Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk

Hej alla tv-vänner. Har idag en Sony LED 55 tum som är 10+ år gammal. Har suktat efter en OLED sen LG C1. Jag känner att nu i höst är det dags.

Jag tänkte invänta black friday och sen slå till på antingen C3 i 65 tum eller C4 i 65 tum. Vill helst inte betala mer än 15k. Om det skulle finnas nån otrolig deal på 77 tum så kanske det skulle vara intressant men jag känner att jag inte vill lägga hur mycket som helst på en tv då det finns många andra saker jag måste köpa med.

Har även en Sonos Beam Gen 2 som inte kunnat få "Atmos" för min nuvarande tv inte har eArc (om jag minns rätt så var det detta som gjorde att det inte funkade). Jag kör Apple TV 4k som min mediaenhet.

Tänkte köpa till en Sonos Sub mini också.

Är det något jag behöver tänka på eller är det bara att köra? Har inte hängt med i svängarna på senare år men vet att det är OLED jag vill ha. TV används mest till film och serier samt youtube. Eventuellt blir det ett PS5 nästa år när GTA 6 kommer så då är det ju bra att ha alla de features som hdmi 2.1, 120 hz mm innebär.

Tackar!

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Hej alla tv-vänner. Har idag en Sony LED 55 tum som är 10+ år gammal. Har suktat efter en OLED sen LG C1. Jag känner att nu i höst är det dags.

Jag tänkte invänta black friday och sen slå till på antingen C3 i 65 tum eller C4 i 65 tum. Vill helst inte betala mer än 15k. Om det skulle finnas nån otrolig deal på 77 tum så kanske det skulle vara intressant men jag känner att jag inte vill lägga hur mycket som helst på en tv då det finns många andra saker jag måste köpa med.

Har även en Sonos Beam Gen 2 som inte kunnat få "Atmos" för min nuvarande tv inte har eArc (om jag minns rätt så var det detta som gjorde att det inte funkade). Jag kör Apple TV 4k som min mediaenhet.

Är det något jag behöver tänka på eller är det bara att köra? Har inte hängt med i svängarna på senare år men vet att det är OLED jag vill ha. TV används mest till film och serier samt youtube. Eventuellt blir det ett PS5 nästa år när GTA 6 kommer så då är det ju bra att ha alla de features som hdmi 2.1, 120 hz mm innebär.

Tackar!

Hej TV-vän med god smak!

En C-model låter som ett ypperligt val av TV, kör på säger jag!

Gällande prisbilden så är det inte helt enkelt att sia om då ingen här (tyvärr) äger någon spåkula. Det vi kan luta oss mot är hur det sett ut tidigare år och Black Fridays (veckor i praktiken) och det är som du är inne på tydligt att årets modeller (2024) ofta får sina första stor rejäla sänkningar då.

Detta lär då bli scenariot för just C4-modellen. Dock tror jag inte att den kommer kosta så lite som 15k, då får du nog vänta längre och fram till vårkanten / sommaren 2025. Intropris 65" C4 tippar jag kommer ligga på runt ~17-18k under Black Week.

C3-modellen vilket är 2023-års modell är på väg att ta slut. Inte alls säkert att det kommer finnas kvar ett större utbud av C3:or till Black Friday, då vill LG börja pusha årets modeller.

Behöver och vill du ha en TV nu så köp C3. Kan komma kampanjer och erbjudanden under hösten där också men svårt att säga.
Dagens Fynd-tråden visar att den gått att få tag på för riktigt bra priser stundtals och inom din budget på 15k.

Det skiljer inte jättemycket mellan C3 och C4. Länkar en comparision från Rtings.com men C4 har 144Hz vs 120Hz vilket främst är intressant för PC-spelande. C4 lär också ha mer ljus / nits / HDR men C3 är på inget sätt dålig. Om du skulle ställa dessa två bredvid varandra i ett ljuskontrollerat rum tror jag många (inkl. mig själv) skulle ha svårt att se skillnaden.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c3-oled-vs-lg-c4-o...

Slutligen kan jag varmt rekommendera att köpa en så stor TV du kan och har råd med. Har själv en 77" C3 och det är en enorm skillnad i upplevelse mot 65" anser jag. Cirka 40% mer i ren bildyta märks och gör skillnad i framför allt film. Ångrar inte en sekund det valet och de 20 000kr den kostade.

Din Sonos Soundbar lär vara en utmärkt matchning till en LG OLED och en sub ger alltid lite extra punch!

Lycka till med ditt val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Tackar!

Hej, jag ville bara flika in att Webhallen har samsungs QD-OLED för 20k med extra produkt på köpet med värde minst 5k:

Modellen: 77s93c vilket är deras näst bästa serie

https://www.webhallen.com/se/campaign/10965-Samsung-TV-Rabatt...

Jag skulle säga att den i de flesta fall är jämlik eller bättre än C-serien och just nu för ungefär din budget och 77”

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har just köpt en oled65c3 och är väl i stort nöjd. Lite röriga inställningar och hemskärm, men det kan man leva med.

Dock, hittar jag inte svt play i lgs apps store. Det verkar ju helt sjukt. Vad kan jag ha gjort för fel?

Testat att bocka i och ur diverse "licenser" men ingen skillnad. Kan det vara problem med location?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjan:

Hej,

Jag har just köpt en oled65c3 och är väl i stort nöjd. Lite röriga inställningar och hemskärm, men det kan man leva med.

Dock, hittar jag inte svt play i lgs apps store. Det verkar ju helt sjukt. Vad kan jag ha gjort för fel?

Testat att bocka i och ur diverse "licenser" men ingen skillnad. Kan det vara problem med location?

Har du valt "Sverige" under System->Plats->LG tjänsteland?

Testa också att sätta "Sverige" på "Sändningsland".

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ska testa. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Skrivet av magjan:

Ska testa. Tack.

Löste det sig?

Jag har satt allt på Sverige (menyspråk engelska dock) men allt annat på svenska inklusive location

Men jag kan inte då in SVT play. Existerar inte.. Tv4 play dyker upp. Och bara massa skitappar vill ha svtplay!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Löste det sig?

Jag har satt allt på Sverige (menyspråk engelska dock) men allt annat på svenska inklusive location

Men jag kan inte då in SVT play. Existerar inte.. Tv4 play dyker upp. Och bara massa skitappar vill ha svtplay!!

Nej. Hittar inte Svt play. Övervägde att göra en factory reset.

Men om det är fler än jag som inte hittar så kanske det är så att vi har uppdaterad OS version och att det krävs en uppdatering av appen?

Då kommer den nog dyka upp så småningom :-/

Som nödlösning så funkar Svt play i tv:ns webläsare. Inte bra, men det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjan:

Nej. Hittar inte Svt play. Övervägde att göra en factory reset.

Men om det är fler än jag som inte hittar så kanske det är så att vi har uppdaterad OS version och att det krävs en uppdatering av appen?

Då kommer den nog dyka upp så småningom :-/

Som nödlösning så funkar Svt play i tv:ns webläsare. Inte bra, men det går.

Kan du inte söka på SVT det fick jag göra

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

LG oled C4 77" för 27k i Norge. Kanske är läge att byta ut den gamla C9 55"

Permalänk
Medlem

Jag tog bort svt play appen kan inte få tillbaka den wtf

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte med fabriksåterställning

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Kan du inte söka på SVT det fick jag göra

Finns inget resultat från apps vid sökning på svt. Eller... Ett resultat, "SET play" som är något helt annat.

Så... För er som har appen installerad. Ta inte bort den....

Permalänk
Medlem

Hur kan det komma sig att SVT Play saknas bland apparna

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Hur kan det komma sig att SVT Play saknas bland apparna

Läge att kontakta LG-supporten och se om de har någon info?

Permalänk
Medlem

Köp en Apple tv istället, och få det 10 ggr bättre än tv apparna😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ju fler som kontaktar supporten desto bättre.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Skrivet av Joab:

Ju fler som kontaktar supporten desto bättre.

Första jag gör imorgon och ringer LG och sen blir det reportage i SVT.

Dåligt! Svtplay fungerar inte i webbläsaren för mig.

Och en annan fråga. LG har inte inbyggd chromecast?? Sjukaste jag varit med om 2024.
Använder ni då vanlig chromecast för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Och en annan fråga. LG har inte inbyggd chromecast?? Sjukaste jag varit med om 2024.

Nä, använder Apple tv, som åker åttor runt CC och tv apparaternas egna appar😊

Permalänk
Medlem

C4 har inte stöd för DTS passthrough via ARC heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Chromecast är på väg i nästa uppdatering.

https://www.avsforum.com/posts/63577378/

Permalänk
Medlem

Nu är app jäveln tillbaka utan jag gjort något svtplay alltså men den finns inte att söka bland apparna
Möjligt att den kom tillbaka använde webbläsaren var inne på svtplay där och la till bokmärke och till hemsida

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Agentens svar Datum : 2024/10/07

Hej

Tack för att du kontaktar LG Electronics.

Från det jag har hört så har SVT Play försvunnit temporärt från 2023 modeller som denna men när jag kikade lite närmare så ser det ut som den bör kunna vara tillbaka nu. Om du kikar i appaffären och söker efter SVT verkar den dyka upp där nu?

Hoppas att detta är till hjälp för er och om ni har ytterligare frågor är ni välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Max
LG Support Norden.

Kollade själv nu finns den.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Haha det var det sjukaste. Jag lovar på heder och samvete! Jag har varken INSTALLERAT eller AVinstallerat Svtplay.

Den fanns inte ens i appstore. Inte heller nu i morse.

Startar TV nu på eftermiddagen och SVTplay ligger som första app på framsidan redan installerad. Bara starta och köra.

Är det gudarna som skojar med oss? Ännu märkligare att LG inte kan tala om varför det inträffat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Haha det var det sjukaste. Jag lovar på heder och samvete! Jag har varken INSTALLERAT eller AVinstallerat Svtplay.

Den fanns inte ens i appstore. Inte heller nu i morse.

Startar TV nu på eftermiddagen och SVTplay ligger som första app på framsidan redan installerad. Bara starta och köra.

Är det gudarna som skojar med oss? Ännu märkligare att LG inte kan tala om varför det inträffat.

Känner mig lite delaktig

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Kanske inbillning men efter fabriksåterställning blev bilden mycket mer ljusare både sdr,hdr och dolbyvision.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joab:

Kanske inbillning men efter fabriksåterställning blev bilden mycket mer ljusare både sdr,hdr och dolbyvision.

Det är nog ingen inbillning utan det är så komplexa och omfattande menyer med olika inställningar på olika platser i nästlade menyer där en inställning i ena änden av menysystemet påverkar inställningar i andra änden. Vid återställning nollas alla sådana ändringar, inklusive det man omedvetet ändrat – eller glömt bort att man ändrat – vilket gjorde bilden exempelvis mörk.

Därför är det ofta lönt att återställa innan man ger sig på att anpassa bilden efter guider och riktlinjer. Har man fipplat sönder bilden på egen hand är det inte säkert guider och råd om vettiga inställningar får den effekt det ska få av just den här anledningen.

Permalänk
Medlem

2 bonusfrågor.

Har ni kalibrerat eller ändrat något med inställningarna på era C3 apparater? Köpte direkt från LG så kalibrering fanns ej som alternativ.

Och den kommer ihåg vilken "profil" man valt för respektive HDMI utgång? Har Game optimiser på för Xbox och den verkar växla över rätt varje gång. På de andra så används "personal AI wizard" grejer, där man skulle välja 10 olika bilder så den skapar sig en uppfattning om vad man gillar. Kanske helt värdelöst egentligen. Så länge game optimiser fungerar )

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eucalyptus:

2 bonusfrågor.

Har ni kalibrerat eller ändrat något med inställningarna på era C3 apparater? Köpte direkt från LG så kalibrering fanns ej som alternativ.

Och den kommer ihåg vilken "profil" man valt för respektive HDMI utgång? Har Game optimiser på för Xbox och den verkar växla över rätt varje gång. På de andra så används "personal AI wizard" grejer, där man skulle välja 10 olika bilder så den skapar sig en uppfattning om vad man gillar. Kanske helt värdelöst egentligen. Så länge game optimiser fungerar )

LG kommer ihåg senast valda bildläge för olika ingångar och separerar dem på olika bildminnen för HDR och SDR.

Japp, AI-tjofräset är helt meningslöst och leder till slut till att vänjer sig/lär sig fel och får en bildkaraktär som bara finns på just den TV:n och ingen annanstans. Lika användbart som en gitarr som stämmer sig självt efter helt egna skalor baserat på hur varje person "tycker det borde låta" snarare än att följa en faktisk musikalisk skala. Filmmaker eller Biosalong är det säkra kortet som man sedan anpassar efter rummet med ljusstyrka och gamma-inställningar. Film Hemma-läget för HDR kan vara ett alternativ om man konsumerar mycket HDR i ett ljust rum men kommer platta till HDR-bilden mot hur det ska ut i mer ideala rumsförutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

2 bonusfrågor.

På 42" C3 (ljusstyrkan kanske skiljer lite mellan storlekarna - jag vet inte):

Filmmaker-läge
OLED Pixel Brightness: 32 (ger strax över 100 nits)
Vitbalans: Warm 48-49
Gamma: 2.4 för mörka rum, 2.2 för ljusa rum
Färgrymd: Auto

Stäng av allt extra fluff. Minns inte alla inställningar på rak arm där, men det borde vara uppenbart när du kollar menyerna.

Det här bör ge så korrekt bild som möjligt utan kalibrering i SDR.