TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om du funderar över priser behöver du bilda dig en uppfattning om vilken nivå av TV du är ute efter. Först då kan du börja efterforska vad "bra pris" är för något för dig eftersom svaret på den frågan varierar helt hållet med individen. Prishistoriken på Prisjakt är ett bra hjälpmedel som berättar om ett pris på en viss modell för stunden är så billigt det kan bli/brukar bli. Då kan du se hur webhallens deal för stunden står i förhållande till tidigare reor.

Olika paneltyper är bra på olika saker och där måste komma underfund med vad man själv menar med "bästa". OLED är till exempel fortfarande den teknik som lyckas tydligast med att hålla svart i bilden och därmed alstra kontrast. En toppklassad mini-LED-modell kan erbjuda mycket högre ljusstyrka än en OLED men det finns flera mini-LED-modeller som inte riktigt kan matcha en OLED i ljusstyrka. Särskilt om man jämför med senaste generationen OLED med MLA-filter eller nyaste QD-OLED-modellerna. Därför är det vanskligt att utgå från en enda teknik som något universellt svar om "bäst för pengarna". Svaret varierar enorm mellan modell till modell men också just din definition av "bästa".

Tack så mycket för svaret! Jag kollade runt lite och det blev den här från Inet's mega-klick stream. Jag hoppas att den är tillräckligt stor för att passa på 3m avstånd. Det är den första TV
jag köper sedan 2012, så det blir nog en bra uppgradering från min gamla trogna 32"

Permalänk
Bildexpert 📺

@rolx213: 50 tum räknas idag som en liten TV men relativt en 32 från tolv år sedan är det förstås en stor uppgradering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolx213:

Tack så mycket för svaret! Jag kollade runt lite och det blev den här från Inet's mega-klick stream. Jag hoppas att den är tillräckligt stor för att passa på 3m avstånd. Det är den första TV
jag köper sedan 2012, så det blir nog en bra uppgradering från min gamla trogna 32" <Uppladdad bildlänk>

50” på 3m avstånd? Hoppas du har bra glasögon 😊

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolx213:

jag köper sedan 2012, så det blir nog en bra uppgradering från min gamla trogna 32" <Uppladdad bildlänk>

Allt är relativt. När vi flyttade soffan från 3m till 4m kände jag mig ”tvingad” att byta ut 65” mot 85” 😅
Men 32 -> 50 är givetvis ett lyft

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Äger idag en LG C7 65" som jag tänkte montera på övervåningen och behöver ersätta den med en större tv. Tror att 77" blir bra på den väggen. Eftersom jag vill ha en tv som ska hålla lika bra och länge som min gamla sju år gamla C7 så lutar det mot en LG G4 77" med MLA osv. Ska också monteras på väggen. Ska mest spelas på (Xbox och Ps) och det vanliga Uhd från streamtjänster. Såg att Rtigns rekommenderade även Samsung 95D 77" som var likvärdig som G4. G4 hade fått lite bättre betyg på spel.
Tänker att eftersom jag har LG redan som ska behållas så blir det enklare att hålla sig inom samma märke.

Får se vad LG G4 77" hamnar på till BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Äger idag en LG C7 65" som jag tänkte montera på övervåningen och behöver ersätta den med en större tv. Tror att 77" blir bra på den väggen. Eftersom jag vill ha en tv som ska hålla lika bra och länge som min gamla sju år gamla C7 så lutar det mot en LG G4 77" med MLA osv. Ska också monteras på väggen. Ska mest spelas på (Xbox och Ps) och det vanliga Uhd från streamtjänster. Såg att Rtigns rekommenderade även Samsung 95D 77" som var likvärdig som G4. G4 hade fått lite bättre betyg på spel.
Tänker att eftersom jag har LG redan som ska behållas så blir det enklare att hålla sig inom samma märke.

Får se vad LG G4 77" hamnar på till BF.

Hej! Kastar in mitt citat här från en annan tråd:

Skrivet av medbor:

Hej, jag ville bara flika in att Webhallen har samsungs QD-OLED för 20k med extra produkt på köpet med värde minst 5k:

Modellen: 77s93c vilket är deras näst bästa serie

https://www.webhallen.com/se/campaign/10965-Samsung-TV-Rabatt...

Jag skulle säga att den i de flesta fall är jämlik eller bättre än C-serien och just nu för ungefär din budget och 77”

TLDR: Samsungs näst bästa 77” för 20k och en extra produkt på köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hej! Kastar in mitt citat här från en annan tråd:

TLDR: Samsungs näst bästa 77” för 20k och en extra produkt på köpet

Bra erbjudande! Får klura lite. Tack!

Permalänk

Vi behöver gå upp i storlek. Sitter idag med en Sony 55" w805 från 2013. Vi är inga finkänsliga typer och tycker t.ex. att tvn vi har idag duger till tv-tittande. Men med det sagt - Vi uppskattar ändå en trevlig bild när man ska sätta igång något från tv-soffan.

Varit inne på Samsungs 65" Q60D nu när den är nedsatt, men det kanske finns bättre alternativ i dom klasserna? Tycker det gnällts en del på den på andra forum också. Hur står sig Nanocell mot QLED? Vi använder dessutom AppleTV så OS i tvn är väl betydelselöst och då kokas det ju lite ner till bildkvalitet endast.

Blir det här budgetsegmentet bättre under BF? Känns som det är dom bättre segmenten som man vinner på när slutet av November kommer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eshkoshka:

Vi behöver gå upp i storlek. Sitter idag med en Sony 55" w805 från 2013. Vi är inga finkänsliga typer och tycker t.ex. att tvn vi har idag duger till tv-tittande. Men med det sagt - Vi uppskattar ändå en trevlig bild när man ska sätta igång något från tv-soffan.

Varit inne på Samsungs 65" Q60D nu när den är nedsatt, men det kanske finns bättre alternativ i dom klasserna? Tycker det gnällts en del på den på andra forum också. Hur står sig Nanocell mot QLED? Vi använder dessutom AppleTV så OS i tvn är väl betydelselöst och då kokas det ju lite ner till bildkvalitet endast.

Blir det här budgetsegmentet bättre under BF? Känns som det är dom bättre segmenten som man vinner på när slutet av November kommer.

Även om ni inte ser er själva som "finkänsliga" kommer man ändå jämföra med sin gamla TV. Sony W805 är av de sista generationerna med full HD och modellen har inte en FALD och den bör ha en IPS-panel. Den är något av "näst bästa" ur Sonys synpunkt för den generationen. Det som skiljer en dåtidens modeller mot dagens är att den äldre modellen i dagens tekniska termer är enklare men att de fortfarande kan ha fördelar likt ett med dagens mått rätt bra reflexfilter och ifall det är viktigt även bättre inbyggt ljud.

Nanocell mot QLED: handlar helt och hållet om vilka modeller man jämför. Samsung Q60-serie är vad jag kallar QLED-honungsfällan och ständigt återkommande som felköpet "...men det är ju en QLED?". Q60 är endast steget över basmodellerna med något högre ljusstyrka och något större färgomfång. Inte i närheten av vad andra QLED-modeller som exempelvis Q80 eller framför allt QN-serien erbjuder. Istället är Q60 rent av Samsungs "nästa sämsta" modell. Fast så många tror att de köper något bättre tack vare QLED-stämpeln. Sådan är marknadsföringens kraft.

Ur den synpunkten kan en Q60 vara en försämring mot vad ni har. Även om teknikutvecklingen ger snarlika nivåer i kontrastförhållande och ljusstyrka riskerar det vara sämre reflexfilter, sämre betraktningsvinklar och även sådant som sämre byggkvalitet mot vad ni har. Vilket kanske eller kanske inte är avgörande beroende på hur ni använder TV:n idag. Kan bli surt om ni är vana att titta på TV:n från sidan och nu upptäcker att bilden blir blek så fort man flyttar sig bara decimetern från mitt framför.

Där kan LG:s modeller med "Nanocell" vara bättre om ni går modellerna som är QNED-serien. Där är det IPS-paneler, lite bättre reflexfilter och tekniska förbättringar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Även om ni inte ser er själva som "finkänsliga" kommer man ändå jämföra med sin gamla TV. Sony W805 är av de sista generationerna med full HD och modellen har inte en FALD och den bör ha en IPS-panel. Den är något av "näst bästa" ur Sonys synpunkt för den generationen. Det som skiljer en dåtidens modeller mot dagens är att den äldre modellen i dagens tekniska termer är enklare men att de fortfarande kan ha fördelar likt ett med dagens mått rätt bra reflexfilter och ifall det är viktigt även bättre inbyggt ljud.

Nanocell mot QLED: handlar helt och hållet om vilka modeller man jämför. Samsung Q60-serie är vad jag kallar QLED-honungsfällan och ständigt återkommande som felköpet "...men det är ju en QLED?". Q60 är endast steget över basmodellerna med något högre ljusstyrka och något större färgomfång. Inte i närheten av vad andra QLED-modeller som exempelvis Q80 eller framför allt QN-serien erbjuder. Istället är Q60 rent av Samsungs "nästa sämsta" modell. Fast så många tror att de köper något bättre tack vare QLED-stämpeln. Sådan är marknadsföringens kraft.

Ur den synpunkten kan en Q60 vara en försämring mot vad ni har. Även om teknikutvecklingen ger snarlika nivåer i kontrastförhållande och ljusstyrka riskerar det vara sämre reflexfilter, sämre betraktningsvinklar och även sådant som sämre byggkvalitet mot vad ni har. Vilket kanske eller kanske inte är avgörande beroende på hur ni använder TV:n idag. Kan bli surt om ni är vana att titta på TV:n från sidan och nu upptäcker att bilden blir blek så fort man flyttar sig bara decimetern från mitt framför.

Där kan LG:s modeller med "Nanocell" vara bättre om ni går modellerna som är QNED-serien. Där är det IPS-paneler, lite bättre reflexfilter och tekniska förbättringar.

Tack. Det låter som att det är mer klurigt än vad jag tänkt, det här med att köpa tv.

Vid vilka modeller börjar tv-apparaterna bli "bra"? Om det ens går att ställa en sån fråga. Sen är det kanske lite i betraktarens ögon vad man uppskattar och hur man ser på tv också. Specs känns ju otroligt snarlika och gissningsvis borde man väl köpa med ögonen, hur man nu gör det inne i butik.

Är det något specifikt man vill ha eller undvika när det kommer till sport? Jag kollar på en hel del fotboll.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eshkoshka:

Tack. Det låter som att det är mer klurigt än vad jag tänkt, det här med att köpa tv.

Vid vilka modeller börjar tv-apparaterna bli "bra"? Om det ens går att ställa en sån fråga. Sen är det kanske lite i betraktarens ögon vad man uppskattar och hur man ser på tv också. Specs känns ju otroligt snarlika och gissningsvis borde man väl köpa med ögonen, hur man nu gör det inne i butik.

Är det något specifikt man vill ha eller undvika när det kommer till sport? Jag kollar på en hel del fotboll.

Så gott som alla utgår från den befintliga TV:n och vill man ha något som är bättre måste man trumfa det man har. Eller acceptera att något blir sämre och där kan man endast själv avgöra vad man accepterar som tillräckligt bra. Och alla är verkligen olika och jättemånga hoppas på att jag ska svara på den frågan åt dem.

I ditt fall har du en TV av en typ som inte riktigt finns längre. En välbyggd TV, troligtvis IPS, med dåtidens kvalitet runt bygge, ljudsystem, reflexfilter men vad som idag är enkelt prestanda i fråga om ljusstyrka och kontrastförhållande. Du kan köpa nyare och enklare modeller som har motsvarande bildtekniska nivå, likt Samsung Q60, men då riskerar vara sämre i övriga aspekter, likt vinklar, filter och inbyggt ljud. En del märker detta och orkar inte med försämringen. Andra accepterar det hela lyckligt omedvetna om försämringarna.

Vill du ha kvar sådant som reflexfilter och generell kvalitetsnivå behöver du titta mot dagens motsvarande "nästa bästa"-nivåer, alltså enklare toppklass. Då är det typiskt också TV-apparater som idag är mer påtagligt mer tekniskt kompetenta med ljusstyrka, FALD och liknande. Då har du också en TV som generellt är mer kompetent på sport eftersom de flesta tittar på sport i ljusa miljöer där man vinner på hög ljusstyrka och bra reflexfilter.

Du behöver själv avgöra sådant som hur ni sitter i vinkel till TV:n. För om W805 har den förmågan till goda IPS-vinklar så som det var på 10-talet kan det vara så att ni kanske sitter 30–40 grader i vinkel mot TV:n och är nöjda. En TV med sämre vinklar kan då vara en enorm förbättring på andra punkter, likt ljusstyrkan, men det kan vara helt förgäves vinklarna ger mycket sämre bild där man sitter.

Eller så sitter ni inte på sådant sätt att vinklar är avgörande. Eller att personerna som tittar i vinklar ens tänker på kvaliteten på bilden. Eller märker att bilden är sämre men bryr sig inte. Sådant måste man svara på själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Är det någon här som förstår hur TCL:s "Game accelerator" fungerar? Står på följande modell att det är 60hz panel men går upp till 120hz med deras funktion: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Tror denna tråds skapare har bäst koll men står såhär på FlatPanelsHD:

"TCL is highlighting other gaming features such as HGiG and a Game Bar 2.0 with handy access to gaming functions. There is 'Game Accelerator' which is a system that can double the refresh rate of the TV from 120hz to 240Hz or 60Hz to 120Hz by halving the vertical resolution, effectively from 4K to 1080p, to let a PC transmit up to 1080p 240Hz to the TV, depending on the model. The technology is also known as DLG (Dual-Line Gate)."

https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Permalänk
Bildexpert 📺

1/4-del(*) av upplösningen på dubbla frekvensen, dvs 1080p/120 Hz på en 4K/60-panel och 1080p/240 på en 4K/120-panel är den Dual Line Gate som TCL haft i flera år nu och som återfinns på flera andra tillverkares TV-modeller, bland annat en del av Samsungs och Philips modeller. Hisense har det också sedan ett par år tillbaka. Liknande lösningar har dykt upp på spelskärmar också.

Rent tekniskt är panelen kopplad så att den kan adresseras med två pixelrader i taget i dubbla frekvensen. Rent tekniskt är det halva vertikala upplösningen (3840x1080) men eftersom det inte finns något system i dagsläget för att hantera detta utan kraftig förvrängning blir det i praktiken 1/4-dels upplösning.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Så gott som alla utgår från den befintliga TV:n och vill man ha något som är bättre måste man trumfa det man har. Eller acceptera att något blir sämre och där kan man endast själv avgöra vad man accepterar som tillräckligt bra. Och alla är verkligen olika och jättemånga hoppas på att jag ska svara på den frågan åt dem.

I ditt fall har du en TV av en typ som inte riktigt finns längre. En välbyggd TV, troligtvis IPS, med dåtidens kvalitet runt bygge, ljudsystem, reflexfilter men vad som idag är enkelt prestanda i fråga om ljusstyrka och kontrastförhållande. Du kan köpa nyare och enklare modeller som har motsvarande bildtekniska nivå, likt Samsung Q60, men då riskerar vara sämre i övriga aspekter, likt vinklar, filter och inbyggt ljud. En del märker detta och orkar inte med försämringen. Andra accepterar det hela lyckligt omedvetna om försämringarna.

Vill du ha kvar sådant som reflexfilter och generell kvalitetsnivå behöver du titta mot dagens motsvarande "nästa bästa"-nivåer, alltså enklare toppklass. Då är det typiskt också TV-apparater som idag är mer påtagligt mer tekniskt kompetenta med ljusstyrka, FALD och liknande. Då har du också en TV som generellt är mer kompetent på sport eftersom de flesta tittar på sport i ljusa miljöer där man vinner på hög ljusstyrka och bra reflexfilter.

Du behöver själv avgöra sådant som hur ni sitter i vinkel till TV:n. För om W805 har den förmågan till goda IPS-vinklar så som det var på 10-talet kan det vara så att ni kanske sitter 30–40 grader i vinkel mot TV:n och är nöjda. En TV med sämre vinklar kan då vara en enorm förbättring på andra punkter, likt ljusstyrkan, men det kan vara helt förgäves vinklarna ger mycket sämre bild där man sitter.

Eller så sitter ni inte på sådant sätt att vinklar är avgörande. Eller att personerna som tittar i vinklar ens tänker på kvaliteten på bilden. Eller märker att bilden är sämre men bryr sig inte. Sådant måste man svara på själv.

Tack för att du tar dig tid.

Vi ska fortsätta vårt sökande mot en trevliga 65".

Permalänk

Delar några frågor jag ställde till 'Laxpudding'

Nu köpte jag Philips 9008 som säljs för 8990:- på elgiganten.
Jag når "premiumsegment", enligt @Laxpudding, under 10k.

Är den plug and play för vanlig teve?
Jag har Allente medium via fiber.
Är det något man skall göra i någon meny när man, som jag, bara vill ha en allmänt bra bild?

Jag byter ut en budget Philips 6400 från 2016.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Är det något man skall göra i någon meny när man, som jag, bara vill ha en allmänt bra bild?

Ingen expert på Philips TV men ovan modell kommer väl med Philips egna TV OS som brukar benämnas just ”Philips Smart-TV” eller ibland "SAPHI". Dvs inte Android.

För Allente via fiber så lär det krävas en app, right?
Högst tveksamt att Allente-appen finns till detta OS och om inte måste du lösa det med extern box, typ Chromecast eller Apple TV där den appen finns att ladda ner.

Allente verkar även ha en egen TV-box som du kan koppla in via HDMI och då är det såklart inga konstigheter och "plug and pray":
https://www.allente.se/boxar/allente-1/

Om du med "vanlig TV" menar marksänd TV via antenn så bör det vara "ja" på den frågan, även via kabel (Tele2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Är också lite sugen på Philips 9008. Vad tycker du om den? Verkar vara lite blandade recensioner där de framförallt klagar på kontrasten. Kollar nästan uteslutande på film och har aldrig ägt en tv.

Visa signatur

GTX 1060 6GB | Ryzen 5 1600 | 48 GB DDR4
emrik.org

Permalänk
Skrivet av edson:

Ingen expert på Philips TV men ovan modell kommer väl med Philips egna TV OS som brukar benämnas just ”Philips Smart-TV” eller ibland "SAPHI". Dvs inte Android.

För Allente via fiber så lär det krävas en app, right?
Högst tveksamt att Allente-appen finns till detta OS och om inte måste du lösa det med extern box, typ Chromecast eller Apple TV där den appen finns att ladda ner.

Allente verkar även ha en egen TV-box som du kan koppla in via HDMI och då är det såklart inga konstigheter och "plug and pray":
https://www.allente.se/boxar/allente-1/

Om du med "vanlig TV" menar marksänd TV via antenn så bör det vara "ja" på den frågan, även via kabel (Tele2).

Jag har allente1-box, så det fixar sig. Jag gör inget via tv, utan det är väl allente och dess fjärrkontroll.
Allente1-boxen har chromecast.
Nej, med 'vanlig teve' menar jag att jag ser vanliga program, även filmer, men jag är ointresserad av det senaste inom vad teven kan visa för snygga effekter i film eller spel.
Jag vill att det ska vara en modern kvalitetsbild på 'Dokument Utifrån', 'Tv4 Film' och någon NHL-match på Viasat Vinter.

Skrivet av C4illin:

Är också lite sugen på Philips 9008. Vad tycker du om den? Verkar vara lite blandade recensioner där de framförallt klagar på kontrasten. Kollar nästan uteslutande på film och har aldrig ägt en tv.

Jag beställde den igår. Leverans den 22:a. Vet inget om kvaliteten således. Men jag är nöjd med den jag har från 2016.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Vilka Samsung tv's har inbyggd kamera idag? Jag har en 65" Q70B (2022) ouppackad i förrådet men vet inte om den har kamera eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Vilka Samsung tv's har inbyggd kamera idag? Jag har en 65" Q70B (2022) ouppackad i förrådet men vet inte om den har kamera eller inte?

Detta är vad jag finner på google och din är en "QLED" så det har den mest troligen.

Do Samsung TVs have cameras?

Yes, some Samsung TV models, particularly in the QLED and The Frame series, come equipped with cameras for facial recognition, gesture control, and video calling. However, not all Samsung TVs have cameras, and users can disable or cover the camera for privacy. To enjoy camera-based features on models without built-in cameras, users can connect compatible external cameras via USB or HDMI ports.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Detta är vad jag finner på google och din är en "QLED" så det har den mest troligen.

Do Samsung TVs have cameras?

Yes, some Samsung TV models, particularly in the QLED and The Frame series, come equipped with cameras for facial recognition, gesture control, and video calling. However, not all Samsung TVs have cameras, and users can disable or cover the camera for privacy. To enjoy camera-based features on models without built-in cameras, users can connect compatible external cameras via USB or HDMI ports.

Jo läste det jag med men vet inte hur bra det där stämmer? Har kollat runt på hur tv:n ser ut på youtube och produktbilder men ser då inget som ser ut som en kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Jo läste det jag med men vet inte hur bra det där stämmer? Har kollat runt på hur tv:n ser ut på youtube och produktbilder men ser då inget som ser ut som en kamera.

Det är ett litet nål-hål i ramen, inte något som är direkt lätt att se på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ett litet nål-hål i ramen, inte något som är direkt lätt att se på bild

Vart skulle den kunna sitta tro? Har monterat upp tv:n och hittar inget sånt, i så fall är den väldigt bra gömd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Vart skulle den kunna sitta tro? Har monterat upp tv:n och hittar inget sånt, i så fall är den väldigt bra gömd.

https://www.pocket-lint.com/do-smart-tvs-have-cameras/

Det borde stå i manualen för din tv:
https://www.samsung.com/uk/support/user-manuals-and-guide/

Jag har ganska dålig koll om jag ska vara ärlig, men jag kollade igenom manualen för en tv med liknande modellnamn (oklart om det var din modell) och den manualen sa inget om en kamera

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.pocket-lint.com/do-smart-tvs-have-cameras/

Det borde stå i manualen för din tv:
https://www.samsung.com/uk/support/user-manuals-and-guide/

Jag har ganska dålig koll om jag ska vara ärlig, men jag kollade igenom manualen för en tv med liknande modellnamn (oklart om det var din modell) och den manualen sa inget om en kamera

Jo har letat också. Modellen på tv:n är Samsung QE65Q70batxxc , de enda ställen där jag hittar att den skulle ha inbyggd kamera är på två hemsidor som ser ut att vara tech bloggar. Rent rimligt borde det väl stå i själva produktbladet i så fall?

https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q70b-65-inch-qled-4k-s...

Permalänk
Bildexpert 📺

"kamerahålet" kan vara ljussensorns också, vilket brukar vara hyfsat enkelt att verifiera om man blockerar det respektive lyser direkt med ficklampa för att se om panelen ändrar sin ljusstyrka.

Det där med kameror och gester och identifiera vem som sitter vid TV var det mer snack om för tio år sedan. Handlade då om att identifiera och lära sig vem som satt framför TV:n och vilka program och appar de gillade. Likt att nu sitter barnen där och då blir det barnprogram (och säkert reklam riktat till barn). Inteeeee heeeeeelt rumsrent... Tillverkarna har inte pratat om sådana funktioner i flera år men de kan ju fortfarande vara där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"kamerahålet" kan vara ljussensorns också, vilket brukar vara hyfsat enkelt att verifiera om man blockerar det respektive lyser direkt med ficklampa för att se om panelen ändrar sin ljusstyrka.

Det där med kameror och gester och identifiera vem som sitter vid TV var det mer snack om för tio år sedan. Handlade då om att identifiera och lära sig vem som satt framför TV:n och vilka program och appar de gillade. Likt att nu sitter barnen där och då blir det barnprogram (och säkert reklam riktat till barn). Inteeeee heeeeeelt rumsrent... Tillverkarna har inte pratat om sådana funktioner i flera år men de kan ju fortfarande vara där.

Aha jag tänkte mer om min tv skulle ha någon "webcam" som jag kan ha missat, minns att det var snack om det för många år sedan att de blev hackade osv. Men då borde det väl vara tydligt att tv:n har en sån funktion? Hittar absolut inget om jag googlar modellnamnet " Samsung QE65Q70batxxc" camera, förutom att två techbloggar skriver att de har det. Det som gjorde mig fundersam. Tänkte om så är fallet att den har det så kanske man inte vill koppla in tv:n till internet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nicklidstrom:

Aha jag tänkte mer om min tv skulle ha någon "webcam" som jag kan ha missat, minns att det var snack om det för många år sedan att de blev hackade osv. Men då borde det väl vara tydligt att tv:n har en sån funktion? Hittar absolut inget om jag googlar modellnamnet " Samsung QE65Q70batxxc" camera, förutom att två techbloggar skriver att de har det. Det som gjorde mig fundersam. Tänkte om så är fallet att den har det så kanske man inte vill koppla in tv:n till internet.

Det är väl mer eller mindre konstaterat att LG och Samsungs TV – och med förlängningen andra tillverkare med snarlika metoder – regelbundet skärmdumpar vad du visar på TV och kör content ID på innehållet. Någon någonstans får en skärmdump på vad du visar på skärmen, även via HDMI, och att detta sedan används för sådant som riktad reklam. För att undvika detta måste man opt-out djupt nere i inställningarna.

Så vill man undvika allt sådant, kör inte den inbyggda systemen och anslut inte TV:n till internet utan kör appar/streaming separat där man har mer koll på vad som skickas och inte. AppleTV och Chromecast etc. har i alla fall inga inbyggda kameror och kan inte veta något utöver det man kör på just den enheten.

Länk till PDF:n som beskriver metodiken och hur TV:n kartlägger vad du visar på skärmen: https://arxiv.org/pdf/2409.06203

Artikeln/nyhetstråden där det diskuteras: https://www.sweclockers.com/nyhet/39785-ny-rapport-varnar-for...

Permalänk

Behöver köpa en 55" smart tv till farmor. Billigast möjliga. Inga krav på bildkvalitet eller liknande. Tips?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Kommer det någon uppdaterad TV guide nu inför BF 2024?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"