Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är inte mycket krångel, ta dit en mäklare banken litar på (oftast deras egna mäklar-del om de har sådan) och få det gjort, du har bättre förhandlingsläge (så länge inte lånen som är kvar är "för små") eftersom bankens risk är mindre när du hamnar under 50% belåningsgrad.

Jag får kolla med banken sen när det närmar sig. Lånet kommer att vara på ungefär 1,25msek när det går ut i vår.

Skrivet av cp_:

Det kan ju vara bra som en trygghet om ni hamnar under 50% belåningsgrad på den amorteringgrundande värderingen. Att slippa amortera om ni tillfälligt behöver mer ekonomiskt utrymme.

Annars står det ju banken fritt att värdera bostaden oberoende av den amorteringsgrundande värderingen när ni förhandlar ränta osv. Du kan ju ställa frågan till din bank hur de beräknar ränterabatten. Om den amorteringsgrundande värderingen spelar någon roll där.

Ok, då är det allltså två olika "värden" att hålla reda på. För närvarande är amorteringen absolut inte betungande ekonomiskt sett men lite valfrihet kring amorteringen är förstås inte en nackdel.

Skrivet av Ibymafayhas:

Testa SBAB's snurra. Lägre belåning ger lägre risk för banken som borde kunna de något billigare lån oavsett bank.

Så långt tänkte jag inte ens själv att jag kunde testa. Baserat på vad vi betalade för huset jämfört med vad huset är värt nu i grova drag så skiljer det 0,1% över alla bindningstider. Så ur den synvinkeln så är det förstås smart att försöka få banken att räkna på ett högre värde.

Skrivet av Zero Cool:

Aktuell "verklig" belåningsgrad och belåningsgrad utifrån det amorteringsgrundande värdet är olika saker.

I en räntediskussion med banken behöver ni inte gå in på vad som är amorteringsgrundande, om det bara är räntan som är intressant. Då kan ni utgå ifrån aktuellt marknadsvärde ställt mot mängden lån. Om de nu anser att just belåningsgraden är en räntegrundande faktor.

När det kommer till huruvida ni ska tvingas amortera 1% eller 0% ja då är det er belåning ställt mot ert amorteringsgrundande värde som är av betydelse. Om ert amorteringsgrundande värde är 5 år eller äldre, kan ni göra en omvärdering för att eventuellt "komma undan" kravet. Men om ni ändå har tänkt att fortsätta amortera, och ni tror på en långsiktig värdeuppgång på er bostad så skulle jag nog avvakta med det tills dess att ni faktiskt vill sluta amortera.

Anledningen till det är att det kanske uppstår behov av att utöka bolånen, av anledningar som ni inte känner till idag, inom de kommande 5 åren. Det är då dumt att låsa in sig i ett amorteringsgrundande värde idag som ni egentligen inte behöver. Istället för att göra omvärderingen senare när ni behöver utöka lånen. Om bostaden visar sig vara mer värd vid den tidpunkten. En omvärdering i det läget skulle ju i teorin kunna innebära att ni kan låna mer pengar utan att belåningsgraden ändras så pass mycket att ni kommer över 70%.
Allt är ju naturligtvis teoretiskt när man inte känner till det framtida lånebehovet eller det framtida värdet. Men att det scenariot ändå finns i teorin gör att jag tycker man gör bäst i att inte göra nytt amorteringsgrundande värde i onödan.

Tack för ett bra klargörande av hur det hänger ihop. Just nu är det inte aktuellt att låna mer men vi har renoveringar på gång som kanske kan vara klokt att låna till istället för att finansiera det på egen hand.

Återkommer i maj när det är dags att prata med banken på allvar. Jag räknar inte med att kunna få 1,6% igen den här gången...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hallå!

Skalö höja bolånet på huset och måste då värdera om huset. Swedbank samt lokala Sparbanken Rekarne som jag pratat med står fast vis att en mäklare från Fastighetsbyrån måste värdera huset, har dom rätt att bestämma vem som skall värdera?

Samma gällde Länsförsäkringar, där dom ville att någon från deras mäkleriavdelning skulle värdera.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Hallå!

Skalö höja bolånet på huset och måste då värdera om huset. Swedbank samt lokala Sparbanken Rekarne som jag pratat med står fast vis att en mäklare från Fastighetsbyrån måste värdera huset, har dom rätt att bestämma vem som skall värdera?

Samma gällde Länsförsäkringar, där dom ville att någon från deras mäkleriavdelning skulle värdera.

Så kan det vara. Dom har rätt att ställa krav på vem som ska få värdera huset då dom sitter med en risk att saker ej går rätt till om mäklaren runt hörnet gör en fuling.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

har dom rätt att bestämma vem som skall värdera?

De har rätt att bestämma villkoren ja, du är alltid fri att välja en annan bank. Alla kommer ställa krav på att det är en mäklare de litar på och då blir det naturligt att de banker som har en mäklartjänst väljer sina egna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag fick idag brev från Länsförsäkringar där de skriver att min nya ränterabatt bli 1,18% och att jag inte behöver göra något. Den nuvarande rabatten som är 1,28% går ut 31 oktober.
Detta brev fick jag utan att ha kontaktat LF.

Detta måste vara något nytt. Har aldrig fått något sådant tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Låter som ett försök att öka sina marginaler. Ge folk ett erbjudande och ett gäng nöjer sig med det. Swedbank har motsvarande, man får notis i internetbanken, går in och ska förlänga och där är en siffra ifylld och sen ringer man och säger att man har bättre erbjudanden på annat håll och vips så står där en annan siffra. (om man förstås har möjlighet att få bättre erbjudanden hos andra och efter man talat med customer rentention teamet och inte de vanliga kundtjänstmedarbetarna vars uppgift i livet är att säga att man har fått ett toppen erbjudande redan).

Förstår inte varför de ska krångla till det, sätt en flagga i systemet "kund som har koll på sitt marknadsvärde" och är den ikryssad så ger man automatiskt best-and-final-offer direkt. Sparar tid för alla parter!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Låter som ett försök att öka sina marginaler. Ge folk ett erbjudande och ett gäng nöjer sig med det.

Ja precis, de skriver också om hur rabatten är uträknad:
Storlek på bolån, vår samlade ekonomi och marknadsläge.
Med tanke på belåningsgrad på 50% och att jag flyttat min tjänstepension, samt betalat av CSN-lån och billån det senaste året så ger jag inte mycket för den beräkningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ja precis, de skriver också om hur rabatten är uträknad:
Storlek på bolån, vår samlade ekonomi och marknadsläge.
Med tanke på belåningsgrad på 50% och att jag flyttat min tjänstepension, samt betalat av CSN-lån och billån det senaste året så ger jag inte mycket för den beräkningen

Det är som skrivs ovan bara skitsnack och de försöker få dig att nöjda dig med en sämre ränta. Ypperligt tillfälle att byta bank och be dem fara åt helvete.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Låter som ett försök att öka sina marginaler. Ge folk ett erbjudande och ett gäng nöjer sig med det. Swedbank har motsvarande, man får notis i internetbanken, går in och ska förlänga och där är en siffra ifylld och sen ringer man och säger att man har bättre erbjudanden på annat håll och vips så står där en annan siffra. (om man förstås har möjlighet att få bättre erbjudanden hos andra och efter man talat med customer rentention teamet och inte de vanliga kundtjänstmedarbetarna vars uppgift i livet är att säga att man har fått ett toppen erbjudande redan).

Förstår inte varför de ska krångla till det, sätt en flagga i systemet "kund som har koll på sitt marknadsvärde" och är den ikryssad så ger man automatiskt best-and-final-offer direkt. Sparar tid för alla parter!

Det är förvånansvärt få som verkligen anstränger sig med samtal, argument och en koll på vad man faktiskt får på annat håll. Av "mina" 500-600 kunder var det kanske 30-40-ish som regelbundet hörde av sig för att få räntan sänkt eller ville att vi skulle matcha andra erbjudanden.

Permalänk
Officiell jultomte

Riksbanken riktar stark kritik mot alla banker som inte har nästintill styrräntan som rörlig ränta, och uppmanar hushåll att passa på att se över sina lån och byta till bättre räntor. Kan ju hoppas på lite mer press på bankerna så att det rörliga sänks ännu mer.

Någon som är mer insatt kanske har en enkel förklaring till varför t ex. Finland följer styrräntan mycket bättre? 3 mån ligger på 3,1% medan 12 mån ligger på 2.7%

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Någon som är mer insatt kanske har en enkel förklaring till varför t ex. Finland följer styrräntan mycket bättre? 3 mån ligger på 3,1% medan 12 mån ligger på 2.7%

Finland följer euribor, men de har samma upplägg med att banken lägger på marginal men finska banker kör cirka 0,75 marginal, Sverige är 1+ ofta. Kan ha med riskerna att göra, tänker killgissa att i Finland är det mindre kreditförluster p.g.a. lägre lån o.s.v. I Finland måste man betala av hela sina bolån, så det minskar risken för banken t.ex.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finland följer euribor, men de har samma upplägg med att banken lägger på marginal men finska banker kör cirka 0,75 marginal, Sverige är 1+ ofta. Kan ha med riskerna att göra, tänker killgissa att i Finland är det mindre kreditförluster p.g.a. lägre lån o.s.v. I Finland måste man betala av hela sina bolån, så det minskar risken för banken t.ex.

Finland är dock det fattigaste landet i norden sett till personlig rikedom

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finland är dock det fattigaste landet i norden sett till personlig rikedom

Tänker killgissa att en delförklaring är fastighetspriserna. Vi har haft bra hävstång i våra bostäder på ett sätt finnarna inte har, men nu glider vi OT. Finland har lägre räntor för att bankerna uppenbart har lägre marginal på bolån. Vad det exakt beror på vet inte jag, jag erbjöd en möjlig delförklaring.

Har man god finansiell ställning, d.v.s. bolån (3+ MSEK) med låg belåningsgrad (<50%) och bra inkomst så kan man komma ner på motsvarande marginal på sina bolån även i Sverige.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

hade precis möte med min bank. Min ränta idag ligger på 4,01 och om jag skulle binda den nu i ett år skulle jag få 3,5. samtidigt säger bankmannen att räntan är påväg ner och det kommer troligtvis ske 2 räntesäkningar på 0,25 iår. När jag påpekade att jag gör förlust affär om jag binder min ränta nu i ett år på 3,5 om rörliga (inkl min rabatt) kommer ligga där inom 2 månder. Den kommer troligtvis gå ner mer nästa år men då sitter jag där med min fasta ränta som är högre än rörliga.
Svar va man får bra ränta nu....
De frågade också varför Jag inte sparar i fonder eller aktier hos dom? Det kan ge ränterabatter. när jag frågade hur mycket rabatt man får så fick jag till svar att just nu har de ingen sån kampanj men det kan komma i framtiden....

kommer troligtvis byta bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

hade precis möte med min bank. Min ränta idag ligger på 4,01 och om jag skulle binda den nu i ett år skulle jag få 3,5. samtidigt säger bankmannen att räntan är påväg ner och det kommer troligtvis ske 2 räntesäkningar på 0,25 iår. När jag påpekade att jag gör förlust affär om jag binder min ränta nu i ett år på 3,5 om rörliga (inkl min rabatt) kommer ligga där inom 2 månder. Den kommer troligtvis gå ner mer nästa år men då sitter jag där med min fasta ränta som är högre än rörliga.
Svar va man får bra ränta nu....
De frågade också varför Jag inte sparar i fonder eller aktier hos dom? Det kan ge ränterabatter. när jag frågade hur mycket rabatt man får så fick jag till svar att just nu har de ingen sån kampanj men det kan komma i framtiden....

kommer troligtvis byta bank.

Landshypotek sänkte idag räntan till 3,75% om du har mindre än 60% belåningsgrad på din villa. Blir det en sänkning med 0,5 procentenheter i november och en sänkning på 0,25 procentenheter i december så är vi nere och nosar på 3% ränta vid årsskiftet.

De andra borde följa efter. Om inte annat kan man peka på detta i en ev. förhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag fick idag brev från Länsförsäkringar där de skriver att min nya ränterabatt bli 1,18% och att jag inte behöver göra något. Den nuvarande rabatten som är 1,28% går ut 31 oktober.
Detta brev fick jag utan att ha kontaktat LF.

Efter ett kort mail till min bankman blir min nya rabatt 1,30%, så jag är nöjd.
Info jag fick var att detta var ett automatiskt brev från deras ränterobot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Landshypotek sänkte idag räntan till 3,75% om du har mindre än 60% belåningsgrad på din villa. Blir det en sänkning med 0,5 procentenheter i november och en sänkning på 0,25 procentenheter i december så är vi nere och nosar på 3% ränta vid årsskiftet.

De andra borde följa efter. Om inte annat kan man peka på detta i en ev. förhandling.

En fundering bara, om man är nuvarande kund så får man väl denna sänkning först i januari 2025, eftersom det är 3-månaders ränta?
Perioderna räknas väl per kvartal, t ex 1/7-30/9, 1/10-31/12 osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Efter ett kort mail till min bankman blir min nya rabatt 1,30%, så jag är nöjd.
Info jag fick var att detta var ett automatiskt brev från deras ränterobot.

Alltså, jag tänker att rabatten inte är mer viktig än vad räntan faktiskt landar på? Du kan kanske ha 5% ränterabatt men din slutränta är fortfarande högre än de många andra?

Det roliga och viktiga är väl att se den faktiska räntan du betalar(exl ränteavdraget)

Permalänk
Medlem

Garvar alltid åt titeln på tråden, tänker, stackarn som fått 5500 frågor att svara på xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

En fundering bara, om man är nuvarande kund så får man väl denna sänkning först i januari 2025, eftersom det är 3-månaders ränta?

Varje lån har en egen period, kolla din räntejusteringsdag.

Min var 2 dagar efter banken justerade så jag fick den "direkt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ja, det ändras var tredje månad. Det står i villkoren för bolånet när nästa "villkorsperiod" börjar. Det kan vara flytande, om tog lånet i februari, så kan allt bli förskjutet en månad. Det brukar också vara villkorsändring precis efter du betalat, ex. 28/2, 28/5 osv.

Det är bättre att du kollar på dina villkor på ditt lån för att veta vad som gäller dig.

Permalänk
Officiell jultomte

Följer man det Riksbanken skriver om kommande räntesänkningar så kommer vi efter första halvåret av 2025 ha en styrränta på max 2%. Ska bli spännande att se hur snabbt den rörliga räntan kommer sjunka kommande månader.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Följer man det Riksbanken skriver om kommande räntesänkningar så kommer vi efter första halvåret av 2025 ha en styrränta på max 2%. Ska bli spännande att se hur snabbt den rörliga räntan kommer sjunka kommande månader.

Blir perfekt isf, min 2% 5-åriga bundna ränta går ut i vår.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har idag swedbank med 1,38% i ränterabatt med 75% belåning. Rabatten går ut sista oktober och de kunde erbjuda 1,08% i ny rabatt.

Behöver låna ca 250k till så kommer hamna runt 83% belåning. Länsfärsäkringar erbjöd 1.45% i rabatt vilket får anses som bra? Bör kunna pressa upp det till 1,5%.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Länsfärsäkringar erbjöd 1.45% i rabatt vilket får anses som bra? Bör kunna pressa upp det till 1,5%.

Det beror helt på vilken listränta de utgår ifrån kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Har idag swedbank med 1,38% i ränterabatt med 75% belåning. Rabatten går ut sista oktober och de kunde erbjuda 1,08% i ny rabatt.

Behöver låna ca 250k till så kommer hamna runt 53% belåning. Länsfärsäkringar erbjöd 1.45% i rabatt vilket får anses som bra? Bör kunna pressa upp det till 1,5%.

Allt beror ju på hur deras listränta - rabatt är.
Alla har ju inte samma listränta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Behöver låna ca 250k till så kommer hamna runt 53% belåning. Länsfärsäkringar erbjöd 1.45% i rabatt vilket får anses som bra? Bör kunna pressa upp det till 1,5%.

Hur sänker du din belåningsgrad genom att låna mer pengar?

Men 1,08% i ränterabatt är skrattretande. Jag har utan att ha flyttat över någon annan banktjänst 1,55% i ränterabatt hos Swedbank.

Men när jag kollar så ligger Avanza/Stabelo ändå på lägre ränta om man har under 75% belåning.
SBAB ligger på typ samma ränta som jag får med min 1,55% ränterabatt.

Så kolla de två och jämför vad du får hos dom. Sen begär du ut ett amorteringsunderlag från Swedbank och tar det därifrån.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Gå inte på det där med ränterabatt. Det är lite som att en butik har stående rabatt där ingen någonsin betalar ordinarie pris. Alla får ju rabatt jämfört med listräntan. Det du skulle behöva jämföra är i så fall din rabatt jämfört med vad andra får i rabatt i snitt som är i samma situation. Deras första förslag när de säger 1,08% i rabatt kan i praktiken vara 0% rabatt. Dvs standardavtal för alla vid ett givet tillfälle.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Inteno:

Om man kollar LF så är deras rörliga ränta just nu 5,24% och med 1,45% i rabatt hanar du på 3.79%. Det är bra. Den nya styrräntan börjar dock gälla från och med idag så imorgon borde man kunna se SBABs nya rörliga ränta. LF kanske sänker den rörliga med men brukar inte vara så snabba

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det beror helt på vilken listränta de utgår ifrån kan jag tycka.

Självklart, i detta fall är det 5,24 och då är du nere på 3,79 vilket jag anser är bra.

Skrivet av Swedishchef_90:

Allt beror ju på hur deras listränta - rabatt är.
Alla har ju inte samma listränta

Absolut, just nu verkar dock de flesta ha samma listränta på 3mån

Skrivet av SunQ:

Hur sänker du din belåningsgrad genom att låna mer pengar?

Men 1,08% i ränterabatt är skrattretande. Jag har utan att ha flyttat över någon annan banktjänst 1,55% i ränterabatt hos Swedbank.

Men när jag kollar så ligger Avanza/Stabelo ändå på lägre ränta om man har under 75% belåning.
SBAB ligger på typ samma ränta som jag får med min 1,55% ränterabatt.

Så kolla de två och jämför vad du får hos dom. Sen begär du ut ett amorteringsunderlag från Swedbank och tar det därifrån.

Skall stå 83%! Tyvärr kvalar jag inte in hos Stabelo eller Avanza. Sbab skulle kunna ge 4,04, Lfs 3,79 som sagt. Lokala Sparbanken skall återkomma, de kan även bjuda på en månads ränta vilket är intressant.

Blir jag helkund hos LFS sparar kag ca 350kr/mån på försäkringar också.

Skrivet av Joppis:

Gå inte på det där med ränterabatt. Det är lite som att en butik har stående rabatt där ingen någonsin betalar ordinarie pris. Alla får ju rabatt jämfört med listräntan. Det du skulle behöva jämföra är i så fall din rabatt jämfört med vad andra får i rabatt i snitt som är i samma situation. Deras första förslag när de säger 1,08% i rabatt kan i praktiken vara 0% rabatt. Dvs standardavtal för alla vid ett givet tillfälle.

Lite så är det ju. Dock är det svårt att jämföra med andra då man inte vet vad de har för belåningsgrad samt engagemand i övrigt.

Skrivet av Moseby:

Om man kollar LF så är deras rörliga ränta just nu 5,24% och med 1,45% i rabatt hanar du på 3.79%. Det är bra. Den nya styrräntan börjar dock gälla från och med idag så imorgon borde man kunna se SBABs nya rörliga ränta. LF kanske sänker den rörliga med men brukar inte vara så snabba

LFS sänkte väl dagen innan Riksbankens besked, så att de sänker igen är tveksamt?

Visa signatur