Nu rullar Windows 11 24H2 ut till allmänheten

Permalänk
Melding Plague

Nu rullar Windows 11 24H2 ut till allmänheten

Microsoft släppte under måndagen officiellt årets stora uppdatering av Windows, som undan för undan kommer rulla ut till användare via Windows Update.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Inte direkt sugen på någon av upp/nedgraderingarna som nämns i artikeln.

Blir att man väntar ett tag och ser vilka barnsjukdomar som tillkommer innan man slänger in den.

Tur att det finns script som Win11Debloat och program som Chris Titus Tech's Windows Utility för att fixa till saker och plocka bort en massa bös man inte vill ha.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Äntligen fixat dark mode när man håller musen över minimize/maximize, förut så va highlight grejen fel storlek.

Permalänk
Medlem

24H2 lägger även till wifi 7 stöd vilket kan också vara värt att lägga till.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många turer det varit om detta släpp kommer jag definitivt vänta ett tag tills alla problem som lär uppstå är fixade.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

24H2 lägger även till wifi 7 stöd vilket kan också vara värt att lägga till.

Kräver väl dock att man har stöd för wifi7 på hårdvaran, vilket jag har märkt är högst ovanligt. Kan dock ha fel.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Kräver väl dock att man har stöd för wifi7 på hårdvaran, vilket jag har märkt är högst ovanligt. Kan dock ha fel.

Självklart är det så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Det är ju fortfarande viktigt att mjukvaran stödjer det? Spelar ingen roll om hårdvaran inte stödjer det eller vice versa. Sålänge det börjar stödjas på något håll.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av 13ers3rk:

Finns några Pcie enheter och USB adaptrar är på g. Några moderkort från nya AMD Chipset X870 kommer med Wifi7

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | Steam Deck | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Pga borttagning av Windows Mixed Reality (som kanske borde nämnas bland ändringarna) så kommer det göra mitt Reverb G2 headset obrukbart så avvaktar jag...
Har nån fått nys om det jobbas på alternativa lösningar för WMR headset?

Permalänk
Avstängd

om man inte orkar vänta på att 24H2 dyker upp i ens windows update så kan man köra

https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2171764

Windows 11 Installation Assistant

Om man vill göra en clean install (Current release: Windows 11 2024 Update l Version 24H2)

kan man göra en bootbar win 11 24H2 usb med https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Pga borttagning av Windows Mixed Reality (som kanske borde nämnas bland ändringarna) så kommer det göra mitt Reverb G2 headset obrukbart så avvaktar jag...
Har nån fått nys om det jobbas på alternativa lösningar för WMR headset?

Det hade ju varit snyggt om MS åtminstone hade stött WMR i ett antal år framåt tills dess hårdvaran som existerar idag har blivit hopplöst föråldrad. Dvs något fåtal år. Lite monopolmässigt att bara slå undan fötterna för alla de olika tillverkare som HP m.fl. som lagt enorma summor på att utveckla hårdvara som i ett slag blir skrot.

Jag har för övrigt en Reverb G2 till salu. Så länge man kör Win 10 så har man i vart fall stöd för denna tills vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barsk66:

Det hade ju varit snyggt om MS åtminstone hade stött WMR i ett antal år framåt tills dess hårdvaran som existerar idag har blivit hopplöst föråldrad. Dvs något fåtal år. Lite monopolmässigt att bara slå undan fötterna för alla de olika tillverkare som HP m.fl. som lagt enorma summor på att utveckla hårdvara som i ett slag blir skrot.

Jag har för övrigt en Reverb G2 till salu. Så länge man kör Win 10 så har man i vart fall stöd för denna tills vidare.

Dual Boot: Installera både Windows 10 och Windows 11 på samma dator och växla till Windows 10 för att använda WMR.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Windows 11 24H2 blir bästa versionen av 11:an hittills.

Får flashbacks till Windows 10 Version 1809 som var ordentligt trasigt vid första släppet, men som senare blev otroligt stabilt. Just versioner kopplade till Server- och LTSC-utgåvor brukar få lite extra kärlek av Microsoft.

Nu håller även 11:an på att rullas ut på jobbet och än så länge har övergången varit smidig för de flesta.

Permalänk
Medlem

För mig finns inte 24H2 i Windows Update på någon av mina 3 datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

om man inte orkar vänta på att 24H2 dyker upp i ens windows update så kan man köra

https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2171764

Windows 11 Installation Assistant

Om man vill göra en clean install (Current release: Windows 11 2024 Update l Version 24H2)

kan man göra en bootbar win 11 24H2 usb med https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295

Om man vill ha en iso finns den ju även att tillgå direkt på https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

(Förr fick man ju bara ladda ned iso direkt om man inte verkade köra Windows, men det tramset verkar de ha slutat med)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kört 24h2 en månad nu och fungerar galant! Inte direkt provat några av dom nu funktionerna men är stabilt nog för surf/spel iallafall

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har lata Microsoft fixat kopiera/klistra in filer i utforskaren? Denna bugg har funnits sen Win 11 släpptes sen 3 år tillbaks!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

wifi 7 kommer nog många gilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har lata Microsoft fixat kopiera/klistra in filer i utforskaren? Denna bugg har funnits sen Win 11 släpptes sen 3 år tillbaks!

"Fixat" i vilket avseende?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Fixat" i vilket avseende?

https://www.howtogeek.com/fix-copy-paste-not-working-on-windo...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har de fixat problemen med dual boot tillsammans med Linux (som de orsakat själva)? Det var länge sedan problemet uppstod och de verkar inte vara överdrivet intresserade av att åtgärda det.

Permalänk
Medlem

Är det i något särskilt scenario som det inte fungerar? Har aldrig själv stött på detta problem

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Om man vill ha en iso finns den ju även att tillgå direkt på https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

(Förr fick man ju bara ladda ned iso direkt om man inte verkade köra Windows, men det tramset verkar de ha slutat med)

Vill man ladda ned ison så finns det alternativet i Media Creation Tool också

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det i något särskilt scenario som det inte fungerar? Har aldrig själv stött på detta problem

Nej, det slutar bara helt plötsligt att fungera att flytta filer. Enda sättet är stänga ner utforskaren och öppna igen. För fortsätta att flytta filer. Jävla irriterande problem som Microsoft har skitit i att fixa. Har aldrig haft detta problem i alla tidigare Win versioner förutom Win 11.
Att folk inte märkt detta problem är folk inte flyttar många filer, om man gör det så dyker detta problem upp att det helt plötsligt slutar att fungera flytta filer.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/copy-an...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Man har kunnat hämta hem iso filen direkt för alla Windows 11 versioner. Tyvärr är det fortfarande inte så för Windows 10

Skrivet av XPerion:

Nej, det slutar bara helt plötsligt att fungera att flytta filer. Enda sättet är stänga ner utforskaren och öppna igen. För fortsätta att flytta filer. Jävla irriterande problem som Microsoft har skitit i att fixa. Har aldrig haft detta problem i alla tidigare Win versioner förutom Win 11.
Att folk inte märkt detta problem är folk inte flyttar många filer, om man gör det så dyker detta problem upp att det helt plötsligt slutar att fungera flytta filer.

Jag visste inte ens om att det fanns en sån bugg. Jag har inte haft något problem med kopiera/klistra in

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Är det från en telefon du kopierar filer?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Har de fixat problemen med dual boot tillsammans med Linux (som de orsakat själva)? Det var länge sedan problemet uppstod och de verkar inte vara överdrivet intresserade av att åtgärda det.

Kommer förmodligen inte hända, och det låter förmodligen värre om man inte känner till förutsättningarna:

Det handlar ju inte specifikt om dual boot utan mer allmänt att öht kunna boota vissa ouppdaterade* OS (oavsett om de är installerade redan vid sidan av, eller man försöker ersätta Windows eller vad man gör).
Detta var ju dock inget misstag utan att de rutinmässigt uppdaterade Secure Boot-"svartlistan" (SBAT) så att gamla dokumenterat buggiga (upptäckta säkerhetshål) SB-signerade prylar inte längre godkänns av Secure Boot.

Det enda felet som begicks av MS är såvitt jag vet att de hävdade att de inte skulle applicera SBAT-uppdateringen på datorer som redan har sådana ouppdaterade* OS installerade. Just detta fungerade uppenbarligen inte, eller iaf inte i alla situationer.

*) Själva grejen här är såvitt jag förstått att flera Linux distros fixade själva säkerhetshålen i mjukvaran (GRUB handlade det väl om?) men missade att uppdatera någon Secure Boot-versionering på det hela så att det från Secure Boot går att känna igen att det är en fixad version.
Det är ju detta som är själva lösningen, och såvitt jag förstått har väl det rullats ut (möjligen inte av alla ännu?).

https://mjg59.dreamwidth.org/70348.html är läsvärt för mer insikt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket borttaget? Ser 2 saker på listan under vad som är borttaget i länken du länkar till

Visa signatur