Anandtech går i graven

Permalänk
Melding Plague

Anandtech går i graven

Efter 27 år på nätet tackar hårdvarusidan Anandtech för sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow. Deras djupdykningar i minnesstandarder och kretsarkitektur har varit väldigt intressanta för mig under åren, så det här var tråkigt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt tråkigt! Har varit inne på Anandtech till och från lika länge som SweC, så slutet av 1999. Det är få sidor jag haft samma tillit till som Anandtech, speciellt över så lång tid.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Obestämd framtid kan likaväl vara släcks ned om en månad, fan, söker fortfarande mycket info och djupdykningar från anandtech.

Permalänk
Medlem

Riktigt dystra nyheter
De har varit generellt stabila och vågat djupdyka i det tekniska…
Det märks de dragit ner på senare år och att det verkar som tomshardware fått mer fokus..
Båda sajterna har dock börjat krylla av reklam så är inte där lika ofta längre..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Dom var en mycket stabil spelare att lita på i en djungel av färgade/mutade sidor. Tråkigt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Obestämd framtid kan likaväl vara släcks ned om en månad, fan, söker fortfarande mycket info och djupdykningar från anandtech.

Det låter som klart längre än så.

Citat:

And while the AnandTech staff is riding off into the sunset, I am happy to report that the site itself won’t be going anywhere for a while. Our publisher, Future PLC, will be keeping the AnandTech website and its many articles live indefinitely. So that all of the content we’ve created over the years remains accessible and citable. Even without new articles to add to the collection, I expect that many of the things we’ve written over the past couple of decades will remain relevant for years to come – and remain accessible just as long.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Anandtech var "to go" stället för djupdykande recensioner när sidan var ny . Speciellt vill jag minnas den fick ett uppsving när Toms Hardware "kom ut" som Pro Intel, kan ha varit runt Rambus-spektaklet?

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men har inte varit inne där på år.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men det har tyvärr märkts att de varit på nedgång de senaste åren. Det är flera år sedan de ens recenserade något grafikkort eller SSD, vilket tidigare var områden de verkligen utmärkte sig på. Det känns som att de tappat de riktigt kunniga personerna som gjorde sidan speciell.

Permalänk
Medlem

En av mina go-to sidor för 15-20 år sedan när det inte fanns så mycket info om datorhårdvara. Slutet på en era.

Permalänk
Medlem

Trist, Anandtech brukar vara min sida efter Tomshardware och SweC för att få en blandad dos technyheter. Verkar inte finnas många bra sådana sidor kvar, inte alla vill se någon idiot pladdra på Youtube utan man vill läsa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det låter som klart längre än så.

Det vore väldigt dumt att stänga ner en sida som nästan inte kostar någonting i underhåll men som drar till sig tusentals besökare om dagen.

Permalänk
Medlem

Får erkänna att jag aldrig varit på deras hemsida fast jag varit på nätet sen mitten av 90-talet....mer en grej man kände till än hade kunskap om....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

RIP. Inte besökt sidan på länge men brukade spana in sajten rätt så ofta förr i tiden.
De hade rätt bra artiklar och reviews om jag minns rätt.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Tråkigt men inte oväntat efter övertaget av Purch/Toms hardware. Märkte rätt snart efter övertaget att antalet artiklar minskade, ännu mindre under senare år att det inte ens har varit värt att ha med Anandtech i sina dagliga nyhetsrunda-bokmärken.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Wow... Väldigt tråkigt då jag läste mycket där förr i tiden. Nu hade jag till och med i princip glömt bort att sidan fanns. Den är liksom lagrad bredvid Alta Vista och hotmail i min hjärna känns det som.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att se. Deras recensioner och tekniska djupdykningar var på en nivå som ingen annan kunde matcha enligt min mening. I alla fall under de första ~15-20 åren. Kommer verkligen att sakna Anandtech.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt. Deras djupdykningar var mycket bra. Hade på känn redan när Anand lämnade redaktionen att det skulle gå utför. Har för mig att han gick till Intel. Ett Anandtech utan Anand kändes inte rätt. Tur att man kan lita på SweC i ur och skur!

Visa signatur

5700X3D | Sapphire 7800 XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air 15" M4 | Linux

Permalänk
Skrivet av Syph1x:

Mycket tråkigt. Deras djupdykningar var mycket bra. Hade på känn redan när Anand lämnade redaktionen att det skulle gå utför. Har för mig att han gick till Intel. Ett Anandtech utan Anand kändes inte rätt. Tur att man kan lita på SweC i ur och skur!

Han gick till Apple som anställde honom. Ryan Smith har gjort en hel del bra sedan Anand lämnade mig märks just de senaste åren att de inte haft lika mycket aktivitet.

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag besökt sidan.

Permalänk
Medlem

Jag känner att spiken i kistan var väl när Ian lämnade, visst har de gjort helt okej cpu-recensioner även efter men jag känner att de saknade det jag var ute efter

Men det är väl en vanlig syn i dagens ekonomi, som främst ser till kortsiktiga inkomster och kommersialisering av innehåll. Vissa saker som ett djupdyk i cpu-register eller annat måste mätas på andra sätt, för de behåller läsare långt mer än det kostar

Svår situation för alla såklart, hoppas bara inte fler faller

Permalänk
Medlem

Synd, var en riktigt bra sajt. Nu är det snart bara Servethehome kvar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

En klassisk site vars bäst-före kanske passerat. Lite samma som Sharkyextreme. Sweclockers står när de andra faller!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Minns när jag läste Radeon 9700 pro recensioner på Anandtech. Det va tider de

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Minns att Anandtech skrivit många bra artiklar.
Men har inte besökt dem så mycket de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Anandtech var en av de bättre, med något mer djup än många andra.
Det finns många sidor/aktörer, men få som går in mer på djupet och är mer entusiastinriktade.
Tom's långt ifrån, men söker man info som inte finns på så många andra håll så är de oftast bättre än no name-Youtuber el sida med högst knapphändig info.

Permalänk
Medlem

Trist. Men recensioner eller nyheter bär sig väl inte längre, allt ska vara Tiktokifierat antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt, men förståeligt. De får det inte att gå ihop ekonomiskt. Tiden för djuplodande hårdvarurecensioner i textformat är sannolikt passerad. Idag är det videoformatet som gäller, även om jag själv anser att det inte går att ersätt text för att riktigt sätta sig in i saker och ting.
Men en gång i tiden var det Anandtech man gick in på först för att läsa, 9 gånger av 10, när det vankades nya processorer, grafikkort eller annat smått och gott i hårdvaruvärlden för datorer.
RIP.