Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag skriver lite mer än bara det du frågar om, (kan inte låta bli
nu vet jag inte vad du har för golv som är så känsliga att som inte får moppas? men rent generellt om det ex är oljat stav eller mönster lagt specialgolv med olja så slänger man vanligen i underhålls olja i vattnet (aldrig gjort det på en dammsugare dock men ser inte att det skulle vara ett problem på dreame som fixar dom flesta medel) sedan kan man ställa ner vatten mängden väldigt lågt så det mer blir en dammtorkning och du behöver absolut inte moppa varje dag, utan kan ha att du kör det manuellt eller via ett schema typ 1 gång var annan vecka osv. sedan är dom bästa dammsugarna vanligen med mopp funktion, det betyder dock inte att man måste ha moppar på dom eller som tex x40 ultra som dessutom stödjer Valetudo kan du ha att den lämnar mopparna i stationen för alla rum automatiskt förutom tex hall och tvättstuga om du har stengolv där. dvs välj inte bort det bara för du är rädd om en viss yta.
En rekommendation OM du nu skulle få för dig att du ändå vill moppa, kör det inte samtidigt utan välj dammsugning och sedan moppning, då slipper du mycket underhåll, dammsugare med bättre sug drar in fukt och det sätter sig i utrymmet för huvud borsten.

kamera.... har du telefon,dator,smart tv, wifi anslutna "smart uttag" osv? har du något av det så skulle inte jag noja över att dammsugaren har kamera. Sannolikheten för att stora företag som dreame skulle spionera på kunder i kameran ser jag som obefintlig av den enkla anledningen att skulle det komma fram att någon producent gör detta dör märket över natten. 2 skulle någon hacka sig in så skulle man knappast slösa bort det hacket på random privatperson. Du är inte orolig att typ Valetudo skulle kunna utnyttja det? är du säker på att deras mjukvara är säker?
men absolut vill man köra Valetudo så vet jag att L10 versionerna fungerar samt ska x40 ultra fungera.

fördelarna med x40 över L10 om vi hoppar över dom nya funktionerna med moppning som den har är att du kan montera en borste som klipper av hår automatiskt, klart bättre sug styrka, dreame har även den bästa ai funktionen jag sett, den fastar ytterst sällan för oss och har den fastnat är det oftast saker som typ en sytrådsrulle som ramlar ut så det legat en tunn tråd på golvet den fått tag i.

Dom flesta bättre dammsugare klarar 20mm trösklar, x5 från ecovacs klarar 22 men den är inte så snäll mot väggar som dreame är
(testkörde den för någon vecka sedan, den har ju dock inte kamera och hanterar hår bra) har du högre trösklar finns det ett par lösningar om man inte vill lyfta in dom, byta tröskel till platta, eller slipa ner tröskeln dom mm som krävs eller sätta tröskel ramp, vissa som inte kör sina dammsugare på schema lägger ut större plast ark över trösklarna när dammsugaren kör, eller montera en 5cm bred list innan tröskel så den klättrar över. osv tröskelramp i aluminium går att få med tex ek färg/mönster osv.

Andra fördelar med dreame vs roborock och ecovacs är tömningen, det fastnar sjutton aldrig i varken behållare eller dammsugare,
deras borstar håller mycket längre och även om du kör på standard borste kommer du märka att hår framför allt fastnar på sidan av borsten dvs borsten blir inte förstörd som dom blir på andra dammsugare (håret skär av gummit på andra modeller om man inte är så noga med att rengöra borsten ofta) andra fördelar är deras hörn borste, x40 kan köra ut borsten i sidled samt slipper man skruva bort den när den ska rengöras, det är klick fäste.

talar vi rent städning, dvs rengöring då är nog ecovacs x2 omni bäst (har inte testat x40 än dock), den är väldigt noggrann och kan ha dille på att köra over fläckar till det är helt rent. samt har du väldigt långt mellan väggar och möbler (mer än 3-4m) då är klart ecovacs den man bör titta på. tex i en dojo eller träningslokal är det dom enda som fixar navigering, andra märken ser inte väggarna och slutar helt enkelt att köra.

Personligen är jag väldigt sugen på att köpa x40 ultra då den ska vara så mycket bättre än tidigare versioner (då är jag ändå super nöjd med vår L10s ultra) https://youtu.be/8XL9RMVFbKY

Nu har du två våningar och x40 ultra är dyr, även om den stödjer flera våningsplan är åtminstone jag för lat för att flytta en dammsugare mellan våningar, visst det skulle nog fungera i ett par veckor när "smekmånaden" är med en ny dammsugare men i längden vill åtminstone jag har en dammsugare per våning. så det skulle ju kunna vara en tanke att kolla på billigare lösningar och i stället då ha en per plan?, jag kan dock inte uttala mig om dom billigare versionerna och huruvida dom kommer fylla ditt behov.

Stort tack för bra och utförligt svar.

Tyvärr har jag lite för risig koll på både golv och trösklar eftersom jag ännu inte flyttat in så jag får helt enkelt kolla upp det först.

Som jag förstått det kan man alltså ställa in dammsugaren på att moppa vissa områden och undvika andra. Går även att moppa utan medel och med medel, och även ställa in hur mycket vattenmängd?

I så fall kanske det ändå faller över i att moppfunktionen kan va användbar, helt klart.

Gällande risken med att låta all information om bostaden lagras är det nog mer av princip att jag, i den mån det går, försöker behålla informationen för mig själv. Har sällan digitala enheter igång oavsett. Men med vetskapen om att Valetudo inte kan hantera två våningar i kombination med det arbete som krävs för att byta system kan det landa i att jag hoppar den biten ändå.

Jag ska kolla lite hur bostaden faktiskt ser ut innan jag bestämmer mig, men det lutar nog mot en Dreame-dammsugare.

Om man nu inte går på monstermaskinen med X-versionerna, finns det någon större poäng att köra på L10 istället för D10? Vi har inga husdjur, vilket jag fattade som var deras usp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Jag kör en D10s plus med valetudo och är supernöjd om man inte behöver moppbing, men det kan vara värt att nämna att valetudo inte stödjer flera olika våningar https://github.com/Hypfer/Valetudo/blob/master/docs/_pages/ge...
Som jag förstått detta hela så går det fortfarande att flytta den till ett nytt våningsplan och be den köra en full clean up så skapar den en nya karta över det våningsplanet, men då skriver den över den befintliga kartan.

Tack! Det var mycket matnyttig info om att den inte kan hantera två våningar. Det kände jag inte till. Jag kanske hoppar Valetudo trots allt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Stort tack för bra och utförligt svar.

Tyvärr har jag lite för risig koll på både golv och trösklar eftersom jag ännu inte flyttat in så jag får helt enkelt kolla upp det först.

Som jag förstått det kan man alltså ställa in dammsugaren på att moppa vissa områden och undvika andra. Går även att moppa utan medel och med medel, och även ställa in hur mycket vattenmängd?

I så fall kanske det ändå faller över i att moppfunktionen kan va användbar, helt klart.

Gällande risken med att låta all information om bostaden lagras är det nog mer av princip att jag, i den mån det går, försöker behålla informationen för mig själv. Har sällan digitala enheter igång oavsett. Men med vetskapen om att Valetudo inte kan hantera två våningar i kombination med det arbete som krävs för att byta system kan det landa i att jag hoppar den biten ändå.

Jag ska kolla lite hur bostaden faktiskt ser ut innan jag bestämmer mig, men det lutar nog mot en Dreame-dammsugare.

Om man nu inte går på monstermaskinen med X-versionerna, finns det någon större poäng att köra på L10 istället för D10? Vi har inga husdjur, vilket jag fattade som var deras usp.

japp, du kan ställa så den bara moppar vissa områden, vissa tider, olika mängd vatten för varje utrymme osv
X40 kan lämna mopparna men även höja dom tex om du har en matta i vägen mellan utrymmen, L10ultra kan höja dom men inte lämna dom automatiskt i stationen.
x40 har en liten lös behållare där du kan hälla i vad du vill medans L10 har en kasset som visserligen går att återfylla men är inte lika smidigt.(vi kör gul/grön såpa och moppar alla parkettgolv 1 gång i veckan på schema, medans hall,tvätt och toa skuras varje natt) vill du moppa med endast vatten så får du plocka ur behållaren med medel eller strunta i att fylla den med medel.
även ett par droppar gör dock stor skillnad då man får ner ytspänningen i vattnet så det rengör bättre, samt luktar det inte lika illa när du ska tömma skräp vattnet. Jag kan inte uttala mig om D versionerna alls då jag vanligen bara testar och köper toppmodellerna från olika märken.
vi har ju dock ett par syster klubbar som kör billigare versioner men då från ecovacs och roborock, dom har inte varit nöjda alls med dessa. jag förmodar att man får lite vad man betalar för. i deras fall har det varit problem med trasiga hjulmotorer, laser samt att dom har navigering problem, samt pajade själva dammsugarmotorn på en roborock s7plus, det går ju dock inte jämföra med att köra i ett hus så dessa fel är nog inget som vara någon stor risk att råka ut för i ditt fall. se på denna för mer info om din fråga https://www.youtube.com/watch?v=DIbE8R7JdWc

du skulle ju kunna kolla på en L10/L20 eller L30/x30 dom lär ju blivit billigare i med x40.
minns jag rätt passar den nya borsten på L20 med, (den som klipper hår) du tappar ju dock den smidiga medel behållaren och armen för hörn borste. (L20 ligger på 9000kr nu, L10s ultra ligger runt 7000kr)

Ett annat tips, oavsett vilken dammsugare du köper, gå in på tex Aliexpress eller amazon och köp 1 extra dammbehållare, extra hållare för huvud borste, 1 huvud borste och sidoborstar samt 1 filter. när du sedan gör service/rengör dammsugaren skiftar du helt enkelt över till dom extra sakerna du har medans det andra rengörs och läggs på tork, fördelen med detta är att du slipper vänta på att saker ska torka vilket kan ta många timmar och slipper problemet med att man kör igång med städning innan allt är riktigt tort så filer inte förstörs. nästa service byter du tillbaka till första versionen osv osv (jag kör detta för alla dammsugare jag hanterar, tycker det är klart värt kostnaden)

ok, jag köper absolut hur du tänker runt säkerheten, det var mer att man inte behöver noja mer över dammsugare än telefon eller annan elektronik.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Tack! Det var mycket matnyttig info om att den inte kan hantera två våningar. Det kände jag inte till. Jag kanske hoppar Valetudo trots allt i så fall.

Jag testade att köra en dammsugare på två våningar. Bar säkert upp den 4 gånger innan jag hel slutade med det. Just nu kör vi en skaftdammsugare där uppe och snart kommer vi skaffa en till robot istället. Det är otympligt, pajar kartor (i alla fall på Roborock s6) och gör städningen långsammare att köra den på flera våningar.

Permalänk
Medlem

Roborock QRevo S finns nu på Kjell & Company för 7690:-
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/robotdammsugare...

Har inte hittat den på någon annan butik ännu

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
VR-fantast

Har en Roborock S7 som har pajat, förmodligen kommit in fukt i ”cliff sensors” (som är helt onödiga då jag inte har trappor).

Om man ska skaffa en ny och inte behöver moppningsfunktioner (har laminatgolv), vilken är lämplig? Verkar vara en djungel av olika modeller.

Permalänk

Börjar bli lite sugen på en robotdammsugare och fastnat lite för Q Revo. Hur hanterar den mattor med långa fransar? Antar att den fastnar i sådanna mattor eller kan de dammsuga utan att rotera borsten när den kommer till en matta med långa fransar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Roborock QRevo S finns nu på Kjell & Company för 7690:-
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/robotdammsugare...

Har inte hittat den på någon annan butik ännu

Är själv lite spekulant, frågan är om man vågar satsa på en Q Revo S när Roborock i samma veva verkar lansera Q Revo Master?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Vilken djungel det här med robotdammsugare är... Jag köpte själv den där Xiaomi X20+ när det gick för 3 999:- på Megaclick innan sommaren, men nu vill föräldrarna skaffa en till nedervåningen i huset. De börjar bli lite för gamla för att kånka runt en dammsugare och nedervåningen används i princip bara när det är folk på besök.

Så har letat litegrann, budget max 7 000 skulle jag säga - men billigare skadar inte. Nedervåningen består av klinker och parkett. Två stora rum, en hall, ett mindre rum samt en tvättstuga med en ganska hög tröskel och iövrigt vanliga trösklar mellan rummen och ett par mattor. Anar att den inte kommer kunna ta sig in i tvättstugan och det är i så fall ok, det får bli en trevlig överraskning i så fall

Brukar inte vara så mycket saker som ligger och skräpar, men säkerligen någon sladd, någon leksak eller klädesplagg från besök av barnbarn. En helautomatisk med bra moppningsfunktion och kollisionsdetektor är det jag letar efter. Där man bara behöver byta vatten i behållaren på stationen och dammsugaren sköter allt annat själv.

Kikade på Dreame L10 Ultra, men den är på 8 000:- så kanske finns någon annan likvärdig/bättre för mindre pengar? Även inne på RoboRock Q revo nu när den är på utförsäljning, men tydligen väldigt dålig kollisionsdetektor på den. I övrigt är det så många modeller så jag blir yr bara av att leta runt. Alternativt så köper jag en till Xiaomi X20+ som jag har, men för 6 000:- nu utan rea - eller finns det andra alternativ?

Sorry för flummigt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Vilken djungel det här med robotdammsugare är... Jag köpte själv den där Xiaomi X20+ när det gick för 3 999:- på Megaclick innan sommaren, men nu vill föräldrarna skaffa en till nedervåningen i huset. De börjar bli lite för gamla för att kånka runt en dammsugare och nedervåningen används i princip bara när det är folk på besök.

Så har letat litegrann, budget max 7 000 skulle jag säga - men billigare skadar inte. Nedervåningen består av klinker och parkett. Två stora rum, en hall, ett mindre rum samt en tvättstuga med en ganska hög tröskel och iövrigt vanliga trösklar mellan rummen och ett par mattor. Anar att den inte kommer kunna ta sig in i tvättstugan och det är i så fall ok, det får bli en trevlig överraskning i så fall

Brukar inte vara så mycket saker som ligger och skräpar, men säkerligen någon sladd, någon leksak eller klädesplagg från besök av barnbarn. En helautomatisk med bra moppningsfunktion och kollisionsdetektor är det jag letar efter. Där man bara behöver byta vatten i behållaren på stationen och dammsugaren sköter allt annat själv.

Kikade på Dreame L10 Ultra, men den är på 8 000:- så kanske finns någon annan likvärdig/bättre för mindre pengar? Även inne på RoboRock Q revo nu när den är på utförsäljning, men tydligen väldigt dålig kollisionsdetektor på den. I övrigt är det så många modeller så jag blir yr bara av att leta runt. Alternativt så köper jag en till Xiaomi X20+ som jag har, men för 6 000:- nu utan rea - eller finns det andra alternativ?

Sorry för flummigt inlägg.

Den här kanske? https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/robotdammsugare...

Permalänk
Medlem

Tack för tips. Verkar bra. Den ska jag helt klart kolla upp.

Permalänk
Medlem

Lägger upp min fråga här också.

Funderar att köpa roborocks nya qrevo curve, dock är stationen inte min favorit (väldigt rund).

Bor dock i en äldre lgh där jag har trösklar mellan varje rum (hyresrätt så kan inte modifiera) där ena sidan är två steg på drygt 1cm+1.5cm och andra sidan är 2.5cm.

Qrevo curve verkar ju kunna ta sig an det utan problem, men finns det någon annan roborock som kan ta det också? Vill helst inte börja med ramper och sådant skit, är för brydd om estetik.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_m:

Lägger upp min fråga här också.

Funderar att köpa roborocks nya qrevo curve, dock är stationen inte min favorit (väldigt rund).

Bor dock i en äldre lgh där jag har trösklar mellan varje rum (hyresrätt så kan inte modifiera) där ena sidan är två steg på drygt 1cm+1.5cm och andra sidan är 2.5cm.

Qrevo curve verkar ju kunna ta sig an det utan problem, men finns det någon annan roborock som kan ta det också? Vill helst inte börja med ramper och sådant skit, är för brydd om estetik.

Tack för tips!

De flesta burkar bara klara av 2cm som max. Tror det bara är årets modell som klarar mer än 2 cm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det har blivit dags att skaffa nya dammsugare till huset.
Har tidigare haft en Roboroc S5 men den hinner inte tillbaka till laddstationen innan batteriet dör så man får hjälpa stackarn tillbaka varje dag.

Jag har ett hus på två plan, ca 100kvm per plan, inga höga trösklar, laminatgolv på ena planet och heltäckningsmatta på hälften av det andra planet.
Så jag är ute efter en som kan moppa golvet och en som bara dammsuger. Gärna med självtömning om det har blivit prisvärt med åren.

Budget: Gärna under 10.000, men inget är hugget i sten.
Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Har tidigare haft en Roboroc S5 men den hinner inte tillbaka till laddstationen innan batteriet dör så man får hjälpa stackarn tillbaka varje dag.

Jag har ett hus på två plan, ca 100kvm per plan, inga höga trösklar, laminatgolv på ena planet och heltäckningsmatta på hälften av det andra planet.
Så jag är ute efter en som kan moppa golvet och en som bara dammsuger. Gärna med självtömning om det har blivit prisvärt med åren.

Har ni några tips?

prisvärt har det faktiskt inte blivit alls, men Roborock S8 Ultra samt Dreame L20 har ju båda självtömning och jag måste säga att jag älskar det. Det är värt pengarna i mina ögon då jag har dammsugade och moppade golv varje vecka.

Dreame L20 kostar runt 10K-strecket, medan Roborocks kostar 5000 kr mer, så jag skulle definitivt rekommendera L20. Har den själv hemma och tänker inte byta ut den.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Har ni några tips?

Jag är väldigt nöjd med min Dreame L10S Ultra som moppar och självtömmer, samt sköljer och torkar mopparna. Går på lite över 7 k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Jag är väldigt nöjd med min Dreame L10S Ultra som moppar och självtömmer, samt sköljer och torkar mopparna. Går på lite över 7 k.

Jag införskaffade själv denna när den var på extrapris för 7 lax på Power. I början så tyckte jag att han "tappade" massa damm när han skulle över en tröskel samt in i sin station. Det visade sig att han hade korkat igen med damm i maskinen som jag fick rengöra. Beror sannorlikt på att det var fullt med skit och damm inför hans testrunda så att säga. Men efter denna rengöring så har jag inte sett detta problem överhuvudtaget. Någon gång hade han också sugit upp en strumpa och vägrade gå. Vad gäller batteritid, så har jag dammsug på högsta styrka + moppning inställt. Han tar mina ca 60 kvm och har kvar ca 20-25% på batteriet. Ljudmässigt stör det absolut med den inställningen, medium/låg är det ganska okej bakgrundsljud. Men man kör ju han kanske inte när man planerar vara hemma ändå.

Jag skulle säga så här: så länge du har ett regelbundet program och inte extremt långhåriga hundar som fäller. Så länge du plockar bort det mesta av grejer på golvet - då gör denna jobbet galant. Och jag tycker verkligen det är pang för priset med avseende på de funktioner du får och prissättningen jämtemot de nyare lite mer premium maskinerna. Sen, estetik då - har mestadels ljus lägenhet så en vit station ser bättre ut än svart.

Lite finurligheter jag gillar:
- Löstagbart underrede för stationen. Du lyfter dän den och sköljer av resterna av damm i diskhon, sen stoppar tillbaka.
- Egendosering av rengöringsmedel i egen behållare. Man kan köpa nya eller (med viss svårighet) fylla på dem själv med valfri produkt.
- Roterande moppar, snarare än eftersläpande eller vibrerande. De gör jobbet, och nu har jag inställt på maxvatten även med parkettgolv och det blir lagom vått och får med sig allt som inte är intorkat.

Jag tror att Roborock kanske har lite mer inställningar i sin app, men tror enheterna är jämförbara i funktioner och prestanda. Så då återstår pris och utseende - varför jag valde L10s. Tror nog den kan komma ned till 7k på kampanj igen. Om inte annat så kanske du pallar vänta till black friday och hugga på bästa deal då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

prisvärt har det faktiskt inte blivit alls, men Roborock S8 Ultra samt Dreame L20 har ju båda självtömning och jag måste säga att jag älskar det. Det är värt pengarna i mina ögon då jag har dammsugade och moppade golv varje vecka.

Dreame L20 kostar runt 10K-strecket, medan Roborocks kostar 5000 kr mer, så jag skulle definitivt rekommendera L20. Har den själv hemma och tänker inte byta ut den.

Skrivet av Brent:

Skrivet av Laddin:

Jag införskaffade själv denna när den var på extrapris för 7 lax på Power. I början så tyckte jag att han "tappade" massa damm när han skulle över en tröskel samt in i sin station. Det visade sig att han hade korkat igen med damm i maskinen som jag fick rengöra. Beror sannorlikt på att det var fullt med skit och damm inför hans testrunda så att säga. Men efter denna rengöring så har jag inte sett detta problem överhuvudtaget. Någon gång hade han också sugit upp en strumpa och vägrade gå. Vad gäller batteritid, så har jag dammsug på högsta styrka + moppning inställt. Han tar mina ca 60 kvm och har kvar ca 20-25% på batteriet. Ljudmässigt stör det absolut med den inställningen, medium/låg är det ganska okej bakgrundsljud. Men man kör ju han kanske inte när man planerar vara hemma ändå.

Jag skulle säga så här: så länge du har ett regelbundet program och inte extremt långhåriga hundar som fäller. Så länge du plockar bort det mesta av grejer på golvet - då gör denna jobbet galant. Och jag tycker verkligen det är pang för priset med avseende på de funktioner du får och prissättningen jämtemot de nyare lite mer premium maskinerna. Sen, estetik då - har mestadels ljus lägenhet så en vit station ser bättre ut än svart.

Lite finurligheter jag gillar:
- Löstagbart underrede för stationen. Du lyfter dän den och sköljer av resterna av damm i diskhon, sen stoppar tillbaka.
- Egendosering av rengöringsmedel i egen behållare. Man kan köpa nya eller (med viss svårighet) fylla på dem själv med valfri produkt.
- Roterande moppar, snarare än eftersläpande eller vibrerande. De gör jobbet, och nu har jag inställt på maxvatten även med parkettgolv och det blir lagom vått och får med sig allt som inte är intorkat.

Jag tror att Roborock kanske har lite mer inställningar i sin app, men tror enheterna är jämförbara i funktioner och prestanda. Så då återstår pris och utseende - varför jag valde L10s. Tror nog den kan komma ned till 7k på kampanj igen. Om inte annat så kanske du pallar vänta till black friday och hugga på bästa deal då.

Tack för alla svar, jag har kikat lite och L10s ser ut som en vinnare här. Väntar nog in BF dock för att se om det blir lite bättre priser. Lite skit i hörnen har väl ingen dött av

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Tack för alla svar, jag har kikat lite och L10s ser ut som en vinnare här. Väntar nog in BF dock för att se om det blir lite bättre priser. Lite skit i hörnen har väl ingen dött av

Skulle rekommendera då att lägga på några tusenlappar under BF och se om du inte kan plocka en L20 över L10S, då L20 har en massa förbättringar som definitivt är värt de extra 2 lapparna

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Alltså, var går det att köpa OMO Rengöringsmedel för roborock damsugare? Slut överallt och verkar inte gå att köpa heller. USA verkar det vara fullt möjligt men tänker inte importera det därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_m:

Alltså, var går det att köpa OMO Rengöringsmedel för roborock damsugare? Slut överallt och verkar inte gå att köpa heller. USA verkar det vara fullt möjligt men tänker inte importera det därifrån.

Fyndiq säger sig ha i lager, sen är det väl kanske inte den mest välrenommerade näthandeln vad jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Fyndiq säger sig ha i lager, sen är det väl kanske inte den mest välrenommerade näthandeln vad jag hört.

Beställer man idag så får man det ca Fre, 11 okt - ons, 16 okt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Men, ser ut som en kopia, eftersom loggan är borta.... Finns ju flaskorna där det står "for omo" men samma sak där, är väl kopior hela bunten

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag undvika Ecovacs efter att ha läst detta https://www.abc.net.au/news/2024-10-04/robot-vacuum-hacked-ph... . När det rapporterades till dem tidigare så var de inte ett dugg intresserad av att åtgärda det heller, nu verkar de åtminstone ha börjat skicka ut uppdateringen till några typer av enheter.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Vilken av Roborock och Dreame har bäst app idag? Med bäst menar jag funktionalitet, användbarhet och stabilitet. Vill inte lägga pengar på en toppmodell och behöva använda en dålig app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Vilken av Roborock och Dreame har bäst app idag? Med bäst menar jag funktionalitet, användbarhet och stabilitet. Vill inte lägga pengar på en toppmodell och behöva använda en dålig app.

Nu har jag inte haft en Dreame, men Roborocks app tycker jag är bra.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det blir nog en sån här https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0CPDZ3HD9

Någon som testat?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en Roborock S8 och S8+ är att den senare har en självtömningstank. Är det korrekt? Följer det med en laddplatta till vanliga S8 eller är den tänkt som en extraenhet i befintligt robothem?

Vad är sonisk moppning, använder det vatten?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Har funderat på att skaffa en robotdammsugare och undrar lite vilket märke man skall välja, tänker mig en dammsugare för mellan 3 - 5000kr och väljer mellan en Dreame eller en Roborock.

Bor i lgh, ca 85 m2, inga mattor (parkett), låga trösklar och en katt som troligen kommer att springa och gömma sig när den kör
Dessa 5 är dom som jag tittat på.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/dammsugare-rengoring/r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har funderat på att skaffa en robotdammsugare och undrar lite vilket märke man skall välja, tänker mig en dammsugare för mellan 3 - 5000kr och väljer mellan en Dreame eller en Roborock.

Bor i lgh, ca 85 m2, inga mattor (parkett), låga trösklar och en katt som troligen kommer att springa och gömma sig när den kör
Dessa 5 är dom som jag tittat på.

Om man ändå lägger pengarna skulle jag varmt rekommendera en lite dyrare där man får självtömning samt självrengöring av mopparna. Det är först när man automatiserat bort så stor del av jobbet som möjligt som man verkligen vunnit 🙂