Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nej. Fysiska spel är billigare än digitala spel. Så det är inte samma.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11461756&utm_source=goo...

https://us.merch.larian.com/en/products/baldur-s-gate-3-delux...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5803656&utm_source=goog...

Jasså? Ser onekligen ut att vara likvärdigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Spela gärna dum men du fattar vad jag menar. Pc:n går att uppgradera, konsollen förblir vad den är och funkar enbart som spel och mediaspelare. Helt obegripligt att ngn vill lägga pengar på eländet.

Det blir ganska ironiskt att du klagar på att någon annan spelar dum samtidigt som du påstår att du inte kan förstå varför konsoler är populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det blir ganska ironiskt att du klagar på att någon annan spelar dum samtidigt som du påstår att du inte kan förstå varför konsoler är populära.

På riktigt förstår jag faktiskt inte varför konsoller är populära?!! Pissiga PCportar samt undermåliga kontroller... helt obegripligt!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom parterna i det närmast löjligt utdragna sidospåret om prissättning av spel redan långt tidigare på eget bevåg sagt ni kommer lägga den saken på hyllan, men trots det upprepat plockar upp tråden igen, bestämmer jag här och nu att den diskussionen nått vägs ände. Gå ut och lek i det fina lördagsvädret istället.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu spelar jag riktigt dum, tror jag har missat vad PS5 pro kostar i artikeln
......

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

På riktigt förstår jag faktiskt inte varför konsoller är populära?!! Pissiga PCportar samt undermåliga kontroller... helt obegripligt!

PS5 kontrollern är bättre än någon kontroller till PC / konsoller.
Nintendo switch har marknadens bästa spel och de finns inte till PC.

Räcker inte de anledningarna mer än väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Det är ju ändå subjektivt, även om jag själv aldrig mer kommer köpa en traditionell konsol igen, det blir då en prenumeration på Gamepass Ultimate, ladda ned appen till tv'n och lira därifrån med valfri kontroller/keyboard+mus.

Men om man kliver ut utanför det egna "jaget" så ja... vill man spela konsolexklusiva spel är enda sättet att skaffa en PS i nuläget då Sony valt att stå utanför allt vad cloud-gaming tjänster heter.

Kliver man in i det egna jaget igen;
Hade Geforce Now t ex stött flera av de spel jag redan har på steam/epic/gog hade jag aldrig köpt en ny pc heller då även de har en app som fungerar ypperligt på min tv utan någon pc eller konsol över huvud taget.

Eller fel av mig, jag hade köpt en billig mini-pc då jag faktiskt använder den till lite fler saker än bara spel.

Xbox One X används nästan uteslutande idag som 4k spelare.
Köptes primärt för det med bonusen att man kan spela på den om andan skulle fall på.
PS 4 användes mest som blu-ray spelare innan dess, nu samlar den mest damm.
Köptes på samma premiss, men tyvärr valde sony att inte inkludera 4k spelare på den eller ps4 pro.

Har sett en del ta upp "lätt och behändigt/bekvämt" som argument för en konsol, vad är då inte en app i tv'n där du bara pluggar in valfritt tillbehör och spelar? ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Bästa argument för konsol:

Jag sitter framför en dator och ugglar hela dagarna. När jag kommer hem vill jag göra något annat. Jag går från en liten skärm vid pc till en stor skärm och konsol.

Sådär ja! Där satt den. Försök bräcka det om ni kan…

knock out-seger i sista ronden innan domaren avbryter matchen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Världens bästa argument för konsol:

Jag sitter framför en dator och ugglar hela dagarna. När jag kommer hem vill jag göra något annat. Jag går från en liten skärm vid pc till en stor skärm och konsol.

För att vara helt ärlig TYCKER jag att Sony borde göra som Microsoft med Gamepass Ultimate och xbox cloud gaming med en app man kan ladda ned till sin tv där x antal spel ingår, men man kan köpa flera/andra spel på sitt konto om man så önskar... eller deluxe varianter etc.

Tvivlar dock på att de kommer göra det då de tjänar hiskeliga summor på digitala försäljningen och tillbehören...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Klippt citat.

Har du lagt dessa 400k på ett ISK? Annars är jämförelsen rätt meningslös eftersom det går att göra med vad som helst. Jag antar att det är precis som med mig och väldigt många andra att de där 400k har gått på annat som man idag inte ens kommer ihåg eller skulle ha saknat - men var säkerligen en trevlig lyx vid tillfället då pengen spenderades.

Kan väl lägga till att jag tänker mig en period på ~20 år, eftersom det är 1000 spel. Antar bara att har man råd att köpa 1000 spel under en kort period, så kommer man inte sakna 400k på bankkontot.

Med den logiken så finns det säkerligen i snitt minst en konsol i varje hem i Sverige, räknat då från NES och framåt det. Jämförelsen bör väl rimligen vara spelorienterade maskiner som kan driva dagens spel, eller missar jag något inlägg i debatten?

Den enda anledningen för dig är att spela exklusiva dag 1 spel. För andra människor i andra situationer, med andra förutsättningar finns det massvis med anledningar.

Säger inte att det är rätt eller fel, men det är väl priser i € på Steam, SEK på Epic och SEK på PS?

Skrivet av EdvinR:

Världens bästa argument för konsol:

Sådär ja! Där satt den. Försök bräcka det om ni kan. knock out-seger i sista ronden innan domaren (moderatorn) avbryter matchen.

Hmmm... Jag har 45" Oled vid datorn.... Saknar inte större skärm.😆

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

PS5 controller är bekväm men bättre vet jag inte?
På rea är den prisvärd, köpte min för 299:- ordinarie knappast.
Inga proffs kör med dual sense, är väl mest scuff...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Går utmärkt att spela många PC spel med Ps5 kontroll, senast va väl Black Myth Wukong jag spelade

Dock har Xboxkontroll bättre stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag använder dual sense till min PC och jag spelar mina Switch-spel på PC 😅

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Citerade du verkligen rätt nu? Jag nämner ingenting om storlek på skärm. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Bästa argument för konsol:

knock out-seger i sista ronden innan domaren avbryter matchen…

Jag har en dator vid min tv, med två 8bit-do trådlösa kontroller med laddställ, så förstår inte att det skulle vara någon knockout...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd

Att spela på konsoler kan liknas vid att köra en Trabant. Den tar dig dit du vill men gör det varken snabbt, bekvämt, snyggt eller speciellt säkert. Ägare av Trabanter har oftast inte köpt en för att man egentligen vill, utan för att det är det enda man har råd med. Det är inget fel att köra en Trabant, men det är heller inget man stoltserar med, speciellt när vi andra kör lyxiga BMW med riktigt bra prestanda (PC, för er som inte hänger med i liknelsen).

Epic Games har sedan 2018 gett bort närmare 400 spel helt gratis som har ett uppskattat värde på närmare 160.000 kr. På Steam har jag under åren fått 217 spel helt gratis som har ett uppskattat värde av närmare 80.000 kr och på GOG har jag fått 73 spel gratis med har ett uppskattat värde av närmare 30.000 kr. Det finns flera aktörer som ger bort spel med jämna mellanrum, som t.ex. Microsoft, Fanatical och Indiegala till ett uppskattat värde av 20.000 kr, och då pratar jag bara om dessa 66 spel som jag valt att ta emot. Skulle jag ha tagit emot samtliga som erbjudits under åren hade det handlat om ett betydligt högre värde.

Jag har alltså fått över 750 spel helt gratis som har ett värde av åtminstone 290.000 kr. Man behöver inte betala ett enda öre för att spela på PC, och till skillnad från att låna spel på bibliotek så är spelen mina och jag har tillgång till dessa 24/7, 365.

Är man villig att betala 59 kr/mån för Amazon Prime, som förutom gratis hemleverans samt tillgång till 3925 st streamade filmer och 838 serier, så får man också tillgång till Amazon Gaming som varje vecka ger bort minst ett spel—senaste tre månaderna har över 20 spel gets bort. Och till skillnad från Sony, som spottar sina kunder i ansiktet när PS+ medlemskapet avslutas, så har man på Amazon Prime kvar tillgång till spelen man en gång fått.

Skrivet av EdvinR:

Nej det gjorde han inte eftersom han hade fel prisuppgift. Billigaste är 10 dollar: https://psprices.com/region-us/game/147833/dark-soulstm-iii

Ännu ett inlägg på temat att jag är korkad. Intressant.

Priset har som lägst varit $9.59 på Amazon US men eftersom det är den fysiska utgåvan det gäller så tillkommer en fraktavgift på $10.96 samt svensk moms på 25%, vilket gör att slutpriset landar på 264 kr, vilket överensstämmer med det lägsta pris som tidigare angivits. Så ditt påståendet är därför felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jag tror du missförstår andemeningen i inlägget. Det tar emot att sitta vid en dator hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Citerade du verkligen rätt nu? Jag nämner ingenting om storlek på skärm. 🤔

nä hur ditt inlägg blev inblandat vet jag ej!?? sorry!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinksy:

Epic Games har sedan 2018 gett bort närmare 400 spel helt gratis som har ett uppskattat värde på närmare 160.000 kr. På Steam har jag under åren fått 217 spel helt gratis som har ett uppskattat värde av närmare 80.000 kr och på GOG har jag fått 73 spel gratis med har ett uppskattat värde av närmare 30.000 kr. Det finns flera aktörer som ger bort spel med jämna mellanrum, som t.ex. Microsoft, Fanatical och Indiegala till ett uppskattat värde av 20.000 kr, och då pratar jag bara om dessa 66 spel som jag valt att ta emot. Skulle jag ha tagit emot samtliga som erbjudits under åren hade det handlat om ett betydligt högre värde.

Jag har alltså fått över 750 spel helt gratis som har ett värde av åtminstone 290.000 kr. Man behöver inte betala ett enda öre för att spela på PC, och till skillnad från att låna spel på bibliotek så är spelen mina och jag har tillgång till dessa 24/7, 365.

Klippt citat.

Jag hävdar att värdet snarare är noll kronor.

Det är ju kanonbra att det går att få spel gratis, men de har ju inget värde eftersom de är låsta till kontot. Eller, ja. Sälja hela kontot då, men då får man inte ens i närheten av de där flera hundratusen kronorna.

Sedan ska man då också hävda att man skulle köpt alla dessa spel om det inte gått att få dem gratis - för att kunna ha sparat de stora pengarna eller att det på något sätt har varit värt något.

Jag har plockat hem massvis med spel från Epic också. Har väl spelat kanske 10, och hade väl köpt ~5 av dem till ordinarie pris. Resten bara ligger där och är titlar jag aldrig hade noterat överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Vi får nog lägga till en fjärde orsak till varför somliga av oss är på konsol:

Antingen är vi 1) dumma eller 2) indoktrinerade eller 3) efterblivna. Vi är 4) fattiga dessutom.

Kan ni inte ha lite medlidande med en undermänniska?

Permalänk
Medlem

Som så många andra i tråden skriver.

Jämfört man kostnaden med att köpa spel på PC är det ju galet.

Reorna är visserligen sämre nuförtigen. Men med min sjuka backlog på steam/Gögg/äpisk kan jag vänta tills spel både sänks i grundpris och är 50% på rea. Trots att jag har tusentalet spel att spela så är snittpriset kanske 150 kr.

Ja jag har "köpstopp" nu... Men att bara jämföra hårdvara med hårdvara är ju lite infantilt.

På konslöllerna verkar ju gamla spel inge gå att spela om man har otur. Men med lite "hackning" (vi är ju ändå på en entusiastsida så antar att de flesta kan kasta ihop en autoexec.bat och config.sys på en förmiddag)går i stort sett alla PCspel sen 96 att spela på en ny burk

Försök det med er lådda under TVn

Appropå konsoller. Blev det inte lite av en mellanväg? Kids spelar ju på mobil eller padda. Eller på PC. Det känns som det är gruppen som inte orkade lära sig Päcä och är för gamla för mobilspel som skavvade sig ett tv-spel. TV är ju ingen central del för kids alls. Många 20-30 har ju inte ens tv hemma.

Så man kan prata om PC-döden. Jag tror nog snarare att vi kommer hamna i konsolldöden.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Antingen är vi 1) dumma eller 2) indoktrinerade eller 3) efterblivna. Vi är 4) fattiga dessutom.

Ja. Närdu erkänner det så fint

Faktum är att en av mina närmsta vänner kör konsoll bara för att han har småbarn och inte har råd med en Päcä när bolåneräntorna gick upp.

MEN. Hans stämmbibliotek finns ju kvar när han väl får råd om 15 år när barnen är 19 och flyttar hemifrån

(Barn kostar efter avdrag för bidrag 2,2 miljoner st.... Jag förstår man får köra konsoll då....)

Edit: Hans äcksbökslajv abbonemang gick ut och när inte "hacket" fungerar för billigare månadskostnad har han inte råd med det heller. Så han har väl 10 spel att variera mellan. Mot 100+ på stäm. Plus alla gratis på Äpisk. ELler billiga han kunde fått på Humblepaj

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Ja. Närdu erkänner det så fint

Faktum är att en av mina närmsta vänner kör konsoll bara för att han har småbarn och inte har råd med en Päcä när bolåneräntorna gick upp.

MEN. Hans stämmbibliotek finns ju kvar när han väl får råd om 15 år när barnen är 19 och flyttar hemifrån

(Barn kostar efter avdrag för bidrag 2,2 miljoner st.... Jag förstår man får köra konsoll då....)

Edit: Hans äcksbökslajv abbonemang gick ut och när inte "hacket" fungerar för billigare månadskostnad har han inte råd med det heller. Så han har väl 10 spel att variera mellan. Mot 100+ på stäm. Plus alla gratis på Äpisk. ELler billiga han kunde fått på Humblepaj

För mig gäller nog 1-2. Jag har råd med fet pc absolut. Men är för svagbegåvad och indoktrinerad för att veta mitt egna bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Då skulle du nog behöva öva på grundläggande förståelse för andra synpunkter för detta är verkligen inte svårt. Det kan inte vara svårt att hitta ett ämne du inte är entusiast i och se vad ditt eget svar är för att inte ha toppgrejer i det segmentet. Det kan röra sig om bilar, kläder, hifi, sport, etc.

Dessutom är din beskrivning av konsoler undermålig. Spel fungerar överlag smärtfritt på konsol och alla bryr sig inte om prestandaskillnaden som en dyrare PC ger, samt att kontrollerna tydligen duger bra även för PC då de vanligaste valen av handkontroller brukar vara de från konsolerna, även bland de som jobbar med spelande.

Jag kan såklart inte veta om du verkligen är så trångsynt men det du skriver framstår mest som grav fanboyism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För de som inte riktigt förstått att grejjjen med Pro är PSSR:
https://youtu.be/fJZ6ndDACG8?si=V2SUgikxW19brx0Q

Man kan iaf säga att DF gör ett väldigt mkt bättre jobb än Sony med att påvisa skillnaden mellan Poor och Pro. Även om det är förklarligt, det är inte Sonys egna titlar som är i stort behov av "fix".

Du tror inte nvidia och amd kommer släppa något motsvarande på pc? 😏

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Du tror inte nvidia och amd kommer släppa något motsvarande på pc? 😏

Ehh, Nvidia har det sen länge men AMD har inte det. Vilket är exakt min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Med en PC så kan en göra 1000 andra saker också. Klart mer prisvärt.

De som vill köpa ett PS5 vill inte att den ska göra 1000 anda sak, de vill faktiskt att den ska göra en sak.

Permalänk
Medlem

Zen 2 med DDR5 RAM för att komma närmare GDDR6 hastigheter skulle vara mer likt om det fanns?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har konsol för att försöka bibehålla min kreativitet. Spel på samma dator är en total kreativitetskiller. Sitter jag vid datorn så är det primärt för musik och lite bild och ibland redigering av film. Har några skitspel installerade om jag spela med sonen men annars föredrar jag konsol för att dela upp det. Tycker mitt Series X funkar kanon till de spelen jag vill spela och de som går i 30fps kommer inte fungera bättre på min dator ändå utan en uppgradering som jag inte kan motivera rent kostnadsmässigt.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Inaktiv

864p. Mer behöver inte sägas.