Eco mode på Ryzen 7950x, svalt eller prestandatapp?

Permalänk
Medlem

Eco mode på Ryzen 7950x, svalt eller prestandatapp?

Tjena har en ny burk på ingång där det sitter en 7950x som kyls av en 240mm aio

Jag har bara haft luftkylfning tidigare och så kallade låsta cpuer

Jag är inte intresserad av någon OC men däremot så vill jag gärna ha en tyst och sval dator utan att förlora prestanda

Har läst att 7950x har något sorts eco mode är det en klok idé att aktivera det i bios eller tappar jag mycket prestanda för spelande då?

Jag har väldigt lite kunskap i att manuellt ställa in kruver med voltage osv så om det finns förinställda kurvor är det ju fantastiskt.

Rubrik
Permalänk
Medlem

Finns flera sätt att aktivera det/sätta 65w kraftgräns, beror lite på moderkort också. Men bör finnas som val under PBO eller liknande i bios.
Kan nog tappa en del prestanda, men bör räcka för spel och du kan ju testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Finns flera sätt att aktivera det/sätta 65w kraftgräns, beror lite på moderkort också. Men bör finnas som val under PBO eller liknande i bios.
Kan nog tappa en del prestanda, men bör räcka för spel och du kan ju testa

Okey

Finns det något hum om hur mycket temperatur man vinner kontra fps man förlorar?

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus testade Eco 65W och 105W, och bör svara på de flesta av dina frågor:

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey

Finns det något hum om hur mycket temperatur man vinner kontra fps man förlorar?

Kör Power Saver i Windows på min 7800X3D och får faktiskt 400 mer max MHz och 5-10 grader~ lägre temperaturer med Power Saver över Balanced.

Så du kommer nog inte tappa mycket FPS om ens någom om jag skulle få gissa.

65W-läget är dock såklart en helt annan grej.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Gamers Nexus testade Eco 65W och 105W, och bör svara på de flesta av dina frågor:

https://www.youtube.com/watch?v=W6aKQ-eBFk0

Tack den ska jag ta en titt på! 👍