Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det var ju helt klart ett kreativt sätt att räkna för att få det att låta mer än vad det är.

Det är det rimliga sättet att jämföra.

Säg att kpi hade ökat med 200% under perioden så att priser i snitt hade tredubblats. Då hade en tredubbling av priset varit det förväntade och inget anmärkningsvärt.

Det som är anmärkningsvärt är just att bilbesiktningspriser ökat i mycket högre takt än övriga kostnader.

Permalänk
Medlem

En motståndare slår efter min målvaktsretur och träffar utsidan av min hand. Dagen efter kunde jag inte öppna kylskåpsdörren, kaffeburken utan smärta. Lösningen är bandage och skena. Konsekvensen är att jag istället tappar saker eftersom jag inte kan hålla fast ordentligt.

Till råga på allt håller vårdcentralen stängt två dagar p.g.a. personalfest, jag menar verksamhetutveckling.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

I fokus för dagens gnäll ligger Ica. Brukar beställa mat via deras hemsida med jämna mellanrum. Smidigt och bra, kan man tro. Men inte längre.

På senare tid har de börjat ställa till med ofog. Alltsammans började för något år sedan då de lade till ett extra steg innan man kommer till kassan. En sida med rubriken "Du har väl inte glömt?" där de listade varor som jag brukar köpa ofta. Lite irriterande, men okej. Någon gång räddade den mig rent av om jag hade glömt att lägga mjölk eller frukostflingor i varukorgen.

Nu har det emellertid spårat ut helt. Efter sidan med "Du har väl inte glömt?" kommer ännu en sida, "Erbjudan du kanske missat?". Och efter den kommer "Du kanske också vill köpa?". De har alltså smällt in hela tre sidor med varor som man måste scrolla förbi innan man kommer till kassa,. Ja, du läste rätt! Knappen för att komma vidare ligger längst ned, under listan med varor! Så att man verkligen måste scrolla förbi alltsammans.

Utcheckningen ser alltså ut så här:
Jag: Klickar på "Gå till kassan".
Ica: "Du har väl inte glömt att köpa?"
Jag: Nej tack. Scrollar förbi en lång lista med varor. Klickar "Fortsätt till kassan".
Ica: "Men, men ... har här några erbjudanden som du kanske missar?"
Jag: Nej! Scrollar förbi ännu en lång lista med varor. Klickar "Fortsätt till kassan".
Ica: "Men snälla, köp nåt! Kattsand eller kalvsylta?! Kom igen nu!"
Jag: NEJ! Scrollar ännu en jävla lång förbi den långa lista med varor. Klickar "Fortsätt till kassan".

Först sedan får jag betala. Måste vara höjde av användarovänlighet?!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Får ibland skum E-post. Den sista var rätt smart.Skulle svara på några frågor. Som belöning kom ett lotteri där jag vann. Fick välja på olika priser. Men för att få priset måste jag betala 19:- Det innebar att jag skulle uppge alla uppgifter på mitt Mastercard kort.
Har fått liknande förr och då hamnar dom ju i "skräpposten" så att alla med samma adress automatiskt går dit.
Men detta bedrägeriförsök var så bra att polisen borde hantera detta. Har luskat på Polisens hemsida men hittar ingen adress dit jag kan vidarebefordra bedrägeriförsök. Är det skit bakom spakarna på min dator? Eller ska jag skriva en insändare i någon tidning och hoppas att nån läser och för det vidare?

Permalänk
Medlem

Jag känner för att vränga granndjävelns förbannad hund ut och in. Det är inte deras, men de vaktar den flera dagar i veckan och den skäller konstant. K O N S T A N T....

Felaktig tråd i delar av gnället :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

I fokus för dagens gnäll ligger Ica. Brukar beställa mat via deras hemsida med jämna mellanrum. Smidigt och bra, kan man tro. Men inte längre.

På senare tid har de börjat ställa till med ofog. Alltsammans började för något år sedan då de lade till ett extra steg innan man kommer till kassan. En sida med rubriken "Du har väl inte glömt?" där de listade varor som jag brukar köpa ofta. Lite irriterande, men okej. Någon gång räddade den mig rent av om jag hade glömt att lägga mjölk eller frukostflingor i varukorgen.

Nu har det emellertid spårat ut helt. Efter sidan med "Du har väl inte glömt?" kommer ännu en sida, "Erbjudan du kanske missat?". Och efter den kommer "Du kanske också vill köpa?". De har alltså smällt in hela tre sidor med varor som man måste scrolla förbi innan man kommer till kassa,. Ja, du läste rätt! Knappen för att komma vidare ligger längst ned, under listan med varor! Så att man verkligen måste scrolla förbi alltsammans.

Utcheckningen ser alltså ut så här:
Jag: Klickar på "Gå till kassan".
Ica: "Du har väl inte glömt att köpa?"
Jag: Nej tack. Scrollar förbi en lång lista med varor. Klickar "Fortsätt till kassan".
Ica: "Men, men ... har här några erbjudanden som du kanske missar?"
Jag: Nej! Scrollar förbi ännu en lång lista med varor. Klickar "Fortsätt till kassan".
Ica: "Men snälla, köp nåt! Kattsand eller kalvsylta?! Kom igen nu!"
Jag: NEJ! Scrollar ännu en jävla lång förbi den långa lista med varor. Klickar "Fortsätt till kassan".

Först sedan får jag betala. Måste vara höjde av användarovänlighet?!

<Uppladdad bildlänk>

Bl.a. därför handlar jag inte online på Icas hemsida! Dessutom retar jag mig på att jag inte får välja vilken "ersättningsvara" jag vill ha om det jag beställer är slut, jag kan bara kryssa i om jag vill ha en ersättningsvara eller ej! Är Zoegas skånerost slut så kan jag inte skriva att jag vill ha Zoegas Mollbergs blandning, utan Ica väljer själv att ersätta kaffet med Icas egen smörja. Är det allergivänliga tvättmedlet slut, så skickar de Icas eget märke med parfym som jag inte tål! Osv...

Det tar givetvis lite längre tid att gå in på Ica och själv plocka ihop varorna, men då får jag det jag vill ha, eller kan själv välja nåt annat eller avstå om just den varan är slut. Dessutom ser jag sånt som kan vara tillfälligt nedsatt pga t.ex. kort datum, och annat som man aldrig får upp på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Dessutom ser jag sånt som kan vara tillfälligt nedsatt pga t.ex. kort datum, och annat som man aldrig får upp på hemsidan.

Fast via webbeställningen så får du det med kort datum till fullt pris istället.
Gissa hur många gånger när morsan levde, beställde t.ex. bananer, väldigt ofta kom de knallbruna, ingen vettig människa hade tagit den klasen i butiken. Fått mjölk som gått ur datum eller hade typ 1 dag kvar, i butiken hade hon aldrig tagit dessa varorna. Dessutom att få betala högre pris/vara samt leverans- & plockavgifter på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

<Uppladdad bildlänk>
Inte ens Mjölkpaketen slipper undan AI...
Vad är det jag tittar på ens!?

Garants mjölk smakar sämre! De ytterst få gånger jag handlar i den kedjan så köper jag Falköpingsmejeriets mjölk om jag handlar på hemorten. På sommarstugeorten har Willys Skånemjölk (som egentligen härstammar från grannlänet), så där blir det den. Det lite lägre priset på Garant är inte värt att spara på mjölk som inte ens är god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Bl.a. därför handlar jag inte online på Icas hemsida! Dessutom retar jag mig på att jag inte får välja vilken "ersättningsvara" jag vill ha om det jag beställer är slut, jag kan bara kryssa i om jag vill ha en ersättningsvara eller ej! Är Zoegas skånerost slut så kan jag inte skriva att jag vill ha Zoegas Mollbergs blandning, utan Ica väljer själv att ersätta kaffet med Icas egen smörja. Är det allergivänliga tvättmedlet slut, så skickar de Icas eget märke med parfym som jag inte tål! Osv...

Det tar givetvis lite längre tid att gå in på Ica och själv plocka ihop varorna, men då får jag det jag vill ha, eller kan själv välja nåt annat eller avstå om just den varan är slut. Dessutom ser jag sånt som kan vara tillfälligt nedsatt pga t.ex. kort datum, och annat som man aldrig får upp på hemsidan.

Jag handlar aldrig matvaror på nätet just för att jag inte gillar hur butikerna väljer ut det som jag ska ha. Det räckte med att testa ett par gånger för att jag aldrig mera kommer att göra det och just precis att de anledningarna som nämns.

Ett undantag är udda varor (läs japanska - ris, kryddor, mm) som jag handlar från ett par utvalda postorderföretag. Där har jag aldrig blivit besviken.

Och jag är inte säker på att det tar så mycket längre tid, klart att jag måste gå till affären men det är bara tio minuter bort och hemsidorna för butikernas onlineköp är stökiga och krångliga att hitta på, varorna presenteras inte i den ordning man är van vid då man går igenom butiken, det är svårt att få en fullständig innehållsförteckning utan att gå in på tillverkarens hemsida, vilket tar extra tid, och man har ingen koll på bäst-före-datum på butikens hemsida. Allt som allt brukar det, för mig som har allergier i familjen, vara tröstlöst att handla matvaror online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Garants mjölk smakar sämre! De ytterst få gånger jag handlar i den kedjan så köper jag Falköpingsmejeriets mjölk om jag handlar på hemorten. På sommarstugeorten har Willys Skånemjölk (som egentligen härstammar från grannlänet), så där blir det den. Det lite lägre priset på Garant är inte värt att spara på mjölk som inte ens är god!

Imponerande att du kan känna skillnad med tanke på att Garants mjölk kommer antingen från Falköpings mejeri eller från Skånemejerier (SvD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Imponerande att du kan känna skillnad med tanke på att Garants mjölk kommer antingen från Falköpings mejeri eller från Skånemejerier (SvD).

Kör de några tillsatser för längre hållbarhet. Bara testat deras fil den var ok även om jag föredrar fjällfil med högre fetthalt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Skrivet av oqvist:

Kör de några tillsatser för längre hållbarhet. Bara testat deras fil den var ok även om jag föredrar fjällfil med högre fetthalt

Jag kan känna skillnad, om vi talar om den Garant-mjölken som har "lite längre hållbarhet" och Skånes/Falköpings färska mjölk. Den med längre hållbarhet har pastöriserats hårdare, vilket förändrar smaken lite. Nu har jag inte testat den extra hållbara mjölken från varken Falköping eller Skåne (om de nu har sån?), så jag vet inte om jag skulle kunna skilja på den och Garant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag kan känna skillnad, om vi talar om den Garant-mjölken som har "lite längre hållbarhet" och Skånes/Falköpings färska mjölk. Den med längre hållbarhet har pastöriserats hårdare, vilket förändrar smaken lite. Nu har jag inte testat den extra hållbara mjölken från varken Falköping eller Skåne (om de nu har sån?), så jag vet inte om jag skulle kunna skilja på den och Garant.

Så är det ju med t ex Arla också. Förpackningarna på 3 dl är högpastöriserade och har längre hållbarhet än t ex 1 l som är lågpastöriserad. Sedan finns ytterligare en nivå med UHT-behandling där man kan förvara mjölken i rumstemperatur utan att den blir dålig, men då smakar den verkligen annorlunda. Det är sådan mjölk i minitetrorna som ofta dyker upp på kontor o dyl, men det finns större förpackningar också, dock inte överallt.

Det bör kanske även tilläggas att filmjölk, yoghurt etc brukar vara gjorda på högpastöriserad mjölk, men där är smaken så ändrad på annan väg också.

Permalänk
Medlem

Su k, tydligen går det inte att beställa tårta på ett konditori/bageri som är glutenfri samt nötfri.

Permalänk

Långsamma kunder framför i kön.

När jag ska handla så vet jag ofta vad jag ska ha, det jag ska ha finns dock inte ovanligtvis på ett ställe där man måste be någon anställd hämta ut det. På Kjell & co är det självklart, men även Biltema har en sådan disk.
Man står där med artikelnumret i handen och väntar på ens tur. Vad är det för folk framför en? Jo, folk som ska rådfråga om det allra mest grundläggande och det tar en j-vla tid.
Lite samma problem med påstigning av bussar, det spöregnar ute. Varenda kotte framför ska i bästa fall låsa upp deras mobil, öppna appen och visa den i automaten. I värsta fall så ska personen framför ens inte ens med bussen, den vill att busschauffören ska hjälpa den att ta reda på vilken buss den ska ta och man står där i regnet och få lyssna på detta.

Detsamma när man sitter på tåget. Man måste visa upp ens tågbiljett för det ska gå snabbt undan så ska man ha biljetten framme, det ska gå undan. Man ser tågvärden komma och inser att det snart är ens tur. Ja, då blir den uppstannad av folk som vill ha information om det ena eller andra, någon gång var det en som ville bli servad med vatten.

Jag tycker mycket i samhället är lite trögt. Jag vill i princip ha samma flyt i kön som Soppnazisten i Seinfeld.
https://www.youtube.com/watch?v=RqlQYBcsq54

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag ska handla så vet jag ofta vad jag ska ha, det jag ska ha finns dock inte ovanligtvis på ett ställe där man måste be någon anställd hämta ut det. På Kjell & co är det självklart, men även Biltema har en sådan disk.
Man står där med artikelnumret i handen och väntar på ens tur. Vad är det för folk framför en? Jo, folk som ska rådfråga om det allra mest grundläggande och det tar en j-vla tid.
Lite samma problem med påstigning av bussar, det spöregnar ute. Varenda kotte framför ska i bästa fall låsa upp deras mobil, öppna appen och visa den i automaten. I värsta fall så ska personen framför ens inte ens med bussen, den vill att busschauffören ska hjälpa den att ta reda på vilken buss den ska ta och man står där i regnet och få lyssna på detta.

Detsamma när man sitter på tåget. Man måste visa upp ens tågbiljett för det ska gå snabbt undan så ska man ha biljetten framme, det ska gå undan. Man ser tågvärden komma och inser att det snart är ens tur. Ja, då blir den uppstannad av folk som vill ha information om det ena eller andra, någon gång var det en som ville bli servad med vatten.

Jag tycker mycket i samhället är lite trögt. Jag vill i princip ha samma flyt i kön som Soppnazisten i Seinfeld.
https://www.youtube.com/watch?v=RqlQYBcsq54

Stress är skadligt. Tagga ner och hoppas att du inte hamnar bakom mig i kön, jag är gammal och långsam. Ju lugnare man simmar desto mindre stress, så simma lugnt och lev länge.

Permalänk
Medlem

Måste peta in här när det kommer till trafik och högerregeln man kan tycka att folk borde kunna se mellan fingrarna stundtals, att vissa inte kan smita förbi för att underlätta trafikflödet.

Ta en trevägskorsning en bil kommer från höger och ska svänga vänster, bilar kommer från båda håll men likt förbannat är det någon bil som stannar för den bilen som kommer från höger trotts att den bilen ändå inte kan köra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Mjölk. Helvete alltså.

Vi är som barnfamilj storkonsumenter av mjölk.

Dvs, vi dricker upp det vi köper så fort att dörren på kylskåpet borde vara en svängdörr.

Ändå är det så att det "stora" mjölkförpackningarna, som riktat sig till storkonsumenter som smäller i sig den på max en dag, har extra lång hållbarhet, medan enliters har normal hållbarhet. När mjölken väl är öppnad är hållbarheten ungefär samma på båda förpackningarna.

(Problemet är då alltså att mjölk med extra lång hållbarhet smakar sämre. Snackar inte om UHT-behandlad konserverad mjölk, den är ju nära på odrickbar)

Varför ska ens mjölk HA extra lång hållbarhet? Ja, den konserverade förstår jag, den kan man ha oöppnad i en sommarstuga utan kylskåp, eller i skafferiet i månader i väntan på att baka eller vad man nu vill göra.

Förr gick det ju bra med normal hållbarhet liksom.

På Coop kan jag knappt köpa mjölk alls längre. De har typ bara Änglamarks i 1.5 liters, och den har extra lång hållbarhet. (Vi försöker köpa ekologisk mjölk så långt det går)

Nu ska jag lägga en matbeställning på ICA.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är gubbgnäll eller bara helt vanligt gnäll, men dessa jävla elsparkcyklar!

Idag var jag högst en halvmeter från att köra på två unga tjejer på en elsparkcykel, när de kom farandes i full fart rakt ut över ett övergångsställe. De kom mitt i A-stolpen på min bil så jag såg dem inte alls förrän de helt plötsligt var mitt framför bilen.

Jag framförde för övrigt en Mercedes Sprinter lastad med ca 700 kg, och jag kan säga att en sån stannar inte på en femöring även om det bara går i 35-40 km/h.

Jävlar vad rädd jag blev!

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag måste bara erkänna: Den där kunden före dig i kön, kunde gott&väl vara jag.

Jag som inte hängt med i digitaliseringsvansinnet saknar stort den service som fanns för bara 30 år sedan, då butikerna strävade efter nöjda återkommande kunder, då kvalitet var ledstjärna, och inte bara sälj-sälj-sälj billig-billig komåköp. Inte hittar väl jag den där 3-poliga vinkelkontakten förpackad i en oväntat stor standardiserad vit plastbox som bara en yrkestjuv tar sig in i på mindre än 2 minuter, 15cm in under hyllkanten på näst nedersta hyllan i sektion 3-C. Var är ens hyllsektion 3-C nånstans? Bästa att fråga nån personal i butiken. Men det finns ju ingen personal i butiken längre, bara kunder som går och letar! Äh, jag kollar om kassabiträdet vet, kanske det är slutsålt eller de har inte längre den modellen.

Jag som är van lugnet här i norr och bussföraren t.o.m kan stanna till utanför om jag är ute på gården och ta sig ett samtal för ro skull i 2-3 minuter om han är lite för tidig till nästa stopp. Inte klagar väl passagerarna på det, alternativet är att de får sitta borta vid korsningen och vänta istället, för bussen får ju inte köra ifrån innan klockan slagit.

Regn, det var aldrig nåt problem förr, då fanns en finurlig uppfinning som hette "paraply", men digitaliseringsvansinnet och ai har väl ännu inte lyckats fixa in den finessen i mobiltelefonerna ännu, så uppfinningen har fallit i glömska.

En tågkonduktör som serverar passageraren vatten, föredömligt. Det är det som är servicekänsla och engagemang. Sådan personal är guld värd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag som inte hängt med i digitaliseringsvansinnet saknar stort den service som fanns för bara 30 år sedan, då butikerna strävade efter nöjda återkommande kunder, då kvalitet var ledstjärna, och inte bara sälj-sälj-sälj billig-billig komåköp. Inte hittar väl jag den där 3-poliga vinkelkontakten förpackad i en oväntat stor standardiserad vit plastbox som bara en yrkestjuv tar sig in i på mindre än 2 minuter, 15cm in under hyllkanten på näst nedersta hyllan i sektion 3-C. Var är ens hyllsektion 3-C nånstans? Bästa att fråga nån personal i butiken. Men det finns ju ingen personal i butiken längre, bara kunder som går och letar! Äh, jag kollar om kassabiträdet vet, kanske det är slutsålt eller de har inte längre den modellen.

Jag som är van lugnet här i norr och bussföraren t.o.m kan stanna till utanför om jag är ute på gården och ta sig ett samtal för ro skull i 2-3 minuter om han är lite för tidig till nästa stopp. Inte klagar väl passagerarna på det, alternativet är att de får sitta borta vid korsningen och vänta istället, för bussen får ju inte köra ifrån innan klockan slagit.

Regn, det var aldrig nåt problem förr, då fanns en finurlig uppfinning som hette "paraply", men digitaliseringsvansinnet och ai har väl ännu inte lyckats fixa in den finessen i mobiltelefonerna ännu, så uppfinningen har fallit i glömska.

En tågkonduktör som serverar passageraren vatten, föredömligt. Det är det som är servicekänsla och engagemang. Sådan personal är guld värd.

Kan bara hålla med! En tumme upp fick du av mig. Jag har i o f s inte bara hängt med i digitaliseringsvansinnet, jag har varit en del av det men ändå tänker jag tillbaka på den tiden då enda vägen till byn från busshållplatsen på landsvägen var inte bara över mina marker men även direkt över min tomt. Folk från byn stannade både på väg till bussen och från den för att snacka lite, kanske få en kopp kaffe på vägen. Det var fina tider. Så småningom styckade jag av mark och sålde och då blev det dags att dra om vägen till busshållplatsen och sätta upp en grind med en skylt som visade "den nya vägen". Folk kom ändå förbi hos mig för att höra om det var någon som "burit sig åt och vem i så fall" eftersom grinden och skylten fanns där, så under ett par år så gick folk ändå genom min tomt, fick en pratstund om jag var hemma och om det var rätt tid på dagen, en kopp kaffe.
Nu äger jag sedan många år inte längre det stället, bussen går genom byn och den gamla hållplatsen på landsvägen är nedlagd. Jag är född stockholmare och numera bor jag i Nacka men jag tänker då och då tillbaka på den gamla "goda" tiden då alla i min omgivning simmade lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Måste peta in här när det kommer till trafik och högerregeln man kan tycka att folk borde kunna se mellan fingrarna stundtals, att vissa inte kan smita förbi för att underlätta trafikflödet.

Ta en trevägskorsning en bil kommer från höger och ska svänga vänster, bilar kommer från båda håll men likt förbannat är det någon bil som stannar för den bilen som kommer från höger trotts att den bilen ändå inte kan köra.

Där kommer ju blockeringsregeln in (du ska inte bli stillastånde i onödan-ish). Så i situationen du beskriver är det ju till och med så att bägge bilarna bör köra, trots högerregeln.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Uppskattar vad någon kunnig tycker om detta, om en bil är på en bilverkstad (renommerad bilverkstad otroligt nog) och dom hittar inte felet på 10 dagar, är det dags att ta bilen från dom och försöka hitta en annan renommerad bilverkstad eller något annat?

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Absolut. Och jag har allt respekt för att visa tar längre tid på sig. Bara jag ser att vissa lösningar är ineffektiva.
Som busskortet. Där det är omständigt om man har saker i händerna att ställa ner varorna, öppna mobilen, starta telefonen, sedan starta appen.
Och inne i Göteborg så är samma procedur bara gå på bussen då man ej behöver visa kort. Det har i sin tur sina brister.
Men någon NFC lösning eller något emot mobilen hade snabbat upp biljettvisningstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mjölk. Helvete alltså.

Vi är som barnfamilj storkonsumenter av mjölk.

Dvs, vi dricker upp det vi köper så fort att dörren på kylskåpet borde vara en svängdörr.

Ändå är det så att det "stora" mjölkförpackningarna, som riktat sig till storkonsumenter som smäller i sig den på max en dag, har extra lång hållbarhet, medan enliters har normal hållbarhet. När mjölken väl är öppnad är hållbarheten ungefär samma på båda förpackningarna.

(Problemet är då alltså att mjölk med extra lång hållbarhet smakar sämre. Snackar inte om UHT-behandlad konserverad mjölk, den är ju nära på odrickbar)

Varför ska ens mjölk HA extra lång hållbarhet? Ja, den konserverade förstår jag, den kan man ha oöppnad i en sommarstuga utan kylskåp, eller i skafferiet i månader i väntan på att baka eller vad man nu vill göra.

Förr gick det ju bra med normal hållbarhet liksom.

På Coop kan jag knappt köpa mjölk alls längre. De har typ bara Änglamarks i 1.5 liters, och den har extra lång hållbarhet. (Vi försöker köpa ekologisk mjölk så långt det går)

Nu ska jag lägga en matbeställning på ICA.

Tyvärr så verkar alla gå in för "lite längre hållbarhet", går knappt köpa mjölk längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tyvärr så verkar alla gå in för "lite längre hållbarhet", går knappt köpa mjölk längre.

Skaffa en ko å ställ den på ballen, så kan du mjölka färsk mjölk var dag.

Permalänk
Medlem

Behöver sitta ned och andas lite.

Var in på macken och hämtade ett paket , fabriksny bil så jag parkerar med en lucka , trodde jag , när jag kom ut står ett frumtimmer och snackar skit bakom sin bil som står väldigt nära min bil , med dörren på vid gavel , lite blåst och den hade kostat mej både tid och pengar även om det gått på hennes försäkring , när jag påpekade det så fick jag ett typ jasså som svar...

På hemvägen svänger en permobil rakt över gatan , utan att stanna och se sej för , det kom en bil alldeles bakom som klippt permobilen om den legat lite längre fram , bara för att det är övergångsställle så kan man inte bara svänga rakt ut i gatan , jag hade med glädje vittnat till bilistgens fördel om det smullit.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Skaffa en ko å ställ den på ballen, så kan du mjölka färsk mjölk var dag.

Ballen betyder penisen, tror inte det blir så bekvämt

I och för sig hävdar min fru att ballen är pungen vilket nästan är ännu värre, eller i alla fall konstigt det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ballen betyder penisen, tror inte det blir så bekvämt

I och för sig hävdar min fru att ballen är pungen vilket nästan är ännu värre, eller i alla fall konstigt det med

I käcka innestadsstockholm så är ballen balkongen
Du måste hänga med i nyhipstersvenskan ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

I käka innestadsstockholm så är ballen balkongen
Du måste hänga med i nyhipstersvenskan ju.

Käka betyder väl att äta? Vad är det som händer? No cap fattar inget!