Jag kan inte juridiken exakt kring detta och de flesta här verkar gissa och gå på magkänsla, så även jag. Jag ser det lite annorlunda här. Inet har byggt ihop en dator med delar utifrån kundens önskemål. Resultatet är en produkt, en komplett dator som normalt inte finns i deras sortiment. Exempelvis om man jämför med deras egna Taurus-maskiner. Om någon åberopar ångerrätten på ett Taurus-köp så kan Inet kontrollera den och sälja till någon annan. Ångrar man istället ett köp av en dator som är byggd specifikt för en själv så känns det för mig oskäligt stor börda för butiken att demontera och sälja alla 6-10 komponenter separat som fyndvaror med nedsatt pris. För mig är inte det rimligt. Jag tänker ur synvinkeln att det är jag som skulle driva butik nu.
Jag är ingen jurist men jag har läst förarbetena till lagtexten, själva lagtexten och de ARN fall som finns i ämnet. Något du inte verkar ha gjort. Så lite mer än magkänsla får man nog ändå säga. Tyvärr (för ditt perspektiv) så är en stor del av konsumentlagstiftningen skriven till konsumentens fördel. Så vad du personligen tycker är rimligt spelar i sammanhanget ingen roll.
Läste du ens exemplet i min andra länk?
"Om det gör det tydligare kan det sägas att undantagsregeln är framtagen för att det annars skulle vara svårt för näringsidkare, att sälja varorna på nytt när kunden använt sin ångerrätt. Motpolen till detta är dock att dessa undantag till ångerrätten ska användas med återhållsamhet för att säkerställa ett högt konsumentskydd.Vad jag förstår det som, utgör de valen som kunden gör i samband med att de beställer en sadel från dig, inom vissa, av dig på förhand, bestämda ramar. Dessvärre anses det inte vara präglat av konsumentens individuella val, om konsumenten väljer bland alternativ som du i din verksamhet redan fastställt på förhand, dvs att kunden därmed väljer olika alternativ ur ditt "ordinarie" sortiment."
Detta är alltså utifrån vad ARN kommit fram till i liknande fall. Det finns inget som gör det svårare för butiken att sälja en färdigbyggd dator med ordinarie komponenter som TS valt jämfört med en annan färdigbyggd dator som Inet satt ihop själva och säljer som paket.
Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌