Gårdsnätverk till flera hus med IPTV
Hej
Efter en del sökande och grubblande får jag nog söka hjälp själv.
Problem:
Efter lite nätverks uppdatering och addering av prylar har det uppstått lite knepigheter.
Främst i Attefallshuset på bild nedan. Där har wifi fungerat felfritt fram tills att jag i veckan installerade en Telia Tv-box. Detta sänker wifi. får hastigheter neder på 1mb/s och hacker hemskt.
Bakgrund:
Har de senaste veckorna gjort en del förändringar i nätverket på gården. Främst har jag gått från radiolänk mellan huvudhuset och andrahuset till en nätverks kabel med anledning av att vi får uppdaterade Telia fiber snart, 1000/1000 och radiolänken levererar inte mer än ca 80mb/s + att det var en aning instabilt. Detta var lyckat.
Dragningen går över maskinhallen där det är en liten central för vidare fördelning till andrahuset, Attefallshuset samt ladugården. Med anledning av detta har jag flyttat den andra radiolänken som tidigare satt på huvudhuset ner till maskinhallen så det blir närmare samt ska kunna täcka vinkeln mot ladugården där en av dom lediga radiolänkarna ska hamna nu för att föra ner nätverk även dit. Dragningen består av en kabel.
Vi har fiber via Telia samt tv från Telia. Det finns numera tre boxar med tillhörande tvilling abonnemang.
Switcharna är väldigt enkla tp-link typ TP-Link TL-SG105.
På sikt kommer det även bli Tv i andrahuset.
Jag kan inte riktigt förstå vad som är felet.
Funderar på om boxarna har som krav att dom ska sitta en egna portar i routern?
Är inte en kul tanke för det skulle betyda att jag behöver dra en till kabel till alla hus, inte helt görbart tror jag tyvärr.
Eller finns det någon sätt eller utrustning jag kan skaffa som tillåter att köra allt på samma kabel med full hastighet på båda konsumenterna?
Bättre switchar?
Funderar på at börja köpa in mig i ett märke som erbjuder någon typ av management verktyg för att övervaka systemet när det blir allt mer avancerat, kan det vara en lösning också?