Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Sedär. Vid alternativ nummer 1, hur mycket får man tillbaka av det man betalat in under 36 månader + kontantinsatsen? Och vad ligger räntan på? Verkar som att de ger än rätt lite information om man inte kontaktar en säljare.

Nu vet jag inte hur Skoda gör men det brukar vara som vilket lån som helst där du får tillbaka differensen mellan värdet och skulden på bilen, det enda som är annorlunda med ett lån med garanterat restvärde och ett vanligt lån är att skillnaden aldrig kan bli negativ.

Permalänk
Medlem

Trevlig diskussion! Det hade underlättat med en offert på en bil med billån Choice för att jämföra. Jag har inte hittat någon, så jag får väl helt enkelt be en säljare om det.

Ett högt garanterat restvärde borde vara fördelaktigt ifall man tänker sig behålla bilen i endast tre år. Enkelt att räkna på kostnaden också.

För min privatleasing på en EV6 kommer jag ha betalat över 200k pga räntehöjningar när den ska tillbaka i april. Runt 570k hade den kostat ifall jag köpt hösten 2021. En säljare på Kia sa att den kommer kosta mig runt 500k nu ifall jag vill köpa ut den. Så dåligt läge borde jag inte kunna hamna i med Choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

. Runt 570k hade den kostat ifall jag köpt hösten 2021. En säljare på Kia sa att den kommer kosta mig runt 500k nu ifall jag vill köpa ut den. Så dåligt läge borde jag inte kunna hamna i med Choice.

Låter ju dock som en klassisk bilsäljarlögn. De två ev6 2021 som ligger på Blocket ligger båda på 400k, går ju säkert att pruta på dessutom.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Laddade precis ner EX30 appen och har en detaljfråga om förkonditionering av bil. Appen säger att det är bäst att förkonditionera bilen innan avfärd för att den ska rulla så effektivt som möjligt. Men att förkonditionera kostar ju också ström så frågan är om det spelar någon roll, dvs att förbrukningen går upp så pass mycket att det är värt att förkonditionera (vilket man i mitt fall bara kan göra till jobbet, inte från då jag inte kan ladda den där)?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Laddade precis ner EX30 appen och har en detaljfråga om förkonditionering av bil. Appen säger att det är bäst att förkonditionera bilen innan avfärd för att den ska rulla så effektivt som möjligt. Men att förkonditionera kostar ju också ström så frågan är om det spelar någon roll, dvs att förbrukningen går upp så pass mycket att det är värt att förkonditionera (vilket man i mitt fall bara kan göra till jobbet, inte från då jag inte kan ladda den där)?

Om du förkonditionerar medans bilen är kopplad till laddaren så kommer ju den att kompensera för det som går åt.
Förkonditionering om man inte är inkopplad till laddare vet jag inte säkert och det beror kanske även på hur långt man skall köra, men jag har för mig att det brukar vara effektivare att köra förkonditioneringen om det inte är en kort sträcka som skall köras.

Om inget annat är det mycket skönare att komma ner till en varm bil när det är kallt ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du förkonditionerar medans bilen är kopplad till laddaren så kommer ju den att kompensera för det som går åt.
Förkonditionering om man inte är inkopplad till laddare vet jag inte säkert och det beror kanske även på hur långt man skall köra, men jag har för mig att det brukar vara effektivare att köra förkonditioneringen om det inte är en kort sträcka som skall köras.

Om inget annat är det mycket skönare att komma ner till en varm bil när det är kallt ute

Tack för svaret Då låter det som en bra idé att sätta upp ett schema där den dagligen förkonditionerar nu när det börjar bli lite kallare.

Mycket sant att det är skönare att komma in i en varm bil

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har precis haft en Kia e-niro på leasing i 3 år. Den ska lämnas tillbaka nu i November detta året.

Har varti väldigt nöjd med den! Vi kör till 90% runt i byn och närliggande städer. Med laddare hemma så är räckvidd inte några problem alls.

Vi hämtade även ut en Tesla Model Y nu i somras som vi också är väldigt nöjda med! Otroligt trevlig bil. Enormt mycket utrymme!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mocka:

Oavsett om du värmer upp bilen "när du kör" eller via förkonditionering så går det åt i princip lika mycket ström.

Om du förkonditionerar med ström "från väggen" så kommer du däremot börja resan med varm bil och med mer ström kvar i batteriet. Du sparar alltså inte på din totala förbrukning, men det kan vara värt det om du åker långt - eftersom du kommer få bättre räckvidd om du kör i väg med fulladdat batteri och en bil som redan är uppvärmd.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Oavsett om du värmer upp bilen "när du kör" eller via förkonditionering så går det åt i princip lika mycket ström.

Om du förkonditionerar med ström "från väggen" så kommer du däremot börja resan med varm bil och med mer ström kvar i batteriet. Du sparar alltså inte på din totala förbrukning, men det kan vara värt det om du åker långt - eftersom du kommer få bättre räckvidd om du kör i väg med fulladdat batteri och en bil som redan är uppvärmd.

Tack för svar gällande den totala förbrukningen, det var det jag undrade. I vårt fall blir det bara till/från jobbet, men sant att det är gött med en varm bil

Segt att behöva vänta några veckor på en lagerbil, man vill ju sätta sig och köra nuuuu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja. Total förbrukningen blir något högre om man värmer bilen innan avfärd eftersom den totala tiden luftkonditioneringen är aktiv blir längre. Men skillnaden är liten och klart värt att sätta sig i en varm bil.

Permalänk
Medlem

Idag hände det.. någon idiot har slagit upp en dörr i sidan på bilen och åkt därifrån. Tog 3 månader ungefär...

Ännu störigare är att Sentry inte spelat in något klipp, annars verkar den reagera även när folk bara går förbi bilen men denna gången ingenting, så verkar inte så tillförlitligt

Permalänk
Medlem

Det har hänt mig två ggr sedan feb i år.

Permalänk
Medlem

Vilken stad/ort är det här? Har aldrig hänt mig eller någon jag känner vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Stockholm och Visby

Permalänk
Medlem

Sossar i sverige:
VI kan inte alla köra på el.

Norge;
Av de 12.966 bilar som registrerades där i september var 12.495 eldrivna. Vilket betyder 96,4 procent av alla nya bilar i september.

Akrivet på mobil..
Permalänk
Medlem

Telsa föelänger med 0 ränta året ut!
Tesla kör 0 ränta, nya model y kommer snart?

Trevligt, kan vi inte snacka bra deals på elbilar?

Tror ni många företag kommer rea ut för att bokslut osv ska se bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Sossar i sverige:
VI kan inte alla köra på el.

Norge;
Av de 12.966 bilar som registrerades där i september var 12.495 eldrivna. Vilket betyder 96,4 procent av alla nya bilar i september.

Så ca 13000 bilar av hur många på gatorna? Att alla skulle köra på el klarar inte Norge heller Ingen som har den infrastrukturen ännu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Så ca 13000 bilar av hur många på gatorna? Att alla skulle köra på el klarar inte Norge heller Ingen som har den infrastrukturen ännu!

Fördelningen av registrerade bilar i trafik i Norge är ungefär

Diesel 35%
El 26%
Bensin 26%
Laddhybrider 7%
Mildhybrider 5%

Totalt antal bilar ca 2.9 miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Dessa siffor är endast nybilsförsäljningen för september månad! Upp 2 % ifrån föregående månad

Dom gick ifrån 93% till 96% elbilsförsäljning! Fantastiskt starkt de är 10 år före Sverige...Sverige gjorde också ett fint rekord där vi sålde HELA 43.6% elbilar i September månad

Självklart kör inte alla elbil i norge, men det säljer nästan bara uteslutande elbilar i Norge numera

Permalänk
Medlem

Har ni nån här som kommer köpa elbil inom kort?

Offert? Fått bra pris? Köpa? Leasing??

Själv är jag sugenb på en Model Y för 4.100 /månad med 0% ränta. Dock 110K cash i kontantinsats.

Farsan fick låss en Seat Cupra Ateca för 1900 i månaden, dock bensin. Med ett bra garanterat restvärde på 51%. PRISSÄNKT 105.000. Den bilen kostar mindre ny än en 2 år beggad likadan.

Lite samma med Tesla, och deras 0 ränta. Gör det sjukt värt, läste på allt om elbil, sparar ca 4000 i månaden på 0% ränta.

Permalänk
Medlem

Mer anmärkningsvärt är att det är fler elbilar än fossilbilar på vägarna i Norge nu.

https://www.bbc.com/news/articles/cx25ljxpygeo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Mer anmärkningsvärt är att det är fler elbilar än fossilbilar på vägarna i Norge nu.

https://www.bbc.com/news/articles/cx25ljxpygeo

Detta är felaktigt.
Det som står i artikeln är att det är fler elbilar än bensinbilar. Stämmer även ganska bra överens med posten några hopp ovanför din.
Diselbilar är fortfarande den vanligaste typen.

Skrivet av Chibariku:

Fördelningen av registrerade bilar i trafik i Norge är ungefär

Diesel 35%
El 26%
Bensin 26%
Laddhybrider 7%
Mildhybrider 5%

Totalt antal bilar ca 2.9 miljoner

Permalänk
Medlem

Har en EV6 på väg in om 3-4v, byter från en ID.4. Vad har ni för tankar kring bilen?
Är deras special edition så väldigt mycket utrustning.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Detta är felaktigt.
Det som står i artikeln är att det är fler elbilar än bensinbilar. Stämmer även ganska bra överens med posten några hopp ovanför din.
Diselbilar är fortfarande den vanligaste typen.

Tack för förklaringen. Fortfarande imponerande, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Själv är jag sugenb på en Model Y för 4.100 /månad med 0% ränta. Dock 110K cash i kontantinsats.

Farsan fick låss en Seat Cupra Ateca för 1900 i månaden, dock bensin. Med ett bra garanterat restvärde på 51%. PRISSÄNKT 105.000. Den bilen kostar mindre ny än en 2 år beggad likadan.

Lite samma med Tesla, och deras 0 ränta. Gör det sjukt värt, läste på allt om elbil, sparar ca 4000 i månaden på 0% ränta.

På hur många år på Teslan? Är det 110k cash och 3 år är ju den faktiska månadskostnaden 3k högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

På hur många år på Teslan? Är det 110k cash och 3 år är ju den faktiska månadskostnaden 3k högre.

Tre år / 10k km per år.
4156 kr / mån och 110834kr i kontantinsats.
53% restvärde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tre år / 10k km per år.
4156 kr / mån och 110834kr i kontantinsats.
53% restvärde.

Borde inte en bil i den prisklassen typ kosta 7tkr i månaden att leasa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Hur räknar du? Enligt Mest Motor kostar en MY AWD LR över 10k trots nollränta.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/artikel/2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Hur räknar du? Enligt Mest Motor kostar en MY AWD LR över 10k trots nollränta.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/artikel/2...

https://prnt.sc/lLj4gh1-KPEo

4100 i månaden

Kontantinsatts har du på alla nya bilar du köper vare sig det är en Tesla eller en Kia.

En ny Kia:

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid
PHEV DCT6 Action
Kia Privatleasing fr. 4 495 kr/mån inkl. serviceavtal.

med 30% kontantinsats, kreditbelopp 240370kr, Restvärde 217085kr, effektiv ränta 8,75%.
Sämre bil, mindre bil för pengarna och fan dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

https://prnt.sc/lLj4gh1-KPEo

4100 i månaden

Kontantinsatts har du på alla nya bilar du köper vare sig det är en Tesla eller en Kia.

En ny Kia:

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid
PHEV DCT6 Action
Kia Privatleasing fr. 4 495 kr/mån inkl. serviceavtal.

med 30% kontantinsats, kreditbelopp 240370kr, Restvärde 217085kr, effektiv ränta 8,75%.
Sämre bil, mindre bil för pengarna och fan dyrare?

Sen på Teslan tillkommer försäkring och antagligen vinterdäck vilket inte är gratis med fälgar. Menar du att det är en kontantinsats på 30% på en leasingbil?