Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad jag kan se så har de gått från 3,7% till 9-ish% sålda elbilar.
Mycket tack vare förbeställningar av Volvofantaster. Vad de ser i Volvo är en gåta för sig men den tänker jag inte försöka lösa.

C40 Recharge var en katastrof och jag tycker synd om de som köpte en sådan, det blev väl några de fick leasa ut till slut, men Volvo fick subventionera månadskostnaden rejält.

Och nej det är inte i jämförelse med Tesla, drar man den jämförelsen så är Volvo’s försäljning försvinnande liten, en fjärt i rymden på sin höjd.

Volvo var grymma, men det var för ganska många år sedan, de är numera omsprungna av både KIA och Tesla.
Jag ser till och med att fler EV9 på vägarna i Stockholm än vad jag ser C40 Recharge.

Och du, skippa snacket om fanboy om du är äldre än 12.

Som blomman90 skrev i inlägget över stod rena elbilar för 25% i augusti av Volvos försäljning.
Från början av året tom augusti har Volvo sålt 120k elbilar och 500k bilar totalt = 24%
Vet inte var du hittar dina siffror, du får gärna länka till en källa.
https://www.media.volvocars.com/uk/en-gb/media/pressreleases/...

Tesla har sålt ca 10x fler bilar under samma period (ca 1,2M)
Om en tiondel är en fis i rymden vet jag inte.

Jag vet inte varför du tar upp C40, det är en modell som bygger på en fossilbilsplattform som är till åren. Personligen är det ingen bil som tilltalar mig pga dess egenskaper. Jag kan däremot tänka mig att den tilltalar andra med helt andra krav.

Nu var det dock främst tyska märkena min kommentar gällde som du skrev "inte är med i matchen" och "blöder" pengar.
Tesla och Kia i topp på många egenskaper, men inte bäst på allt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sandos:

Tänkte direkt e-tron jag, men det fanns ingen i den sökningen verkar det som. Kan hittas för <400k SEK i Sverige och får dra 1800kg. Törstig är väl största nackdelen, och att det finns batteri-recalls kanske?

Skrivet av MacAllan:

Här har du iaf en lista på elbilar med drag och hur mycket dom får dra.
https://alltomelbil.se/elbilar-med-dragkrok/
Fin bil och bland dom bästa laddkurvor man kan hitta, om det är 55:an du menar.

Skrivet av TotalF:

Bor också i norge och kör en 2021 tesla 3 rwd med dragkrok. Hus, lånar grannens släp vid behov. Skiljd, 3 barn varav två tonåringar i det äldre segmentet.

Köpte min i år för 300k med 4500 mil på mätaren. Är så otroligt nöjd med den här bilen och är nog på långturer till swe iaf en gång per månad (ToR ca 110 mil). Kidsen blir ofta med och har faktiskt monterat av takstativet för alla resväskor osv får plats i bagaget.

Just eftersom teslan är så populär här i landet så har den ju en attraktiv andrahandsmarknad, iaf för folk som mig där planen är att köra bilen tills den kasseras.

Sommartid kommer jag 35-36 mil om jag håller mig till normal körning med maxhastigheter mellan 80-90. Bor i en riktigt köldhåla där tempen på vintern gärna kan ligga på -20 till -30 i veckor men med garage och egen laddare så är det inga problem.

Du vill såklart ha en modell från minst 2021 då den uppgraderades med dedikerad värmepump, något som spar batteriet.

Skrivet av Predatorsb:

Kanske även Ioniq 5 kan vara något i närheten av det ni söker?
Är i samma gäng som Enyaq samt har bland de bättre laddhastigheterna.
Kommit med lite större batteri (72->77kwh) beroende på årsmodell som passar budget.
Rätt bra utrymmen och flyttbart baksäte. Jag kan dock sakna genomlastningslucka ibland.

Skrivet av Dizzö:

Renault Scenic, Peugeot E-3008, Smart #3 eller Zeekr X skulle jag säga!

Alla verkar vara riktigt trevliga bilar. Zeekr X är fullutrustad från start.

Skrivet av Triton242:

Id7 Tourer låter ju egentligen som den riktiga vinnaren men den är ny och med ett pris åt fanders.

Skrivet av P-I H:

Jag hade en Kia Niro PHEV, men den krävde bensin på vintern. Köpte en Ioniq 5 RWD Advance och fick leverans i dec 2021. Extremt nöjd, bekväm, rymllg, får dra 1600 kg, snål om man kör försiktigt. Min har 20 tums däck och WLTP på 179 Wh/km, men nu efter 3 vintrar visar bilen att jag haft en förbrukning på 168 Wh/km. Väger runt 2 ton, så jag fär dra släp på 1 ton med B körkort. Borde finnas begagnade i Norge. I Sverige är garantin 5 år. I Sverige har man fram till sista oktober 70000 SEK i rabatt på 2024 års modell. 2025 års modell lanseras antagligen i Sverige i höst.

Skrivet av Xyborg:

Om ni kan leva med sedan-bagaget på en Tesla Model 3 så är det en väldigt bra elbil. Jag körde en Model 3 Long Range fram tills alldeles nyligen och kan (nästan) bara säga gott om den. De enda nackdelarna i min bok är:

*att öppningen till bagaget är liten - p.g.a. sedan-kaross. Så det är svårt att få in skrymmande grejer i skuffen. Den är jäkligt rymlig om man packar mjuka väskor dock. För innanför den lilla öppningen finns det en massa plats. Vi hade både barnvagn med liggdel och några mjuka väskor inknölade i vår skuff med jämna mellanrum.

*Baksätet är lite obekvämt för alla över 1,60m långa. Sätet är lågt/nära golvet, så benen hamnar i en lustig vinkel. Det är lite trångt där bak helt enkelt. Ett babyskydd gick in utan problem, men en "fullstor" barnstol kommer nog att tvinga personen i sätet framför att sitta bra nära framrutan

*Den är lite bullrig. Jämfört med andra bilar i samma prisklass så kommer det in mycket däckbuller i kupén.

Annars är den grymt snål med elektronerna, och har därmed mycket bra räckvidd. Riktigt rolig att köra, bra infotainment, och överlägsen mobilapp jämfört med allt annat jag provat (VW, Audi, Volvo, Mercedes m.fl.)

Tack för svar alla här (och flera!) - och sorry för sen återkoppling, det omtalade husköpet har tagit all tid senaste veckorna. 😅

Jag har tittat mer på Model 3 som @TotalF med flera lyfte, och för mig/oss tror jag tyvärr sedan-karossen är lite dealbreaker. Ser att det är stort "på insidan", men vi kör mer stora/skrymmande saker än jag nog först tänkte. Annars finns det som sagt flera sådana till bra pris runt här, speciellt om man kan tänka sig köpa privat.

Ioniq 5 har jag sett på - det dyker upp några i rätt prissegment, ofta med många mil på mätaren men det i sig är ju inget problem. Annars har jag tittat mer på Enyaq, ska få till att provköra ordentligt så snart jag kan. Kvällsöppet är ju inte riktigt en grej i Norge, så att få ihop logistiken att göra sådant är... utmanande.

Har uppdaterat min exempelsökning lite, så den går på avstånd i stället för fylke. Vestfold är himla litet, poängen är snarast att jag inte har möjlighet riktigt att sitta 10-15 mil för att se på något begagnat utan behöver kunna få det avklarat på några timmar.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Till exempel denna Enyag är intressant: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=370994463
Även ett par Ioniq 5, typ denna: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=370611359

Tror jag egentligen kommit ned till dessa två, alternativt ID.4 om "rätt" dyker upp. Än så länge ser jag enbart via handlare. Det är såklart begränsande, men... börjar där. Vore väldigt skönt att få ID.3:an inbytt i samma vända, så jag slipper extra logistik med att sälja den. Som sagt, att hitta tid är en utmaning här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Vad jag kan se så har de gått från 3,7% till 9-ish% sålda elbilar.
Mycket tack vare förbeställningar av Volvofantaster. Vad de ser i Volvo är en gåta för sig men den tänker jag inte försöka lösa.

C40 Recharge var en katastrof och jag tycker synd om de som köpte en sådan, det blev väl några de fick leasa ut till slut, men Volvo fick subventionera månadskostnaden rejält.

Och nej det är inte i jämförelse med Tesla, drar man den jämförelsen så är Volvo’s försäljning försvinnande liten, en fjärt i rymden på sin höjd.

Volvo var grymma, men det var för ganska många år sedan, de är numera omsprungna av både KIA och Tesla.
Jag ser till och med att fler EV9 på vägarna i Stockholm än vad jag ser C40 Recharge.

Och du, skippa snacket om fanboy om du är äldre än 12.

C40 recharge bygger på samma plattform som Polestar 2, bilen som kom före samtliga Teslor i årets SECC, Ystad till Haparanda. På tal om "omsprungna..."

Första C40 med framhjulsdrift var ett mindre bra första försök, andra modellen med bakhjulsdrift blev en riktigt bra elbil.

Ser att någon skriver att C40 bygger på en "fossilbilsplattform som är till åren" men när Polestar 2 som har samma plattform, slår flera Teslor i ett långlopp. Tesla som bara bygger "elbilsplattformar", vad säger det då om Teslas elbilar?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

C40 recharge bygger på samma plattform som Polestar 2, bilen som kom före samtliga Teslor i årets SECC, Ystad till Haparanda. På tal om "omsprungna..."

Första C40 med framhjulsdrift var ett mindre bra första försök, andra modellen med bakhjulsdrift blev en riktigt bra elbil.

Ser att någon skriver att C40 bygger på en "fossilbilsplattform som är till åren" men när Polestar 2 som har samma plattform, slår flera Teslor i ett långlopp. Tesla som bara bygger "elbilsplattformar", vad säger det då om Teslas elbilar?

Jag har inte jättemycket över för Tesla, tycker de är lite väl avskalade inuti, men helt ärligt så kan det ändå bli en Tesla som nästa bil, men det är enbart för att jag är tokless på att betala för en service som typ inte ska behövas på en ren elbil.

Men det finns en del andra intressant märken, Solid State eller åtminstone Semi kommer bli ett krav vid nästa köp, jag kommer inte att köpa en ny innan dess.

Permalänk
Medlem

Bytte precis ut en 2022 Polestar 2 mot en Model 3 performance. Nu har jag aldrig ägt en Tesla förr annat än test av en Y och några timmar med en model 3 innan. Supernöjd hittils! (är man väl alltid med ny bil oavsett). Polestar 2 har börjat skrangla så jäkligt att man bara blev irriterad. Problem med software, kamera som plötsligt är otillgänglig osv. Saknar dock 360 funktionen. MYCKET större upplevd plats i Model 3. Både fram och i baksätet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Verkar som att det blev en EX30 trots allt. "Molnblå" vara den enda färgen som fanns kvar Pluspaket, 1500 mil, service, fri försäkring de första 6 månaderna.

Ville helst ha Kia EV3 pga mycket större bagageutrymme (barnvagnen får knappt plats i EX30) men den är bra mycket dyrare. Aja, priset var verkligen en faktor i beslutet så det får vara OK. Ska ändå bara vara en bil för pendling och småärenden.

Jäkligt spännande att äntligen få sin första elbil! Kört el flera gånger och alltid känt att "detta är framtiden" plus att köregenskaperna, enligt mig, är bättre än förbränningsmotor.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Sålde nyligen Porschen (981 Boxster) och köpte en Honda E istället. 210 tkr, advance-paket med "allting", inkl. sommar- och vinterhjul). Första elbilen jag ägt.

Efter några veckor så måste jag säga att jag är... mer nöjd än vad jag önskar att jag vore, för den gör så många saker rätt

Bra grejer:

* Jättelätt att köra, hela bilen känns lätt, trots sina 1600 kg tjänstevikt (Porschens 1360 kg kändes som en båt i jämförelse pga. kass styrning)
* Känns väldigt rapp i låga hastigheter
* Ljudsystemet är bättre än de flesta andra system
* Adaptiva farthållaren funkar bra
* Fysiska reglage för allting, som är lätta att använda
* Väldigt billig sett till vad man får (bättre än Polestar 2 på nästan alla sett, för halva priset!)
* Superbillig försäkring - 320 kr/mån för en helförsäkring (!)
* Känns absolut inte för liten fram, och folk får plats bak utan problem.
* Svängradie på 9.2 meter är mycket trevligare än väntat, då man kan göra u-svängar i princip överallt, och det är jättelätt att korrigera när man backar in på en parkeringsplats.
* Sidokameror (toppenide, vill gärna ha på min nästa bil!) gör att det är förvånansvärt lite vindljud trots dålig ljudisolering.
* Bromspedalen är perfekt kalibrerad enligt lyxbilsvis (dvs. inget bett förens man trycker ner pedalen ganska långt, vilket gör att man kan bromsa riktigt smooth) vilket jag gillar, dock lite udda sett till vad det är för bil ("sportig" bakhjulsdriven minibil).

Men ingen bil är perfekt, det finns några grejer är inte lika bra:

* Ljudisoleringen är inte totalt värdelös, men inte heller bra... ganska mycket ljud från däcken, och då kör jag ändå 16-tumsfälgar med tämligen tunna däck (185 fram, 205 bak). Förväntat, men den känns premium på så många andra vis att det ändå blir rätt mycket av en letdown
* AC-kompressorn låter rätt mycket, jobbigt i lägre hastigheter utan musik
* Svårt att accelerera bekvämt: bilen är lite för snabb i låga hastigheter och för långsam i höga. Helt tvärtom mot Porschen som var stendöd under 70 km/h, men... hade ändå velat ha lite mer oumph mellan 80-120 km/h.
* Ljudbilden är bred och diskanten är bra, men det skulle behövas några fler högtalare och framför allt en större kabin. Lite väl aggressiv bas som känns lite "muddy" i mellanregistret. Totalt sett ändå mycket bättre än Bose-systemet jag hade i Porschen.
* Trådlös apple carplay är värdelöst (delay på 5-10 sekunder (!) i google maps), och dessutom tappar den anslutning ungefär var tionde resa.
* Räckvidden är ju rejält kass (16 mil på sommaren, 12 om man kör den riktigt hårt), men det ger lägre vikt och framförallt lägre andrahandspris, så...
* Känslan... saknas. Givetvis kan ingenting slå ljudet i en sugmotor-Porschesexa, men.. jag saknar verkligen motorljudet. Det känns oftast som att bilen kör sig själv (...vilket den med adaptiva farthållaren på i princip också gör) och att jag bara åker med. Jag kontrollerar ett 1.5 ton stålmonster som rusar fram i 100 km/h, och det känns inte ens?! Jag vill köra bil, inte spela ett tv-spel!
* Andra i trafiken tar ingen vidare hänsyn till mig. Jag kör överlag inte särskilt aggressivt om det finns andra bilar i närheten så det är inte hela världen. Men det går inte att förneka hur fränt det var med Porschen att folk aktivt höll avstånd, beredde alltid väg för mig i vänsterfilen osv... Just den där upplevelsen (inte bara känslan!) av att jag inte är VIP i trafiken längre, jag kör en söt liten elbil. Snoppförlängningseffekten saknas. Det är fruktansvärt tabu att prata om det här, men jag kände mig coolare när bilen lät mycket och såg cool ut, och känslor är viktiga!

---

tl;dr: Elbil är coolt och vettigt, men... tråkigt. Min nästa bil blir nog en coupe med en V8-sugmotor, eller möjligtvis Porsche Cayman EV som lär komma 2026.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Haft min privatleasade Volvo XC40 recharge sedan mars 2022 och nu när det är 6 månader kvar ish så tänkte jag att det börjar bli dags att se över vad som finns där ute som alternativ. Har betalat 4600 spänn för volvon i månaden, vilket jag tycker har varit ett bra pris. När jag nu tittar vad volvo har att erbjuda så börjar deras privatleasing på 7700 spänn i månaden för den minsta versionen, ex30. Vansinnig höjning av priserna!

Så min fråga, vad finns det för bra prisvärda alternativ där ute? vill helst ha en SUV men det behöver inte vara någon stor historia. XC40 tycker jag är perfekt i storlek. Inser att få en liknande deal som nuvarande volvon är uteslutet men en budget om 6000 SEK/mån är väl det jag har tänkt.

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Haft min privatleasade Volvo XC40 recharge sedan mars 2022 och nu när det är 6 månader kvar ish så tänkte jag att det börjar bli dags att se över vad som finns där ute som alternativ. Har betalat 4600 spänn för volvon i månaden, vilket jag tycker har varit ett bra pris. När jag nu tittar vad volvo har att erbjuda så börjar deras privatleasing på 7700 spänn i månaden för den minsta versionen, ex30. Vansinnig höjning av priserna!

Så min fråga, vad finns det för bra prisvärda alternativ där ute? vill helst ha en SUV men det behöver inte vara någon stor historia. XC40 tycker jag är perfekt i storlek. Inser att få en liknande deal som nuvarande volvon är uteslutet men en budget om 6000 SEK/mån är väl det jag har tänkt.

Några tips?

Nissan Ariya har kampanj nu, riktigt trevlig bil för 5000-6000 kr beroende på version och tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Sålde nyligen Porschen (981 Boxster) och köpte en Honda E istället. 210 tkr, advance-paket med "allting", inkl. sommar- och vinterhjul). Första elbilen jag ägt.

Efter några veckor så måste jag säga att jag är... mer nöjd än vad jag önskar att jag vore, för den gör så många saker rätt

Bra grejer:

* Jättelätt att köra, hela bilen känns lätt, trots sina 1600 kg tjänstevikt (Porschens 1360 kg kändes som en båt i jämförelse pga. kass styrning)
* Känns väldigt rapp i låga hastigheter
* Ljudsystemet är bättre än de flesta andra system
* Adaptiva farthållaren funkar bra
* Fysiska reglage för allting, som är lätta att använda
* Väldigt billig sett till vad man får (bättre än Polestar 2 på nästan alla sett, för halva priset!)
* Superbillig försäkring - 320 kr/mån för en helförsäkring (!)
* Känns absolut inte för liten fram, och folk får plats bak utan problem.
* Svängradie på 9.2 meter är mycket trevligare än väntat, då man kan göra u-svängar i princip överallt, och det är jättelätt att korrigera när man backar in på en parkeringsplats.
* Sidokameror (toppenide, vill gärna ha på min nästa bil!) gör att det är förvånansvärt lite vindljud trots dålig ljudisolering.
* Bromspedalen är perfekt kalibrerad enligt lyxbilsvis (dvs. inget bett förens man trycker ner pedalen ganska långt, vilket gör att man kan bromsa riktigt smooth) vilket jag gillar, dock lite udda sett till vad det är för bil ("sportig" bakhjulsdriven minibil).

Men ingen bil är perfekt, det finns några grejer är inte lika bra:

* Ljudisoleringen är inte totalt värdelös, men inte heller bra... ganska mycket ljud från däcken, och då kör jag ändå 16-tumsfälgar med tämligen tunna däck (185 fram, 205 bak). Förväntat, men den känns premium på så många andra vis att det ändå blir rätt mycket av en letdown
* AC-kompressorn låter rätt mycket, jobbigt i lägre hastigheter utan musik
* Svårt att accelerera bekvämt: bilen är lite för snabb i låga hastigheter och för långsam i höga. Helt tvärtom mot Porschen som var stendöd under 70 km/h, men... hade ändå velat ha lite mer oumph mellan 80-120 km/h.
* Ljudbilden är bred och diskanten är bra, men det skulle behövas några fler högtalare och framför allt en större kabin. Lite väl aggressiv bas som känns lite "muddy" i mellanregistret. Totalt sett ändå mycket bättre än Bose-systemet jag hade i Porschen.
* Trådlös apple carplay är värdelöst (delay på 5-10 sekunder (!) i google maps), och dessutom tappar den anslutning ungefär var tionde resa.
* Räckvidden är ju rejält kass (16 mil på sommaren, 12 om man kör den riktigt hårt), men det ger lägre vikt och framförallt lägre andrahandspris, så...
* Känslan... saknas. Givetvis kan ingenting slå ljudet i en sugmotor-Porschesexa, men.. jag saknar verkligen motorljudet. Det känns oftast som att bilen kör sig själv (...vilket den med adaptiva farthållaren på i princip också gör) och att jag bara åker med. Jag kontrollerar ett 1.5 ton stålmonster som rusar fram i 100 km/h, och det känns inte ens?! Jag vill köra bil, inte spela ett tv-spel!
* Andra i trafiken tar ingen vidare hänsyn till mig. Jag kör överlag inte särskilt aggressivt om det finns andra bilar i närheten så det är inte hela världen. Men det går inte att förneka hur fränt det var med Porschen att folk aktivt höll avstånd, beredde alltid väg för mig i vänsterfilen osv... Just den där upplevelsen (inte bara känslan!) av att jag inte är VIP i trafiken längre, jag kör en söt liten elbil. Snoppförlängningseffekten saknas. Det är fruktansvärt tabu att prata om det här, men jag kände mig coolare när bilen lät mycket och såg cool ut, och känslor är viktiga!

---

tl;dr: Elbil är coolt och vettigt, men... tråkigt. Min nästa bil blir nog en coupe med en V8-sugmotor, eller möjligtvis Porsche Cayman EV som lär komma 2026.

Folk håller avstånd för att de är rädda om sitt liv. 9 av 10 porschar kör som idioter och verkar tro att de äger vägen. Inte särskilt coolt i min mening.

Permalänk
Skrivet av NDanielN:

Folk håller avstånd för att de är rädda om sitt liv. 9 av 10 porschar kör som idioter och verkar tro att de äger vägen. Inte särskilt coolt i min mening.

Du blandar ihop Porsche med Audi. Samma koncern, väldigt stor skillnad på förarna. Mest slöa 70-åriga män i de Porschar jag ser på vägen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Noobfråga men man måste ju börja någonstans Kikar på laddare hemma och tänkte mig Zaptec Go eller Easee Charge Lite. Behövs lastbalansering? Vi har 20A 3-fas hemma. Om det går att köra laddning på halvfart eller liknande så hade det inte gjort mig något med tanke på att den ändå kommer att stå på parkeringen från typ 18 till 06.

Tack på förhand för svar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Några tips?

Xpeng G6 har fått riktigt bra testresultat och verkar vara en väldans kompetent bil. Men blir ju nära 7000 per månad i lease. Den är så bra utrustad att jag lätt hade sett på den kontra XC40 om de kostar samma.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Noobfråga men man måste ju börja någonstans Kikar på laddare hemma och tänkte mig Zaptec Go eller Easee Charge Lite. Behövs lastbalansering? Vi har 20A 3-fas hemma. Om det går att köra laddning på halvfart eller liknande så hade det inte gjort mig något med tanke på att den ändå kommer att stå på parkeringen från typ 18 till 06.

Ja du ska alltid köra med last balansering.
På så sätt känner den av om du använder någon fas mer än någon annan och kan bromsa laddningen så att inte någon propp går.
Vad har du för typ av uppvärmning av huset?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du kan även kika på fas-balansering, vilket är att föredra. Zaptec Go har inte det. Kolla om inte Easee har det, tror det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ja du ska alltid köra med last balansering.
På så sätt känner den av om du använder någon fas mer än någon annan och kan bromsa laddningen så att inte någon propp går.
Vad har du för typ av uppvärmning av huset?

Tack för svaret.
Luftvärmepump med vattenburen golvvärme.

Skrivet av General Nord:

Du kan även kika på fas-balansering, vilket är att föredra. Zaptec Go har inte det. Kolla om inte Easee har det, tror det.

Tack, ska ta en titt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Funderar på att lägga om finansieringen från privatleasing till köp och funderar över VW Choice kontra traditionellt billån. Någon som har bra insikt vad som är att föredra?

Testade du Billån Choice? Jag funderar på att köpa en Enyaq med Choice och deras garanterade restvärde. Inte undersökt det mer än så, men det låter ju bra.

Vad är haken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Testade du Billån Choice? Jag funderar på att köpa en Enyaq med Choice och deras garanterade restvärde. Inte undersökt det mer än så, men det låter ju bra.

Vad är haken?

Haken är att det är som att leasa du äger inte bilen när du betalat ditt lån på bilen utan den har ett restvärde som du får betala om du vill ha bilen annars äger kreditgivaren bilen.
Vanligt billån så betalar du allt tills bilen är färdig betald.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Haken är att det är som att leasa du äger inte bilen när du betalat ditt lån på bilen utan den har ett restvärde som du får betala om du vill ha bilen annars äger kreditgivaren bilen.
Vanligt billån så betalar du allt tills bilen är färdig betald.

så.....varför väljer man det istället för leasing? Eller vad är själva syftet med ett sånt typ av lån istället för som du säger ett "vanligt" billån?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

så.....varför väljer man det istället för leasing? Eller vad är själva syftet med ett sånt typ av lån istället för som du säger ett "vanligt" billån?

Det låter som en vanlig leasing + att du får en option att köpa bilen till ett förutbestämt värde. En sådan option är ofta värd lite, men som sämst är den värd noll.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Du är ju ägare till bilen till skillnad från privatleasing, det är som ett vanligt billån men de garanterar ett restvärde och alltså tar på sig risken för värdeminskningen under löptiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du är ju ägare till bilen till skillnad från privatleasing, det är som ett vanligt billån men de garanterar ett restvärde och alltså tar på sig risken för värdeminskningen under löptiden.

"Fördelen" mot vanligt lån är ju också att du inte lånar på hela bilens värde, vilket gör att kontantinsatsen är lägre. Toyota försökte lura på mig ett sånt lån på min nuvarande bil.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Nu har inte jag kollat något erbjudande eller läst något avtal så vet inte specifikt för detta men tar du ett lån så är ju bilen din vilket ger dig högre kunsumentköpsskydd vid eventuella problem vilket leasing inte gör eftersom det då är ett företag som äger bilen. Har du ett lån får du dessutom ta del av ränteavdraget vi har i Sverige, något du inte får vid leasing eftersom det är finansbolaget som har lånet, inte du

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

"Fördelen" mot vanligt lån är ju också att du inte lånar på hela bilens värde, vilket gör att kontantinsatsen är lägre. Toyota försökte lura på mig ett sånt lån på min nuvarande bil.

Var hittar du det? Vad jag kan se är det fortfarande lån på hela bilens värde, restvärde innebär bara att man inte amorterar ner till 0% inom lånets löptid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var hittar du det? Vad jag kan se är det fortfarande lån på hela bilens värde, restvärde innebär bara att man inte amorterar ner till 0% inom lånets löptid.

Hm ja sedär, såg deras infofilm om lånemodellen nu och verkar vara som du säger. Har dock lite svårt att se fördelen med ett sånt här lån då? Eventuellt trevligt ifall du planerar att byta in bilen mot en nyare bil var tredje år?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Stämmer inte, insatsen är på vad bilen kostar totalt, minst % skall slantas upp oavsett restvärde.
Du amorterar inte på restvärdet utan endast på den andra delen, därav lägre månadskostnad.
När betalningsplanen är slut har du oftast 3 val.
1. Byt in bilen och lös ut skulden.
2. Slanta upp restvärdet och behåll bilen.
3. Lägg upp en ny plan för avbetalning på restvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hm ja sedär, såg deras infofilm om lånemodellen nu och verkar vara som du säger. Har dock lite svårt att se fördelen med ett sånt här lån då? Eventuellt trevligt ifall du planerar att byta in bilen mot en nyare bil var tredje år?

Fördelen med garanterat restvärde är att man inte tar risk för att bilen tappar mer i värde än förväntat, om bilens andrahandsvärde blir dåligt kan man bara lämna tillbaka den utan att stå för den delen. Lån med restvärde i allmänhet har fördelen att man slipper ha utgifter för framtida kostnader i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Stämmer inte, insatsen är på vad bilen kostar totalt, minst % skall slantas upp oavsett restvärde.
Du amorterar inte på restvärdet utan endast på den andra delen, därav lägre månadskostnad.
När betalningsplanen är slut har du oftast 3 val.
1. Byt in bilen och lös ut skulden.
2. Slanta upp restvärdet och behåll bilen.
3. Lägg upp en ny plan för avbetalning på restvärdet.

Skrivet av Aktsu:

Fördelen med garanterat restvärde är att man inte tar risk för att bilen tappar mer i värde än förväntat, om bilens andrahandsvärde blir dåligt kan man bara lämna tillbaka den utan att stå för den delen. Lån med restvärde i allmänhet har fördelen att man slipper ha utgifter för framtida kostnader i förtid.

Sedär. Vid alternativ nummer 1, hur mycket får man tillbaka av det man betalat in under 36 månader + kontantinsatsen? Och vad ligger räntan på? Verkar som att de ger än rätt lite information om man inte kontaktar en säljare.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ostbullen:

Sedär. Vid alternativ nummer 1, hur mycket får man tillbaka av det man betalat in under 36 månader + kontantinsatsen? Och vad ligger räntan på? Verkar som att de ger än rätt lite information om man inte kontaktar en säljare.

Det kan man inte säga i förväg. Det beror på vad bilen är värd. Säg att du har ett restvärde/en restskuld på 50% av en bil som kostade 600tkr när den var ny. Då är restskulden alltså 300tkr.

Är bilen värd precis det när du ska lämna tillbaka den så får du alltså inte tillbaka någonting. Är den värd mer så får du tillbaka mellanskillnaden. Är den värd mindre så får du betala mellanskillnaden.

Om du nu inte har så kallat garanterat restvärde. Då är du skyddad från det sistnämnda och behöver alltså inte betala något mer, oavsett hur lite bilen är värd.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Sedär. Vid alternativ nummer 1, hur mycket får man tillbaka av det man betalat in under 36 månader + kontantinsatsen?

Ingenting. Lånar du med restvärde så köper du hela bilen själv och tar ett lån på hela bilen, precis som om du köper den med ett vanligt lån.

Enda skillnaden är att man säger att du bara amorterar av x kr av lånet och resten av skulden (y kr) finns kvar vid periodens slut (exempelvis 36 månader). Man säger också i det här fallet att dom garanterar att bilen är värd y kr och att dom är villiga att betala det när lånet är slut, dvs du kan ge dom bilen för att lösa det som är kvar av ditt lån.

Man kan likställa det med att du tar ett lån på 6 år, men efter 3 år får du frågan om du vill:
1. Sälja bilen och använda det du får betalt till att lösa den del av lånet du har kvar (och dom garanterar att dom köper bilen för exakt det beloppet)
2. Lösa lånet kontant, dvs betala om de 3 kvarvarande åren av lånet och så äger du bilen helt själv, eller
3. Fortsätta betala av lånet som vanligt.

Enda skillnaden i detta teoretiska exempel är hur mycket du behöver amortera och när.