@firmabilen detta har jag kommit fram till efter massor av videos, tester etc på YouTube. Börjar bli lite trött nu av grafikkortsdjungeln.
Ett 4060 8Gb kort är något bättre än 7600 8Gb eller 7600XT 16Gb från AMD. Man kan grovt säga att det är 15% bättre i nästan alla spel men det är stor skillnad vilken upplösning man använder, andra funktioner som dlss, RT osv. Om 4060 korten hade kommit ut med 10Gb ram istället för 8Gb hade det varit bättre även om priset mot slutkund varit lite högre. En del spel tycks kunna dra nytta av 12Gb VRAM eller mer men de flesta spel tycks röra sig mellan 8-12Gb och det är ganska tydligt för mig att 10Gb VRAM borde anses vara minimum idag. Detta i sig är inget problem eftersom VRAM inte är dyrt jämfört med vad en GPU kostar så varför man valde stanna kvar på 8Gb som standard är ett mysterium, om jag inte minns fel så hade redan Nvidia 1660 korten 6Gb som minimum.
Tittar man på 4060 Ti 16Gb ram så är det något snabbare än 4060 och har tillräckligt med VRAM men steget till en 4070 12Gb prismässigt är inte så farligt. Däremot tycks 4070 behöva cirka 80% mer i kraft jämfört med ett 4060 så det är något att tänka på om man har ett klent nätagg. Det är värt lägga lite extra pengar för att istället köpa ett 4070 12Gb kort jämfört med ett 4060 Ti 16Gb för man får mer prestanda för pengarna. Ett 4060 Ti 16Gb ram är nog mer bortkastade pengar, bättre hålla sig till en 4060 8Gb ram i sådana fall.
Det är få spel som som drar nytta av 12Gb VRAM eller mer, och även om vissa spel kan det så tror jag inte man märker något i spelet i praktiken när man spelar. Jag tror det var Linux Tech Tips som sa att de spel som behöver mer VRAM än vad kortet har kan använda vanlig dator RAM förutsatt denna funktion finns i datorns bios. Det ska tydligen finnas på de flesta relativt moderna datorer. Men hur detta funkar etc. har jag ingen koll på.
Det lustiga är att skillnaden i pris mellan ett AMD 7600 8Gb och ett AMD 7600XT 16Gb är betydligt mindre jämfört med 4060 8Gb och 4060 Ti 16Gb. Testerna tyckte jag också visade på att även om man har mer minne på korten så blir prestanda i spelen inte så mycket bättre vad gäller FPS osv.
Tittade också på bättre äldre kort från Nvidia 3000-serien men testerna visade att korten drog grymt mycket ström och det kräver nog ganska bra kylning. Det tycks vara så att 4060 korten ändå presterar bra och ligger någon stans mellan ett 3070 och 3080 kort. Nackdelen är att man bara får 8Gb VRAM med 4060 men det kanske inte har lika stor påverkan jämfört med vilken GPU man har på sitt grafikkort.
Det blir nog ett 4060 8Gb eller 4070 12Gb och blir det AMD är det nog 7600XT 16Gb eller 7800XT 16Gb det finns inte några billiga alternativ egentligen men det är definitivt inte värt att lägga över 10 papp på ett grafikkort.
För min egen del hade jag nog valt ett AMD men då jag köper kort åt någon annan som dessutom inte begriper sig på datorer så mycket kommer jag nog välja Nvidia. Från testerna tycks DLSS påverka en hel del och gör tyngre spel med spelbara även på lite sämre grafikkort. Att spelen flyter på bra i 1080p kommer vara viktigare för mig jämfört med kvaliten på grafiken, det är inte jag som ska spela spelen och den som har datorn kan inte mycket om datorer.
En sak är dock jobbigt oavsett grafikkort och dator, numera tycks det vara så att många spel har en attans massa inställningar man kan pilla med som påverkar spelet. Så var det inte tidigare vill jag minnas, antingen hade man bra grafik eller inte. Är inte tanken att man ska spela spelen istället för att bli någon nörd på inställningar i spel ?