@Bosse_470 jag körde min router och tilgin box direkt in i fiberdosan tidigare eftersom jag fick flera publika IP nummer från Internet. Det funkade bra under flera år men sedan läste jag om CGNAT och upptäckte att jag själv drabbats, IP-telefoni funkade fortfarande bra men då bestämde jag mig för att trots allt flytta tilgindosan och placera den bakom min vanliga router.
Jag hade fortfarande CGNAT och allt fungerade bra men jag frågade Bredband2 om man kunde få publik IPv4 utan att betala för det, det var inte pga IP-telefoni utan andra tjänster (program) som inte fungerade för mig som jag använder mig av på min dator.. Inga problem sa Bredband2 och vips fick jag tillbaka en publik vanlig IPv4 adress. Du måste kolla med Banhof om du kan använda din IP-telefonidosa utanför deras Internet. Det kan vara spärrat eller låst och bara fungera via deras datanät eller system. Det fungerar olika med IP-telefoni beroende på hur en ISP valt att implementera systemet. Numera är de flesta IP-telefonilösningarna istället bredbandstelefoni och fungerar oavsett ISP bara du har en uppkoppling mot Internet.
De flesta IP-telefoni leverantörer har också valt att använda sig av en router för IP-telefoni och lämnar inte ut inloggningsuppgifter, då kan man inte använda sig av andra egna lösningar för att använda IP-telefoni utan blir låst till deras router. Men du kan ta med dig den och koppla in till ett annat bredband så länge som ISPn tillåter det. Här gör man bäst i att fråga supporten eller om det finns information från din ISP på Internet som kan informera dig om hur det fungerar och vad som gäller.
Jag hade en den strul med tilgin och mina siemens DECT-telefoner tidigare, efter lång tid visade det sig att det faktiskt var siemens systemet som blev knas efter en viss tid. I genomsnitt två månader och sedan blev systemet knas. Jag löste det genom att skaffa en 230v vecko timer, den startar om båda tilgin och siemens lådan varje söndag natt. Sedan dess har allt funkat perfekt. Det kan också vara en kombination av att ibland var det siemens lådan som strulade, ibland var det tilgin lådan som tappade kontakten med IP-telefoni servern. Oklart hur det strulade men min lösning på problemet löste allt, nu kan jag lita på att min telefoni fungerar och jag är alltid nåbar.
En del tycker IP-telefoni är onödigt men jag orkar inte springa i trappen varje gång det ringer, jag glömmer bort om min mobil är på tyst läge eller inte, jag glömmer bort vart mobilen är och hittar den inte alltid om det ringer. IP-telefoni löste alla dessa problem för mig.
Tonval vet jag inget om, det kanske funkar kanske inte. Men detta borde tas bort eftersom det är en kvarleva från den analoga tiden. Knappsatsen ska fungera vad jag vet, det funkar på en mobiltelefon om ett system vill ha en kod för någon typ av identifiering men jag tycker att bankerna borde kräva att man använder en bank-dosa för att generera en slutgiltig kod för att godkänna att transaktioner ska genomföras även om siffrorna måste läsas upp muntligt över telefonsamtalet. Tonval eller liknande för att identifiera sig är inte så säkert och funkar inte med alla de tekniska lösningarna vi har idag för att kommunicera.
Lång text men hoppas det bidrog med något nyttigt.