Permalänk
Medlem

Gårdsnätverk till flera hus med IPTV

Hej

Efter en del sökande och grubblande får jag nog söka hjälp själv.

Problem:
Efter lite nätverks uppdatering och addering av prylar har det uppstått lite knepigheter.
Främst i Attefallshuset på bild nedan. Där har wifi fungerat felfritt fram tills att jag i veckan installerade en Telia Tv-box. Detta sänker wifi. får hastigheter neder på 1mb/s och hacker hemskt.

Bakgrund:
Har de senaste veckorna gjort en del förändringar i nätverket på gården. Främst har jag gått från radiolänk mellan huvudhuset och andrahuset till en nätverks kabel med anledning av att vi får uppdaterade Telia fiber snart, 1000/1000 och radiolänken levererar inte mer än ca 80mb/s + att det var en aning instabilt. Detta var lyckat.
Dragningen går över maskinhallen där det är en liten central för vidare fördelning till andrahuset, Attefallshuset samt ladugården. Med anledning av detta har jag flyttat den andra radiolänken som tidigare satt på huvudhuset ner till maskinhallen så det blir närmare samt ska kunna täcka vinkeln mot ladugården där en av dom lediga radiolänkarna ska hamna nu för att föra ner nätverk även dit. Dragningen består av en kabel.
Vi har fiber via Telia samt tv från Telia. Det finns numera tre boxar med tillhörande tvilling abonnemang.
Switcharna är väldigt enkla tp-link typ TP-Link TL-SG105.
På sikt kommer det även bli Tv i andrahuset.

Jag kan inte riktigt förstå vad som är felet.
Funderar på om boxarna har som krav att dom ska sitta en egna portar i routern?
Är inte en kul tanke för det skulle betyda att jag behöver dra en till kabel till alla hus, inte helt görbart tror jag tyvärr.
Eller finns det någon sätt eller utrustning jag kan skaffa som tillåter att köra allt på samma kabel med full hastighet på båda konsumenterna?
Bättre switchar?
Funderar på at börja köpa in mig i ett märke som erbjuder någon typ av management verktyg för att övervaka systemet när det blir allt mer avancerat, kan det vara en lösning också?

Permalänk
Medlem

Hej. Mitt tips och råd är att börja streama telia tv utbud via (Apple tv/Google tv stream) så slipper ni allt problem med nätverk/telia tv och ni får samma utbud. Jag hade samma problem i vårt nätverk att Telia tv sänkte internet speed när man skicka tv via samma kabel. Men de som är duktiga på nätverk kanske har en bättre lösning. Lycka till /Jonas

Permalänk
Medlem

Eftersom du har Arris boxar så antar jag att du använder multicast för IPTV.
Multicasten skickas ut på alla portar med unmanaged switch, så den går till AP i Attefall huset.
Multicast och Wifi är ingen bra kombo.
Skaffa en switch som supportar IGMP snooping, detta gör att switchen enbart skickar ut multicast strömmen på de portar där det finns en enhet som begärt det.

Du kan börja med att titta på om du kan slå av multicast i AP.

Själv kör jag Unifi som har bra verktyg för att hålla ordning på nätverket.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Eftersom du har Arris boxar så antar jag att du använder multicast för IPTV.
Multicasten skickas ut på alla portar med unmanaged switch, så den går till AP i Attefall huset.
Multicast och Wifi är ingen bra kombo.
Skaffa en switch som supportar IGMP snooping, detta gör att switchen enbart skickar ut multicast strömmen på de portar där det finns en enhet som begärt det.

Du kan börja med att titta på om du kan slå av multicast i AP.

Själv kör jag Unifi som har bra verktyg för att hålla ordning på nätverket.

TL-SG105 supporterar IGMP-snooping out of the box, dock bara v1 och v2.
Om inte senaste firmware så bör man uppdatera såklart. Dock oklart om CPE'n har möjlighet att ta det vidare.

EDIT:

https://www.tp-link.com/se/business-networking/outdoor-radio/...

Enligt denna så har den IGMP-snooping även den. Kanske måste aktiveras?

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips!

Ska kolla över switchar så alla har IGMP-snooping samt kolla över länken så den har detta aktiverat i eftermiddag.
Hoppas på andra resultat då.
Återkommer

Permalänk
Medlem

Inte relevant för ditt problem men hoppas att du inte lagt catx kabel utomhus över sådana sträckor, blir inte speciellt kul ifall blixten skulle slå ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzzeeroo:

Inte relevant för ditt problem men hoppas att du inte lagt catx kabel utomhus över sådana sträckor, blir inte speciellt kul ifall blixten skulle slå ner

Ligger i kulvertar mellan husen med resten av el och vatten.
Är en skärmad kabel också. längsta dragningen är ca 50m
Vad tänker du risken med åska är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

TL-SG105 supporterar IGMP-snooping out of the box, dock bara v1 och v2.
Om inte senaste firmware så bör man uppdatera såklart. Dock oklart om CPE'n har möjlighet att ta det vidare.

EDIT:

https://www.tp-link.com/se/business-networking/outdoor-radio/...

Enligt denna så har den IGMP-snooping även den. Kanske måste aktiveras?

Nu har jag ingen TP-Link (kör med en Ubiquiti Airmax) men det verkar ha något som kallas Pharos MAXtream TDMA Technology.
De kan också köras med som vanlig AP-Brygga. Förhoppningsvis så har Pharos MAXtream TDMA Technology stöd för multicast och att de är inställda på att köra detta.

Ubiquiti Airmax har stöd för multicast och då tar de bara runt 5-6 Mbit/s av dataströmmen.

Problemet med Wifi och multicast är att enligt specen så skalla all multicast paket sändas med den mest grundläggande standard som AP har. Detta är oftast 802.11b med en bandbredd på 11 Mbit/s, så bara 5 Mbit/s kvar vilket stämmer bra med den hastighet TS fick.

Multicast kan också ställa problem i trådat nät då multicast paket kan behandlas som broadcast paket och det kan störa nätverks drivrutinerna, broadcast har högre prioritet en vanliga paket.
Så IGMP snooping på alla switchar är en väldigt bra íde om man IPTV med multicast.
Telia routern har IGMP snooping så inga broadcast paket kommer t.ex. att skickas till Andrahuset.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W