödjer det eller inte) med t.ex Rezise raccoon (github) eller liknande

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Coolt!
Då kommer mitt RTX 3070 äntligen till användning... 😄
😬

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Set finns restoration projects för båda som jag rekommenderar, dock är F1 av nån anledning lättare att få flyt i. Med fel upplösningsinställningar kan F2 lagga så det kan behövas en del testning och finjustering.

Jag älskar de här två, de vågade ta ut svängarna mer förr tycker jag.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Chris_Kadaver:

Coolt!
Då kommer mitt RTX 3070 äntligen till användning... 😄
😬

40 tusen miljarder FPS!

Permalänk
Skrivet av Enviro:

40 tusen miljarder FPS!

njae snarare 15-20 eller va de nu är det är fpslåst till.

men han kan smeta på en jäkla massa tungdrivna shaders med reshade utan att tappa FPS

RTGI på max kanske funkar aka Fake pathtracing?
eller någon open source kopiorna som inte kräver pateon donation för att komma åt nedladdningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows