Dual Monitors med Olika Hz och Resolution

Permalänk
Medlem

Dual Monitors med Olika Hz och Resolution

Jag har för närvarande en 4K-skärm med 144 Hz och överväger att köpa en 1080p-skärm antingen med 240 Hz eller 60 Hz. Båda skärmarna kommer att kopplas till mitt grafikkort, en 7800XT.

Fungerar det bra att använda två olika skärmar med olika upplösningar och uppdateringsfrekvenser, eller är det bäst om båda har samma specifikationer? Jag undrar särskilt om jag spelar på min 4K-skärm med 144 Hz och samtidigt har en 1080p-skärm med 60 Hz öppen för exempelvis YouTube. Kommer det att påverka spelupplevelsen på 4K-skärmen så att den sänks till 60 Hz eller till 1080p, eller kan jag fortfarande njuta av 144 Hz på 4K-skärmen trots att 1080p-skärmen körs på 60 Hz? Kommer det påverka resolutions?

Med andra ord, kommer min skärm med den högre uppdateringsfrekvensen/resolution att anpassa sig efter den med lägre uppdateringsfrekvens/resolution? Alltså att den bättre skärmen inte kan prestera bättre än den svagare skärmen, eftersom den blir begränsad av den.

Eller körs de oberoende av varandra, alltså att prestationen hos ena skärmen inte påverkas av den andra?

Permalänk
Medlem

Körde 3 skärmar ett tag, 2st 1080p och en 1680x1050. Båda 1080p klarade 144hz, men hade bara huvudskärmen på det, den andra på 60hz. Den med annan upplösning klarade bara 60hz. Hade inga problem med det på mitt 980TI grafikkort. Kanske inte exakt samma setup som du kommer köra, men hoppas det hjälper lite ändå

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Det är i regel inga problem och påverkar inte prestandan nämnvärt

Jag kör t.ex. 4K och 120Hz på primära, men 1440p och 144Hz på sekundära skärmen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag använder 2 skärmar med olika upplösning och olika uppdateringsfrekvenser:

Skärmar:
1st 3440x1440, 1st 2560x1440.
Jag använder dem med 4st setuper:

Setup 1, huvuddator: 144hz DisplayPort bägge skärmar. Drivs via RTX3080 med DP. Kan sätta vad jag vill på skärmarna om jag skulle vilja, tex 60hz på ena, 144 på andra.

Setup 2, jobbdator: 3440x1440 med HDMI från dator, 50hz. 2560x1440 60Hz med USB-c -> HDMI.

Setup 3, Laptop för programmering och utveckling (Linux). 3440x1440 85Hz. Om jag kör bägge måste jag köra enligt setup 2.

Macbook: får jag endast och funka med en av mina donglar så kan bara köra 1 skärm på den. Tror att det är antingen 50Hz på stora, eller 60 på lilla.

Notering:
Du kan inte dubbla signalerna, tex daisychain eller dyligt. Min ena docka är TB3 med 2 portar. Jag kan endast köra en skärm i den, jag kan däremot köra 2 likadana skärmar på den. Det är oxå viktigt att köra rätt kablar, tex en kabel för HDMI 1.3 kan inte klara 4K60, utan du behöver HDMI 2.0 eller över. Likaså med Displayport, där har jag testat olika och jag kommer tex inte upp i 144 om jag inte kör en DP 1.4 kabel.

Om du skall driva med grafikkort från din dator så skall du utan problem kunna köra olika upplösningar och refresh på dina skärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt inga problem. Det har däremot skapats många trådar om problem med flera skärmar likt att YT-videon på en extraskärm hackar när man kör spel på huvudskärmen och liknande. Det blir ofta en diskussion om just olika skärmfrekvenser och att detta skulle vara problemet på något sätt och den diskussionen i sig ger ofta ett första intryck om att olika frekvenser är ett problem.

De gånger (flera år sedan nu) jag försökt återskapa sådana situationer har de alltid varit kopplade till att datorns resurser helt enkelt inte räcker till, likt att spelet man kör tar för mycket simultan GPU+CPU+RAM för att egentligen hålla allting igång på sådant sätt att det blir perfekt resultat. Något av den universella lösningen verkar då vara att stänga av hårdvaruaccelerationen i exempelvis webbläsaren. Även andra lösningar likt att ta ett grepp om sin situation och anpassa exempelvis grafikinställningar i spelet så att det inte tar alla resurser för exempelvis så hög FPS som möjligt. FPS-limiter till exempel.