jag skriver lite mer än bara det du frågar om, (kan inte låta bli
nu vet jag inte vad du har för golv som är så känsliga att som inte får moppas? men rent generellt om det ex är oljat stav eller mönster lagt specialgolv med olja så slänger man vanligen i underhålls olja i vattnet (aldrig gjort det på en dammsugare dock men ser inte att det skulle vara ett problem på dreame som fixar dom flesta medel) sedan kan man ställa ner vatten mängden väldigt lågt så det mer blir en dammtorkning och du behöver absolut inte moppa varje dag, utan kan ha att du kör det manuellt eller via ett schema typ 1 gång var annan vecka osv. sedan är dom bästa dammsugarna vanligen med mopp funktion, det betyder dock inte att man måste ha moppar på dom eller som tex x40 ultra som dessutom stödjer Valetudo kan du ha att den lämnar mopparna i stationen för alla rum automatiskt förutom tex hall och tvättstuga om du har stengolv där. dvs välj inte bort det bara för du är rädd om en viss yta.
En rekommendation OM du nu skulle få för dig att du ändå vill moppa, kör det inte samtidigt utan välj dammsugning och sedan moppning, då slipper du mycket underhåll, dammsugare med bättre sug drar in fukt och det sätter sig i utrymmet för huvud borsten.
kamera.... har du telefon,dator,smart tv, wifi anslutna "smart uttag" osv? har du något av det så skulle inte jag noja över att dammsugaren har kamera. Sannolikheten för att stora företag som dreame skulle spionera på kunder i kameran ser jag som obefintlig av den enkla anledningen att skulle det komma fram att någon producent gör detta dör märket över natten. 2 skulle någon hacka sig in så skulle man knappast slösa bort det hacket på random privatperson. Du är inte orolig att typ Valetudo skulle kunna utnyttja det? är du säker på att deras mjukvara är säker?
men absolut vill man köra Valetudo så vet jag att L10 versionerna fungerar samt ska x40 ultra fungera.
fördelarna med x40 över L10 om vi hoppar över dom nya funktionerna med moppning som den har är att du kan montera en borste som klipper av hår automatiskt, klart bättre sug styrka, dreame har även den bästa ai funktionen jag sett, den fastar ytterst sällan för oss och har den fastnat är det oftast saker som typ en sytrådsrulle som ramlar ut så det legat en tunn tråd på golvet den fått tag i.
Dom flesta bättre dammsugare klarar 20mm trösklar, x5 från ecovacs klarar 22 men den är inte så snäll mot väggar som dreame är
(testkörde den för någon vecka sedan, den har ju dock inte kamera och hanterar hår bra) har du högre trösklar finns det ett par lösningar om man inte vill lyfta in dom, byta tröskel till platta, eller slipa ner tröskeln dom mm som krävs eller sätta tröskel ramp, vissa som inte kör sina dammsugare på schema lägger ut större plast ark över trösklarna när dammsugaren kör, eller montera en 5cm bred list innan tröskel så den klättrar över. osv tröskelramp i aluminium går att få med tex ek färg/mönster osv.
Andra fördelar med dreame vs roborock och ecovacs är tömningen, det fastnar sjutton aldrig i varken behållare eller dammsugare,
deras borstar håller mycket längre och även om du kör på standard borste kommer du märka att hår framför allt fastnar på sidan av borsten dvs borsten blir inte förstörd som dom blir på andra dammsugare (håret skär av gummit på andra modeller om man inte är så noga med att rengöra borsten ofta) andra fördelar är deras hörn borste, x40 kan köra ut borsten i sidled samt slipper man skruva bort den när den ska rengöras, det är klick fäste.
talar vi rent städning, dvs rengöring då är nog ecovacs x2 omni bäst (har inte testat x40 än dock), den är väldigt noggrann och kan ha dille på att köra over fläckar till det är helt rent. samt har du väldigt långt mellan väggar och möbler (mer än 3-4m) då är klart ecovacs den man bör titta på. tex i en dojo eller träningslokal är det dom enda som fixar navigering, andra märken ser inte väggarna och slutar helt enkelt att köra.
Personligen är jag väldigt sugen på att köpa x40 ultra då den ska vara så mycket bättre än tidigare versioner (då är jag ändå super nöjd med vår L10s ultra) https://youtu.be/8XL9RMVFbKY
Nu har du två våningar och x40 ultra är dyr, även om den stödjer flera våningsplan är åtminstone jag för lat för att flytta en dammsugare mellan våningar, visst det skulle nog fungera i ett par veckor när "smekmånaden" är med en ny dammsugare men i längden vill åtminstone jag har en dammsugare per våning. så det skulle ju kunna vara en tanke att kolla på billigare lösningar och i stället då ha en per plan?, jag kan dock inte uttala mig om dom billigare versionerna och huruvida dom kommer fylla ditt behov.
Stort tack för bra och utförligt svar.
Tyvärr har jag lite för risig koll på både golv och trösklar eftersom jag ännu inte flyttat in så jag får helt enkelt kolla upp det först.
Som jag förstått det kan man alltså ställa in dammsugaren på att moppa vissa områden och undvika andra. Går även att moppa utan medel och med medel, och även ställa in hur mycket vattenmängd?
I så fall kanske det ändå faller över i att moppfunktionen kan va användbar, helt klart.
Gällande risken med att låta all information om bostaden lagras är det nog mer av princip att jag, i den mån det går, försöker behålla informationen för mig själv. Har sällan digitala enheter igång oavsett. Men med vetskapen om att Valetudo inte kan hantera två våningar i kombination med det arbete som krävs för att byta system kan det landa i att jag hoppar den biten ändå.
Jag ska kolla lite hur bostaden faktiskt ser ut innan jag bestämmer mig, men det lutar nog mot en Dreame-dammsugare.
Om man nu inte går på monstermaskinen med X-versionerna, finns det någon större poäng att köra på L10 istället för D10? Vi har inga husdjur, vilket jag fattade som var deras usp.