Behöver tips på program som testar minne och grafikkort

Permalänk
Medlem

Behöver tips på program som testar minne och grafikkort

En vän har fått svart ruta med vitt streck ibland vid spelande och jag undrar om det är grafikkortet som är sönder men kan lika gärna vara minnet? Är inte allt för ofta men tillräckligt ofta för att något inte står rätt till. Jag behöver tips på program som testar både grafikkortet och minne. Furmark kanske inte är ämnat för att testa stabilitet vid normalt användande finns det något annat?

Windows egna minnestestprogram verkar inte vara så bra heller finns det alternativ? Är det fortfarande memtest som gäller?

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Memtest är fortfarande aktuellt för att testa minnen. Historien bakom det programmet är dock något komplicerad (se t.ex. Wikipedia), med resultatet att det i dag finns två varianter: Memtest86+ är baserat på öppen källkod medan MemTest86 är en proprietär variant som utvecklas av PassMark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Tack! Vilket av de testen ska man köra för att testa stabiliteten på grafikkortet?

Skrivet av perost:

Memtest är fortfarande aktuellt för att testa minnen. Historien bakom det programmet är dock något komplicerad (se t.ex. Wikipedia), med resultatet att det i dag finns två varianter: Memtest86+ är baserat på öppen källkod medan MemTest86 är en proprietär variant som utvecklas av PassMark.

Tack då förstår jag! Körde ner memtest+. Är det 24 timmar man ska köra testet för att verkligen vara säker på att minnena är stabila?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Vilket av de testen ska man köra för att testa stabiliteten på grafikkortet?

Tack då förstår jag! Körde ner memtest+. Är det 24 timmar man ska köra testet för att verkligen vara säker på att minnena är stabila?

beror på problemet, har dock aldrig varit med om att memtest hittar ett fel som den inte hittar första rundan..

Men tror det skulle vara bra med lite mer info om felet, är det som så att allt ljud försvinner och skärmen blir svart med ett vitt sträck? eller är det mer att skärmen blir svart, ljud fortsätter som vanligt och det är ett vitt sträck vågrätt i mitten av skärmen?

Kan vara som så att det är kabeln till bildskärmen som är dålig, har liknande problem där skärmen slocknar (blir vad som uppfattas som ett vågrätt vitt sträck på skärmen) sen kommer allt tillbaka igen. Detta i mitt fall är på grund av 10 meters HDMI/displayport kablar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

beror på problemet, har dock aldrig varit med om att memtest hittar ett fel som den inte hittar första rundan..

Men tror det skulle vara bra med lite mer info om felet, är det som så att allt ljud försvinner och skärmen blir svart med ett vitt sträck? eller är det mer att skärmen blir svart, ljud fortsätter som vanligt och det är ett vitt sträck vågrätt i mitten av skärmen?

Kan vara som så att det är kabeln till bildskärmen som är dålig, har liknande problem där skärmen slocknar (blir vad som uppfattas som ett vågrätt vitt sträck på skärmen) sen kommer allt tillbaka igen. Detta i mitt fall är på grund av 10 meters HDMI/displayport kablar.

Okej! Jag vet inte riktigt jag ska fråga igen så återkommer jag. Det kan vara kabeln. Det är en gammal lcd skärm med endast dvi ingång så kanske den som felar. Jag återkommer!

Uppdatering: Har nu testat med memtest+ och det passerades dvs grönt så det är inte minnena.

Felet var när hon körde ett spel, fick plötsligt svart ruta med ett vitt streck. Datorn eller Windows låste sig inte så måste vara grafikkortet? Körde bara OCCT en kort stund så hann inte testa det igenom helt.