Inets "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" tog längre tid än avtalat och har genomförts med flera uppenbara brister

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Jag kan inte juridiken exakt kring detta och de flesta här verkar gissa och gå på magkänsla, så även jag. Jag ser det lite annorlunda här. Inet har byggt ihop en dator med delar utifrån kundens önskemål. Resultatet är en produkt, en komplett dator som normalt inte finns i deras sortiment. Exempelvis om man jämför med deras egna Taurus-maskiner. Om någon åberopar ångerrätten på ett Taurus-köp så kan Inet kontrollera den och sälja till någon annan. Ångrar man istället ett köp av en dator som är byggd specifikt för en själv så känns det för mig oskäligt stor börda för butiken att demontera och sälja alla 6-10 komponenter separat som fyndvaror med nedsatt pris. För mig är inte det rimligt. Jag tänker ur synvinkeln att det är jag som skulle driva butik nu.

Jag är ingen jurist men jag har läst förarbetena till lagtexten, själva lagtexten och de ARN fall som finns i ämnet. Något du inte verkar ha gjort. Så lite mer än magkänsla får man nog ändå säga. Tyvärr (för ditt perspektiv) så är en stor del av konsumentlagstiftningen skriven till konsumentens fördel. Så vad du personligen tycker är rimligt spelar i sammanhanget ingen roll.

Läste du ens exemplet i min andra länk?
"Om det gör det tydligare kan det sägas att undantagsregeln är framtagen för att det annars skulle vara svårt för näringsidkare, att sälja varorna på nytt när kunden använt sin ångerrätt. Motpolen till detta är dock att dessa undantag till ångerrätten ska användas med återhållsamhet för att säkerställa ett högt konsumentskydd.Vad jag förstår det som, utgör de valen som kunden gör i samband med att de beställer en sadel från dig, inom vissa, av dig på förhand, bestämda ramar. Dessvärre anses det inte vara präglat av konsumentens individuella val, om konsumenten väljer bland alternativ som du i din verksamhet redan fastställt på förhand, dvs att kunden därmed väljer olika alternativ ur ditt "ordinarie" sortiment."

Detta är alltså utifrån vad ARN kommit fram till i liknande fall. Det finns inget som gör det svårare för butiken att sälja en färdigbyggd dator med ordinarie komponenter som TS valt jämfört med en annan färdigbyggd dator som Inet satt ihop själva och säljer som paket.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har Inet svarat dig nu då angående det saknade packskummet? Hävning osv åsido så är ju detta intressant och ett väldigt klumpigt fel.

När jag själv tog denna tjänsten blev jag oerhört nöjd. Kabeldragningen är så fin att jag till och med kan få stående vågor (resonans) i chassit ibland som lät. Spänt in ett knycklat papper svävandes i lite tråd (ej nuddande någonting givetvis) och nu har jag inte detta problemet längre

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Har Inet svarat dig nu då angående det saknade packskummet? Hävning osv åsido så är ju detta intressant och ett väldigt klumpigt fel.

När jag själv tog denna tjänsten blev jag oerhört nöjd. Kabeldragningen är så fin att jag till och med kan få stående vågor (resonans) i chassit ibland som lät. Spänt in ett knycklat papper svävandes i lite tråd (ej nuddande någonting givetvis) och nu har jag inte detta problemet längre

Vad kul att du blev nöjd och att det hållit hög standard tidigare.
Svaret på din fråga är tyvärr nej, det har varit radioskuggan igår och idag.

Håller tummarna på att jag får återkoppling idag.

Permalänk
Skrivet av Björklund:

Vad kul att du blev nöjd och att det hållit hög standard tidigare.
Svaret på din fråga är tyvärr nej, det har varit radioskuggan igår och idag.

Håller tummarna på att jag får återkoppling idag.

Hur gick det?

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Skrivet av zer0diabetes:

Hur gick det?

God kväll,

Efter 28 mail fram och tillbaka så blev jag nu kopplad vidare i kedjan.
Jag har blivit kontaktad utav en ny person på Inet och jag upplever att tonläget har vänts helt och hållet.

Det är en person som titulerar sig som Inets CCO (chief commercial officer efter en googling) och han tackar för mitt goda tålamod och ber samtidigt om ursäkt för den försenade byggnationen och de uppenbara brister som själva byggnationen visat.

Han har försäkrat mig om att han tar bristerna på allvar och är glad för att jag dokumenterat felen så pass tydligt och bifogat bilder.
Jag erbjöds tre alternativ:

1: Returnera datorn för felsökning och åtgärdade byggfel, då fläkten lossnat och pingpongat runt i datorn.
Dra av byggnationskostnaden på 899 kr, samt 300 kr i kompensation. Samt att dom ska ta reda på hur datorn såg ut vid leverans, då dom verkar ta bilder som jag misstänke.

2: Låta mig felsöka datorn, 899 kr i avdrag för byggnationskostnaden och 300 kr i kompensation.

3: Returnera hela datorn och häva köpet.

Efter lite diskussioner så kom vi fram till en annan lösning.
Jag behåller datorn och felsöker den, samt erhåller alla garantier från deras sida då det är jag som felsöker och inte Inet. Samt dra av kostnaden för byggnationen på 899 kr och ett presentkort på Inet.se på 500kr.

Under min felsökning såg jag lustigt nog att personen som byggt datorn inte dragit fram tillräckligt många PCIe kablar för min GPU, vilket var specificerat i beställningen, vilket jag även skickat bild och meddelat så dom får möjligheten att höja standarden på utförandet.

Slutsats:
Jag är glad över att Inet tog sitt ansvar och att dom tillslut erbjöd mig att häva köpet, vilket var min tes från början.
Jag tycker även att det är snyggt att vi kunde hitta en annan lösning som passade bättre.

Gällande presentkortet så är det en symbolisk summa, då detta inte handlade om pengarna utan själva principen.
Jag har inga problem att föra min talan i såna här ärendet, men jag vet också att det är långt ifrån alla som kan eller är bekväma med att göra det. Så min slutsats är att jag är glad att Inet har personal som förstår sig på rätt och fel, samt värnar om sina kunder.

Personen i fråga förstod att jag var irriterad över händelseförloppet och hoppades att detta inte kommer påverka mitt anseende om Inet i framtiden. Vilket det inte gör, så länge rätt person arbetar med rätt saker, vilket denna individ definitivt gjorde.

Jag uppdaterar huvudinlägget med att Inet tagit sitt ansvar och erbjudit flertalet lösningar.

Permalänk
Skrivet av Björklund:

God kväll,

Efter 28 mail fram och tillbaka så blev jag nu kopplad vidare i kedjan.
Jag har blivit kontaktad utav en ny person på Inet och jag upplever att tonläget har vänts helt och hållet.

Det är en person som titulerar sig som Inets CCO (chief commercial officer efter en googling) och han tackar för mitt goda tålamod och ber samtidigt om ursäkt för den försenade byggnationen och de uppenbara brister som själva byggnationen visat.

Han har försäkrat mig om att han tar bristerna på allvar och är glad för att jag dokumenterat felen så pass tydligt och bifogat bilder.
Jag erbjöds tre alternativ:

1: Returnera datorn för felsökning och åtgärdade byggfel, då fläkten lossnat och pingpongat runt i datorn.
Dra av byggnationskostnaden på 899 kr, samt 300 kr i kompensation. Samt att dom ska ta reda på hur datorn såg ut vid leverans, då dom verkar ta bilder som jag misstänke.

2: Låta mig felsöka datorn, 899 kr i avdrag för byggnationskostnaden och 300 kr i kompensation.

3: Returnera hela datorn och häva köpet.

Efter lite diskussioner så kom vi fram till en annan lösning.
Jag behåller datorn och felsöker den, samt erhåller alla garantier från deras sida då det är jag som felsöker och inte Inet. Samt dra av kostnaden för byggnationen på 899 kr och ett presentkort på Inet.se på 500kr.

Under min felsökning såg jag lustigt nog att personen som byggt datorn inte dragit fram tillräckligt många PCIe kablar för min GPU, vilket var specificerat i beställningen, vilket jag även skickat bild och meddelat så dom får möjligheten att höja standarden på utförandet.

Slutsats:
Jag är glad över att Inet tog sitt ansvar och att dom tillslut erbjöd mig att häva köpet, vilket var min tes från början.
Jag tycker även att det är snyggt att vi kunde hitta en annan lösning som passade bättre.

Gällande presentkortet så är det en symbolisk summa, då detta inte handlade om pengarna utan själva principen.
Jag har inga problem att föra min talan i såna här ärendet, men jag vet också att det är långt ifrån alla som kan eller är bekväma med att göra det. Så min slutsats är att jag är glad att Inet har personal som förstår sig på rätt och fel, samt värnar om sina kunder.

Personen i fråga förstod att jag var irriterad över händelseförloppet och hoppades att detta inte kommer påverka mitt anseende om Inet i framtiden. Vilket det inte gör, så länge rätt person arbetar med rätt saker, vilket denna individ definitivt gjorde.

Jag uppdaterar huvudinlägget med att Inet tagit sitt ansvar och erbjudit flertalet lösningar.

Snyggt löst av Inet. Alla företag kan (och kommer någon gång) att göra fel. Det är hur de löser det när det händer som avgör hur bra kundsupport företaget har. Den goodwill som det ger att sprida ett gott rykte är värt långt mer än 500kr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

God kväll,

Efter 28 mail fram och tillbaka så blev jag nu kopplad vidare i kedjan.
Jag har blivit kontaktad utav en ny person på Inet och jag upplever att tonläget har vänts helt och hållet.

Det är en person som titulerar sig som Inets CCO (chief commercial officer efter en googling) och han tackar för mitt goda tålamod och ber samtidigt om ursäkt för den försenade byggnationen och de uppenbara brister som själva byggnationen visat.

Han har försäkrat mig om att han tar bristerna på allvar och är glad för att jag dokumenterat felen så pass tydligt och bifogat bilder.
Jag erbjöds tre alternativ:

1: Returnera datorn för felsökning och åtgärdade byggfel, då fläkten lossnat och pingpongat runt i datorn.
Dra av byggnationskostnaden på 899 kr, samt 300 kr i kompensation. Samt att dom ska ta reda på hur datorn såg ut vid leverans, då dom verkar ta bilder som jag misstänke.

2: Låta mig felsöka datorn, 899 kr i avdrag för byggnationskostnaden och 300 kr i kompensation.

3: Returnera hela datorn och häva köpet.

Efter lite diskussioner så kom vi fram till en annan lösning.
Jag behåller datorn och felsöker den, samt erhåller alla garantier från deras sida då det är jag som felsöker och inte Inet. Samt dra av kostnaden för byggnationen på 899 kr och ett presentkort på Inet.se på 500kr.

Under min felsökning såg jag lustigt nog att personen som byggt datorn inte dragit fram tillräckligt många PCIe kablar för min GPU, vilket var specificerat i beställningen, vilket jag även skickat bild och meddelat så dom får möjligheten att höja standarden på utförandet.

Slutsats:
Jag är glad över att Inet tog sitt ansvar och att dom tillslut erbjöd mig att häva köpet, vilket var min tes från början.
Jag tycker även att det är snyggt att vi kunde hitta en annan lösning som passade bättre.

Gällande presentkortet så är det en symbolisk summa, då detta inte handlade om pengarna utan själva principen.
Jag har inga problem att föra min talan i såna här ärendet, men jag vet också att det är långt ifrån alla som kan eller är bekväma med att göra det. Så min slutsats är att jag är glad att Inet har personal som förstår sig på rätt och fel, samt värnar om sina kunder.

Personen i fråga förstod att jag var irriterad över händelseförloppet och hoppades att detta inte kommer påverka mitt anseende om Inet i framtiden. Vilket det inte gör, så länge rätt person arbetar med rätt saker, vilket denna individ definitivt gjorde.

Jag uppdaterar huvudinlägget med att Inet tagit sitt ansvar och erbjudit flertalet lösningar.

Grattis. Det är så här alla företag ska jobba. Det är som jag sa i någon annan tråd. De flesta vill ha felet åtgärdat och de är inte ogina utan jobbar med leverantören för att få en bra slut.

Grattis 🎊 an en gång.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿