LG smyger in reklam i skärmsläckaren i sina smart-TV

Permalänk
Melding Plague

LG smyger in reklam i skärmsläckaren i sina smart-TV

Reklam kommer nu att visas även när du inte aktivt använder eller tittar på TV.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så jävla tröttsamt. Ta mer betalt för TVn istället och låt oss slippa den här metastaserad reklam-cancern.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Fan så irriterande att alla ska trycka in reklam överallt i produkter man har betalat för (särskilt dyra produkter är det extra osmakligt).

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt sjukt. Inte ok att lansera sånt utan att vara tydlig vid försäljning…

Specs på kartongen:
Ultra 4K
HDR Vision+ mega deluxe
Atmos allt
Free forced ads included

Dröm…

Permalänk
Avstängd

Som går att stänga av.

Permalänk

Har de standardreklam som dyker upp även om TV:n inte är Internetkopplad? Annars låter det ju som att dum-TV plus streamingbox är en rätt enkel lösning…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinksy:

Som går att stänga av.

Tills det inte går att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har de standardreklam som dyker upp även om TV:n inte är Internetkopplad? Annars låter det ju som att dum-TV plus streamingbox är en rätt enkel lösning…

Var lugn det kommer till streamingboxarna snart nog.

Permalänk
Medlem

Har LG nu kommer titta på alla andra alternativen före LG när det kommer till nästa TV. Massa användaravtal tvingas på en för att använda ganska grundläggande saker i TVn. Gud vet vad det är för info de sänder iväg från ens hem, screenshots tar de av vad man tittar på i alla fall.

Privacy blir långt viktigare vid min nästa TV köp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Har LG. Slipp reklam genom att välja ändra plats från Sverige till Others/default eller vad det heter. Vilken skillnad!

Go to All Settings -> General -> System -> Location

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Har LG nu kommer titta på alla andra alternativen före LG när det kommer till nästa TV. Massa användaravtal tvingas på en för att använda ganska grundläggande saker i TVn. Gud vet vad det är för info de sänder iväg från ens hem, screenshots tar de av vad man tittar på i alla fall.

Privacy blir långt viktigare vid min nästa TV köp.

Har både en G1 och en G3 och den senare verkar av någon anledning aktivera röststyrning i smyg i samband med varje uppdatering. Så med jämna mellanrum startar den upp och snappar upp något som vi ska ha sagt vid matbordet och blir då påmind om att stänga av det.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Har både en G1 och en G3 och den senare verkar av någon anledning aktivera röststyrning i smyg i samband med varje uppdatering. Så med jämna mellanrum startar den upp och snappar upp något som vi ska ha sagt vid matbordet och blir då påmind om att stänga av det.

Jag vägrade säga ja till användaravtalen, då poppade den upp hela tiden tills man tvingades säga ja till ett av dessa.

Vi behöver en "jailbreaker" såsom de hade för iphone. Nåt som kan cracka sk*iten så man slipper spionprogrammen.

Enda alternativet nu är att inte koppla TVn mot internet överhuvudtaget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av tonii:

Var lugn det kommer till streamingboxarna snart nog.

Hoppas kallt på att om jag betalar tillräckligt överpris på boxen (Apple TV) så slipper jag annat än trailers under överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

Glad att jag aldrig kopplat upp min tv. Borde finnas icke-smart tv att köpa tycker jag.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Glad att jag aldrig kopplat upp min tv. Borde finnas icke-smart tv att köpa tycker jag.

Finns inget kommersiellt intresse för det bland stora tillverkare, kanske om någon uppstickare skapar en nischmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag vägrade säga ja till användaravtalen, då poppade den upp hela tiden tills man tvingades säga ja till ett av dessa.

Vi behöver en "jailbreaker" såsom de hade för iphone. Nåt som kan cracka sk*iten så man slipper spionprogrammen.

Enda alternativet nu är att inte koppla TVn mot internet överhuvudtaget.

Går att roota android TV...

Med ADB kan man IAF avinstallera en del skit och sen blockera en del med adguard eller annan DNS baserad adblocker.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Finns inget kommersiellt intresse för det bland stora tillverkare, kanske om någon uppstickare skapar en nischmarknad.

Jo det är sant. När nuvarande tv ger upp så blir det projektor och duk för mig istället.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

$ echo -e "\nLG" >> Hårdvara/Undvik.txt

Skrivet av Fläskan:

Det finns "dumma" paneler för kommersiella ändamål som t.ex. skyltning i restauranger. Utan tuner då förstås. Bara med HDMI in.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Inaktiv

Bara låta bli att koppla upp teven och köra med en Chromecast med sideloadad youtube app så slipper man all reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Bara låta bli att koppla upp teven och köra med en Chromecast med sideloadad youtube app så slipper man all reklam.

Går ju att köra ethernet över hdmi vill jag minnas, och eftersom google är ett reklam företag så kommer de nog bygga in lite hotspotting in casten som ger din reklam-tv internettillgång..

Permalänk
Medlem

Som sagt en inställning, en gång och reklamen är borta för alltid.
Supernöjd med min OLED trots att hon snart är fyra år.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Som sagt en inställning, en gång och reklamen är borta för alltid.
Supernöjd med min OLED trots att hon snart är fyra år.

Tänker du på att stänga av släckaren? Har själv en LG och vill gärna veta om det är någon annan inställning du hittat.

Ja reklam börjar spåra rejält. Tror det är ford som kommer lyssna på alla passagerare i bilen och sedan flika in reklam av det den hör.

Snart får man nog gå offline helt för att slippa reklam men det lär väll bli onbyggt och fungera offline där det inte går att ta bort.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänker du på att stänga av släckaren? Har själv en LG och vill gärna veta om det är någon annan inställning du hittat.

Ja reklam börjar spåra rejält. Tror det är ford som kommer lyssna på alla passagerare i bilen och sedan flika in reklam av det den hör.

Snart får man nog gå offline helt för att slippa reklam men det lär väll bli onbyggt och fungera offline där det inte går att ta bort.

Blir svårt att ha en bil offline då det är ett EU-lagkrav att bilar från typ 2018 måste vara uppkopplade mot SOS (och eventuellt mer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

På min TV (CX OLED) är det bara reklam i menyerna och det är en inställning för att stänga av.
Var samma sak på min Samsung (QLED), en inställning och borta.

Första bolaget som inte låter dig stänga av det kommer rasa i kunder.
Du kan också blockera reklam med DNS filter för tvn men det ska inte behövas.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Köpte en Sony tv mot slutet av förra året, frid & fröjd tills jag ladda ner en uppdatering nu i Augusti. Plötsligt hade jag "Garfield The Cat" över min hemsida med undertexten "Sponsored Content". Blev att stänga av Wi-fi till tv:n omgående.

Ska jag ha en tv med "sponsrat innehåll" då ska apparaten fan-i-mig vara *gratis*, inte kosta nästan tolvtusen.

Permalänk
Inaktiv

LG nu på svarta listan!

LG kommer i och med detta tilltag att vara ett märke som går FETT bort oavsett pryl, kommer aldrig mer att ens överväga skiten!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinksy:

Som går att stänga av.

Det kallas feature creep. Det går att stänga av, just nu. Sen så accepterar idioter det, och vips en dag så går det inte längre att stänga av. Grattis oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det kallas feature creep. Det går att stänga av, just nu. Sen så accepterar idioter det, och vips en dag så går det inte längre att stänga av. Grattis oss!

Titta bara på hur MS pushar bing, msn och annat skit de har, ändrar standardinställningar till dessa, till edge osv.. Hjälp-länkar i t.ex. kontrollpanelen tvingar dig till edge osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

På min TV (CX OLED) är det bara reklam i menyerna och det är en inställning för att stänga av.
Var samma sak på min Samsung (QLED), en inställning och borta.

Första bolaget som inte låter dig stänga av det kommer rasa i kunder.
Du kan också blockera reklam med DNS filter för tvn men det ska inte behövas.

Borde vara opt-in, låt de som vill bli dränkta av reklam göra det valet själva. Men allra helst vill alla visa reklam för oss 24/7. Vi ska sitta och konsumera, inte titta på nöjen.

Permalänk
Inaktiv

Och

Skrivet av Pinksy:

Som går att stänga av.

det spelar väl ingen roll om det går att stänga av, varför är det på från första början bör man fråga sig, och att ge efter för denna jävla idioti bäddar bara för ännu mer idiotsaker längre fram, vem säger att dom inte helt plötsligt får för sig att tvinga på dig detta och att du helt plötsligt inte kan avaktivera skiten, vem vet dom kanske får för sig att göra som Microsoft med Windows 11 och tvinga på dig updateringar du inte vill ha!.

LG går nu FETT bort, in i mitt hem kommer inte en pryl till från LG och dom har bara sig själva att skylla!