Så trissar hyresvärdar upp priset på bredband

Permalänk

Här har dom flesta bostadsbolagen avtal med isp och vi har 100/100mbit som standard och "ingår" i hyran.
Ökade till 250/100mbit under en period och det blev en extrakostnad på 129kr/månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem

Såg på bahnhofs hemsida att jag kunde få 1000/1000 för 449 kr/mån i 6 månsedan 549 kr/mån, det är nästan det jag betalar idag för 250/250 på halebop. Nästan lite

sugen

Permalänk
Medlem

Mjölkad och saltad, det är fantastiskt vad man kan plocka ut i avgifter bara för att bo med det nödvändigaste, för att inte tala om elnätsavgifter, sophämtningar, tomträttsavgälder osv osv
Ibland har man lust att flytta ut i en koja i skogen för att slippa alla pålagor. Löneslav

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Mjölkad och saltad, det är fantastiskt vad man kan plocka ut i avgifter bara för att bo med det nödvändigaste, för att inte tala om elnätsavgifter, sophämtningar, tomträttsavgälder osv osv
Ibland har man lust att flytta ut i en koja i skogen för att slippa alla pålagor. Löneslav

Ja, det har blivit otroligt dyrt att bara existera idag. Jag anser att el, rent vatten, internet, dessa är nödvändigheter för en modern människa och något som staten borde kunna reglera, för allas skull.

Det finns ingen anständighet längre utan endast vinning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Bor i villa. Drog in fiber förra året, 20k. Har nu 500/500 rör 699kr/mån.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

BRF 140kr/mån per lägenhet för 1000/1000.

Men som BRF har man ju betydligt bättre förhandlingsläge än enskiljda personer.
Borde finnas statligt bredband då om privata aktörer visar att de inte kan erbjuda det för rimliga pengar till alla.

Edit: men det visar ju också att det GÅR att sälja 1000/1000 för 140kr/mån och ändå göra vinst på affären, så 600 är ju rent ocker.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Staten borde garantera någon form av basservice, t.ex. 100/10 Mb för alla medborgare. Om det låter orimligt, tänk på att man får ett basutbud av TV- och radiokanaler "gratis". TV var nog betydligt mer högteknologiskt när det kom 1958 än vad bredband är idag.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Avstängd

Idag har jag ett abonnemang hos Fello som ger mig fria samtal/sms och för mig en tillräcklig mängd data.

När det gäller fast bredband så skulle jag gärna se en motsvarighet. Har idag 250/250 för ungefär 600 kr per månad. Kunde valt 100/100 eller 500/500 också då det skiljde ca 50 kr upp eller ner dem emellan. Förstår dock inte varför det ska vara så liten prisskillnad mellan dem... eller varför det inte kan finnas ett mer förmånligt prissatt 10/10 alternativ för oss som inte nyttjar så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Staten borde garantera någon form av basservice, t.ex. 100/10 Mb för alla medborgare. Om det låter orimligt, tänk på att man får ett basutbud av TV- och radiokanaler "gratis". TV var nog betydligt mer högteknologiskt när det kom 1958 än vad bredband är idag.

Du har en basservice och det är mobilnätet, att man vill ha si och så många hundra megabit med låg ping är ett lyxproblem och inget som staten bör slänga pengar på. Ingen behöver det för att leva eller för att delta i det offentliga samtalet eller vad man nu vill kalla det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

För cirka 15-20 år sedan så borrade vi ett hål till grannen som vi kände väl, vägg i vägg och drog en TP kabel från vår hederliga Zyxel router och delade på kostnaderna. Funkade bra i många år framöver

Vad gäller staten. Jag pratade med "Bredbandsstrategen" i min kommun för ett tag sedan. I statens ögon, när de går runt och talar om att si och så % ska ha bredband till en viss hastighet för att vi ska uppnå målen så har dom ju lagt ut det på kommunerna. Och i kommunerna och deras ansvar så räcker det med att de lejer ut ett område till en viss aktör så är dom de facto klara med % målen. Det kan ta aktören flera år att etablera och dra nätet - Men i kommunens och statens ögon är % målen nådda.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du har en basservice och det är mobilnätet, att man vill ha si och så många hundra megabit med låg ping är ett lyxproblem och inget som staten bör slänga pengar på. Ingen behöver det för att leva eller för att delta i det offentliga samtalet eller vad man nu vill kalla det.

Hur får jag tillgång till denna basservice utan att betala flera hundra till en telefonoperatör?

Permalänk
Medlem

Hyres här. Telia 100/100 ingår med Telia play. Kostar 200-300 för 500mbit. Kommual hyresvärd där alla hyresgäster har samma deal.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

BRF vid Fridhemsplan, vi kör ett gruppavtal via OBE och betalar 74kr/mån och lägenhet med 1000/1000 och IPv6.

Stadsnäten är de som skapar kostnader och hindrar utvecklingen.

För er som undrar så kostar det tekniskt sätt lika mycket att leverera 1mbit/s som 1000mbit/s för en operatör. Att de tar olika betalt är att de bara vill ha en högre marginal från kunder som vill betala för mer hastighet.

Hade fel på priset.
Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Hur får jag tillgång till denna basservice utan att betala flera hundra till en telefonoperatör?

Jag vet inte, hur får du tillgång till en tv att se melodifestivalen på?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag vet inte, hur får du tillgång till en tv att se melodifestivalen på?

Ingen aning, tittar inte på tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Såg på bahnhofs hemsida att jag kunde få 1000/1000 för 449 kr/mån i 6 månsedan 549 kr/mån, det är nästan det jag betalar idag för 250/250 på halebop. Nästan lite<Uppladdad bildlänk> sugen

Antar det är via deras egna fiberkablar. Måste de gå via "telias" för att nå dig så tar telia en ordentlig avgift (som de höjer med jämna mellanrum).

Försökte söka svar hos telia om det finns någon gräns eller reglering för deras prishöjningar, eller om de i kan göra min fiberkabel jag bekostat till mitt hus i praktiken obrukbar?

Jag har inte lyckats fått något svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Antar det är via deras egna fiberkablar. Måste de gå via "telias" för att nå dig så tar telia en ordentlig avgift (som de höjer med jämna mellanrum).

Mitt nät är via zitius.

Permalänk
Medlem

Från 60 kr till 600 kr. Order of magnitude skillnad. Sicken tur att man lever i väst med kapitalism och avreglerade marknader. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Rätt dyrt om man bor i villa , betalar 549 per månad för 1000/1000 plus någon hundralapp per år till nätägaren för serviceavtal, och stadsnätet som också finns kostar nån hundring mer i månaden (utöver indragning då ), var inte mycket billigare där jag bodde tidigare

Jag betalar idags 489kr per månad för 250/100 till min hyresrätt... Detta är då via stadsnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Mitt nät är via zitius.

Japp de ägs av Telia numera.

Visa signatur

NAT är fel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A1200:

Från 60 kr till 600 kr. Order of magnitude skillnad. Sicken tur att man lever i väst med kapitalism och avreglerade marknader. 🙂

Har du några goda exempel på tillgång till bredband i ickekapitalistiska östländer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är stadsnäten som är kostnaden, operatörerna får en spottstyver av pengarna ni betalar per månad. De tjänar mer pengar på kunder med gruppanslutning.

Om du har fiber via ett stadsnät så har du (om du har hus) betalt för grävningen av fiber på din mark som du inte äger och går till stadsnätets samlingspunkt.
Du är då bunden till deras plats och endast med de operatörer de erbjuder. Du kan inte bli en egen operatör och koppla in med egen utrustning.

Frågan vi borde ställa oss är om man ska gå över till ett system som vi hade med ADSL. En cetral plats där alla kan koppla in sig och erbjuda tjänster utan att vara låst under någon specifik fiberägare/stadsnät.

Min personliga åsikt är att detta är något som behövs drivas mot PTS då stadsnäten begränsar oss både när det gäller funktioner (tex IPv6), support och operatörer.

Visa signatur

NAT är fel!

Permalänk
Medlem

10/10 är gratis där jag hyr men 500Mb kostar 750kr. Ska du ha 300Mb kostar det 620. Sen 100 är 500:-
På andra sidan gatan i bostadsrätterna kostar det 150:- för 500Mb.
Parkering 500. I bostadsrätterna 150:-
Bara inse att man är en idiot som hyr.
Funderar på att sätta upp någon server som verkligen utnyttjar det jag betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

10/10 är gratis där jag hyr men 500Mb kostar 750kr. Ska du ha 300Mb kostar det 620. Sen 100 är 500:-
På andra sidan gatan i bostadsrätterna kostar det 150:- för 500Mb.
Parkering 500. I bostadsrätterna 150:-
Bara inse att man är en idiot som hyr.
Funderar på att sätta upp någon server som verkligen utnyttjar det jag betalar för.

Det är väl inte jättemånga BRF’er som fortsätter subventionera p-platser?
Vi tar 300kr för en p-ruta, det motsvarar då den verkliga kostnaden för underhåll.
De BRF’er som inte tar minst 300kr är det hål i huvudet på, där får medlemmar som inte har en bil betala för grannens p-plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

För er som undrar så kostar det tekniskt sätt lika mycket att leverera 1mbit/s som 1000mbit/s för en operatör. Att de tar olika betalt är att de bara vill ha en högre marginal från kunder som vill betala för mer hastighet.

Hur resonerar du kring det här?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Villa med 0:- installationkostnad stadsnätet pröjsade det.

Bahnhof 1000/1000 599:- / Mån

Tycker jag är rimligt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Många kunder som har Internet-TV saknar bredbandsabonnemang. Det skulle vara oerhört smidigt om det då fanns ett minimum av 1/1 för ren felsökning. Nog borde 10/10 kunna vara nåbart för en väldigt minimal peng. Men det är som nämnts inte hastigheten som kostar, de anställda på supportavdelningen skall betalas av samtliga betalande kunder, till en kostnad som med all säkerhet genererar vinst.

Stadsnäten ja; tänkta att effektivisera så att inte varje operatör behöver gräva ned sin egen kabel, men i praktiken bara en aktör till som skall sko sig på slutkunden. Förvånar mig inte om kommunen säger nej till operatörerna att dra egen fiber där det finns stadsnät. Det är en monopolsituation som inte gagnar någon, annat än för att fylla på kommunens kassakista. Resultatet blir ju naturligtvis att allt fler väljer mobila lösningar där kommunen inte har något att säga till om. Som sagt, girighet gagnar ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Hur resonerar du kring det här?

Ganska enkelt, folk utnyttjar inte sin bandbredd hela tiden och du har en hel del överbokning.
Om du har fiber hem till huset så är den upplyst ändå och all utrustning är installerad.

Tex till vår BRF så kan de lätt bara ha 10Gbit för hela huset som exempel.

Visa signatur

NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Hmm 98:- för 1000/1000 i bostadsrätt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv

Hade gratis mobil surf som följde med som 'bonus' när jag hade abonemang hos Telia, vore nice om man inte sagt upp det abonemanget...