Permalänk
Medlem

M2 trasig/korrupt?

Hej, har just monterat ihop en burk med blandade nya/beggade komponenter enligt följande:

Ryzen 5 3600 (beg)
212 evo kylare (beg)
550w evga supernova ägg (beg)
32gb 3600mhz DDR4 (beg)
Gpu: rx 6600 (beg)
Asrock b550m-hdv moderkort (nytt)
Samsung ssd 980 m2 1tb (nytt)
Kolink observatory chassi (nytt)

Allt startade upp och jag påbörjade installation av win 11. Mitt under installationen avbröts den (hann ej med å läsa något felmeddelande) och datorn startades om. Därefter har jag inte kunnat hitta m2 disken. Satte i en gammal hdd och lyckades efter många om och men läsa in windows 10. Men fick ex antal bluscreens (clock watchdog timeout/unmountable boot volume) väl installerat. Plockade ut m2n och systemet är nu någorlunda stabilt, men väl segstartat pga gammal hdd. Har stresstestat gpu/cpu i nått random stressprogram utan problem.

Är det bara att reklamera ssdn? Har tyvärr ingen annan dator att testa den i, då alla andra burkar bara har en m2 plats där resp dator har Windows är installerat på den ssdn. Finns nått jag kan göra såhär spontant?

Allt gott och tack på förhand!

Jonas

Tydliggörande
Permalänk
Medlem

Eftersom du har windows 10 på hdd-disken kan du ju försöka kolla vilken firmware det är på m2-disken, med hjälp av samsung magician och därefter se om du kan installera senaste firmwaren. Förhoppningsvis kanske det löser problemet med den.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Eftersom du har windows 10 på hdd-disken kan du ju försöka kolla vilken firmware det är på m2-disken, med hjälp av samsung magician och därefter se om du kan installera senaste firmwaren. Förhoppningsvis kanske det löser problemet med den.

Hej, tack för förslaget. Men jag kan inte se disken någonstans, varesig i bios eller i Windows. Kan Samsung magician (som jag aldrig använt tidigare) eventuellt hitta den ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Hej, tack för förslaget. Men jag kan inte se disken någonstans, varesig i bios eller i Windows. Kan Samsung magician (som jag aldrig använt tidigare) eventuellt hitta den ändå?

Möjligen, skadar väl inte att testa.

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/
https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/to...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Om du har mer än en M.2-plats så kan du också prova att flytta disken till den andra. Själva slotten kan ju vara trasig, antingen direkt eller via en böjd pinne.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Stoppade in disken igen, beredd på fortsatt mörker... Upptäckte då att den hittades i bios och lyckades formatera den vägen. Sen lyckades jag också uppdatera via magician, innan jag kunde fimpa gammeldisken och köra in Windows på ssdn. Då får jag istället whea_uncorrectable_error och lika snabbt som den dök upp försvann m2n ur bios igen... Snark

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du har mer än en M.2-plats så kan du också prova att flytta disken till den andra. Själva slotten kan ju vara trasig, antingen direkt eller via en böjd pinne.

Har tyvärr bara en m2-slot. Svårt att se om nått är skadat. Kanske motvilligt får köpa en disk till.. Men om något är skadat så kommer ju nästa m2 inte heller lira 🤷🤷

Permalänk
Medlem

Risken är att det är en böjd pinne under processorn som ger dålig kontakt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Risken är att det är en böjd pinne under processorn som ger dålig kontakt.

Jag har inte stenkoll, så frågar i all välmening. Vad är det som talar, på befintlig information, att det är processorn som strular? Tycker det funkat bra med bara den gamla hhdn i, inga crasher eller liknande, även under enklare stresstester.

Finns det något sätt att avgöra om det endera är fel på ssdn eller kontakten på moderkortet?

Jag kan såklart montera ned allt och då inspektera alla pins, men undviker det helst.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Jag har inte stenkoll, så frågar i all välmening. Vad är det som talar, på befintlig information, att det är processorn som strular? Tycker det funkat bra med bara den gamla hhdn i, inga crasher eller liknande, även under enklare stresstester.

Finns det något sätt att avgöra om det endera är fel på ssdn eller kontakten på moderkortet?

Jag kan såklart montera ned allt och då inspektera alla pins, men undviker det helst.

Tack för all hjälp!

NVMe är kopplade på PCIe-bussar direkt på CPUn medans SATA-diskar (eller "gammal hdd" som du kallar det) är kopplade via chipset (vanligtvis)

Var exakt det är fel är ju omöjligt att svara på för oss som inte sitter med maskinen i knät och kan kolla. Men har du byggt datorn själv skulle jag rekommendera att plocka ur CPU och titta så att alla pins ser ut att vara i bra skick. Man måste inte "montera ned allt", det räcker med att ta loss kylaren och CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

NVMe är kopplade på PCIe-bussar direkt på CPUn medans SATA-diskar (eller "gammal hdd" som du kallar det) är kopplade via chipset (vanligtvis)

Var exakt det är fel är ju omöjligt att svara på för oss som inte sitter med maskinen i knät och kan kolla. Men har du byggt datorn själv skulle jag rekommendera att plocka ur CPU och titta så att alla pins ser ut att vara i bra skick. Man måste inte "montera ned allt", det räcker med att ta loss kylaren och CPU.

Hej,

Ber om ursäkt om jag använder felaktig terminologi, men ja, med gammal hdd refererar jag som du noterat till en SATA disk. Jag visste dock inte att "m2 kontakten"/pcie-bussen hade direkt koppling till cpun, så då ska jag ikväll givetvis montera ned kylare och cpu och inspektera.

Återkommer eventuellt därefter då, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har nu plockat ur processorn, inspekterat pinsen, frun fick också kolla. Allt ser bra ut. Monterade tillbaka. På med ny pasta och sen kylaren. Datorn startar upp. Inga missljud. Nu får jag istället ingen bild på skärmen. Ej heller lyser tangentbord och mus upp.

Har nu provat att bara köra med m2-disken, bara SATAdisken, testat med ett annat fungerande grafikkort, testat med andra fungerande minnen. Plockat ut och stoppat tillbaka cmosbatteriet.

Börjar bli knäpp här och min rätt skrala kompetens i detta skrå börjar visa sig. Någon som har något ytterligare ide innan jag får något slags anfall och beställer ny processor och nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

Om du har HDMI-utgång på moderkortet så testa att koppla in skärmen där. Eventuellt behöver du ta ut grafikkortet också, men testa först utan att göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om du har HDMI-utgång på moderkortet så testa att koppla in skärmen där. Eventuellt behöver du ta ut grafikkortet också, men testa först utan att göra det.

Har ingen integrerad grafik så det går inte tyvärr.

Fick dock igång maskinen tillslut efter att i princip ha monterat om alla komponenter. Det funkar fortsatt med sata disken nu, men så fort m2n åker i så får jag blåskärm efter några minuter. Så tillbaka på ruta 1. Kanske är. Värt att köpa en billig m2 disk och bara prova med?

Permalänk
Medlem

Är det en samsung 980 pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Är det en samsung 980 pro?

Hej,

Nej, denna har inget PRO-suffix. Kända fel på PRO-varianten?

Permalänk
Medlem

Njao lite småstrul med de flesta men den går på PCIe 4.0 och asrock 550b har bara en bana och grafikkortet använder den. Bara kollade om det kunde vara en konflikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Njao lite småstrul med de flesta men den går på PCIe 4.0 och asrock 550b har bara en bana och grafikkortet använder den. Bara kollade om det kunde vara en konflikt

Okej, tacksam för att du tog dig tid.

Överväger just nu att antingen köpa ytterligare en m2disk och prova med. Risk att det är pengar i sjön om det inte fungerar dock. Men kanske kan sälja på marknaden i så fall. Ett annat alternativ är ju att köpa en SATA ssd och helt enkelt strunta i m2. Känns som ett rätt analogt och icke-optimalt alternativ dock.

Edit: Insåg nu att jag har en dator där jag kan lyfta ur en nvme m2 disk som har några spel installerade bara. Borde väl kunna stoppa in den och se ifall jag får samma blåskärmar? Det skulle väl i vart fall kunna utesluta att det är fel på min nya m2 disk?

Finns något ytterligare jag kan testa innan jag ger mig på något av ovanstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Okej, tacksam för att du tog dig tid.

Överväger just nu att antingen köpa ytterligare en m2disk och prova med. Risk att det är pengar i sjön om det inte fungerar dock. Men kanske kan sälja på marknaden i så fall. Ett annat alternativ är ju att köpa en SATA ssd och helt enkelt strunta i m2. Känns som ett rätt analogt och icke-optimalt alternativ dock.

Edit: Insåg nu att jag har en dator där jag kan lyfta ur en nvme m2 disk som har några spel installerade bara. Borde väl kunna stoppa in den och se ifall jag får samma blåskärmar? Det skulle väl i vart fall kunna utesluta att det är fel på min nya m2 disk?

Finns något ytterligare jag kan testa innan jag ger mig på något av ovanstående?

Du kan ju även testa den krånglande m2 disken i den datorn du tar ut den fungerande med spel på från.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du kan ju även testa den krånglande m2 disken i den datorn du tar ut den fungerande med spel på från.

Yes absolut, det är en del av planen. Återkommer ikväll med utfallet. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Då har jag testat att flytta diskarna mellan respekrive dator. Det kan konstateras att jag visserligen fick en blåskärm rätt omgående i nya datorn (med gamla m2n) men efter Windows uppdateringar mm så känns riggen stabil.

Däremot så blev den gamla datorn (med nya m2n) stökig. Trodde först att det lirade, men efter ca 10 minuter i Windows så dök enstaka bsod upp och efter ett par omstarter och så försvann disken ur bios och datorn bootade inte ens förbi bios. Svart skärm. Ez debuglampa på moderkortet indikerade något strul från VGA. Ut med disken och allt funkar som tidigare.

Känns som disken är problemet här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Japp. Skulle gissa att det är diskens controller som är kass.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Då har jag testat att flytta diskarna mellan respekrive dator. Det kan konstateras att jag visserligen fick en blåskärm rätt omgående i nya datorn (med gamla m2n) men efter Windows uppdateringar mm så känns riggen stabil.

Däremot så blev den gamla datorn (med nya m2n) stökig. Trodde först att det lirade, men efter ca 10 minuter i Windows så dök enstaka bsod upp och efter ett par omstarter och så försvann disken ur bios och datorn bootade inte ens förbi bios. Svart skärm. Ez debuglampa på moderkortet indikerade något strul från VGA. Ut med disken och allt funkar som tidigare.

Dags att reklamera disken då. Du kanske har fått tag på en kina fejkdisk, vilken butik har du köpt den ifrån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp. Skulle gissa att det är diskens controller som är kass.

Ja nått är det, vi får se om de accepterar reklamation. Tack för din hjälp!

Skrivet av sp1k3n:

Dags att reklamera disken då. Du kanske har fått tag på en kina fejkdisk, vilken butik har du köpt den ifrån?

Köpt direkt av amazon. Aldrig reklamerat något från dem. Så det bli en nu upplevelse. Tack för all hjälp. Blir att åka och köpa en annan m2 disk imorgon.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Snabb chatt med amazon, accepterade reklamation utan vidare. Retursedel på mejlen redan. Ändå jävligt bra. Får trampa iväg till netonnet imorgon och skaffa en ny disk 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Snabb chatt med amazon, accepterade reklamation utan vidare. Retursedel på mejlen redan. Ändå jävligt bra. Får trampa iväg till netonnet imorgon och skaffa en ny disk 👍

Skönt att problemet är löst nu då och bra support från amazon 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Köpt direkt av amazon.

Menar du då att den var "Säljs av Amazon"?
Heller var det att du köpte från amazon.se men "säljs av nåt annat företag"?
Tex som dessa två 1tb 980, dvs en från "amazon" en från "Quality Value Supplies SE".
https://www.amazon.se/-/en/Samsung-3-500-Internal-Solid-MZ-V8...
https://www.amazon.se/-/en/Samsung-MZ-V8V1T0B-AM-980-SSD/dp/B...

Sen finns även "skickas från" och är det som är mer viktigt enligt mig.
Dvs är det amazon så ligger prylen på amazons lager och paketeras och skickas av amazon.
Är det "skickas från" och nåt annat företag så kan det skickas ifrån vilket land/företag som helst så amazon har betydligt mindre koll på detta, och tar oftas längre tid att skickas/komma fram med.

Tyvärr så är det så att OM det skickas från amazon så blandar amazon ihop alla olika säljares varor på samma lager plats=kräver mindre utrymme osv.
Dvs OM företagen ifråga säger att det är tex denna m.2 med detta tillverkarnummer osv så blandas allt ihop i en lagerplats.
Detta kan missbrukas och tex "buffel och båg" kan skicka in 100st fejkade "samsung 980 m.2 1tb" och är dom ganska lika dom andra i förpackning/utseende/osv så blandas allt ihop med dom andra tex 10000st äkta m.2'erna.

Efter att detta har gjorts så är det ju givetvis svårt att veta vilket företag var det som skickade in dom fejkade m.2?
För då allt har blandats så även om du köpte från "buffel o båg" så kan du få en äkta m.2, och givetvis samma sak åt andra hållet köpte du av amazon så kan du få en fejk m.2 OM det har blandats in några.

Detta är varför jag troligen aldrig kommer att handla vissa saker från amazon, som tex minneskort/ssd som är väldigt lätta att fejka och är vanligt att det görs.
För mer info så kan du googla på amazon counterfeit memory card sandisk och man ser ganska snabbt att det är ett enormt stort o vanligt problem.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Menar du då att den var "Säljs av Amazon"?
Heller var det att du köpte från amazon.se men "säljs av nåt annat företag"?
Tex som dessa två 1tb 980, dvs en från "amazon" en från "Quality Value Supplies SE".
https://www.amazon.se/-/en/Samsung-3-500-Internal-Solid-MZ-V8...
https://www.amazon.se/-/en/Samsung-MZ-V8V1T0B-AM-980-SSD/dp/B...

Sen finns även "skickas från" och är det som är mer viktigt enligt mig.
Dvs är det amazon så ligger prylen på amazons lager och paketeras och skickas av amazon.
Är det "skickas från" och nåt annat företag så kan det skickas ifrån vilket land/företag som helst så amazon har betydligt mindre koll på detta, och tar oftas längre tid att skickas/komma fram med.

Tyvärr så är det så att OM det skickas från amazon så blandar amazon ihop alla olika säljares varor på samma lager plats=kräver mindre utrymme osv.
Dvs OM företagen ifråga säger att det är tex denna m.2 med detta tillverkarnummer osv så blandas allt ihop i en lagerplats.
Detta kan missbrukas och tex "buffel och båg" kan skicka in 100st fejkade "samsung 980 m.2 1tb" och är dom ganska lika dom andra i förpackning/utseende/osv så blandas allt ihop med dom andra tex 10000st äkta m.2'erna.

Efter att detta har gjorts så är det ju givetvis svårt att veta vilket företag var det som skickade in dom fejkade m.2?
För då allt har blandats så även om du köpte från "buffel o båg" så kan du få en äkta m.2, och givetvis samma sak åt andra hållet köpte du av amazon så kan du få en fejk m.2 OM det har blandats in några.

Detta är varför jag troligen aldrig kommer att handla vissa saker från amazon, som tex minneskort/ssd som är väldigt lätta att fejka och är vanligt att det görs.
För mer info så kan du googla på amazon counterfeit memory card sandisk och man ser ganska snabbt att det är ett enormt stort o vanligt problem.

Jag köpte den alltså av amazon, och inte av någon obskyr säljare via amazon. Oavsett kanske jag hade tur i oturen då? Tack för input.