Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Har skattetabell 34, betalar 16000 i skatt. Jag har inget emot det, det går till bra grejer.

Fast du får väl tillbaka varje år antar jag? I annat fall är det något som inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast du får väl tillbaka varje år antar jag? I annat fall är det något som inte stämmer.

Det stämmer. Brukar bli en ansenlig summa. Jag har det hellre så än att få restskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Har skattetabell 34, betalar 16000 i skatt. Jag har inget emot det, det går till bra grejer.

Det stämmer inte. Gå in och kolla själv i tabellen.
Du borde betala 12258kr, inte 16000kr.
https://www.skatteverket.se/download/18.7da1d2e118be03f8e4f3009/allmanna-tabeller-manad-tabell-34.pdf
Å andra sidan borde du få tillbaka i närheten av 50k extra i skatteåterbäring varje år.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det stämmer inte. Gå in och kolla själv i tabellen.
Du borde betala 12258kr, inte 16000kr.
https://www.skatteverket.se/download/18.7da1d2e118be03f8e4f3009/allmanna-tabeller-manad-tabell-34.pdf
Å andra sidan borde du få tillbaka i närheten av 50k extra i skatteåterbäring varje år.

Jag får nog ta en snack med lönekontoret. Jag brukar få tillbaka 20-25000 kr. Är ju egentligen bättre a få ut mer varje månad även om det är gött att få en klumpsumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag får nog ta en snack med lönekontoret. Jag brukar få tillbaka 20-25000 kr. Är ju egentligen bättre a få ut mer varje månad även om det är gött att få en klumpsumma.

Ja alltid trevligt att få tillbaka pengar lagom till sommaren

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Bara be dem göra sitt jobb korrekt + 200kr extra om du nu är så rädd för kvarskatt...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara be dem göra sitt jobb korrekt + 200kr extra om du nu är så rädd för kvarskatt...

Ja, de ska ju kunna det här. Jag ska ringa dem i morgon och reda ut det hela. Tack för att ni har uppmärksammat mig på att nåt inte står rätt till.

Permalänk
Medlem

Även om kollektivavtalet säger ITP så får man avsätta till annat pensionssystem på dem firmorna, som jag sagt så är kollektivavtal ett golv. De måste bara göras extra avtal mellan parter.

Ja men då är det en extra avsättning utöver den som går till ITP vilket inte löser problemet vi pratar om nu, för man får inte sätta avsättningen till 0 till ITP och lägga det någon annanstans. Och att få 1000 kr in på pensionskontot är bättre om det sker till en lösning där du kan välja 100% till index än till ITP. Alltså är det ekonomiskt att föredra att ha en arbetsgivare där man avtalar om samma förmåner som kollektivavtalet men som saknar kollektivavtal och alltså kan betala in pengarna i en pensionslösning hos t.ex. Avanza.

Jag säger inte att kollektivavtal är dåliga utan bara att det inte går att säga att kollektivavtal alltid är bättre för alla utan det är individuellt vad man värderar och beror på många aspekter.

Permalänk
Medlem

mellan 20-23 K Brutto (har inget jobbskatteavdrag, som innebär att jag betalar ca 2100 kr/m mer i skatt än övriga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men då är det en extra avsättning utöver den som går till ITP vilket inte löser problemet vi pratar om nu, för man får inte sätta avsättningen till 0 till ITP och lägga det någon annanstans. Och att få 1000 kr in på pensionskontot är bättre om det sker till en lösning där du kan välja 100% till index än till ITP. Alltså är det ekonomiskt att föredra att ha en arbetsgivare där man avtalar om samma förmåner som kollektivavtalet men som saknar kollektivavtal och alltså kan betala in pengarna i en pensionslösning hos t.ex. Avanza.

Jag säger inte att kollektivavtal är dåliga utan bara att det inte går att säga att kollektivavtal alltid är bättre för alla utan det är individuellt vad man värderar och beror på många aspekter.

Som sagt så kan du få 0% till ITP även med kollektivavtal men det kräver att du som individ förhandlar det och så kan företaget säga nej och hänvisa till avtalet så klart...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Som sagt så kan du få 0% till ITP även med kollektivavtal men det kräver att du som individ förhandlar det och så kan företaget säga nej och hänvisa till avtalet så klart...

Nej det är inte så enkelt, vid en nyanställning krävs att man söker särkilt undantag som är ovanligt att få beviljat.
Facken får makt av att styra alla pensionsmiljarder och den vill de inte bli av med.

https://collectum.se/foretag/teckna-och-andra-avtal/avstaende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Har du fackavgift, försäkring eller liknande som dras på lönen? Annars låter det ju som att du borde få tillbaka ännu mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det är inte så enkelt, vid en nyanställning krävs att man söker särkilt undantag som är ovanligt att få beviljat.
Facken får makt av att styra alla pensionsmiljarder och den vill de inte bli av med.

https://collectum.se/foretag/teckna-och-andra-avtal/avstaende...

Mycket möjligt att det blivit svårare.
Sen går inte min pension, har inte ITP dock, så mycket sämre än en global fond...

Visa signatur

Permalänk

Servicetekniker
32 år
38400 + övertid och traktamenten.
Brukar få ut mellan 30-35 men då skattar jag 1000 extra varje månad för att slippa restskatt, och så är det skönt med lite pengar tillbaka.
Förmåner som friskvårdsbidrag 3000, har nåt sjukvårdsavtal där jag får träffa läkare inom 24h vid behov. Pensionsavtal. Tjänstebil som jag kan bruka privat (ej förmånsbil) så jag har kunnat sälja min bil. Utgår hemifrån. Arbetsresor. Hotellavtal.

Gymnasieutbildning: VVS
Gick aldrig klart som lärling men fick lite erfarenhet av rörmokeri vilket resulterade i att jag fick jobbet.
Snart 3 års erfarenhet som servicetekniker
1 år på nuvarande jobb.

Permalänk
Medlem

Offtopic: Men Frun kliver nästa vecka på som lärare vid en högskola: Total ersättning är 61000kr/månad, + hyfsat bra förmåner.

38 års ålder, 3-årig medicinsk universitetsutbildning, och sedermera disputerad sen några år tillbaka, med totalt 16 års erfarenhet i fältet.

I SACO:s Livslönepublikation är hennes 3-åriga medicinska utbildning det sämsta man kan välja m.a.p livslön kontra utbildning. Vi pratar riktigt negativ avkastning jämfört med "gymnasieyrken".

Disputationen ändrade på det, kan man väl säga.
Ibland lönar sig riktigt djävla hårt slit, med rätta kan jag tycka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Offtopic: Men Frun kliver nästa vecka på som lärare vid en högskola: Total ersättning är 61000kr/månad, + hyfsat bra förmåner.

Wow imponerande lön för en lärare! (eller snarare doktorand med doktorsexamen antar jag?)

Lite nyfiken på när du skriver "total ersättning" dock? Det brukar vara kutym i tråden att speca bruttolön utan ev tillägg som basplatta, så man har nått att jämföra mot.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Lokförare

Grundlön på 30175

Är nuförtiden fullbetald, grundlön på 40155.
Förmåner:Friskvårdsbidrag på 3000

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Wow imponerande lön för en lärare! (eller snarare doktorand med doktorsexamen antar jag?)

Lite nyfiken på när du skriver "total ersättning" dock? Det brukar vara kutym i tråden att speca bruttolön utan ev tillägg som basplatta, så man har nått att jämföra mot.

Ja, M.D, 5 år.

Det är lite olika, vissa forskar, vissa föreläser, vissa utvecklar verksamheten/progammen, vissa leder, och vissa "klinkar". Min fru gör lite av varje, utom att leda.

Därav termen "total ersättning", då det är en organisatoriskt komplicerad tjänst (blandtjänst?).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

26 år styr och reglertekniker.
Pluggade el i gymnasiet och börja jobba med styr och regler, pausade 2 år o körde el.
Tog även ett jobb som junior projektledare inom lagerautomatisering med 37k + förmånsbil som jag nyss slutade på.

Nu 42k utan bil men övertidstillägg och 7-16jobb.
Brukar landa mellan 33 och 35 efter skatt.

Råka skicka iväg innan jag var färdigskriven :D
Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Ja, M.D, 5 år.

Det är lite olika, vissa forskar, vissa föreläser, vissa utvecklar verksamheten/progammen, vissa leder, och vissa "klinkar". Min fru gör lite av varje, utom att leda.

Därav termen "total ersättning", då det är en organisatoriskt komplicerad tjänst (blandtjänst?).

Är hon läkare (MD) eller disputerad inom medicin (Med Dr)? Gör rätt stor skillnad lönemässigt, så får hon 61k som disputerad läkare borde hon löneförhandla bättre. Men med "enbart" Med Dr/PhD låter det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

(eller snarare doktorand med doktorsexamen antar jag?)

Man upphör väl att vara doktorand i samband med att man får sin doktorsexamen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man upphör väl att vara doktorand i samband med att man får sin doktorsexamen?

Så är det nog - jag har inte koll ska jag erkänna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Är hon läkare (MD) eller disputerad inom medicin (Med Dr)? Gör rätt stor skillnad lönemässigt, så får hon 61k som disputerad läkare borde hon löneförhandla bättre. Men med "enbart" Med Dr/PhD låter det bättre.

Med en treårig medicinsk utbildning är hon inte läkare utan troligtvis sjuksköterska, fysioterapeut, biomedicinsk analytiker eller arbetsterapeut. I det sammanhanget en väldigt god lön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Med en treårig medicinsk utbildning är hon inte läkare utan troligtvis sjuksköterska, fysioterapeut, biomedicinsk analytiker eller arbetsterapeut. I det sammanhanget en väldigt god lön!

+5 års utbildning för att bli doktor så den totala utbildningen är väl längre än 3 år så då är väl lönen inte så märklig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

+5 års utbildning för att bli doktor så den totala utbildningen är väl längre än 3 år så då är väl lönen inte så märklig?

Är det verkligen 3+5 år vid skolbänken? Gissar snarare på 3+2, men vad vet jag. Och nej, om det är 8 år så är lönen knappast särskilt märkvärdig, om än en god lön rent generellt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Absolut, om man jämför med läkare, och jämför per år (8år).
Men merparten av de som disputerar i det fältet får +2000kr i lönepåslag, på en lön mindre än den svenska medellönen, och doktorering/disputation skedde med bibehållen, (men som sagt, enligt SACO dålig) lön.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CebitZeros:

I och med att debbiteringen har stigit så har också lönen gjort det.

47500 fast lön och högre bonus. Även förhandlat fram en extra semester vecka så totalt 6 veckor nu.

Nytt jobb förra året i september.

Ny Befattning:
Piping design Lead
Friskvård 3000.
6 Veckors semester, ingen övertids ersättning
Fast lön på 56500.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Men merparten av de som disputerar i det fältet får +2000kr i lönepåslag, på en lön mindre än den svenska medellönen, och doktorering/disputation skedde med bibehållen, (men som sagt, enligt SACO dålig) lön.

Det är nog rätt så vanligt att det inte innebär så stora lönepåslag, däremot andra mer kvalificerade/intressanta arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Är det verkligen 3+5 år vid skolbänken?

4-5 år för en doktorsexamen är väl rätt så normalt? Det vanliga är att man har en master innan (vilket också är runt 5 år) så totala tiden är nog närmare 10 år i de flesta fallen. Dock är detta erfarenheter från tekniska högskolor, hur det fungerar inom andra ämnen vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wacki:

Jobbar som konsult med projektledning och är just nu på en statlig myndighet.
Lön: 45tkr + årlig bonus som brukar landa på 10-20tkr.
Övriga förmåner: Friskvård 5tkr, årliga konferenser och skidresor, arbetsgivare betalar pendelkort. Kan arbeta hemifrån i stor utsträckning.
Erfarenhet: 4år varav ett halvår hos nuvarande arbetsgivare
Utbildning: Civilingenjör inom industriell ekonomi.

Bytte arbetsgivare under förra året, gick upp från ca 39tkr och kände mig underbetald innan och är hyfsat nöjd nu med lönen, med mycket bättre möjligheter till högre löneökningar i framtiden.

Uppdatering av lön:

Gick ganska nyligen upp till 55tkr i månaden, men bonus har tyvärr utgått, i övrigt är förmåner ungefär som förut. Är konsult och debiterar ca 1000kr/h på ett heltidsuppdrag på en mindre konsultfirma.

Sedan examen har det sett ut ungefär såhär för mig:
2019: 32tkr
2020: 34tkr
2021: 37,5tkr
2022:39tkr
2022: 45tkr (efter jobbyte)
2023: 48,5tkr
2024: 55tkr