Nu rullar Windows 11 24H2 ut till allmänheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwarfi:

kan man hitta 23h2 igen?

https://os.click

Där ligger även 24H2 sedan igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tack för ett informativt inlägg!

Är det smidigt att uppgradera från Windows 10 eller rekommenderas en helt ren installation av 11:a?

Mvh

För mig har det varit lika mycket bloatmässigt i 10 vs 11. För mig har W11 fungerat bra, bättre än 10:an. Testa att göra en uppgradering först, skulle du få problem efter uppgraderingen så gör en ren installation

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dwarfi:

13700k, och 4070, bluescreenar som tusan, direkt efter Windows laddas in, tror jag har installerat om Windows 4 gånger nu och gjort om usb stickan varje gång. Fortsätter att blåskärma, just nu tog det ca 2 timmar tills den började efter jag startade No man's sky lol, kan man hitta 23h2 igen?

massgrave har officiella ISOs eller os click som walkir länkar till
Kom ihåg att alltid kolla checksummor så ISOn är sjysst

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte direkt sugen på någon av upp/nedgraderingarna som nämns i artikeln.

Blir att man väntar ett tag och ser vilka barnsjukdomar som tillkommer innan man slänger in den.

Tur att det finns script som Win11Debloat och program som Chris Titus Tech's Windows Utility för att fixa till saker och plocka bort en massa bös man inte vill ha.

Håller med.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Wowzers, hade tänkte att går över till 11an men denna tråd är fullt med saker jag orkar inte med. Copy/paste som inte funkar ? Sköja ni. Kanske när 11an är helt fixat kommer 12an släppas =).

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Wowzers, hade tänkte att går över till 11an men denna tråd är fullt med saker jag orkar inte med. Copy/paste som inte funkar ? Sköja ni. Kanske när 11an är helt fixat kommer 12an släppas =).

Den fungerar alldeles utmärkt hos mig. Kom ihåg att folk som har problem hör MYCKET mer än alla som inte har några problem. För mig fungerar Windows 11 alldeles utmärkt och bättre än 10:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den fungerar alldeles utmärkt hos mig. Kom ihåg att folk som har problem hör MYCKET mer än alla som inte har några problem. För mig fungerar Windows 11 alldeles utmärkt och bättre än 10:an

haha de stämma väl med folk när saker funkar inte.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

haha de stämma väl med folk när saker funkar inte.

Huh? Förstod inte alls det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Huh? Förstod inte alls det där.

yepp. 12 år i sverige och de är svengelska som gäller fortfarande. Med internets röst hörar vi många gångar oftare när saker är dåligt eller fel än när dem är nöjd.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://os.click

Där ligger även 24H2 sedan igår

Denna sida var en helt ny upptäckt för mig!
Vem står bakom sidan, är det officiella Iso's från Microsoft?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

någon som vet en bra uninstaller för windows appar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

någon som vet en bra uninstaller för windows appar?

winget
med winget kan du avinstallera flera windows appar som annars är blockerade. Det bästa är att det ingår, så du behöver inget sketchy tredjepartsprogram

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som fått en pop-up ruta om att tillåta sin position i 24h2, som kommer tillbaka stup i kvarten för att man tryckt nej på den?
Det hade varit trevligt med ett fix, så att microsoft förstod att ett nej betyder nej.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Denna sida var en helt ny upptäckt för mig!
Vem står bakom sidan, är det officiella Iso's från Microsoft?

Relativt ny för mig också.

Det är DreamOn11 på My Digital Life (MDL) som driver den:
https://forums.mydigitallife.net/threads/web-app-os-click-dow...

Tror bitvis att hela Internet hade havererat utan MDL. Kanske världens bästa forum! Efter Sweclockers såklart

Permalänk
Medlem

Skulle någon som har uppgraderat till 24H2 kunna vara vänlig och se ifall de också upplever följande problem?

Som ni ser på bilden så hamnar "See more"-menyn (de 3 prickarna) utanför skärmen.
Om jag flyttar nere explorer-fönstret en bit och trycker på "See more"-menyn så ser man tydligt att denna meny hamnar utanför bilden om explorer-fönstret är i övre delen av skärmen:

Detta händer även när man sätter explorer-fönstret i fullscreen.

Det verkar endast vara "See more" som är påverkad. Klickar jag t.ex. på "View" eller någon annan meny så expanderar context-menyn neråt. "See more" Expanderar uppåt för någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Skulle någon som har uppgraderat till 24H2 kunna vara vänlig och se ifall de också upplever följande problem?

<Uppladdad bildlänk>

Som ni ser på bilden så hamnar "See more"-menyn (de 3 prickarna) utanför skärmen.
Om jag flyttar nere explorer-fönstret en bit och trycker på "See more"-menyn så ser man tydligt att denna meny hamnar utanför bilden om explorer-fönstret är i övre delen av skärmen:

<Uppladdad bildlänk>

Detta händer även när man sätter explorer-fönstret i fullscreen.

Det verkar endast vara "See more" som är påverkad. Klickar jag t.ex. på "View" eller någon annan meny så expanderar context-menyn neråt. "See more" Expanderar uppåt för någon anledning.

Testat och har samma problem.
Provade även koppla ur extra skärmarna så inte ett multi monitor problem.

Testade även på jobb datorn som jag uppgraderat till 24h2 och där är det inte samma problem.
Där går menyn nedåt som man förväntar sig.

De ligger inte på samma version för stunden så kanske senaste uppdateringen som har buggen då.

26100.1882 är builden på privata men kör 26100.1742 på jobb datorn.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Testat och har samma problem.
Provade även koppla ur extra skärmarna så inte ett multi monitor problem.

Testade även på jobb datorn som jag uppgraderat till 24h2 och där är det inte samma problem.
Där går menyn nedåt som man förväntar sig.

De ligger inte på samma version för stunden så kanske senaste uppdateringen som har buggen då.

26100.1882 är builden på privata men kör 26100.1742 på jobb datorn.

Tack.

När laptopen (den jag tog bilderna från) var på 23H2 så existerade inte detta problem.
Jag har under natten uppdaterat laptopen till 24H2, och det var då detta problem uppstod.
Jag gjorde alltså en in-place uppdatering istället för en total ominstallation med senaste versionen.

Anledningen till varför jag undrade om andra hade detta problem är just för att veta om det var uppgraderingen till 24H2 som fallerat, eller om det är en bugg i just 24H2.
Eftersom vi är 2 med samma problem i 24H2 så hoppas jag att detta kan lösas via en framtida uppdatering i så fall.

Stort tack för att du kikade och återkopplade.

EDIT: Glömde tillägga att laptopen också kör version 26100.1882

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Relativt ny för mig också.

Det är DreamOn11 på My Digital Life (MDL) som driver den:
https://forums.mydigitallife.net/threads/web-app-os-click-dow...

Tror bitvis att hela Internet hade havererat utan MDL. Kanske världens bästa forum! Efter Sweclockers såklart

Spännande!
Jag noterade efter att ha testkört Win11 Enterprise ltsc från hemsidan att det även var aktiverat med någon form av generic-nyckel?
På ett sätt bra? Men samtidigt indikerar väl det att ISO'n är modifierad? En officiell iso från microsoft skulle ju aldrig komma föraktiverad?

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Spännande!
Jag noterade efter att ha testkört Win11 Enterprise ltsc från hemsidan att det även var aktiverat med någon form av generic-nyckel?
På ett sätt bra? Men samtidigt indikerar väl det att ISO'n är modifierad? En officiell iso från microsoft skulle ju aldrig komma föraktiverad?

Vad har du kört för OS innan på burken?
Om du har licens för det windows som installeras sker aktiveringen automatiskt med en generisk nyckel.
Dvs om du haft det på burken tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad har du kört för OS innan på burken?
Om du har licens för det windows som installeras sker aktiveringen automatiskt med en generisk nyckel.
Dvs om du haft det på burken tidigare.

Hm okej, vet du hur många nycklar UEFI kan lagra samtidigt?
Körde nog LTSC 2019 för något år sedan, men senast nu Windows 11 Home med köpt nyckel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Spännande!
På ett sätt bra? Men samtidigt indikerar väl det att ISO'n är modifierad?

Kan du verifiera mot denna? (eller motsvarande):
https://files.rg-adguard.net/file/142ca376-487f-e858-a606-e12...

Har själv bara LTSC 2024 Evaluation här än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan du verifiera mot denna? (eller motsvarande):
https://files.rg-adguard.net/file/142ca376-487f-e858-a606-e12...

Har själv bara LTSC 2024 Evaluation här än så länge.

Dum fråga, hur verifierar jag?
Ska jag ta min ISO och läsa ut något från den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Dum fråga, hur verifierar jag?
Ska jag ta min ISO och läsa ut något från den?

Get-FileHash file.iso -Algorithm SHA256

T.ex. om det är SHA256 du vill jämföra

Men den stora frågan är väl vad du ska jämföra med. Du vill ju veta vad Microsoft säger att det ska vara, inte vad någon tredje part som tillhandahåller ISOn säger.

Du kan ju testa att vända på steken och söka på resultatet och se om det står listat på någon trovärdig sida.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Get-FileHash file.iso -Algorithm SHA256

T.ex. om det är SHA256 du vill jämföra

Men den stora frågan är väl vad du ska jämföra med. Du vill ju veta vad Microsoft säger att det ska vara, inte vad någon tredje part som tillhandahåller ISOn säger.

Du kan ju testa att vända på steken och söka på resultatet och se om det står listat på någon trovärdig sida.

Fick detta: 157D8365A517C40AFEB3106FDD74D0836E1025DEBBC343F2080E1A8687607F51
När jag söker på det så får jag följande resultat: https://files.rg-adguard.net/file/142ca376-487f-e858-a606-e12...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Farväl kalender app. Kommer sakna dess minimalism och enkelhet.

Thunderbird är fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Fick detta: 157D8365A517C40AFEB3106FDD74D0836E1025DEBBC343F2080E1A8687607F51
När jag söker på det så får jag följande resultat: https://files.rg-adguard.net/file/142ca376-487f-e858-a606-e12...

Jo, precis. Och då är frågan om du litar på den sidan

När det är någon tredjepart som listar "din iso" så säger det väl iaf att det är en välkänd iso. Så bättre än inget antar jag.
Men om Microsoft listar "din iso" så är det ju med säkerhet en autentisk sådan.

Det är ju dock bara några enstaka varianter som MS har tillgängliga helt utan inloggning i någon portal någonstans eller så

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Thunderbird är fantastiskt.

Jag kör med Thunderbird nu, men jag gillade MS mail och kalender app mer, den var snyggare och snabbare tycker jag. Men inte deras nya. Synd att de la ner deras mail och kalender app

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hm okej, vet du hur många nycklar UEFI kan lagra samtidigt?
Körde nog LTSC 2019 för något år sedan, men senast nu Windows 11 Home med köpt nyckel

Licensen lagras inte i UEFI utan i Microsofts serverar, aktiverar du en dator lagras informationen så att du senare kan aktivera windows utan att ange nyckel på samma hårdvara.
Har du sedan datorn kopplad till ett ms konto kan man se vilka licenser man har på sin sida.

Har själv en gammal w10 licens liggande på mitt ms konto från när jag testade w10 första gången på en virtuell enhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klockish:

om man inte orkar vänta på att 24H2 dyker upp i ens windows update så kan man köra

https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2171764

Windows 11 Installation Assistant

Om man vill göra en clean install (Current release: Windows 11 2024 Update l Version 24H2)

kan man göra en bootbar win 11 24H2 usb med https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295

Går den sista att lägga windows på en valfri enhet ?
Min PC har trasslat en del och delar av minnet har jag fått plocka ut då det varit många fel på 1 modul. Men det finns händelser än så misstänker att min enhet med windows kan ha någon skada som inte kontrollprogrammen hittar så vill installera om windows på en ny enhet även om den blir lite mer långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Går den sista att lägga windows på en valfri enhet ?
Min PC har trasslat en del och delar av minnet har jag fått plocka ut då det varit många fel på 1 modul. Men det finns händelser än så misstänker att min enhet med windows kan ha någon skada som inte kontrollprogrammen hittar så vill installera om windows på en ny enhet även om den blir lite mer långsam.

Ja. Du kan skapa en installationssticka från valfri enhet. Bara att hämta hem antingen via MS program eller hämta hem ISO filen och använda Rufus för att få över det till USB-stickan

Visa signatur