Permalänk
Medlem

Falska sd kort från Aliexpress

Hej.

Förlora 80+ kr på ett falskt sd kort från Aliexpress,
orkar inte bråka på dem.

någon som vet någon säljare där som säljer äkta sd kort,

Länka gärna säljaren.

Permalänk
Avstängd

Det är ingen som handlar sådant där.. Usb-minne / sd kort osv köper man där man vet att det är äkta prylar---- det är sen gammalt

https://www.prisjakt.nu/c/sd-kort

betalar du med paypal behöver du inte bråka med någon för sådana belopp betalas tillbaks direkt då

Permalänk
Medlem

Det finns troligen en möjlighet att det finns nån enstaka säljare som säljer äkta sd kort på alibaba/express just nu.
MEN om dom säljer äkta sd kort idag så är det långtifrån säkert att dom gör det imorgon!

Saker som är extremt lätta och är väldigt vanliga att dom fejkas (sdkort/ssd/m.2 osv) bör man ej köpa ifrån vissa ställen som tex alibaba/express/ebay/amazon och så vidare.
Och JA jag sa amazon, klistrar in ett inlägg om detta för mer info.

Skrivet av grizzly666:

Menar du då att den var "Säljs av Amazon"?
Heller var det att du köpte från amazon.se men "säljs av nåt annat företag"?
Tex som dessa två 1tb 980, dvs en från "amazon" en från "Quality Value Supplies SE".
https://www.amazon.se/-/en/Samsung-3-500-Internal-Solid-MZ-V8...
https://www.amazon.se/-/en/Samsung-MZ-V8V1T0B-AM-980-SSD/dp/B...

Sen finns även "skickas från" och är det som är mer viktigt enligt mig.
Dvs är det amazon så ligger prylen på amazons lager och paketeras och skickas av amazon.
Är det "skickas från" och nåt annat företag så kan det skickas ifrån vilket land/företag som helst så amazon har betydligt mindre koll på detta, och tar oftas längre tid att skickas/komma fram med.

Tyvärr så är det så att OM det skickas från amazon så blandar amazon ihop alla olika säljares varor på samma lager plats=kräver mindre utrymme osv.
Dvs OM företagen ifråga säger att det är tex denna m.2 med detta tillverkarnummer osv så blandas allt ihop i en lagerplats.
Detta kan missbrukas och tex "buffel och båg" kan skicka in 100st fejkade "samsung 980 m.2 1tb" och är dom ganska lika dom andra i förpackning/utseende/osv så blandas allt ihop med dom andra tex 10000st äkta m.2'erna.

Efter att detta har gjorts så är det ju givetvis svårt att veta vilket företag var det som skickade in dom fejkade m.2?
För då allt har blandats så även om du köpte från "buffel o båg" så kan du få en äkta m.2, och givetvis samma sak åt andra hållet köpte du av amazon så kan du få en fejk m.2 OM det har blandats in några.

Detta är varför jag troligen aldrig kommer att handla vissa saker från amazon, som tex minneskort/ssd som är väldigt lätta att fejka och är vanligt att det görs.
För mer info så kan du googla på amazon counterfeit memory card sandisk och man ser ganska snabbt att det är ett enormt stort o vanligt problem.

Dessa lättfejkade varor köper JAG bara ifrån butiker som ENBART säljer saker från sin egen butik.
Så tex amazon/cdon/elgiganten (handla från elgigantens fysiska butiker går dock bra!) och tyvärr en hel del andra ställen med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

äkta kort på aliexpress?

lutar huvudet bakåt i asgarv...

gå till ica maxi eller inet eller något och köp ett kort som iaf till 99% säkerhet är äkta och skulle du få en fake så är det inget problem att få det utbytt eller pengarna tillbaka.

hittar du äkta minnen på aliexpress så kommer de kostat ungefär lika mycket som att köpa dem där ändå.

du hittar inga äkta >90GB sd kort för 80:- kan man säga utan då snackar vi max 32-64GB på sin höjd för dom pengarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om något ser för bra ut för att vara sant är det oftast för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem

Just Aliexpress, Wish, Temu, etc, går inte att köpa lagring från, inte SSD, inte Micro SD, risken är för stor att få fejk.

Jag har dock, vad jag vet, aldrig fått fejkade micro SD-kort från Amazon, när Amazon även stått som säljare. Har nog ändå köpt några dussin kort. Priserna på Amazon är rätt ok. Sällan det går att hitta mycket billigare iaf. Däremot kan de ju variera mycket från dag till dag på Amazon.

Bland icke-Amazon har just nu Dustin extrapris på Sandisk Extreme Pro 400GB , 390kr. https://www.dustinhome.se/product/5011318581/extreme-pro

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Som Pirum säger. Och jag lägger till powerbanks till hans lista över saker man 100% fular sig kring. De ljuger alltid om styrkan på batteriet i powerbanken.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | EVGA 1070 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Skrivet av SteGus:

Som Pirum säger. Och jag lägger till powerbanks till hans lista över saker man 100% fular sig kring. De ljuger alltid om styrkan på batteriet i powerbanken.

skulle säga att allt som säljs på dessa kinesiumsiter ska tas med typ en lastbil salt och räkna med att de kanske håller 25% av vad som står i beskrivningen och på produkten.

saker som enligt min erfarenhet fuskas med på kinesium.

1. lagringskapasitet ((mAh, Watt på batterier), Byte på lagringsenheter)
2. Ljusutsläpp (Lumen på lampor)
3. Power Factor (effektivitet aka typ 80+ stämpeln på datornätagg men på all elektronik som säger hur mycket effekt som blir värme när den går genom produkten)
4. faktiskt material det är konstruerat i. (främst plaster och metaller som inte är vad de skriver att det är tillverkat av)

finns säkert flera men dessa är vad jag har erfarenhet av att handlat och stött på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows