Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Elitebook 745 G5

Hej

Funderar på att inhandla en Elitebook 745 G5.
Hittar gamla froumtrådar mha google, Linux hade inget stort stöd för drivare till 745 G5 då.

Någon här inne som kör Elitebook 745 G5?

Mvh

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

jag har en x360 1020 g2 från hp som är i elitebook linjen. Bang olufsen högtalarna kommer ha problem i att starta all 4 högtalare och kommer låta lite wonky. Bluetooth and min fedora distro kommer inte bra överens, men fedora har alltid haft kass bluetooth.

jag och ett par andra har sett att det finns vissa boot problem ibland, skapar krascher varanan gång man startar upp laptoppen etc.

Annars så fungerar den bra. wifi är fint, har relativt goda batteritider (sätter man på power saver så håller den några timmar)

touch pad, tangentbord fungerar bra. touch panelen fungerade men det har börjat att göra spök-tryckningar. dock är det nog hårdvaru fel. Kör min med usb-c docka och det fungerar felfrit så länge du inte kör med displayport drivrutiner, de är ganska.. meh

skulle ge upplevelsen en 7/10. den gör va den ska för mig. hade jag vart du hade jag letat efter en billig lenovo idea pad eller liknande, betydligt bättre stöd alround, något jag tänkt skaffa i det närmsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

jag har en x360 1020 g2 från hp som är i elitebook linjen. Bang olufsen högtalarna kommer ha problem i att starta all 4 högtalare och kommer låta lite wonky. Bluetooth and min fedora distro kommer inte bra överens, men fedora har alltid haft kass bluetooth.

jag och ett par andra har sett att det finns vissa boot problem ibland, skapar krascher varanan gång man startar upp laptoppen etc.

Annars så fungerar den bra. wifi är fint, har relativt goda batteritider (sätter man på power saver så håller den några timmar)

touch pad, tangentbord fungerar bra. touch panelen fungerade men det har börjat att göra spök-tryckningar. dock är det nog hårdvaru fel. Kör min med usb-c docka och det fungerar felfrit så länge du inte kör med displayport drivrutiner, de är ganska.. meh

skulle ge upplevelsen en 7/10. den gör va den ska för mig. hade jag vart du hade jag letat efter en billig lenovo idea pad eller liknande, betydligt bättre stöd alround, något jag tänkt skaffa i det närmsta.

Ja lutar nog åt något likande, hört att thinkpad ska vara bra our of the box. Elitebook i G7-G8 segmentet ska ha bättre stöd dock.
Secure boot ska man inte använda sig utav men inte alltid det går att avaktivera.

Tack för din input 👍

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Snusfri

Har en Acer Swift 3 med en Ryzen 5500U och en Lenovo Gaming 3 med Ryzen 4600U och RTX 1650.
Både rullar Linux Mint utan några problem.

Enda som inte fungerar är fingerprint scannern på Acer'n men det är ett minimalt problem.

Så testa Linux Mint är mitt råd.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL