Permalänk
Inaktiv

Att välja bostadsområde

Hur tänker ni i val av bostadsområde? Ni som arbetar hemifrån respektive ni som arbetar på plats i stan (liten, mellanstor eller större stad?).

Ni som arbetar hemifrån, känner ni ändå ett behov av att bo i stan eller bor ni hellre utanför? Hur långt utanför?

Ni som arbetar på plats i stan, hur högt värderar ni närheten till arbetet? Värdesätter ni närhet högst av allt eller föredrar/accepterar ni längre avstånd och om, hur långt?

Ni med barn, hur mycket väger område/skola in i val av bostadsområde?

Funderar själv på vilka prioriteringar jag har. Stan med alla bekvämligheter och sämre hus i sämre del av stan eller, en serviceort med mindre service (F-6 skola, mindre matbutik, en pizzeria, bibliotek, äldreboende men ingen vårdcentral) och mer hus för pengarna i ett lugnt naturskönt område. Till stan tar det 20 min med bild, 30 min med buss och 1 tim på cykel (bra cykelväg).

Spelar roll vad man är för typ av person också. Gillar du stadslivet eller bara bekvämligheterna eller dras du till naturen och friluftsliv?

Permalänk
Medlem

Jobbar mestadels hemifrån men bor ändå mitt i stan, flexibiliteten och tidsbesparingen gör det värt det för mig. Behöver inte känna att de dagar jag är på kontoret måste det bli heldagar när det tar 10 minuter att gå dit utan jag kan vara där några timmar, det är enkelt att gå ut och träffa vänner på lunch eller liknande osv.

Jag gillar ett bekvämt liv och tycker att tid är pengar så jag vill lägga så lite tid som möjligt på ren transport till saker, då blir värdet av att bo i stan ganska stort.

Iaf i Stockholm skulle jag behöva flytta ganska långt ifrån stan för att faktiskt få det mer ensamt, det behövs en stor tomt med lite insyn och det mesta i närområdet är byggt väldigt nära inpå.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på ens egna preferenser och ekonomi. Jag skulle helst på på en mindre ort där folk hälsar på varandra när man möts. Storstan är så opersonlig. Någonstans läste jag att man mår bättre med mer natur i närheten.

När det gäller jobb vill jag helst jobba hybrid där kontoret är inom cykelavstånd. Längre avstånd är jobbigare men ger bättre träning.

Permalänk
Medlem

Det ska vara mycket grönt (helst skog med vandringsleder) rinnande vatten (typ minst en älv eller en sjö man kan gå längs/runt) inga lägenhetskomplex, inga pizzerior, inga skjutningar och en bra närbutik (typ ica nära/coop med posthantering och systemet utleverans) mer än så kräver jag inte i dagsläget då jag söker lugn och ej kriminell miljö med fina naturområden samt helst ligga isolerat från större vägar.

Saker som också förgyller ett bostadsområde som jag strävar efter att ha bo i när jag hittat min runt 100kvm enplansvilla med trädgård är följande:

Bageri
Gästgiveri/värdshus med ett par rum för turister
Bilverkstad av den bra sorten som kan ta hand om framtida elbilar.
Bra Buss & tågförbindelse
Tandläkare / Vårdcentral
Klassiskt Gatukök
Max 3-5 mil till storstad som har "allt"

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Svårt!

Personligen skulle jag helst bo vid slutet av en grusväg, någonstans i de värmländska skogarna. Lagom avstånd till närmaste granne, typ en halvkilometer. Kort sagt så ödsligt som möjligt utan att få överdrivet långt till affären (eller 4G-masten). Skulle sannolikt fungera bra med jobbet, eftersom jag jobbar 100% remote.

Vad jag vill spelar emellertid mindre roll. Jag har en tonåring och hennes väl och ve är prio ett tills hon flyttar hemifrån. När hon föddes flyttade jag från en otrygg Stockholmsförort till Solna. Fokus låg på trygg uppväxtmiljö och närhet till bra skolor. Att det låg nära dåvarande kontoret och på samma tunnelbanelinje som de flesta av mina vänner var en stor bonus. Sedan dess har jag aldrig flyttat mer än några hundra meter; har velat ge dottern en känsla av att Solna är hemma.

Summa summarum:
Prio ett: Tryggt och bra för knodden
Prio två: Snabb resväg till kontoret, på den tiden jag jobbade på kontoret.
Prio tre: Så långt från storstan och människor jag bara kan komma.
Prio tre, också: Närhet till familj och vänner. Svårt att kombinera med den andra prio tre 😅

Pris är också en faktor. Har länge bott lite dyrare än vad jag egentligen vill.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Bott i mindre ort över 20 år under uppväxten, men har nu bott i den närliggande staden under senaste 10+ åren.

Förut tog det 20-30 min enkel resa att komma till jobbet, vilket resulterar i 5 timmar i veckan i bara att pendla. Inte för att tala om vinterhalvåret när man måste skotta bilen & trafiken suger.

Nu bor jag centralt & har 5 minuter gång till jobbet. Valt att gå ner på 75% också, då jag fortfarande har tillräckligt med pengar över.

Sparar in runt 15 timmar i veckan för att ändå kunna leva livet som jag vill, och har nära till allt jag behöver.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jobbar mestadels hemifrån men bor ändå mitt i stan, flexibiliteten och tidsbesparingen gör det värt det för mig. Behöver inte känna att de dagar jag är på kontoret måste det bli heldagar när det tar 10 minuter att gå dit utan jag kan vara där några timmar, det är enkelt att gå ut och träffa vänner på lunch eller liknande osv.

Jag gillar ett bekvämt liv och tycker att tid är pengar så jag vill lägga så lite tid som möjligt på ren transport till saker, då blir värdet av att bo i stan ganska stort.

Iaf i Stockholm skulle jag behöva flytta ganska långt ifrån stan för att faktiskt få det mer ensamt, det behövs en stor tomt med lite insyn och det mesta i närområdet är byggt väldigt nära inpå.

Förr trodde jag att "storstaden måste vara målet" Nu ser jag det inte så utan föredrar ett ställe där Folk är Folk och man kan hälsa på varandra (med det sagt så i en liten stad kan det kännas som att man inte accepteras fast det hör till undantagen tror jag).

Jag känner inte att man har behov av precis ALLA byggnader eller service utan att det räcker med ett basutbud av skola, Ica och fritidsanläggningar.

Skrivet av anogr:

Det beror helt på ens egna preferenser och ekonomi. Jag skulle helst på på en mindre ort där folk hälsar på varandra när man möts. Storstan är så opersonlig. Någonstans läste jag att man mår bättre med mer natur i närheten.

När det gäller jobb vill jag helst jobba hybrid där kontoret är inom cykelavstånd. Längre avstånd är jobbigare men ger bättre träning.

Yes det beror helt på preferenser och här tror jag det är viktigt att man känner in sig själv (om man har den möjligheten oaktat jobbåtaganden), vill man ha 5 min nära till joggingturen, på landet, eller vill man ha jobbet utanför dörren och spara tid i bensin och pendlarpengar.

Skrivet av Oliver91:

Det ska vara mycket grönt (helst skog med vandringsleder) rinnande vatten (typ minst en älv eller en sjö man kan gå längs/runt) inga lägenhetskomplex, inga pizzerior, inga skjutningar och en bra närbutik (typ ica nära/coop med posthantering och systemet utleverans) mer än så kräver jag inte i dagsläget då jag söker lugn och ej kriminell miljö med fina naturområden samt helst ligga isolerat från större vägar.

Saker som också förgyller ett bostadsområde som jag strävar efter att ha bo i när jag hittat min runt 100kvm enplansvilla med trädgård är följande:

Bageri
Tandläkare / Vårdcentral
Klassiskt Gatukök

Skrivet av HappySatan:

Svårt!

Personligen skulle jag helst bo vid slutet av en grusväg, någonstans i de värmländska skogarna. Lagom avstånd till närmaste granne, typ en halvkilometer. Kort sagt så ödsligt som möjligt utan att få överdrivet långt till affären (eller 4G-masten). Skulle sannolikt fungera bra med jobbet, eftersom jag jobbar 100% remote.

Vad jag vill spelar emellertid mindre roll. Jag har en tonåring och hennes väl och ve är prio ett tills hon flyttar hemifrån. När hon föddes flyttade jag från en otrygg Stockholmsförort till Solna. Fokus låg på trygg uppväxtmiljö och närhet till bra skolor. Att det låg nära dåvarande kontoret och på samma tunnelbanelinje som de flesta av mina vänner var en stor bonus. Sedan dess har jag aldrig flyttat mer än några hundra meter; har velat ge dottern en känsla av att Solna är hemma.

Summa summarum:
Prio ett: Tryggt och bra för knodden
Prio två: Snabb resväg till kontoret, på den tiden jag jobbade på kontoret.
Prio tre: Så långt från storstan och människor jag bara kan komma.
Prio tre, också: Närhet till familj och vänner. Svårt att kombinera med den andra prio tre 😅

Pris är också en faktor. Har länge bott lite dyrare än vad jag egentligen vill.

Om det inte har framgått så flytta till en medelstor stad/litet samhälle där ingen stör ingen, men där man ändå kan hälsa för att alla känner alla. Ett ställe som har basutbudet (jag äter inte pizza och ser inte varför man ska ge/lära barn en SÅDAN osund vana men men... ) är precis lagom, som har sagts här ovan, det man behöver för att kunna leva

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Inaktiv

Intressant att läsa hur ni tänker. Personligen kan jag se bekvämligheten med att bo i stan men i övrigt är jag ingen stadsmänniska, går aldrig in i stan utan rör mig bara i grönområden om jag inte har något ärende eller ska träffa nån. Däremot är jag väldigt social så trots att jag alltid har tänkt att jag skulle vilja bo i ett hus i ödemarken, så har jag på senare tid insett att det är feltänkt. Jag vill bo närmare naturen men med lite människor. Funderar därför på om en serviceort är precis det, inte allt för långt till centralort även om det innebär mer restid (lite under 2 mil) men inte heller ute i ödemarken ensam.

Sen påverkar barn ens prioriteringar precis som @HappySatan skriver. Själv har jag inga större problem med att bo i ett sämre område som jag gör nu då jag är ganska orädd av mig (bor i ett område som är utpekat som utsatt men känner inte av det alls). Med det sagt känner jag helt annorlunda med barn. Där känner jag större behov av att känna mig trygg med att de inte hamnar fel eller råkar vara på fel plats vid fel tillfälle. Jag tror även som nån skrev att natur får oss att må bättre (i varje fall jag), så jag tänker att ett barn växer upp bättre en bit utanför stan med vacker natur (naturreservat, vandringsleder, badsjö) än i en utsatt del av stan trots alla "bekvämligheter" (om man som jag inte har råd att köpa i de bättre områdena).

En annan aspekt jag glömde ta upp är hur mycket ens hemort och familj/släkt spelar roll. Känner ni behov att bo nära dessa eller ni kanske redan dragit långt ifrån hemorten och slagit er ner nån annanstans?

Bor man i Stockholm som @Aktsu förstår jag också att frågan blir svårare då vi snackar ännu värre priser. Tänker Stockholm bor man kanske främst i för arbetet, annars känns det onödigt dyrt att bosätta sig där (om man inte har kopplingar dit redan såsom familj/släkt). Själv bor jag inte i någon av Sveriges tre största städer, inte ens topp 10 (enligt SCB 2020).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Radovic:

Ett ställe som har basutbudet (jag äter inte pizza och ser inte varför man ska ge/lära barn en SÅDAN osund vana men men... ) är precis lagom, som har sagts här ovan, det man behöver för att kunna leva

Nu handlar inte tråden om hälsosam kost utan det var mer en förklaring av utbudet. I stan finns det fler pizzerior än jag kan räkna medan i serviceorten finns endast 1. Kom på att jag missade att där fanns 1 frisör också som det även finns fler än jag kan räkna i stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Bageri
Tandläkare / Vårdcentral
Klassiskt Gatukök

Jag som bor i Bromma har allt det du söker, men bor "mitt i stan" dock är ju priserna sjuka.
kriminella finns överallt tyvärr och har inget med området att göra i sig, vilket märks på sistone.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag som bor i Bromma har allt det du söker, men bor "mitt i stan" dock är ju priserna sjuka.
kriminella finns överallt tyvärr och har inget med området att göra i sig, vilket märks på sistone.

Jo, bromma är fint sålänge du bor så du slipper ljudet från flygplatsen 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo, bromma är fint sålänge du bor så du slipper ljudet från flygplatsen 👍

Och det gör jag oftast*

*de har vissa inflygningar vissa dagar som går i närheten men inte stör

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är född och uppvuxen på riktig landsbygd, d.v.s. 1 km till närmsta granne och flera mil till ett litet samhälle med en mataffär, pizzeria, postombud och inte så mycket mer, och i princip ingen kollektivtrafik (förutom skolbuss), så jag känner att jag har fått nog av det under barndomen.

Bor sedan många år relativt centralt i "mellanstor stad" (Uppsala). Man både sparar mycket tid och kan vara mer spontan genom att ha gång/cykelavstånd till allt. Slutar jag 17 på jobbet kan jag vara hemma 17:10. Enkelt att bara gå/cykla ner på stan och köpa det man behöver, träffa någon kompis, ta en öl/fika eller vad man nu vill göra. Äger inte ens någon bil vilket även sparar mycket pengar. Behöver aldrig storhandla eftersom jag har 600-900 meter till flera stora livsmedelsbutiker (för de få gånger jag köper möbler o.s.v. finns hemkörning). Kulturutbudet är förstås inte lika stort som i Stockholm, men å andra sidan tar man sig dit på ~40 minuter med tåget för t.ex. konserter och liknande någon gång per år.

Tycker nackdelarna med stan är överdrivna, åtminstone i en stad i Uppsalas storlek. Visst jag får nöja mig med 58 kvadrat medan jag hade kunnat ha minst dubbla ytan till samma pris på landet (det löser man genom att inte samla på sig en massa skräp), men jag har både en liten uteplats och nära till flera parker/naturområden. Störs extremt sällan av grannar, och trafiken från vägen hör jag bara om det kommer ett utryckningsfordon eller högljudd motorcykel t.ex.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Helst arbete hemifrån och lite längre bort från stan/trångbodhet/buller. Men om det finns krav på att jobba från kontoret så är det viktigt med bra kommunikation. Det är det jag utgick från som grund för mitt nuvarande boende. Hur lång tid det tog att ta sig till kontoret.

Idag har jag ca 2 timmar pendling per dag vilket egentligen är för mycket.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Vill ha lagom (20 min) cykelavstånd till job och aktiviteter. Vill inte behöva ta bilen till job och man vill ju kunna ta sig hem efter ett par öl på puben. Parkering i centrum suger så det är väldigt skönt att slippa tänka på det.

Hade jag behövt ha bil till jobbet hade jag varit tvungen att ha en andra bil och jag hade behövt ta hänsyn till rusningstrafiken för att slippa sitta i bilkö.

Sen är det nice att bo i ett sömnigt villakvarter nära naturreservat med elljusspår som också har allt det ovan. Saknar en bra närbutik men det ligger flera längs cykelvägen hem om man saknar något litet och det är bara 5-10 min med bil till Ica Maxi om man ska handla mer.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Vi valde att flytta från ett område där det skedde mord, sprängningar, mordbrand, inom typ 100m från vårt boende, och när vi hittade en femma i samma stadsdel (fast en bit bort, och mycket lugnare), gjorde vi slag i saken.

Egentligen är jag inte en stadsmänniska, men hamnade här pga studier och arbete. Och med familj är det krångligt att flytta. Hade barnen hamnat i en dålig skola hade vi dock flyttat till annan kommun fort.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Snusfri

Bor för tillfället i en lägenhet i centrum i en medelstor stad och det enda som skulle kunna få mig att flytta är om jag hittar ett mindre hus/fritidshus med ungefär samma närhet till jobbet.

Just nu har jag ca 5min cykeltur till jobbet, likaså de olika butikerna som ICA, Willys och Lidl medans Coop ligger kanske runt 8 minute bort.

Har även natur och vatten dels "runt knuten" och även i stor mängd några minuter bort med cykel.
Skulle absolut inte kunna bo i något betong-ghetto där man har minst 30-60 min till närmsta vettiga natur.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bor för tillfället i en lägenhet i centrum i en medelstor stad och det enda som skulle kunna få mig att flytta är om jag hittar ett mindre hus/fritidshus med ungefär samma närhet till jobbet.

Just nu har jag ca 5min cykeltur till jobbet, likaså de olika butikerna som ICA, Willys och Lidl medans Coop ligger kanske runt 8 minute bort.

Har även natur och vatten dels "runt knuten" och även i stor mängd några minuter bort med cykel.
Skulle absolut inte kunna bo i något betong-ghetto där man har minst 30-60 min till närmsta vettiga natur.

Betong-gettorna brukar ju iofs vara omgivna av just natur. Brukar vara ganska grönt runt omkring.
Det är avståndet till centrum, de höga husen och stora parkeringsytorna som gör att de inte är så trevliga att bo där. Framför allt asfaltsöknarna mellan husen gör att de inte känns som en sammanhängande stadsdel.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med att bo i Kungsängen, nära till grönområden och vatten oavsett vart i Kungsängen du bor, de flesta affärer finns i närheten och 20min med pendel/bil till Sthlm City om man skulle få för sig att man vill ha lite stadspuls

Även väldigt nära till Järvafältet och de riktigt stora grönområden som finns i och runt Järfälla, eller Bålsta om man nu hellre vill ta sig åt motsatt riktning

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Snusfri
Skrivet av cp_:

Betong-gettorna brukar ju iofs vara omgivna av just natur. Brukar vara ganska grönt runt omkring.
Det är avståndet till centrum, de höga husen och stora parkeringsytorna som gör att de inte är så trevliga att bo där. Framför allt asfaltsöknarna mellan husen gör att de inte känns som en sammanhängande stadsdel.

En liten skogsdunge med 20st träd räknar jag inte som "grönt" eller "natur".

Med natur menar jag kilometervis med skog, åkrar, sjöar och andra vattendrag med slingor och stigar för jogging, promenader och cykling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Med natur menar jag kilometervis med skog, åkrar, sjöar och andra vattendrag med slingor och stigar för jogging, promenader och cykling.

De har väldigt många av de västra förorterna i Stockholm som har naturreservat utanför dörren

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja, det låter precis som att du beskriver en s.k. förort, även kallat betong-getto. De ligger i utkanterna av städerna och har nära till friluftsområden med vandringsleder och sjöar.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av cp_:

Ja, det låter precis som att du beskriver en s.k. förort, även kallat betong-getto. De ligger i utkanterna av städerna och har nära till friluftsområden med vandringsleder och sjöar.

Vi verkar ha väldigt skilda meningar om vad som är ett betong-ghetto tydligen.

Tensta, Rinkeby osv är betong-ghetton enligt mig medans vad du beskriver är förort/villa-område med några lägenhetshus och natur runt om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tensta, Rinkeby osv är betong-ghetton enligt mig medans vad du beskriver är förort/villa-område med några lägenhetshus och natur runt om.

Tensta/rinkeby/hjulsta har ju dock hela Järva fältet och även hela ursvik innan de byggde hus där.
Nu bygger de den nya kyrkogården ihop med reservat. Testa gå hjulsta - > akalla via maps då är det enbart åker och skog

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får jag välja och drömma så vill jag bo lite mer avsides från folk än min nuvarande lägenhet, och mitt i naturen. Jag bor i ett utkantsområde i en småstad, med snälla grannar som sällan stör. 4 km till stan med service och affärer. Det känns hyfsat, med tanke på att jag kan bo ibland nästan som jag egentligen vill bo.

Det enda jag ville byta mot är att bo på heltid mitt i naturen i min primitiva stuga, men det skulle kräva en del renovering att bo där för jämnan. Annars är platsen mitt ideal. Numera med hyfsad mottagning på 4G som nästan alltid räcker till att se på SVT Play. En halvmil till en ännu mindre tätort än där jag bor till vardags, men det viktigaste finns. Litet Ica som är rätt dyrt, men nån mil till lättåtkomligt köpcenter där man kan storhandla för hyfsade priser. Men vill man äta och dricka gott en lördagkväll så finns det ingen taxi att få tag i när man ska hem, utan då får man gå halvmilen hem eller passa sista bussen till byn vid 21-tiden.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag beskriver ex. Bergsjön, Angered, Tynnered i Göteborg. Det är stora naturreservat som omger dem med vandringsleder, sjöar, hav. Bebyggelsen är hemsk socialdemokratisk mångmiljonprogram i betong. Höga hus glest placerade med stora parkeringsplatser emellan.

Men det är så det ser ut på flera ställen runt om i Sverige. Små "satellitstäder" med närhet till stora grönområden. (Sverige är mer än några enstaka områden i Stockholm.)

Permalänk
Medlem

Bor centralt i Helsingborg, på egen hand.

Tillgång till allt man behöver nära (butiker, postombud, bra tågstation), samt max 20min till jobbet (innan jag började jobba hemifrån) var viktigast. Har inte långt till havet samt grönområden/skog för promenader, så tycker inte jag behövde göra någon större kompromiss.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Moderator
Moderator

Vi kan ju försöka hålla oss någorlunda till trådens ämne istället för att dra iväg på politiska spår som leder långt ifrån TS intentioner. Några inlägg som främst ville "diskutera" helt annat har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Helt missat att tråden spårade ur men kanske lika bra det. Har i varje fall läst nu. Känns som många här helt klart prioriterar (och kan prioritera) både stort serviceutbud och natur. Kan inte påstå att jag har samma möjlighet. Får mer välja stort serviceutbud, höga bostadspriser och sämre område både avseende skola och natur. Så jag överväger nu att acceptera ett lägre serviceutbud för att få mer natur och mer hus för pengarna ihop med lugnt område. Ändå kul att höra hur andra tänker, märker även att en del har olika acceptansnivå på pendling. Nån vill gå eller cykla på 10-30 min, en annan bila max X antal mil (för antar ni har bil när ni pendlar eller om ni har tillgång till tunnelbana).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Helt missat att tråden spårade ur men kanske lika bra det. Har i varje fall läst nu. Känns som många här helt klart prioriterar (och kan prioritera) både stort serviceutbud och natur. Kan inte påstå att jag har samma möjlighet. Får mer välja stort serviceutbud, höga bostadspriser och sämre område både avseende skola och natur. Så jag överväger nu att acceptera ett lägre serviceutbud för att få mer natur och mer hus för pengarna ihop med lugnt område. Ändå kul att höra hur andra tänker, märker även att en del har olika acceptansnivå på pendling. Nån vill gå eller cykla på 10-30 min, en annan bila max X antal mil (för antar ni har bil när ni pendlar eller om ni har tillgång till tunnelbana).

I Stockholm cyklar många, tar lika lång tid som bil då cykelvägarna är större än bilvägen ibland 😅 tror man har cykelväg 3mil ut från Stockholm City i alla väderstreck

Visa signatur