Rapport: Mindre mobiloperatörer har nöjdast kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Produktegenskaper och service är huvudanledningarna till att mindre operatörer får nöjda kunder.

Det här är intressant, och jag undrar lite hur pass verklighetsförankrat detta är när man jämför de olika tjänsterna. (Är möjligt att folk svarar att det är viktigt, men jag undrar ändå om skillnaden i hur nöjda de är snarare handlar om något annat)

Jag hade ju snarare förväntat mig att den enskilt största skillnaden låg i att de mindre "operatörerna" generellt har klart lägre pris.
Mycket lättare att vara nöjd om man betalar typ 1/3 t.ex.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tror många som väljer de mindre är mer aktiva/kunniga gällande abonnemang och då mer sannolikt får vad de förväntar sig, jämfört med en som stolpar in i nån butik i köpcentrat och köper en Iphone 13 för 999kr i månaden i 3 år, eller vad det brukar vara.

Ok, tog i lite, ok, jag erkänner. Men inte mycket. Hade en arbetskamrat som pröjsade typ 895kr i månaden för sin Iphone, gissningsvis på 24 mån, som han främst använde till att lyssna på musik och titta på youtube på bussen.

Jag kör Comviq, vilket ju inte är någon av de mindre men ändå lågprisvariant jämfört med moderbolaget Tele2, och de har rätt ok pris på mobiler + abb ibland, men annars skulle jag nog hoppa på Fello även jag. Barnen har det, frun också. Med dubbelsurfkampanj blir det ok priser.

Är man med i ett LO-förbund, och det är ju många, har Fello ett erbjudande på 135kr/mån för 15GB/mån med 5G. Tror egentligen de flesta klarar sig på 15GB, det går att spara 25GB så vanligen har man 40GB redo när semestern drar igång och man behöver mer surf på resande fot.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Fello 199kr haft i ca 3år 30Gbsurf + 28+10GB sparat. Via kampanj. livet ut samma kostnad + man får surf vid påsk,jul när man fyller år. för det är soligt ute osv.
Sen drar dom ALLTID den 25de, kvittar om det är lör/sön.
Aldrig haft nått bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Intressant.
Jag hade uppfattningen av att de mindre operatörerna inte hade samma möjligheter till personlig service som de stora jättarna men får nog tänka om där lite

Vad är det för typ av service man behöver? Har aldrig behövt kontakta min mobiloperatör, om man inte är 75+ och aldrig ägt en telefonen innan. Annars är de bara tuta och köra?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Alltid kört Telia.

Någon som vet ifall operatörerna prioriterar sin trafik före sina lågprisalternativ i näten?

Permalänk
Medlem

Kört Telia hallon tre och nu fello. Har aldrig varit missnöjd med någon förutom att Telia gav för lite data för pengarna i alla fall för 15 år sen när jag bytte. Men har väl haft tur och inte behövt använda kundtjänst särskilt mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kör Fello sen Comviq tvingade mig att gå upp i pris och gav mig mer data (vilket jag eller någon i familjen inte behövde).

Innan dess Vimla, men trots det var snack om E-Sim redan för flera år sedan så kom det aldrig och att Vimla 2.0 var en katastrof i början för min fru iallafall samt att de också ändrade villkoren för sparad surf och försämrade deras billigaste abb

Så Fello blev 375kr per månad totalt för mig, min fru och dottern. Får se hur länge man kan vara nöjd här. Super bra hitintills (ett drygt halvår in).

Man ska dock inte vara rädd för att byta leverantör. Går super enkelt att göra. 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En trevlig aspekt av Fello och Vimla är att man slipper hota med att säga upp abonnemanget efter en viss tid för att få ett bättre pris, för priset är ganska bra från början. Så behöver man inte dygnet runt support, extra e-sim till sin klocka eller kontantkort så kan det vara ett alternativ för att hålla nere priset.

Försöker göra en liten lista på skillnader/likheter på Fello och Vimla (utöver pris och surfmängd) för den som är nyfiken efter att läst denna nyheten om de två toppalternativen för privatpersoner.

Fello

• Nät: Telia

• Bindningstid: Nej

• Betalning: Kort, autogiro och faktura.

• E-sim: Ja

• E-faktura: Ja

• 5G: Ja (utom på det billigaste abonnemanget)

• Spara surf: Ja (spara upp till 25GB).

• Support: Mail, chatt, telefon (helgfria vardagar 08:00-16:00).

• Tipslänk: Ja (du får en fri månadsavgift, din vän får dessutom en extra månad för halva priset)

• Mobilapp: Nej

Vimla

• Nät: Telenor

• E-sim: Nej

• E-faktura: Nej

• 5G Ja (på alla abonnemang)

• Spara surf: Ja, finns ingen maxgräns för sparad surf (så länge man inte byter till ett billigare abonnemang så behåller man surfen).

• Support: Mail och chatt (Vardagar 09:00–16:30).

• Tipslänk: Ja (När du blivit tipsad eller tipsar någon att skaffa ett Vimla-abonnemang, så får ni båda 10 kr rabatt varje månad ni har aktiva och fullbetalda abonnemang. Det finns ingen gräns på hur många du kan tipsa om Vimla. Du kan tipsa dig hela vägen till 0 kr i månadsavgift.)

• Mobilapp: Ja

Permalänk
Medlem

Ja jag har aldrig varit så nöjd som när jag skaffade Fello. Ingen bindningstid men det har inte heller behövts för varför skulle jag vilja byta?

Bäst täckning, 5G, 28 GB surf för 135 kr i månaden och man får spara upp till 100 GB. Finns helt enkelt ingen som slår det.''

Skrivet av hundmat:

Alltid kört Telia.

Någon som vet ifall operatörerna prioriterar sin trafik före sina lågprisalternativ i näten?

Jag jobbade i branschen förut och nej, det finns inga belägg för det.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att vara nöjd när abonnemanget kostar 109kr/mån, oavsett om supporten är skit eller inte.

Dessutom vill de stora operatörerna tydligen inte ha med mig att göra för jag har bott i utlandet förra året.

Permalänk
Avstängd

Har varit kund hos flera av de olika operatörerna under årens lopp, men aldrig behövt kontakta dem för support eller så.

Kan inte komma på vad man skulle behöva kontakta dem för heller. Oftast så är det ju driftstörningar som orsakar de problem man råkar ut för.

Sedan så är man väl såklart lite mer nöjd om man betalar 95 kr per månad för ett abonnemang istället för 500 kr.

Permalänk
Medlem

Har kört 3 så länge jag kan minnas, aldrig strulat. Support snackar man bara med när abonnemanget tar slut och det är dags att påminna om trogen kund rabatt. Har haft Fello vid sidan av som backup men aldrig behövt använda.

Visa signatur

Fractal Design Torrent | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Superdeal hos Tele2

89kr / mån
10 GB surf

Är super nöjd. Haft Tele2 i typ 15år.
Hade nyligen kontakt med dem, och fick jätte fin support 👌

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

En stor fördel med lågprisalternativen (av dom jag testat iaf!) är att man inte blir utsatt för telefonförsäljning. Kan aldrig tänka mig att gå tillbaka till någon av dom större leverantörerna av den enkla anledningen.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Intressant.
Jag hade uppfattningen av att de mindre operatörerna inte hade samma möjligheter till personlig service som de stora jättarna men får nog tänka om där lite

Jag kan räkna gångerna jag behövt service från min teleoperatörer på mindre än en hand. Totalt 0 gånger.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

De hade riktigt bra priser i början när de var nya sen har de tyvärr blivit mer normala men fortfarande mycket billigare än de stora. Supporten är helt okej!

De har fortfarande riktigt bra priser när de kör "dubbel surf" drives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

En trevlig aspekt av Fello och Vimla är att man slipper hota med att säga upp abonnemanget efter en viss tid för att få ett bättre pris, för priset är ganska bra från början. Så behöver man inte dygnet runt support, extra e-sim till sin klocka eller kontantkort så kan det vara ett alternativ för att hålla nere priset.

Försöker göra en liten lista på skillnader på Fello och Vimla för den som är nyfiken efter att läst denna nyheten om de två toppalternativen för privatpersoner.

Fello

• Nät: Telia

• E-sim: Ja

• E-faktura: Ja

• 5G: Ja (utom på det billigaste abonnemanget)

• Spara surf: Ja (spara upp till 25GB).

• Support: Mail, chatt, telefon (helgfria vardagar 08:00-16:00).

• Tipslänk: Ja (du får en fri månadsavgift, din vän får dessutom en extra månad för halva priset)

Vimla

• Nät: Telenor

• E-sim: Nej

• E-faktura: Nej

• 5G Ja (på alla abonnemang)

• Spara surf: Ja, finns ingen maxgräns för sparad surf (så länge man inte byter till ett billigare abonnemang så behåller man surfen).

• Support: Mail och chatt (Vardagar 09:00–16:30).

• Tipslänk: Ja (När du blivit tipsad eller tipsar någon att skaffa ett Vimla-abonnemang, så får ni båda 10 kr rabatt varje månad ni har aktiva och fullbetalda abonnemang. Det finns ingen gräns på hur många du kan tipsa om Vimla. Du kan tipsa dig hela vägen till 0 kr i månadsavgift.)

Det kanske har ändrats sen jag hade Vimla för x-antal år sen. Men de gjorde en liten modifiering av det med ingen maxgräns av surfen, att sparad surf fick ett utgångsdatum satt till ett år efter du sparat den. Men snygg sammanställning hade varit nice att få ihop till alla leverantörer och lite priser i nån forum tråd. 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har absolut inget att klaga på när det kommer till Fello, enda jag önskar är väl att man kunde spara mer än 25GB i sin surfpott. Är sällan jag är där och tar nytta av den, men har hänt att jag betat av allt när jag inte haft tillgång till annat internet tidigare.

Kommer förmodligen inte byta på många år, ligger på 145kr/månad för en deal med trippelsurf så har 21GB. En vanlig månad använder jag runt 10-12GB så det räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem

Vi har det bra i Alla fall...

Skrivet av Söderbäck:

Det stämmer nog ändå. Fast det beror på vad man menar kanske.
Har haft vimla ett bra tag. Ingen telefonsupport alls där. Och inga butiker man kan knata in i och fråga om hjälp. Men chatten är snabb och trevlig. Och det räcker för mig hela vägen.
Uppläggen på produkter är enkla hos de mindre operatörerna också.

Jag bytte till comviq förra sommaren. 20 gig surf å mobil för 200 i månaden - yadda yadda.
Telefonsupport - sure. Men inte direkt bättre.
Produkten är meckig att förstå sig på.
Fick tydligen ett 10 gig abonnemang + 10 gig till i månaden. Det visar sig att jag bara får spara data för grundabobnemanget. Inte de extra 10.
Och den datan jag får spara används först.
Så har jag använt 10 gig data en månad får jag spara noll.
Står ingenstans att bara viss data kan sparas (inte på kvittot, inte i kontraktet och ibte på hemsidan) att så var fallet 🫤.

Poången är väl inte att jag är missnöjd egentligen utan mer att enklare modeller för utbud ger mindre trassel.

För sex (6 )år sedan (vilket inte är så himla lång tid med tele mått mätt sett) beordrade Staten att operatören/a var tvungen/a att tillåta att konsumenterna kunde/fick spara Sin oanvända surf upp till 90 dagar - på abonnemang.

På kontantkort så utökades samma förmåner med hela sex (6) månader och jag vet ej varför man generösade till det mer på kontantkort...kanske för att många barn blev ledsna 😢 när den stora stygga Draken dök upp och Robbade och Nobbade ungarna på deras SURF 🏄 som ungarna hade köpt för stul...ehrm...hårt intjänade pengar...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk

Fello 4 lyfe

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Det kanske har ändrats sen jag hade Vimla för x-antal år sen. Men de gjorde en liten modifiering av det med ingen maxgräns av surfen, att sparad surf fick ett utgångsdatum satt till ett år efter du sparat den. Men snygg sammanställning hade varit nice att få ihop till alla leverantörer och lite priser i nån forum tråd. 😊

På Vimla support sida ser jag inte att det nämns något om utgångsdatum på sparad surf, bara på extra surf.

Men det är möjligt att de var en begränsning innan och de tagit bort den. 🙂

Detta är vad de säger nu i alla fall.

Med Vimla sparar du den surf du inte använder i all evighet under förutsättningarna att du inte byter till en abonnemangsnivå med mindre surf eller avslutar ditt abonnemang.

Här nedan förklarar vi lite mer ingående hur sparad surf fungerar:

Spara oanvänd surf på alla abonnemang
Spara obegränsad mängd surf
Spara surfen så länge du är kund
Extra surf som köps är giltig i 12 månader och påverkas inte av nedgradering
Om du byter till en abonnemangsnivå med mindre surf behåller du den mängd surf som motsvarar den abonnemangsnivå du går ner till. (ev. extrasurf påverkas inte av en nedgradering)

Permalänk
Medlem

Haft Tre sedan tidigt 2000-tal och det har funkat helt ypperligt för mig. Har ett riktigt vasst abonnemang (tycker jag) som jag haft i massa år nu.

Företagsabonnemang
311 kr inkl moms per månad
Fria samtal
Obegränsad surf
3Världen, när jag är i utlandet (jorden runt) får jag ringa lokalt inom landet och hem till Sverige utan kostnad under 30 dagar. Plus att jag får surfa 100 GB.

Har aldrig varit ens nära att komma upp till den gränsen. Senast efter en månad på Sri Lanka hade jag surfat runt 25 GB.

Permalänk
Medlem

Håller på en hel del med Telenors portal och kundtjänst för företag på jobbet som för det mesta känns bra. Privat har jag haft Vimla i några år, priset känns rimligt och har fått gratis uppgraderingar till 5G och 10 GB extra data i månaden utan någon som helst input från min sida. Har aldrig kontaktat deras kundtjänst dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Superdeal hos Tele2

89kr / mån
10 GB surf

Är super nöjd. Haft Tele2 i typ 15år.
Hade nyligen kontakt med dem, och fick jätte fin support 👌

Jag hade Tele2 i över 20 år, sen började de höja priserna och sa att gamla rabatter inte gäller längre… nu får de 0kr av mig per månad istället

Permalänk
Medlem

Vimla är bra för det är så billigt, tycker de är shysst att de i princip fortfarande honorerar dealen man fick som ny kund för jag vet inte hur många år sen, säger i princip för de höjde en tia får något år sen eller så men de känns helt ok, jag kan i princip köpa resonemanget i informationen kring det att de inte gick ihop sig för dem utan den höjningen som var TLDR av infon man fick då , 100 kr/mån för 8 gb är bra, och man är inte sugen på byta, särkilt inte efter jag testade Teleor för något år sen, inte stabilt minst sagt när man behöver upplysa om vad lagen säger både vad gäller former för hur jag kan säga upp ett avtal och när ett epost räknas som emottaget ...

Tele2 kommer man ju heller aldrig köpa något av (eller ja de ska väldigt mycket till) efter de sprang omkring o ljög i området jag bodde tidigare att jag behövde teckna bredband med dem för de skulle ske förändringar i stadsnätet ... vilket bara var ren jävla lögn

Permalänk
Medlem
Skrivet av brago_original:

En stor fördel med lågprisalternativen (av dom jag testat iaf!) är att man inte blir utsatt för telefonförsäljning. Kan aldrig tänka mig att gå tillbaka till någon av dom större leverantörerna av den enkla anledningen.

Menar du att dom stora själva ringer och försöker sälja eller delar dom ut numret åt andra säljare?
Har aldrig haft en telefonförsäljare (inte pga att Telenor delat ut numret iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Tele2 kommer man ju heller aldrig köpa något av (eller ja de ska väldigt mycket till) efter de sprang omkring o ljög i området jag bodde tidigare att jag behövde teckna bredband med dem för de skulle ske förändringar i stadsnätet ... vilket bara var ren jävla lögn

Har hört av flera att Tele2 verkar jobba så när det gäller bredband, sjukt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RickardBromma:

Jag har varit nöjd tills 2v sedan.

Hallon kör i Tre:s nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Menar du att dom stora själva ringer och försöker sälja eller delar dom ut numret åt andra säljare?
Har aldrig haft en telefonförsäljare (inte pga att Telenor delat ut numret iaf)

När jag hade Telenor brukade de ringa lite då och då och försöka "uppgradera" mig till något modernare abbonmang.
På denna tiden hade jag en väldigt gammal deal med obegränsad surf för 200 i månaden.
Som inte var så billigt under -10 talet annars.

Tillslut så sa de tyvärr upp det avtalet med tvång..

Visa signatur

i9 10900k | RTX 3080 Strix OC | 32GB Dominator @3200 | Maximus XII Hero Z490
Samsung 49" C49RG90
Böjda rör med vatten i

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade Tele2 i över 20 år, sen började de höja priserna och sa att gamla rabatter inte gäller längre… nu får de 0kr av mig per månad istället

Jo så är det. Samma för mig.
Dom ringde mig och sa att min prisplan försvinner, och att det skall höjas till 169kr/mån.

Då sa jag att jag säger upp mitt abonnemang och flyttar alla familjens abonnemang till annan operatör.

Då tvärvänder dom och gör allt för att man skall vara kvar. Fick behålla samma pris, och ville att jag skulle binda upp mig. Sa ok, men då får dom skicka ut en mobil utan kostnad. "Självklart, går det bra med en Samsung S24?" Fick jag som fråga.
Då tackade jag ja. Så är bunden 24 månader, och fick en gratis tele. Har dubbel surf (10gb x2) samt betalar 89kr månaden.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB