Köpråd GPU 1080p, budget ~4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabilen:

Gillar o gillar, har egentligen inte mycket preferenser att gå på.
Tänker däremot att det kan bli en standard och då könns det rätt så meningslöst med en gpu som inte kan prestera med just rt.

Den dagen raytracing är standard kommer din GPU vara så gammal att du ändå behöver köpa nytt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag sitter lite i samma båt men har tittat på testar och konstaterat att Nvidia 4060 kort ger dig mer prestanda jämfört mot andra likvärdiga kort även om 8Gb kan vara något begränsande. Nu pratar jag endast om 1080p gaming och inte 1440p

Steget upp till 4060 med 16Gb minne är inte värt pengarna, då är det bättre köpa 4070. Jag vet inte om AMD är rätt val för min del då korten drar betydligt mer ström när datorn bara har ett Corsair RM750x. Jag är inte så pigg på att uppgradera detta när datorn endast kommer användas till 1080p gaming. Skaffas en ny bättre skärm är det bättre att vid de tillfället skaffa ett bättre grafikkort osv.

Det tycks vara så att 7800XT eller 4070 kort är overkill för 1080p och jag kommer inte kunna dra någon större nytta av mer minne och snabbare cpu. Visst blir det med FPS på spelen men det tycks vara så att ett 4060 kort är tillräckligt bra för de flesta spelen som finns idag.

Vad tycker ni ?

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Jag sitter lite i samma båt men har tittat på testar och konstaterat att Nvidia 4060 kort ger dig mer prestanda jämfört mot andra likvärdiga kort även om 8Gb kan vara något begränsande. Nu pratar jag endast om 1080p gaming och inte 1440p

Steget upp till 4060 med 16Gb minne är inte värt pengarna, då är det bättre köpa 4070. Jag vet inte om AMD är rätt val för min del då korten drar betydligt mer ström när datorn bara har ett Corsair RM750x. Jag är inte så pigg på att uppgradera detta när datorn endast kommer användas till 1080p gaming. Skaffas en ny bättre skärm är det bättre att vid de tillfället skaffa ett bättre grafikkort osv.

Det tycks vara så att 7800XT eller 4070 kort är overkill för 1080p och jag kommer inte kunna dra någon större nytta av mer minne och snabbare cpu. Visst blir det med FPS på spelen men det tycks vara så att ett 4060 kort är tillräckligt bra för de flesta spelen som finns idag.

Vad tycker ni ?

Beror på vilket spel du skall spela och i vilka settings. Men funderar man på 4060 så kanske ett begagnat 3070? (2700ish)

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Jag hade behållit 7600, och sen börja med tålamod försöka hitta ett begagnat 7800 elller 7900 typ nära black friday när det blir hela havet stormar

Tror du prisskillnaden kommer vara så stor runt black friday ? Svårt för dig o säga på rak arm såklart. Skulle jag vänta tills dess lär jag sälja 7600 begagnat, finns ju inget som säger att jag ens kommer få 3000 för kortet då, även om vi bara är knappt 3mån bort.
Hade vi inte haft 30dagars öppet köp hade jag inte brytt mig men eftersom 7600 är sämst bang for the buck känns det liksom dumt att behålla det..

Nu är jag dock kluven IGEN då jag inte slog till på 7800 direkt så det har nu gått upp till 5900. Och då kan ja lika gärna köpa 7900 GRE för 6100.

Eftersom vi har fler gaming intresserade barn springer pengarna snabbt iväg. Lär behöva ett till bygge om kanske 1-2år. Då hade det varit skönt att slippa uppgradera den äldstas (igen) och istället lägga lite mer här och nu ..

Skrivet av Pamudas:

Den dagen raytracing är standard kommer din GPU vara så gammal att du ändå behöver köpa nytt

Det är nog mitt övertänkande som spökar, haha. Nu har jag åtminstone släppt RT, det var en "överreaktion" från min sida

Skrivet av DennisOlof:

Vad tycker ni ?

Hur drog du den slutsatsen ?ifrågasätter inte, genuint nyfiken.. Är nvidias uppskalning osv bättre än amds ?

Permalänk
Medlem

@crazysanta instämmer. Jag har funderat på vilket köp som kommer bli bäst.

Jag vet reda nu att ett 4060 ligger runt området jag vill vara prismässigt och som ger tillräckligt bra prestanda för 1080p spelande. Det kommer nog inte ändras på ett bra tag, det är inte jag som spelar utan en bekants barn. Det var också jag som styrde upp val av skärm när dom skulle skaffa en därav det blev en 1080p skärm, ska man spela i högre upplösningar så kräver det mer av hårdvaran. 1080p duger för barn och dom har inga tekniska fördelar av högre upplösningar, inte spelar dom spelen bättre för det utan det är viktigare att spelen inte laggar och upplevs som dåliga.

Fördelen med Nvidia är att det drar betydligt mindre ström vilket gör att man slipper uppgradera PSU men 8Gb ram är ett gissel för egentligen behöver man mer om man ska vara säker på att alla spel ska flyta på bra.

Jobbigt.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Du summerar det väl. Personligen håller jag på o bli knäpp över det hela.

Permalänk
Medlem

@firmabilen detta har jag kommit fram till efter massor av videos, tester etc på YouTube. Börjar bli lite trött nu av grafikkortsdjungeln.

Ett 4060 8Gb kort är något bättre än 7600 8Gb eller 7600XT 16Gb från AMD. Man kan grovt säga att det är 15% bättre i nästan alla spel men det är stor skillnad vilken upplösning man använder, andra funktioner som dlss, RT osv. Om 4060 korten hade kommit ut med 10Gb ram istället för 8Gb hade det varit bättre även om priset mot slutkund varit lite högre. En del spel tycks kunna dra nytta av 12Gb VRAM eller mer men de flesta spel tycks röra sig mellan 8-12Gb och det är ganska tydligt för mig att 10Gb VRAM borde anses vara minimum idag. Detta i sig är inget problem eftersom VRAM inte är dyrt jämfört med vad en GPU kostar så varför man valde stanna kvar på 8Gb som standard är ett mysterium, om jag inte minns fel så hade redan Nvidia 1660 korten 6Gb som minimum.

Tittar man på 4060 Ti 16Gb ram så är det något snabbare än 4060 och har tillräckligt med VRAM men steget till en 4070 12Gb prismässigt är inte så farligt. Däremot tycks 4070 behöva cirka 80% mer i kraft jämfört med ett 4060 så det är något att tänka på om man har ett klent nätagg. Det är värt lägga lite extra pengar för att istället köpa ett 4070 12Gb kort jämfört med ett 4060 Ti 16Gb för man får mer prestanda för pengarna. Ett 4060 Ti 16Gb ram är nog mer bortkastade pengar, bättre hålla sig till en 4060 8Gb ram i sådana fall.

Det är få spel som som drar nytta av 12Gb VRAM eller mer, och även om vissa spel kan det så tror jag inte man märker något i spelet i praktiken när man spelar. Jag tror det var Linux Tech Tips som sa att de spel som behöver mer VRAM än vad kortet har kan använda vanlig dator RAM förutsatt denna funktion finns i datorns bios. Det ska tydligen finnas på de flesta relativt moderna datorer. Men hur detta funkar etc. har jag ingen koll på.

Det lustiga är att skillnaden i pris mellan ett AMD 7600 8Gb och ett AMD 7600XT 16Gb är betydligt mindre jämfört med 4060 8Gb och 4060 Ti 16Gb. Testerna tyckte jag också visade på att även om man har mer minne på korten så blir prestanda i spelen inte så mycket bättre vad gäller FPS osv.

Tittade också på bättre äldre kort från Nvidia 3000-serien men testerna visade att korten drog grymt mycket ström och det kräver nog ganska bra kylning. Det tycks vara så att 4060 korten ändå presterar bra och ligger någon stans mellan ett 3070 och 3080 kort. Nackdelen är att man bara får 8Gb VRAM med 4060 men det kanske inte har lika stor påverkan jämfört med vilken GPU man har på sitt grafikkort.

Det blir nog ett 4060 8Gb eller 4070 12Gb och blir det AMD är det nog 7600XT 16Gb eller 7800XT 16Gb det finns inte några billiga alternativ egentligen men det är definitivt inte värt att lägga över 10 papp på ett grafikkort.

För min egen del hade jag nog valt ett AMD men då jag köper kort åt någon annan som dessutom inte begriper sig på datorer så mycket kommer jag nog välja Nvidia. Från testerna tycks DLSS påverka en hel del och gör tyngre spel med spelbara även på lite sämre grafikkort. Att spelen flyter på bra i 1080p kommer vara viktigare för mig jämfört med kvaliten på grafiken, det är inte jag som ska spela spelen och den som har datorn kan inte mycket om datorer.

En sak är dock jobbigt oavsett grafikkort och dator, numera tycks det vara så att många spel har en attans massa inställningar man kan pilla med som påverkar spelet. Så var det inte tidigare vill jag minnas, antingen hade man bra grafik eller inte. Är inte tanken att man ska spela spelen istället för att bli någon nörd på inställningar i spel ?

Permalänk
Medlem

Ett 4060-kort är ett bra budgetval för 1080p-spelande. Har ett själv och jag kan t.o.m köra 4K60 i lite äldre spel. Space Marine 2 körde jag i 1440p. DLSS är bättre än FSR.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@firmabilen detta har jag kommit fram till efter massor av videos, tester etc på YouTube. Börjar bli lite trött nu av grafikkortsdjungeln.

En sak är dock jobbigt oavsett grafikkort och dator, numera tycks det vara så att många spel har en attans massa inställningar man kan pilla med som påverkar spelet. Så var det inte tidigare vill jag minnas, antingen hade man bra grafik eller inte. Är inte tanken att man ska spela spelen istället för att bli någon nörd på inställningar i spel ?

Tack för din utförliga förklaring, gjorde mig klokare iaf!
Jag är också riktigt trött på djungeln. Har lagt så jävla mycket tid på det men har samtidigt inte blivit mycket klokare.. Gpu1 är vassare än 2 på "X", samtidigt är 2 vassare på "Y", i vissa fall spelar varken "X" eller "Y" roll och du ska istället titta efter "Z".......... Och som du säger, 10k på ett grafikkort är åtminstonde för mig, riktigt sjukt. "bara" 6k svider rejält..

För min del verkar det endå landa i 7900XT 16GB OM jag inte hittar ett 7700/7800 till ett bättre pris. Samtidigt är det en hel del deg så ska börja med att returnera 7600, avvakta o se om det dyker upp någon vettig deal. Grabben får klara sig med 1070 fram tills dess. Tyvärr rök dealen på 7800XT för 5500...Tack beslutsångest

Fetade, idag "ska" ju mjukvaran till stor del lösa det själv men jag fick fippla en hel del för att det skulle bli optimalt. I en del spel ställde AMD's mjukvara in helt galet och jag fick ändra på i stort sett alla inställningar. Battlefield 2042 och starfield var 2 såna exempel.
Tog hjälp av chat-gpt och grok som gav rätt så pricksäkra resultat när det kom till grafikinställningar så det är ett hett tips. Frågade bara " Har komponenter x i upplösning 1080, vilka inställningar ska jag ha för 144fps / se bäst ut osv osv.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Ett 4060 8Gb kort är något bättre än 7600 8Gb eller 7600XT 16Gb från AMD. Man kan grovt säga att det är 15% bättre i nästan alla spel men det är stor skillnad vilken upplösning man använder, andra funktioner som dlss, RT osv. Om 4060 korten hade kommit ut med 10Gb ram istället för 8Gb hade det varit bättre även om priset mot slutkund varit lite högre. En del spel tycks kunna dra nytta av 12Gb VRAM eller mer men de flesta spel tycks röra sig mellan 8-12Gb och det är ganska tydligt för mig att 10Gb VRAM borde anses vara minimum idag. Detta i sig är inget problem eftersom VRAM inte är dyrt jämfört med vad en GPU kostar så varför man valde stanna kvar på 8Gb som standard är ett mysterium, om jag inte minns fel så hade redan Nvidia 1660 korten 6Gb som minimum.

Tittar man på 4060 Ti 16Gb ram så är det något snabbare än 4060 och har tillräckligt med VRAM men steget till en 4070 12Gb prismässigt är inte så farligt. Däremot tycks 4070 behöva cirka 80% mer i kraft jämfört med ett 4060 så det är något att tänka på om man har ett klent nätagg. Det är värt lägga lite extra pengar för att istället köpa ett 4070 12Gb kort jämfört med ett 4060 Ti 16Gb för man får mer prestanda för pengarna. Ett 4060 Ti 16Gb ram är nog mer bortkastade pengar, bättre hålla sig till en 4060 8Gb ram i sådana fall.

Det är få spel som som drar nytta av 12Gb VRAM eller mer, och även om vissa spel kan det så tror jag inte man märker något i spelet i praktiken när man spelar. Jag tror det var Linux Tech Tips som sa att de spel som behöver mer VRAM än vad kortet har kan använda vanlig dator RAM förutsatt denna funktion finns i datorns bios. Det ska tydligen finnas på de flesta relativt moderna datorer. Men hur detta funkar etc. har jag ingen koll på.

Det lustiga är att skillnaden i pris mellan ett AMD 7600 8Gb och ett AMD 7600XT 16Gb är betydligt mindre jämfört med 4060 8Gb och 4060 Ti 16Gb. Testerna tyckte jag också visade på att även om man har mer minne på korten så blir prestanda i spelen inte så mycket bättre vad gäller FPS osv.

Tittade också på bättre äldre kort från Nvidia 3000-serien men testerna visade att korten drog grymt mycket ström och det kräver nog ganska bra kylning. Det tycks vara så att 4060 korten ändå presterar bra och ligger någon stans mellan ett 3070 och 3080 kort. Nackdelen är att man bara får 8Gb VRAM med 4060 men det kanske inte har lika stor påverkan jämfört med vilken GPU man har på sitt grafikkort.

Det blir nog ett 4060 8Gb eller 4070 12Gb och blir det AMD är det nog 7600XT 16Gb eller 7800XT 16Gb det finns inte några billiga alternativ egentligen men det är definitivt inte värt att lägga över 10 papp på ett grafikkort.

För min egen del hade jag nog valt ett AMD men då jag köper kort åt någon annan som dessutom inte begriper sig på datorer så mycket kommer jag nog välja Nvidia. Från testerna tycks DLSS påverka en hel del och gör tyngre spel med spelbara även på lite sämre grafikkort. Att spelen flyter på bra i 1080p kommer vara viktigare för mig jämfört med kvaliten på grafiken, det är inte jag som ska spela spelen och den som har datorn kan inte mycket om datorer.

Att 4060 är mellan 3070 och 3080 är ju dock felaktigt om inte du har någon egen källa😅

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-4060-vs-Nvid...

Jag hade i båda era fall köpt ett begagnat 3070, 3070 ti/6800/7800 istället för 6100 på ett 7900.

Jag tänker att vad "kostar" grafikkortet över tex ett år, det är relativt lätt att byta grafikkortet när nya generationer kommer och eventuellt ökat behov finns.

Dvs börja, känn och kläm innan man uppgraderar

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Att 4060 är mellan 3070 och 3080 är ju dock felaktigt om inte du har någon egen källa😅

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-4060-vs-Nvid...

Jag hade i båda era fall köpt ett begagnat 3070, 3070 ti/6800/7800 istället för 6100 på ett 7900.

Jag tänker att vad "kostar" grafikkortet över tex ett år, det är relativt lätt att byta grafikkortet när nya generationer kommer och eventuellt ökat behov finns.

Dvs börja, känn och kläm innan man uppgraderar

Anledningen till att jag tittar på 7900 är for att just nu är prisskillnanden knappt 300kr mellan 7800XT 16gb och 7900XT GRE 16gb.. hade priset varit lägre på 7800 hade jag inte ens tittat åt 7900's håll... men nästan 20% prestanda för 300spänn !det är liksom taget..

Permalänk
Skrivet av firmabilen:

Anledningen till att jag tittar på 7900 är for att just nu är prisskillnanden knappt 300kr mellan 7800XT 16gb och 7900XT GRE 16gb.. hade priset varit lägre på 7800 hade jag inte ens tittat åt 7900's håll... men nästan 20% prestanda för 300spänn !det är liksom taget..

Ok du nämner i tråden att du har 1080 skärmar x2, vilken hz är dessa? Vilka spel är just nu?

Grejen blir ju att du får påbyggnadskost med 7900, för då skall du ju även köpa cpu och ny skärm med. Primärt till barnspel, varav 99% av barn inte uppskattar eller tävlar tillräckligt för att använda mer än 1080.

Jag hade stannat och nöjt mig med 7600, eller lämnat tillbaka det och köpt ett 3070 (ligger beggat runt 2600-3200) så har du sparat pengarna tills ni vet vad ni behöver, meeen ni får ju självklart värdera vad ni gör för era pengar.

Jag tror att du lägger pengarna i sjön dock, ta den mellanskillnaden och lägg i en global indexfond så har sonen pengar till ett maffigt kort när han vad han vill ha 😉

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@crazysanta jag tyckte jag såg det i ett test men det kanske var fel. I alla fall så kunde 4060 mäta sig ganska bra mot tidigare generation, bättre än vad jag trodde det skulle vara. Det är förmodligen bättre välja något budgetkort och uppgradera inom ett år ifall det behövs. Det tycks hänga mycket på vilka spel man spelar. En del hänger på om andra i min krets är intresserade att delvis finansiera ett 4070 kort eller något annat på den prisnivån, då svider det inte lika mycket och kommer säkert hålla ett tag.

@firmabilen det är lite lättare om man uppgraderar mer sällan, då blir i stort sett valfritt kort man köper ett stort lyft. Sedan pratas det en del om att spela på 1440p gör att spelet blir snyggare och allt det där men det kräver mer av grafikkortet. Kan man klara sig med 1080p och är nöjd med det tjänar man mycket på att man kan använda sämre grafikkort som är billigare. Jag kan tänka mig att i vissa spel är det förmodligen fördelaktigt med 1440p men jag har noll koll på detta. Det finns säkert videos på YT som förklarar allt det där för den som är intresserad.

Man blir trött av alla dessa tester som visar olika resultat för olika spel och beroende av inställningar, upplösning på skärmen och sedan dlss, RT osv.

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Ok du nämner i tråden att du har 1080 skärmar x2, vilken hz är dessa? Vilka spel är just nu?

Grejen blir ju att du får påbyggnadskost med 7900, för då skall du ju även köpa cpu och ny skärm med. Primärt till barnspel, varav 99% av barn inte uppskattar eller tävlar tillräckligt för att använda mer än 1080.

Jag hade stannat och nöjt mig med 7600, eller lämnat tillbaka det och köpt ett 3070 (ligger beggat runt 2600-3200) så har du sparat pengarna tills ni vet vad ni behöver, meeen ni får ju självklart värdera vad ni gör för era pengar.

Jag tror att du lägger pengarna i sjön dock, ta den mellanskillnaden och lägg i en global indexfond så har sonen pengar till ett maffigt kort när han vad han vill ha 😉

Tack till dig, du har kommit med mycket input här i tråden som jag inte riktigt tagit till mig, jag får fundera en vända till..:)

Ska ge en bättre bakgrund så du kan se hur jag tänker hela vägen; han som datorn är till är snart 13. Han har 2 intressen, dator och dator.. det är på nivån att till födesledagar/julklappar osv vill han ha komponenter...:D
Nu efter upgradering så är det i stort sett alla AAA games.
Starfield,cyberpunk,baldurs gate, the last of us, metro exodus osv. Han har också nämt x titlar som inte ens är släppta än! Det är alltså inte längre fortnite och roblox, mkt singleplayer spel men framförallt (tyvärr) också mycket tunga spel..

Om max 2 år lär jag bygga nytt till nästa snorunge som idag är 10.
Min tanke är då att köpa ett bättre kort idag till 13åringen för att slippa uppgradera 2 datorer när det är dags för nästa unge ( få en mindre engångs kostnad) . Samt att vissa komponenter/skärm kan ärvas..Jag kanske tänker galet ?

Jag förstår att 5600x inte riktigt duger till för att maxa ut 7900.
Men vad jag förstått så är fortfarande am4 plattformen mer än duglig så kanske en ny processor till jul eller så. Eller har jag fel här också?
Och som jag sa tidigare, varför inte ta ett 7900 istället för 7800 om det bara skiljer knappt 300kr ?
Är du med på hur jag resonerar ? Är mitt resonemang galet ?

170hz om jag minns rätt är hans skärmar. Igen, tack

E: punkten som stör mig mest : 7600XT är sämst bang for the buck/Ppk

Permalänk
Skrivet av firmabilen:

Tack till dig, du har kommit med mycket input här i tråden som jag inte riktigt tagit till mig, jag får fundera en vända till..:)

Ska ge en bättre bakgrund så du kan se hur jag tänker hela vägen; han som datorn är till är snart 13. Han har 2 intressen, dator och dator.. det är på nivån att till födesledagar/julklappar osv vill han ha komponenter...:D
Nu efter upgradering så är det i stort sett alla AAA games.
Starfield,cyberpunk,baldurs gate, the last of us, metro exodus osv. Han har också nämt x titlar som inte ens är släppta än! Det är alltså inte längre fortnite och roblox, mkt singleplayer spel men framförallt (tyvärr) också mycket tunga spel..

Om max 2 år lär jag bygga nytt till nästa snorunge som idag är 10.
Min tanke är då att köpa ett bättre kort idag till 13åringen för att slippa uppgradera 2 datorer när det är dags för nästa unge ( få en mindre engångs kostnad) . Samt att vissa komponenter/skärm kan ärvas..Jag kanske tänker galet ?

Jag förstår att 5600x inte riktigt duger till för att maxa ut 7900.
Men vad jag förstått så är fortfarande am4 plattformen mer än duglig så kanske en ny processor till jul eller så. Eller har jag fel här också?
Och som jag sa tidigare, varför inte ta ett 7900 istället för 7800 om det bara skiljer knappt 300kr ?
Är du med på hur jag resonerar ? Är mitt resonemang galet ?

170hz om jag minns rätt är hans skärmar. Igen, tack

E: punkten som stör mig mest : 7600XT är sämst bang for the buck/Ppk

Du får försöka hålla nere hans och framtida spelande sonen, 10 000+ per år i gaminburk till en 13 åring är ju rätt mycket pengar (utan att veta er ekonomi) med två barn lika mycket till (eftersom du aldrig kommer kunna köpa sämre än till son 1 och med ett titt 7900 + burk ~15K +x 170hz skärmar?)

13 årig oavsett spel kommer inte uppskatta 1440, så om du inte nämner något om det så kommer han förmodligen vara nöjd som det är med 7600xt.

Sen börja jobba/sälja jultidningar/tvingas ut i världen för att uppgradera själv om barnet tycker det är det viktigaste. Men lägger man all ekonomi och tid på dator så kommer man förmodligen ångra sig (på punkten värde för individen).

Angående grafikkortet så är 7600xt mer värt än 4060 om du inte skall ha raytracing, mer framtidssäkert. Som artikeln även framhäver: https://www.sweclockers.com/artikel/39560-basta-grafikkortsko... . Så 7600XT är absolut bra bang for the buck, tror även andrahandsvärdet på det kortet håller bra tills nya 5K korten kommer.

Ev finns det en argumentation att föra att nvidia ev upphåller ett högre andrhandsvärde (om vi tänker total cost of ownership, men det hsr börjat skifta senare år)

Men du kan göra det ännu enklare, slå kosten för ditt föreslagna begagnade grafikkort:
Och hitta det på prestanda indexet så kan du räkna ut eget "värde" mot ditt 7600 XT.

Lycka till!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Nu är jag kanske lite sen på bollen men såg att du funderade på 1440 istället för 1080 och som referens kan jag säga att ett 6750xt funkar kalas till den upplösningen (och därmed ännu bättre till 1080).

Nu jagar jag inte frames utan brukar försöka ligga mellan 70-90fps med så mycket ögongodis som möjligt (i singelplayerspel) och det klarar det kortet av med bravur (utan uppskalning)
Dock är det ganska strömtörstigt och blir rätt varmt så bra kylning är (som alltid) att föredra.

Så ska du köra 1440 så 6750xt eller uppåt skulle jag nog säga (beroende på vilken budget du lagt)

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Du får försöka hålla nere hans och framtida spelande sonen, 10 000+ per år i gaminburk till en 13 åring är ju rätt mycket pengar (utan att veta er ekonomi) med två barn lika mycket till (eftersom du aldrig kommer kunna köpa sämre än till son 1 och med ett titt 7900 + burk ~15K +x 170hz skärmar?)

13 årig oavsett spel kommer inte uppskatta 1440, så om du inte nämner något om det så kommer han förmodligen vara nöjd som det är med 7600xt.

Sen börja jobba/sälja jultidningar/tvingas ut i världen för att uppgradera själv om barnet tycker det är det viktigaste. Men lägger man all ekonomi och tid på dator så kommer man förmodligen ångra sig (på punkten värde för individen).

Angående grafikkortet så är 7600xt mer värt än 4060 om du inte skall ha raytracing, mer framtidssäkert. Som artikeln även framhäver: https://www.sweclockers.com/artikel/39560-basta-grafikkortsko... . Så 7600XT är absolut bra bang for the buck, tror även andrahandsvärdet på det kortet håller bra tills nya 5K korten kommer.

Ev finns det en argumentation att föra att nvidia ev upphåller ett högre andrhandsvärde (om vi tänker total cost of ownership, men det hsr börjat skifta senare år)

Men du kan göra det ännu enklare, slå kosten för ditt föreslagna begagnade grafikkort:
Och hitta det på prestanda indexet så kan du räkna ut eget "värde" mot ditt 7600 XT.

Lycka till!

Ja det är galet mycket pengar! Jobbar o "sliter" gör han redan, ville mest belöna för att han gjort ett ruskigt bra år, verkligen över all förväntan ( och på den punkten är det svårt att bli nöjd själv)! Men det är också som du säger, han själv har inte klagat på kortet, tvärtom. Han är supernöjd.
Det är jag som har klagat/funderat mest, inte framför honom såklart.

Men fan, jag tror du har övertalat mig att stanna på 7600!!. Trodde inte jag skulle landa där, haha.(OM det inte dyker upp ett dundererbjundande på 7800 vilket jag inte tror kommer ske). Har endå öppet köp i 10 dagar till.

Igen, ett ENORMT tack till dig. Nu blir frun glad också
Har du svängarna förbi malmö nån dag står jag både för middag o bärs!

Permalänk
Skrivet av firmabilen:

Ja det är galet mycket pengar! Jobbar o "sliter" gör han redan, ville mest belöna för att han gjort ett ruskigt bra år, verkligen över all förväntan ( och på den punkten är det svårt att bli nöjd själv)! Men det är också som du säger, han själv har inte klagat på kortet, tvärtom. Han är supernöjd.
Det är jag som har klagat/funderat mest, inte framför honom såklart.

Men fan, jag tror du har övertalat mig att stanna på 7600!!. Trodde inte jag skulle landa där, haha.(OM det inte dyker upp ett dundererbjundande på 7800 vilket jag inte tror kommer ske). Har endå öppet köp i 10 dagar till.

Igen, ett ENORMT tack till dig. Nu blir frun glad också
Har du svängarna förbi malmö nån dag står jag både för middag o bärs!

Det är helt lugnt, jag känner igen tankebanorna, och det är bra att få bolla lite tankar för att få perspektiv, lycka till och hälsa frun att jag tar provision på besparade medel!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

@firmabilen du kan ju göra så att du avvaktar och väntar, det kan komma erbjudande längre fram eller att du efter några månader vet vilket kort du verkligen vill ha. Då kan du sälja det 7600 kort du har nu, det går ju alltid.

Det kanske är bättre att avvakta, med tiden kommer du säkert fram till vad som passar dig bäst. En gång i tiden skaffade man grafikkort utan att det var komplicerat, antingen fungerade spelet bra eller inte. Numera ska man också skruva på en mängd inställningar i spelen, massa funktioner hit och dit vilket bara gör allt jobbigare.

För min del är det inte så svårt. Väljer jag AMD kort behöver nog PSUn uppgraderas. Väljer jag Nvidia så behövs inte. Sedan om det blir budget eller ett mellankort återstår att se. Nuvarande dator har ett Nvidia 1660 och en Corsair rm750x. Jag har sett folk som säger att det räcker men jag vet inte om det verkligen duger för AMD kort. Det skadar inte att ha marginal för att slippa framtida problem. Jag är ändå i farten att bygga ytterligare en egen dator och är i behov av en PSU samt vettigt grafikkort eftersom jag behöver komma igång med att redigera videos etc. Genom att ta över barnens sämre komponenter som funkar slipper jag köpa nytt.

Men som du sa tidigare, grafikkort har blivit riktigt dyrt samma sak med moderkort. Det har dragit iväg något otroligt.