5950x som saknar 2 pins, Datorn stängs inte av vid shutdown

Permalänk
Medlem

5950x som saknar 2 pins, Datorn stängs inte av vid shutdown

Min polare hade en ny 5950x med massa böjda pins så jag satt mig ner och försökte böja tillbaka alla, det tog över en timme och resulterade i 2st pins som gick av helt. Jag lyckades dock få i den i moderkortet och allt ser ut att fungera helt felfritt, förutom en detalj.

När jag väljer shutdown i windows så stängs inte datorn av (även reboot fungerar inte). Skärmarna slocknar men datorn har fortfarande ström och fläktar fortsätter att snurra. Om jag gör en hård reset med power knappen eller med strömbrytaren på nätagget så slocknar datorn och startar jag den igen så funkar allt som det ska, inga felmeddelanden från windows.

Undrar helt enkelt om detta är bara något jag får leva med eller om ni känner till potentiella lösningar som skulle kunna åtgärda problemet. Jag kommer inte att plocka ut CPU:n och ta redo på exakt vilka två pins som gick av för då får jag troligtvis inte in den igen.

MvH

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får nog leva med det och borde vara glad att cpun överhuvudtaget fungerar när den är skadad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför inte söka efter nån reparation service som kan löda dit nya pins?
Inte mycket arbete för löda dit nya pins så kostanden kan inte vara högt för sån service?

Diagram över AM4 pin layout.
https://www.docdroid.net/6cDW11N/am4-pinout-diagram-pdf

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Solved/Löst: Jag kan inte med 100% säkerhet säga vad som fixade mitt problem. Men jag skulle tro att det var denna inställning i kontrollpanelen. (obs kunde endast hitta denna inställning via gamla kontrollpanelen.)

Stängde helt enkelt av fast start up. Vem vet, kanske kan hjälpa någon i framtiden.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.