Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast han presenterade ju lägsta pris på psn någonsin, även jag har gjort det.
Sällan har världen skådat en person som dig...

Nej det gjorde han inte eftersom han hade fel prisuppgift. Billigaste är 10 dollar: https://psprices.com/region-us/game/147833/dark-soulstm-iii

Ännu ett inlägg på temat att jag är korkad. Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nej det gjorde han inte eftersom han hade fel prisuppgift. Billigaste är 10 dollar: https://psprices.com/region-us/game/147833/dark-soulstm-iii

Ännu ett inlägg på temat att jag är korkad. Intressant.

Nej men jag påvisade det tidigare om du läst tråden.
Ser också att han missade dark souls lägsta pris.

Jag har aldrig påstått att du är korkad, enbart väldigt unik. Vilket jag uppenbart inte är ensam om

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nej men jag påvisade det tidigare om du läst tråden.
Ser också att han missade dark souls lägsta pris.

Jag har aldrig påstått att du är korkad, enbart väldigt unik. Vilket jag uppenbart inte är ensam om

Han presenterade fel information och det vad det jag anmärkte på.

De presenterade priserna styrker nästan det jag vill säga. Att det finns en prisskillnad på digitala spel men att det inte är så stor skillnad som det ibland verkar på somliga. Kan vi inte nöja oss där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Han presenterade fel information och det vad det jag anmärkte på.

De presenterade priserna styrker nästan det jag vill säga. Att det finns en prisskillnad på digitala spel men att det inte är så stor skillnad som det ibland verkar på somliga. Kan vi inte nöja oss där?

Dock presenterade han inte felaktig info då informationen fanns i inlägget ovan...
Informationen stödjer ju dock att på dessa 4 spel kan man spara ca 500kr på dessa spel vid köp på rea.

Men visst vi nöjer oss 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ingen Wifi 7 på PCn? 😏

Skämt åsido den stora frågan är om det blir PC eller PS 5 Pro (eller PS 6) som kommer kunna spela Bloodborne utan mikrostutter först.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Ingen Wifi 7 på PCn? 😏

Skämt åsido den stora frågan är om det blir PC eller PS 5 Pro (eller PS 6) som kommer kunna spela Bloodborne utan mikrostutter först.

Med tanke på spelet inte finns till pc (förutom emulator) så är väl det troliga någon playstation konsol

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dock presenterade han inte felaktig info då informationen fanns i inlägget ovan...
Informationen stödjer ju dock att på dessa 4 spel kan man spara ca 500kr på dessa spel vid köp på rea.

Men visst vi nöjer oss 😀

Det blir dock 370-380 sek skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag sa inte att alla hade en PC hemma utan jag sa att det i snitt finns minst en PC per hushåll.
Bland personer från 16 år och uppåt så har 2663300 tillgång till en stationär PC och 5455200 har tillgång till en Laptop.
Det innebär att det finns minst 8118500 persondatorer i våra 4931974 hushåll. Troligtvis fler då vissa kan ha flera laptops och/eller flera stationära.

Allt enligt SCB.

Här blev det allt lite fel....

Som ett exempel på hur det gick fel:

Familjen Andersson består av pappa, mamma, och två barn, båda över 15 år. Familjen har en laptop som alla använder.
Då har alla fyra tillgång till en laptop, men det finns bara en laptop. Inte fyra som du skulle få det till.

Du kan inte säga något om totala antalet stationära eller bärbara datorer från vad SCB skriver om antalet personer över 15 år som har tillgång till en stationär eller bärbar dator (eller för den delen vilken andel av hushållen som har tillgång till en dator.)

Vad man dock kan säga är av de som är 16 år och upp (runt 8,6 miljoner) så har ungefär en tredjedel tillgång till en stationär dator och ungefär två tredjedelar tillgång till en bärbar dator, vilket då innebär att din anekdot om att alla du känner har en dator inte gäller för hela populationen...

(Och nej, innan du får för dig det, du kan inte heller lägga ihop andelen som har tillgång till en bärbar och andelen som har tillgång till en stationär. Eftersom en person kan ha tillgång till både en bärbar och en stationär dator.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Ingen Wifi 7 på PCn? 😏

Att man internt hos Sony har refererat till Concord som framtiden för Playstation är ett större problem än priset på PS5 Pro.

Man gör inte ett skit med alla sina gamla IP:s. Kör hård på onlinespel ingen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCMR:

Med omkring 1000 spel i mitt bibliotek har jag sparat över 400,000 kr på att spela på PC jämfört med att köpa spelen på konsol. Denna besparing är placerade på ett ISK och förväntas bidra med över 1,100,000 kr till min pension. Så att välja PC gör mig till miljonär.

Klippt citat.

Har du lagt dessa 400k på ett ISK? Annars är jämförelsen rätt meningslös eftersom det går att göra med vad som helst. Jag antar att det är precis som med mig och väldigt många andra att de där 400k har gått på annat som man idag inte ens kommer ihåg eller skulle ha saknat - men var säkerligen en trevlig lyx vid tillfället då pengen spenderades.

Kan väl lägga till att jag tänker mig en period på ~20 år, eftersom det är 1000 spel. Antar bara att har man råd att köpa 1000 spel under en kort period, så kommer man inte sakna 400k på bankkontot.

Skrivet av Rebben:

Jag sa inte att alla hade en PC hemma utan jag sa att det i snitt finns minst en PC per hushåll.
Bland personer från 16 år och uppåt så har 2663300 tillgång till en stationär PC och 5455200 har tillgång till en Laptop.
Det innebär att det finns minst 8118500 persondatorer i våra 4931974 hushåll. Troligtvis fler då vissa kan ha flera laptops och/eller flera stationära.

Allt enligt SCB.

Med den logiken så finns det säkerligen i snitt minst en konsol i varje hem i Sverige, räknat då från NES och framåt det. Jämförelsen bör väl rimligen vara spelorienterade maskiner som kan driva dagens spel, eller missar jag något inlägg i debatten?

Skrivet av sweisdapro:

Helt ärligt verkar du rätt långt in i en sony-sekt.
Den enda anledningen det finns att köpa en [konsol] i dagsläget är om du vill spela [konsol]-exklusiva spel day 1 (innan de portas till pc).
För helt ärligt är det ju dessutom så att det finns brutalt många fler spel (bra) som är pc-exklusiva än konsoll-exklusiva.

Den enda anledningen för dig är att spela exklusiva dag 1 spel. För andra människor i andra situationer, med andra förutsättningar finns det massvis med anledningar.

5,99$ har dark souls 3 kostat på steam
Bg3 47. 99
Elden ring 30.95

Ds3 lägsta psn 9.59$
Bg3 55.95
Elden ring 35.99

Inga priser är från grå zons nycklar, då är priset under 200-300 för bg o er

Säger inte att det är rätt eller fel, men det är väl priser i € på Steam, SEK på Epic och SEK på PS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det blir dock 370-380 sek skillnad.

Absolut om man enbart köper på rea. Vilket betyder att för varje spel du köper på pc så får du ett spel till kontra att köpa på ps5.

Nu vet jag inte vad snitt antal spel en person köper men blir ju några tusen på ett spann över 6år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Klippt citat.

Har du lagt dessa 400k på ett ISK? Annars är jämförelsen rätt meningslös eftersom det går att göra med vad som helst. Jag antar att det är precis som med mig och väldigt många andra att de där 400k har gått på annat som man idag inte ens kommer ihåg eller skulle ha saknat - men var säkerligen en trevlig lyx vid tillfället då pengen spenderades.

Kan väl lägga till att jag tänker mig en period på ~20 år, eftersom det är 1000 spel. Antar bara att har man råd att köpa 1000 spel under en kort period, så kommer man inte sakna 400k på bankkontot.

Med den logiken så finns det säkerligen i snitt minst en konsol i varje hem i Sverige, räknat då från NES och framåt det. Jämförelsen bör väl rimligen vara spelorienterade maskiner som kan driva dagens spel, eller missar jag något inlägg i debatten?

Den enda anledningen för dig är att spela exklusiva dag 1 spel. För andra människor i andra situationer, med andra förutsättningar finns det massvis med anledningar.

Säger inte att det är rätt eller fel, men det är väl priser i € på Steam, SEK på Epic och SEK på PS?

Japp men priserna går ju att konvertera då rean är samma, så länge man jämför I samma valuta får du samma resultat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut om man enbart köper på rea. Vilket betyder att för varje spel du köper på pc så får du ett spel till kontra att köpa på ps5.

Nu vet jag inte vad snitt antal spel en person köper men blir ju några tusen på ett spann över 6år

Men många på konsol köper inte bara digitala spel. Det blir en helt annan (billigare) analys om vi räknar med secondhand-handel på konsol, day one på skiva. Totalt sett blir det inte så stor skillnad som det ibland låter. Ska vi räkna på totalsumman kan man inte bara räkna med digitala spel.

Jag tror f.ö. att det är vanligare än vad man tror att folk spelar 6-10 spel på säg 4 år. Både på pc och konsol. Många spelar bara ett enda spel.

Men vi lägger ner det här nu.

Permalänk
Medlem

Japp men priserna går ju att konvertera då rean är samma, så länge man jämför I samma valuta får du samma resultat...

Ja, så är det. Tyckte det var lite underligt bara att använda dollar när det inte används i någon affär där man jämför priserna, men har inte läst hela tråden så kan ha missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, så är det. Tyckte det var lite underligt bara att använda dollar när det inte används i någon affär där man jämför priserna, men har inte läst hela tråden så kan ha missat något.

För pc söker man här och jag ser inte ett sätt att filtrera mer en annan valuta 😀
https://isthereanydeal.com/game/elden-ring/info/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men många på konsol köper inte bara digitala spel. Det blir en helt annan (billigare) analys om vi räknar med secondhand-handel på konsol, day one på skiva. Totalt sett blir det inte så stor skillnad som det ibland låter. Ska vi räkna på totalsumman kan man inte bara räkna med digitala spel.

Jag tror f.ö. att det är vanligare än vad man tror att folk spelar 6-10 spel på säg 4 år. Både på pc och konsol. Många spelar bara ett enda spel.

Men vi lägger ner det här nu.

Väldigt lite statistik men snittet är 76$/månad
https://www.ngpf.org/blog/question-of-the-day/question-of-the...

Alltså ca 10k om året, dock med allt in räknat.

Tar man ps5 med livslängd om 6år så är det 60k på spel och tillbehör

Edit
Här ser vi Sonys egna svar
https://www.gamesradar.com/platforms/playstation/the-average-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt lite statistik men snittet är 76$/månad
https://www.ngpf.org/blog/question-of-the-day/question-of-the...

Alltså ca 10k om året, dock med allt in räknat.

Tar man ps5 med livslängd om 6år så är det 60k på spel och tillbehör

Edit
Här ser vi Sonys egna svar
https://www.gamesradar.com/platforms/playstation/the-average-...

Men det där har egentligen ingenting att göra med det vi talade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men det där har egentligen ingenting att göra med det vi talade om.

Jo tittar du på Sony artikeln så ser du snitt användaren spenderar 1300kr och år på spel.
Räknar vi att varje spel kostar 72kr mer på Playstation, vilket var Det lägsta snittet på dem 4 vi pratade om och snitt pris om 372 kr så skulle en ps5 spelare få 3.5spel per år och en pc spelare 4.3.
Så över en period på 4 år skulle ps5 spelare köpt 13.9 spel så säg 14st för 5200kr

PC spelare skulle spenderat 4200kr för samma spel inköp om vi tar samma snitt mellanskillnad om 72kr per spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo tittar du på Sony artikeln så ser du snitt användaren spenderar 1300kr och år på spel.
Räknar vi att varje spel kostar 72kr mer på Playstation, vilket var Det lägsta snittet på dem 4 vi pratade om och snitt pris om 372 kr så skulle en ps5 spelare få 3.5spel per år och en pc spelare 4.3.
Så över en period på 4 år skulle ps5 spelare köpt 13.9 spel så säg 14st för 5200kr

PC spelare skulle spenderat 4200kr för samma spel inköp om vi tar samma snitt mellanskillnad om 72kr per spel.

Nu lägger vi ner. Artiklarna säger ju ingenting vad man får för pengarna. I Sonys fall är det ju totalsiffran för vad man lägger på konsolen. Då är precis allt medräknat. Och secondhand är naturligtvis inte alls med. Så det blir missvisande.

Du behöver inte förklara dig mer. Spel på Steam är billigare än på ps. Men på konsol finns det vägar runt dyra digitala spel.

Permalänk
Medlem

Men PS5 Pro kan bli den första konsolen som inte blir billigare än motsvarande pc när allt är medräknat. Det kan mycket väl bli så. Det beror väl på hur bra den presterar. Men om det så att den presterar som en nedklockad RTX 4070 (uppgift från DF) då tror jag att PS5 Pro trots allt blir liiite billigare. Lite. Men inte mycket. Några tusen kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nu lägger vi ner. Artiklarna säger ju ingenting vad man får för pengarna. I Sonys fall är det ju totalsiffran för vad man lägger på konsolen. Då är precis allt medräknat. Och secondhand är naturligtvis inte alls med. Så det blir missvisande.

Du behöver inte förklara dig mer. Spel på Steam är billigare än på ps. Men på konsol finns det vägar runt dyra digitala spel.

Artikeln säger att genomsnitts playstation 5 ägaren lägger ned 731$ inom 4 år på sin konsol.
Om du orkat läsa av staplarna så ser du att det är ca 60-70% är på spel. Det ger ~ 182$ per år

Detta skulle ge ca 280kr/månad över 4 år på en ps5 + snitt spendering om 731$ @10.5.

Men som sagt så släpper vi detta nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Artikeln säger att genomsnitts playstation 5 ägaren lägger ned 731$ inom 4 år på sin konsol.
Om du orkat läsa av staplarna så ser du att det är ca 60-70% är på spel. Det ger ~ 182$ per år <Uppladdad bildlänk>

Detta skulle ge ca 280kr/månad över 4 år på en ps5 + snitt spendering om 731$ @10.5.

Men som sagt så släpper vi detta nu

Secondhand-handeln syns i den där statistiken. Och artikeln gör ingen åtskillnad mellan digitala- och fysiska spel.

Om vi ska sammanfattar: köper man bara digitalt blir det dyrare på PS. MEN det finns vägar runt dyra digitala spel på PS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Secondhand-handeln syns i den där statistiken. Och artikeln gör ingen åtskillnad mellan digitala- och fysiska spel.

Om vi ska sammanfattar: köper man bara digitalt blir det dyrare på PS. MEN det finns vägar runt dyra digitala spel på PS.

Hur kan second hand handeln synas i vad playstation får in från försäljning?
De kan omöjligt veta vad du köper o säljer spel senare.
Och ja den räknar in både digitala och fysiska kopior som sålts legitimt via en ÅF.
Vad spelar det för roll? Du ser ett snitt av vad en ps5 köpare spenderar på nya spel under de första 4 åren

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kan second hand handeln synas i vad playstation får in från försäljning?
De kan omöjligt veta vad du köper o säljer spel senare.
Och ja den räknar in både digitala och fysiska kopior som sålts legitimt via en ÅF.
Vad spelar det för roll? Du ser ett snitt av vad en ps5 köpare spenderar på nya spel under de första 4 åren

Det spelar ju roll eftersom man får mer för pengarna om man köper fysiska skivor. Då blir det ju helt missvisande om vi ska jämföra med Steam (som bara är digitalt).

Men nu lägger vi ner det här. Vi är ju trots allt relativt överens.

Permalänk
Medlem

Hela debatten PS5 Pro Vs PC är ju rätt efterbliven. Typ Ett år efter att man köpt sin fina OCH svindyra konsoll så kan jag uppdatera min PC och vips så har jag åkt ifrån PS5:an...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hela debatten PS5 Pro Vs PC är ju rätt efterbliven. Typ Ett år efter att man köpt sin fina OCH svindyra konsoll så kan jag uppdatera min PC och vips så har jag åkt ifrån PS5:an...

Jag är nog ganska säker på att ingen som köper en PS5 Pro kommer att lida av att du får en bättre pc. Ha en trevlig spelupplevelse.

Att det prestanda/pris jämförs när det kommer en ny konsol tycker jag är självklart. Du menar att t ex DF är efterblivna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag är nog ganska säker på att ingen som köper en PS5 Pro kommer att lida av att du får en bättre pc. Ha en trevlig spelupplevelse.

Att det prestanda/pris jämförs när det kommer en ny konsol tycker jag är självklart. Du menar att t ex DF är efterblivna?

Spela gärna dum men du fattar vad jag menar. Pc:n går att uppgradera, konsollen förblir vad den är och funkar enbart som spel och mediaspelare. Helt obegripligt att ngn vill lägga pengar på eländet.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Spela gärna dum men du fattar vad jag menar. Pc:n går att uppgradera, konsollen förblir vad den är och funkar enbart som spel och mediaspelare. Helt obegripligt att ngn vill lägga pengar på eländet.

Vi som är på konsol förstår inte vad som är bäst. Vi borde bli föremål för en upplysningskampanj.

Jag ska vara brutalt ärlig. Jag gillar konsol för att jag slipper att handa allt annat som kommer med pc. Jag vill med det inte säga att pc är sämre eller dåligt. Pc är utmärkt alternativ för den som vill ha pc. Men jag ska bara spela på enheten. Den som är hardcore pc-användare har kanske svårt att förstå det här. Jag ska bara spela på enheten. Allt annat tar jag med antingen telefonen eller jobbdatorn.

De höga hästarna når upp till månen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det spelar ju roll eftersom man får mer för pengarna om man köper fysiska skivor. Då blir det ju helt missvisande om vi ska jämföra med Steam (som bara är digitalt).

Men nu lägger vi ner det här. Vi är ju trots allt relativt överens.

Du får ju enbart "mer" om du säljer den. Annars är det ju samma.
I UK så är 90% av alla köp digitala som ett exempel. Så skivor är ju snarare en raritet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får ju enbart "mer" om du säljer den. Annars är det ju samma.
I UK så är 90% av alla köp digitala som ett exempel. Så skivor är ju snarare en raritet

Nej. Fysiska spel är billigare än digitala spel. Så det är inte samma.