Krönika: Släpp sargen och skippa skivläsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

PS5 ska ha skivläsare ×punkt×.

Vill dom fasa ut fysisk media så gör det då med PS6.

Dom sålde PS5 med skivläsare från start så då får dom ta mig fanken stå sitt kast hela vägen.

PS6 är okej för mig, men där är vi inte ännu.

En så kallad "pro" modell ska ha allt inkluderat som denna generation kräver. Speciellt för detta överpris.

Fy skäms Sony!

Håller med…

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Då hade den kostat 12000 kr istället för 10500 kr, nej tack. Låt de som behöver en skivläsare köpa till det. Har man en PS5 slim med skivläsare kan man plocka loss den och använda till PS5 Pro. Sen kan man sälja slimmen som en Digital Edition.

Du måste ju inse att priset inte har med den faktiska hårdvarans kostnad att göra?
Tvivlar starkt på att tillverkningskostnaden ligger på mer än max 10% över den vanliga PS5'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du måste ju inse att priset inte har med den faktiska hårdvarans kostnad att göra?
Tvivlar starkt på att tillverkningskostnaden ligger på mer än max 10% över den vanliga PS5'an.

OK, kanske inte 1500 extra men en tusenlapp extra hade det kostat. Man kan inte förvänta sig att de ska skänka bort hårdvara.

I vart fall så är det kostnad som nu är valfri. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

OK, kanske inte 1500 extra men en tusenlapp extra hade det kostat. Man kan inte förvänta sig att de ska skänka bort hårdvara.

Kunde ju erbjudit en variant med 1TB SSD och skivläsare samt 2TB utan skivläsare. Det gjorde man inte och vi vet alla varför.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kunde ju erbjudit en variant med 1TB SSD och skivläsare samt 2TB utan skivläsare. Det gjorde man inte och vi vet alla varför.

Blir ju en merkostnad för dem med 2 SKU's. Jag tycker nuvarande lösning är briljant. De som behöver skivläsare köper till det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Ingen poäng alls.
Förrutom att Sony så klart vet exakt hur många av deras konsoller som har en läsare och hur spelen installeras.
Och hade dom gjort bedömningen att dom borde inkludera en läsare är det inte säkert att priset blivit högre.

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Dom sålde PS5 med skivläsare från start så då får dom ta mig fanken stå sitt kast hela vägen.

En så kallad "pro" modell ska ha allt inkluderat som denna generation kräver. Speciellt för detta överpris.

Fy skäms Sony!

PS5 såldes med eller utan skivläsare från start, versionen utan skivläsare var billigare.
PS5 Pro såldes med eller utan skivläsare från start, versionen utan skivläsare var billigare.

Jag ser inte en sådan jättestor skillnad. Inte som att det ska förhindra dem göra samma sak igen.
Problemet är snarare priset.

Om jag själv inte hade ägt en PS5a som jag ej spelar på. Så kanske jag hade köpt en PS5 Pro idag. Visst lite mer pengar, men känslan av att ha "det bästa" när man spelar singeplayer/multiplayer är skön.
Ser man på dessa tusenlappar extra, så är det inte mycket emot vad vissa PC gamers betalar extra för att få lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Blir ju en merkostnad för dem med 2 SKU's. Jag tycker nuvarande lösning är briljant. De som behöver skivläsare köper till det bara.

Har gått bra med flera SKU's tidigare men ja det är väl så att det kostar mer och Sony behöver dra in mer pengar efter tidigare dåliga investeringar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ingen poäng alls.
Förrutom att Sony så klart vet exakt hur många av deras konsoller som har en läsare och hur spelen installeras.
Och hade dom gjort bedömningen att dom borde inkludera en läsare är det inte säkert att priset blivit högre.

Nej, de hade inte skickat med en skivläsare utan att höja priset. Tänk om, tänk rätt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Imponerande, steam lanserades 2003, så du hoppade på direkt och började shoppa spel? Vad gör du den dag steam lägger ner/går i konkurs/blir uppköpt? Hur säljer du vidare dina spel på steam? Frågorna är många…

PS Store lanserades f.ö. 2006, så nästan motsvarande track-record som Steam.

Försöker du vara rolig? Jag har spel från 90 & 00 -tal på steam genom billiga humble bundles och liknande som är fullt spelbara.

Behöver inte sälja vidare spel som är köpta för några kronor... Digitala releaser för 900kr är problemet.

Hur bra fungerar dina digitala ps3 spel?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det börjar bli lite fånigt med dessa krönikor, men jag antar att de är skrivna för att locka trafik som slutar upp med pajkastning.

Det verkar som många som är födda i modernare tider inte tänker längre än näsan når. Vi ser redan att Sony tar premiumpriser för konsoll, handkontroll, skivspelare samt plaststöd, långt ifrån vad som egentligen är rimligt. Om Sony får ensamrätten på digitala spel (genom deras Store), vad tror ni spelen kommer att kosta? Kanske låser de även in er i abonnemang där det inte äns går att köpa spelen, om man nu kan kalla det för köpa.

Konkurrens är bra, utan det så drar priserna iväg något tokigt.

Vi ser redan att de större företagen gör allt för att håva in kosing (gå med så stor vinst som möjligt), via subscriptions, micro transactions och liknande. De låter de som inte är villiga att pröjsa mer få ut mindre värde av spelet / sämre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nävisst. N-gage körde ju med det. Vet inte om det fanns någon tidigare variant dock.

Evercade är i praktiken också det. Även de inte är kompatibelt med vanliga gränssnitt hursomhelst.

Tänker ju främst på Switch då.

Permalänk
Medlem

Jag försökte spela mina gamla NES, Megadrive, Dreamcast mfl men det visade sig att att de delistat hela min samling och klippt av kablar till elektroniken.
Sedan vaknade jag och insåg att det var en dröm sponsrad av Sony.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av johanandersson:

"Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar."

Det finns väl ingen orsak att tro detta skulle vara framtiden. Vad baserar du detta på?

100% drömmar och förhoppningar!

Permalänk
Medlem

Vad händer om Sony går i konkurs?
Jag föredrar att äga mina spel... visst har jag Steam så det är delvis kört men man får göra det man kan...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Hur känner ni Sony spelare om Playstation 6 inte blir bakåtkompatibel och saknar discdrive?

Att den skulle sakna bakåtkompatibilitet tror jag verkligen inte skulle ske det skulle vara sjukt, där emot att standard Ps6 är utan discdrive tror jag lätt kommer vara men det finns möjlighet köpa till en eller kanske eventuellt att ps5 discdrive funkar till och med.
Bara killgissning så klart.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Fy skäms Sony!

Men gör som jag. Jag köper mycket motvilligt en disc drive men tänker att jag ska ge igen. Nu blir det typ bara spel från tradera framöver tills PS6 kommer ut.

Permalänk
Medlem

Att inte ha skivläsare = då är man beroende av reorna på Play Store. Att bara köpa spelen online/Digitalt har på senare år i mitt tyckte varit riktigt dåliga affärer. Hade varit rimligt om de kostade sådär 50% mot vad dem gör där med tanke på ingen distributionskostnad m.m

Oftast kostar spelen digitalt typ 799 samtidigt som man har rea i flera affärer på samma spel ex Wu Kong för 299 osv på skiva.

Alltså vill man gå miste om alla möjligheter till bra deals (begagande spelköp reor ex NHL23 köpte jag på skiva till PS5 för 69:-)
så kan man klara sig med digital version men då är man ju ganska dum ekonomiskt i mitt tyckte Dessutom är det ju skönt o ha skivan till sina favoritspel Jag kommer köra old-school all in och hade tänkt köpa PS5 Pro tills jag fick veta att den bara är digital kommer vägra köpa den tills dem antingen backar på denna punkten eller sänker priset med några tusenlappar. Så antagligen väntar jag på PS6 istället. Blir pass för mig stor Playstation FanBoy.

Samma sak med Ubisoft och alla som försöker tvinga alla till en progressiv woke agenda som kunderna aldrig någonsin efterfrågat.
Dessa företag kommer att gå i konkurs förr eller senare. Se Ubisofts AC Shadows. Lite samma sak med Digital disk drive nån har fått för sig det här e bra och så ska alla tvingas till något de inte efterfrågar. På pc är det ju annourlunda har inte använt en skiva på 20 år heller på PC.

Visa signatur

▩ Monitor: MSI 32" Optix 4K@144Hz ▩ CPU: AMD 5800X3D ▩ GPU: PNY GeForce RTX™ 3080 Ti 12GB ▩ Memory: DDR4 Corsair 32GB@3200MHZ ▩ Motherboard: ASROCK X570M Pro4 ▩ M2: Corsair 1TB ▩

Permalänk
Skrivet av V5er:

Håller faktisk med där och statistiken pratar ju för sig själv att dom flesta verkar köpa digitalt.
Dom flesta av oss vet vi inte äger spelet osv eller att det är dyrare. Men antar dom flesta tycker det är så smidigt och skönt med digitalt få det direkt , slippa byta skiva för spela annat spel och inte behöver fysisk plats för alla spel är bekvämligare än dom 100-300kr mer det kostar.

Jag väntar oftast in reos på ps5 store om det inte verkligen verkligen är ett day 1 spel jag MÅSTE spela eller har cravings för, tycker ps5 store reorna annars är rätt stabila överlag.

Hetsen om discdrive kan se här det är precis som när Ps5 släpptes fanns två olika välj med disc som kostar mer eller digital och spara cash.
Bra video om detta: https://www.youtube.com/watch?v=JPG1RUJmFlw&ab_channel=MADkur...

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Hot take, bad take. Källa: se alla argument i kommentarerna.

Permalänk
Medlem

"yay", Jag kan börja jobba på Sweclockers!
Min krönika: Släpp sargen, 3,5" disketten är inte längre nödvändig!

Seriöst, vad har hänt med denna site?!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Så länge Sony tar ut högre pris i sin butik än vad spelen kostar på skiva och så länge dom har monopol på digital försäljning så vill jag gärna ha möjligheten att köpa på skiva. Det kanske inte spelar någon roll om man inte är prismedveten och/eller inte behöver bry sig om vad det kostar. Att jämföra med PC haltar ju en del då det finns fler återförsäljare av spel (digitalt) där, vilket ger konkurrens, vilket i sin tur är bra för oss konsumenter.

Sen håller jag med om flera andra argument för fysiska utgåvor, som t.ex. möjligheten att få tillbaka lite av pengarna genom att sälja vidare spelen på skiva.

I slutändan handlar det inte om att vara bakåtsträvare (för mig iallafall) som en här del säger, utan att det ska vara bättre och med fler valmöjligheter för mig som konsument.

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att jag läser en text med så larvig rubrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Folk gillar även att sprida fake bullshit om att "disken är bara en licens, du måste fortfarande ladda ner spelet" vilket inte stämmer för den stora majoriteten av alla spel.

Sony och PlayStation har nästan 90% av alla spel minst version 1.0 på skiva, spelbart utan att ladda ner något eller krav på internet.

Microsoft och Xbox är sämre och många av deras egna spel är inte spelbara på skiva, t.ex. Starfield. Mycket pga av att Xbox kör billigare BluRay skivor som bara får plats med 50GB data. Fysiska spel som inte är spelbara på skiva borde inte få säljas.

Version 1.0 är ju tyvärr inte mycket att ha senare år. Många spel har ju day one-patch på åtskilliga GB så det spel som finns på skivan är ju ofta rätt trasigt.

Den dagen spelet inte finns i biblioteket för de som köpt det digitalt så går det troligen inte att patcha det från skiva ändå.

Så att köpa spel på skiva för att kunna spela det ”för evigt” är nog lite önsketänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Du laddar ju ner ditt spel även om du har skiva (day 1 patches). Din skiva fungerar ju numera endast som nyckel.

Det går att få till privatförsäljning av digitala spel/filmer. Det behövs att nån aktör som EU sätter ner foten och ger oss digitala rättigheter.

Den felaktiga generaliseringen i sig innefattar ändå ett flertal fördelar och friheter med en fysisk nyckel.

Men jag har då definitivt inte ett enda spel som "bara är en nyckel". Och ytterst få som inte är åtminstone nästan fullt problemfria utan uppdatering.

Enda undantaget är när det erbjuds en PS5 version om man har PS4 version. Men det är ju då fortfarande valfritt att helt enkelt spela den version man faktiskt köpte.

Det är folk som bara spelar Call of the Dodo, BattleFIFA eller rent av slave service (som ju nästan aldrig har fysiska släpp ändå av uppenbara skäl) som envist kränger narrativet att "inga spel funkar utan download endå".

Ja det kommer bli toppen när EU sätter ner foten och vi alla får betala för den ökade kostnaden för de digitala rättigheterna som redan fanns fysiskt. Blir som med alla andra påhitt, extra krångel och inget vunnet. Klicka bort flera rutor på varenda webbsida medan spammande lever vidare. Organiserad brottslighet tackar så mycket för att folk tränats ytterligare i slentrianklickande på att godkänna saker de inte längre orkar läsa.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och när utvecklare och distribitörer vars spel Steam säljer kommer fram till att de anser att hippie-kollektiv inte är en familjer och de inte tjänar tillräckligt så rycker den möjligheten till okonventionella familjer snabbt som attan.

Då löser vi det på andra sätt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

En "Pro" utgåva borde självklart komma med allt som standardutgåvan kom med samt mer. I det här fallet borde skivläsare och ställ varit med i priset. Sätt det till 10 990:- då, om det skulle krävas.

Hade Sony hela generationen släppt skivläsaren externt så hade det såklart varit ok att släppa Pro utan. Då hade de som köpt första versionen och en läsare kunnat flytta över läsaren till Pro, och de som kört digitalt hela tiden bara kört på.

Edit: Kan väl lägga till att jag har en Pro förbokad och klar samt kommer köpa till skivläsaren. Kanske inte på en gång dock.

Permalänk
Medlem

Hur köper man spel på skiva i dag, är det inte så att man får ett skivfodral med en digital kod i som är till för att ladda ner spelet? Måste skivan sitta i när man spelar? Så var det på PS4 och den låter ju inte alltid så roligt med skivan i.

Skivläsare är riktigt najs för film och serier men för spel känns det som ett frågetecken.

Permalänk
Skrivet av 27poke:

Hur köper man spel på skiva i dag, är det inte så att man får ett skivfodral med en digital kod i som är till för att ladda ner spelet? Måste skivan sitta i när man spelar? Så var det på PS4 och den låter ju inte alltid så roligt med skivan i.

Skivläsare är riktigt najs för film och serier men för spel känns det som ett frågetecken.

Man gör som man gjorde förra årtusendet. Man får ett spel på en skiva, en del av spelet installeras lokalt på enheten.
Om man ej har internetuppkoppling så går många spel spela ändå, vissa spel kräver dock att man uppdaterar konsolens os, andra kan kräva att man laddar hem delar. Och alla spel för bra känsla så bör man ladda hem uppdateringar.

Så spel på skiva ser jag endast som ett budgetalternativ, det är att byta skiva så fort man ska byta spel. Det är ingen känsla som man vill ha idag. Det tråkiga är att det är dyrare att endast ha digitalversion.
Man kan inte låna spel av polare, inte sälja vidare, inte köpa dem billigt i butik.

Jag själv ser lite deja vu Apple Macbook Air 2008. Vissa gillade ingen dvd-läsare, det var dock omständligt när streamingtjänsterna då var så dåliga. Men för varje år som går, så säger fler skippa dvdspelaren. Där man nu snart 15år efter fortfarande kan säga att laptoppar borde ha dvd/blueray.