Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Ny AMD-teknik utlovar högre bildhastighet

Permalänk
Melding Plague

Ny AMD-teknik utlovar högre bildhastighet

Fluid Motion Frames 2 ingår i nya Adrenalin 24.9.1 och AMD påstår att tekniken tillsammans med HYPR-RX ger upp till 3,2 gånger fler bilder per sekund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är gött att AMD och främst deras användare släppt hela fake frames grejen. Bara att tuta på och köra.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Spännande, hoppas AMD lyckas utmana Nvidia i och med RX 8000 serien.
Hoppas RX8800XT når upp till ryktena från Moores law is dead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hoppas RX8800XT når upp till ryktena från Moores law is dead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Fluid Motion Frames 2, en uppdaterad version av företagets motsvarighet till Nvidias DLSS Frame Generation

Så är det väl inte riktigt?

FSR3 Framegen är väl den mer direkta motsvarigheten till DLSS3 Framegen? Båda kräver att spelen uttryckligen stöder FSR3 respektive DLSS3.

AFMF2 fungerar väl istället på drivrutinsnivå, och kan användas i i princip vilket spel som helst.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Frame gen för alla spel? Snyggt! Hur hanterar det UI?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

En vild tanke. Tänk om vi i framtiden har lösningar liknande AFMF2 direkt inbyggt i våra skärmar. Det skulle även kunna lösa situationer där exempelvis bandbredden i kablar inte klarar att köra full uppdateringsfrekvens i hög upplösning. En skärm med 8K i upplösning och 240Hz kanske bara (i en given situation) kan matas med 8K 120Hz och så genererar skärmen dubbla frames

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En vild tanke. Tänk om vi i framtiden har lösningar liknande AFMF2 direkt inbyggt i våra skärmar. Det skulle även kunna lösa situationer där exempelvis bandbredden i kablar inte klarar att köra full uppdateringsfrekvens i hög upplösning. En skärm med 8K i upplösning och 240Hz kanske bara (i en given situation) kan matas med 8K 120Hz och så genererar skärmen dubbla frames

Typ nästan som Eizo gjorde med sin 240Hz skärm Fast den dubblade med Black Frame Insertion.. så inte riktigt samma sak men ändå
https://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-2...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta låter som Display Stream Compression med extra steg. DSC ligger med i DisplayPort sen många år nu, men jag tror inte jag nånsin har använt det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta låter som Display Stream Compression med extra steg. DSC ligger med i DisplayPort sen många år nu, men jag tror inte jag nånsin har använt det.

Den lösningen känner jag till 👍 Den är väl lossless och varken skapar eller tar bort information?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har för mig att jag läst att Samsung TVs har något liknande redan på vissa modeller. Att du kan köra bildinterpolering med låg latens för att kunna spela med det påslaget. Så troligen lär något liknande mer optimerat och med mer avancerad krets kunna dyka upp i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen VSync för FMF?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Den lösningen känner jag till 👍 Den är väl lossless och varken skapar eller tar bort information?

Den är "visuellt lossless", de flesta ser ingen skillnad ens när man kollar nära. Vissa ser tydligen skillnad dock. Men den tar bort information.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Så är det väl inte riktigt?

FSR3 Framegen är väl den mer direkta motsvarigheten till DLSS3 Framegen? Båda kräver att spelen uttryckligen stöder FSR3 respektive DLSS3.

AFMF2 fungerar väl istället på drivrutinsnivå, och kan användas i i princip vilket spel som helst.

Japp, och att ge dem olika namn när de gör samma sak fast på olika ställen i pipelinen tycker jag är... knepigt. Men så envisas ju AMD med att sätta fräsiga namn på varenda liten inställning i Adrenalin.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsungs TV-apparater har interpolering i spelläget sedan många år. Samma dilemma som alltid. För att kunna interpolera måste man ha minst två bildrutor att interpolera mellan eftersom det förstås är smått omöjligt att interpolera mot en bildruta som ännu inte har nått fram till kretsen som ska beräkna interpoleringen. Alltså blir det latens eftersom minst två bildrutor måste finnas buffrade i TV:ns kretsar. Så det adderar latenser om ≈25–40 ms beroende på jämförelsen, likt ursprunglig frekvens.

Interpolering i det här stadiet när det redan är färdigrenderade rutor dras också med samma nackdelar som den typen av interpolering har: Blir ett jäkla gissande där en generisk systemkrets bara orkar så mycket. Det blir artefakter i bilden, särskilt där UI och spelgrafik överlappar.

Gör man det i grafikkortet finns så mycket mer kraft att hämta och resultatet kan bli så mycket bättre. Då är dilemmat att man fortfarande måste få över signalen och där har vi dagens hårda gränser att kämpa med.

Permalänk
Medlem

Funkar kanon(när det funkar)! Synd bara att det rebootar datorn efter en stund…..
Sitter på 6950

Permalänk
Medlem

Är det källan eller prestandan som inte är trolig?

AMD har förmodligen samarbetat med Sony för PSSR och RT till Playstation 5 Pro så skalningsteknik med AI borde dem i alla fall ha arbetat med under ganska lång tid. Siffrorna verkar väl dock vara från anställda på AMD, så det kanske finns risk för överdrift?

Aja, hoppas kan man i alla fall.
AMD lyckades ändå köra över Intel för inte allt för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Japp, och att ge dem olika namn när de gör samma sak fast på olika ställen i pipelinen tycker jag är... knepigt. Men så envisas ju AMD med att sätta fräsiga namn på varenda liten inställning i Adrenalin.

Alla tillverkare hittar väl på fräsiga namn på alla inställningar eller är AMD unik här?

Dels är det naturligtvis bra ur marknadsföringssynpunkt med tuffa akronymer men sedan får du ju inte kalla din framegen för samma sak som konkurrenten vilket gör att det blir en massa mumbo jumbo för att inte åka dit för upphovsrättsbrott.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Alla tillverkare hittar väl på fräsiga namn på alla inställningar eller är AMD unik här?

Dels är det naturligtvis bra ur marknadsföringssynpunkt med tuffa akronymer men sedan får du ju inte kalla din framegen för samma sak som konkurrenten vilket gör att det blir en massa mumbo jumbo för att inte åka dit för upphovsrättsbrott.

Absolut, men imo så hade man lika gärna kunnat kalla det "Driver-Level Framegen" (DLF) så att folk fattar vad det är. Men det är väl inte coolt nog.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Absolut, men imo så hade man lika gärna kunnat kalla det "Driver-Level Framegen" (DLF) så att folk fattar vad det är. Men det är väl inte coolt nog.

Nvidia hade kunnat kalla DLDSR för Driver-Level Supersampling men de valde istället Deep Learning Dynamic Super Resolution...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Nvidia hade kunnat kalla DLDSR för Driver-Level Supersampling men de valde istället Deep Learning Dynamic Super Resolution...

De hade ju dock redan DSR (utan deep learning), så isåfall borde väl det vara funktionen som heter DLS -- men att byta namn på något som redan funnits i många år är ingen bra idé.
Att lägga på DL framför visar att det är samma princip som DSR men med Deep Learning. Lite långt men ändå informativt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är gött att AMD och främst deras användare släppt hela fake frames grejen. Bara att tuta på och köra.

’Fake frames’ hade väl mer att göra med att siffrorna inte är jämförbara med non-frame-gen, och det tycker jag fortfarande

Om de sedan blir bättre eller inte behöver man ju oberoende blindtest på, inkludera allt: Nvidia, Intel, AMD, prestandanivåer, uppskalning, frame-gen, raytracing, grafikinställningar, upplösning, …

Det är en mycket svårare bedömning. Inte alls bara ’mer bildrutor är bättre’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den är "visuellt lossless", de flesta ser ingen skillnad ens när man kollar nära. Vissa ser tydligen skillnad dock. Men den tar bort information.

Den termen retar mig. Om man använder den terminologin så är ju MP3 "audibly lossless" eftersom man inte skall kunna höra skillnaden över 160 kbps eller så. Detta är precis motsatsen till lossless (typ FLAC). Ergo, DSC är lossy precis som MP3.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

’Fake frames’ hade väl mer att göra med att siffrorna inte är jämförbara med non-frame-gen, och det tycker jag fortfarande

Om de sedan blir bättre eller inte behöver man ju oberoende blindtest på, inkludera allt: Nvidia, Intel, AMD, prestandanivåer, uppskalning, frame-gen, raytracing, grafikinställningar, upplösning, …

Det är en mycket svårare bedömning. Inte alls bara ’mer bildrutor är bättre’

För ett år sedan var det omöjligt att ha en civiliserad diskussion om frame generation. Diskussionerna urartade i fake frame är skit, ökad latency till ingen nytta osv. Skönt att det lagt sig, och bra att AMD med råge hoppat på tåget.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Vilka riktar AMD den här tekniken till? Är det alla som har svårt att spela native 4k eller vadå?

Om jag t.ex kan spela Battlefield 1 med 144 fps på min 144hz skärm i 4k upplösning med ultra settings påslaget och få en responstid på 7ms input lag. Skulle jag tjäna på att slå på den här funktionen?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Berduf:

Om jag t.ex kan spela Battlefield 1 med 144 fps på min 144hz skärm i 4k upplösning med ultra settings påslaget och få en responstid på 7ms input lag. Skulle jag tjäna på att slå på den här funktionen?

Nej, du skulle få ökad input lag.
Den siktar (som vanlig FSR frame generation och DLSS frame generation) på de som inte når skärmens högsta uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Då är det ju bara att köpa en av dagens TV som återger inmatad 30/60Hz signal i 240 Hz.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den siktar (som vanlig FSR frame generation och DLSS frame generation) på de som inte når skärmens högsta uppdateringsfrekvens.

Mm ok, det var de jag misstänkte. 😋

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja, också för de som inte vill köra GPUn på max och spara lite ström.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Nja, också för de som inte vill köra GPUn på max och spara lite ström.

Jag tänkte nämna det också, men fungerar AFMF 2 med V-Sync nu? Annars bör väl inte effekten gå ner utan bara FPS gå upp långt över vad skärmen kan visa, med snarlik effekt. Kanske kan man köra med FPS-cap istället, men då får man väl tearing.

Visa signatur